Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1546/11/AP
z 9 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1546/11/AP
Data
2012.02.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi rekreacyjne


Istota interpretacji
Czy zastosowana w oparciu o art. 41 ust. 1 (w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy) 23% stawka VAT za usługę udostępniania torów do gry w kręgle jest prawidłowa?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 16 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 8 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Przedmiotem działalności prowadzonej przez Spółkę, zgodnie z wpisem do rejestru przedsiębiorców, jest m.in. działalność obiektów sportowych (PKD 93.11.Z), działalność klubów sportowych (PKD 93.12.Z) oraz pozostała działalność rozrywkowo-rekreacyjna (PKD 93.29.Z.). Spółka prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na udostępnianiu torów do gry w kręgle. Tory znajdują się w odpowiednio do tego celu przystosowanej piwnicy budynku, w którego skład wchodzą lokale mieszkalne i użytkowe. Korzystanie z torów możliwe jest po dokonaniu w recepcji kręgielni opłaty za wstęp (nabycie karnetu). Nabywca określa czas trwania gry i w zależności od tego uiszcza skalkulowaną godzinowo opłatę w odpowiedniej wysokości. Osoby grające w kręgle korzystają z torów samodzielnie, rola personelu w tym zakresie sprowadza się do zapewnienia sprawności technicznej torów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowana w oparciu o art. 41 ust. 1 (w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy) 23% stawka VAT za usługę udostępniania torów do gry w kręgle jest prawidłowa...


Zdaniem Spółki, zastosowana do wyżej opisanej usługi stawka 23% VAT nie jest prawidłowa. Opodatkowanie przedmiotowej usługi stawką podstawową było wynikiem błędnego zastosowania do przedstawionego stanu faktycznego art. 41 ust. 1 (w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy) ustawy o podatku od towarów i usług. Tymczasem świadczona przez Spółkę usługa mieści się w sklasyfikowanym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) grupowaniu 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”. Z objaśnień do PKWiU wynika, że grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, tory do gry w kręgle itp. Rozumieć przez to należy także udostępnianie tego typu obiektów.

W związku z powyższym w niniejszej sprawie, mając na uwadze stan faktyczny, należało zastosować art. 42. ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, którego przepis odsyła do załącznika nr 3. W załączniku tym w poz. 179 wskazano „usługi związane z działalnością obiektów sportowych” sklasyfikowane w PKWiU 93.11.10.0.

Uwzględniając przy tym treść art. 146a pkt 2 ustawy stwierdzić należy, że usługa będąca przedmiotem niniejszego wniosku powinna być opodatkowana 8% stawką podatku od towarów i usług.

Niezależnie od powyższego, należy wskazać, iż przyjęcie 8% stawki VAT, zgodnie z art. 42 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy uzasadnia także fakt, iż w poz. 186 załącznika nr 3 wymieniono „pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” – bez względu na symbol PKWiU. W przypadku, gdyby usługa świadczona przez Spółkę nie mieściła się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, należałoby przyjąć, że zalicza się ona do pozostałych usług związanych z rekreacją. Uczestniczenie w grze w kręgle możliwe jest po dokonaniu opłaty za wstęp. W takim stanie rzeczy przedmiotowa usługa powinna być opodatkowana także 8% stawką podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku – zgodnie z przepisem art. 41 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W poz. 179 ww. załącznika wymieniono PKWiU 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Zauważyć należy, iż poz. 179 załącznika nr 3 o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0. Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.

Natomiast w poz. 186 ww. załącznika wymieniono „pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu”.

Z objaśnienia „1)” do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność polegającą na udostępnianiu torów do gry w kręgle. Korzystanie z torów możliwe jest po dokonaniu w recepcji kręgielni opłaty za wstęp (nabycie karnetu).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile pobierane przez Spółkę opłaty za usługi udostępniania torów do gry w kręgle sklasyfikowane zostały w PKWiU 93.11.10.0 jako „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu stawką 8% VAT.

Zaznacza się, że z uwagi na przedstawioną we wniosku klasyfikację przedmiotowych usług, niniejsza interpretacja ogranicza się wyłącznie do ich uznania jako mieszczące się w poz. 179 załącznika.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług do grupowania PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tutejszy organ nie jest właściwy do dokonania takiej weryfikacji, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj