Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-53/11-2/IZ
z 12 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-53/11-2/IZ
Data
2011.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
mapa
mapa
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
opłata
opłata
organ władzy publicznej
organ władzy publicznej
podatnik podatku od towarów i usług
podatnik podatku od towarów i usług
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
dotyczy opodatkowania odpłatnego udostępniania map geodezyjnych i kartograficznych oraz obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 423 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2011 r. (data wpływu 19.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego udostępniania map geodezyjnych i kartograficznych oraz obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.01.2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego udostępniania map geodezyjnych i kartograficznych oraz obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 31 grudnia 2010 roku likwidacji uległa jednostka, będąca gospodarstwem pomocniczym przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa - na mocy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz.1241) oraz Zarządzenia Marszałka Województwa w sprawie likwidacji gospodarstwa pomocniczego. Gospodarstwo pomocnicze działało jako wyodrębniona organizacyjnie i finansowo, wojewódzka jednostka organizacyjna. Terenem jej działania był obszar kraju, natomiast przedmiotem działalności:

  • Wykonywanie zadań Marszałka Województwa stanowiących realizację zadań z zakresu administracji rządowej określonych w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100 poz. 1086 z późn. zm.);
  • Wykonywanie czynności materialno-technicznych związanych z realizacją zadań, a także obsługa zadań samorządu województwa wynikających z innych przepisów w zakresie administracji geodezyjnej i kartograficznej oraz krajowego systemu informacji o terenie. W związku z odpłatnym udostępnianiem map geodezyjnych i kartograficznych jednostka zakupiła i zarejestrowała kasę fiskalną, na której prowadziła ewidencję obrotu i kwot podatku VAT należnego. Wraz z zamknięciem działalności kasa fiskalna została zlikwidowana i wyrejestrowana.

Wszystkie aktywa i pasywa pozostałe po zlikwidowanym gospodarstwie pomocniczym przejął z dniem 1 stycznia 2011 roku Urząd Marszałkowski Województwa, a do realizacji zadań z zakresu geodezji i kartografii został powołany w Urzędzie Departament Geodezji i Kartografii. Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca zaznacza, że Urząd Marszałkowski Województwa, jako podatnik VAT, do tej pory nie przekroczył kwoty 40.000 zł obrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, tym samym nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego na kasach rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy odpłatne udostępnianie map geodezyjnych i kartograficznych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy Urząd Marszałkowski ma obowiązek zakupienia i zarejestrowania kasy fiskalnej...

Ad .1 Opodatkowanie podatkiem od towarów i uslug

Czynności odpłatnego udostępniania map geodezyjnych i kartograficznych to czynności, które w ww. sprawie realizowane będą przez Urząd Marszałkowski, czyli przez organ władzy publicznej. Czynności związane z udostępnianiem danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, udzielanie informacji, a także wydawanie map na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej, za wykonywanie których pobierane są opłaty określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. Opłata za ww. czynności jest, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, daniną publiczną, obowiązek jej wniesienia wynika bowiem z przepisów o charakterze publicznoprawnym. Wymienione czynności, wykonywane przez organ władzy publicznej, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie ujmuje się ich w ewidencji sprzedaży, a co za tym idzie nie powinny być dokumentowane fakturami VAT, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z wykonywaniem powyższych czynności jednostka nie powinna być uznawana za podatnika podatku od towarów i usług. Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym udostępnianie informacji i materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w zakresie, w jakim działalność taka nie wykracza poza kompetencje wynikające z obowiązków ustawowych, nie podlega ustawie o podatku VAT. Podsumowując, jednostka może być uznawana za podatnika podatku od towarów i usług wtedy, gdy wykonywać będzie czynności w ramach umów o charakterze cywilnoprawnym, Przykładowo w tym zakresie:

  • Interpretacja indywidualna, sygnatura: lLPP2/443-322/08-2/JK,
  • Postanowienie w sprawie interpretacjł prawa podatkowego, sygnatura: PP-406/7/AZ/07;
  • Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego, sygnatura: PPI 443-1456.06.

ad. 2) Obowiązek prowadzenia kasy fiskalnej

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40,000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie kolejnego roku, przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. I ustawy o VAT. Należy jednak zaznaczyć, iż niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów ustawodawca wymienił w załączniku do ww.. rozporządzenia czynności zwolnione z ewidencjonowania. Między innymi, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w kasie fiskalnej usługi z zakresu administracji publicznej. Reasumując, według opinii Strony, w zakresie wymienionych czynności, nie działa Ona jako podatnik podatku od towarów i usług, jak również nie ma obowiązku prowadzenia kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów – stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług – stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Od wspomnianej zasady ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki. I tak na podstawie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie. Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 cyt. ustawy). W myśl art. 40 ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:

  1. Głównego Geodety Kraju – w zakresie zasobu centralnego
  2. Marszałków Województw – w zakresie zasobów wojewódzkich
  3. Starostów – w zakresie zasobów powiatowych.

Stosownie do zapisu art. 7c ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne do zadań marszałka województwa należy w szczególności:

  1. prowadzenie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także dysponowanie środkami wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;
  2. zlecanie wykonania i udostępnianie map topograficznych i tematycznych dla obszarów właściwych województw;
  3. prowadzenie wojewódzkich baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie;
  4. analiza zmian w strukturze agrarnej oraz programowanie i koordynacja prac urządzeniowo-rolnych;
  5. monitorowanie zmian w sposobie użytkowania gruntów oraz ich bonitacji.

Na podstawie art. 40 ust. 3c ww. ustawy, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, z zastrzeżeniem ust. 3d oraz art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej i art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333), wydanego na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez urząd marszałkowski jako organ władzy publicznej czynności, polegające na udostępnieniu map geodezyjnych i kartograficznych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca udostępnia odpłatnie mapy geodezyjne i kartograficzne. W przedmiotowej sprawie zatem Urząd Marszałkowski, realizując zadania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, działa jako organ władzy publicznej, a wykonywane przez niego czynności należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej. Organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wprawdzie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w analizowanym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny, a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach prawa. W kontekście powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca, działając jako organ władzy publicznej w zakresie odpłatnego udostępniania map geodezyjnych i kartograficznych nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Zatem opłaty pobierane za ww. czynności, w wysokości określonej cyt. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r., nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6; W myśl § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Ponadto z zapisu § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku tym w poz. 28 wymieniono usługi administracji publicznej i obrony narodowej: usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, działając w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, do dnia złożenia wniosku nie przekroczył kwoty 40.00 zł obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Uwzględniając zatem treść złożonego wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca w poprzednim roku podatkowym nie przekroczył kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i nie powstał wobec Niego wcześniej obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej, korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r. Należy jednak podkreślić, iż w sytuacji, gdyby Strona w ciągu roku podatkowego przekroczyła kwotę graniczną obrotu - tj. 40.000 zł, pozwalającą na skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej, to przedmiotowe zwolnienie traci po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie obrotu (40.000 zł), z tytułu działalności, o której mowa w wyżej powołanym art. 111 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku opodatkowania odpłatnego udostępniania map geodezyjnych i kartograficznych, z uwagi na fakt, iż Strona świadcząc powyższe usługi nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług oraz w zakresie braku obowiązku instalacji kasy rejestrującej z uwagi na nieprzekroczenie obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 40.000 zł uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj