Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-488/11-4/EWW
z 18 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-488/11-4/EWW
Data
2011.10.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kurs
niepełnosprawni
podatek od towarów i usług
rehabilitacja
stowarzyszenia
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku kursów języka migowego.



Wniosek ORD-IN 468 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku kursów języka migowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku kursów języka migowego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 października 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które prowadzi szeroko pojętą rehabilitację osób dorosłych i ich dzieci z uszkodzonym słuchem. Zainteresowany posiada status organizacji pożytku publicznego, a w ramach działalności prowadzi:

  1. działalność statutową nieodpłatną:
    1. sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą z uszkodzonym słuchem, nad dziećmi i młodzieżą z uszkodzonym słuchem, oraz nad dziećmi słyszącymi rodziców niesłyszących - poprzez prowadzenie na zlecenie lub współuczestnictwo w rehabilitacji słuchu i mowy, udzielaniu im pomocy w podnoszeniu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych,
    2. sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą niesłyszącą i z uszkodzonym słuchem oraz nad dziećmi słyszącymi rodziców niesłyszących - udzielanie im pomocy w podnoszeniu wykształcenia ogólnego i kwalifikacji zawodowych,
    3. organizowanie i prowadzenie pracy oświatowej, kulturalnej, zawodowej i społecznej w środowisku osób niesłyszących i ich rodzin,
    4. organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej w różnych formach szkolnych i poza szkolnych, w tym w szczególności w zakresie języka migowego,
    5. organizowanie własnych form rekreacji ruchowej turystyki i sportu masowego,
    6. prowadzenie zawodowej rehabilitacji osób niesłyszących i z uszkodzonym słuchem zatrudnionych w jednostkach działalności gospodarczej Zainteresowanego,
    7. ochrona praw i interesów oraz udzielanie pomocy w sprawach socjalno-bytowych,
    8. prowadzenie działań w zakresie ochrony zdrowia, oraz profilaktyki zdrowotnej i społecznej,
    9. propagowanie w społeczeństwie problemów ochrony słuchu i rehabilitacji osób niesłyszących i z uszkodzonym słuchem, oraz podejmowanie działań zmierzających do zapobiegania inwalidztwu słuchu;
  2. działalność statutowa odpłatna:
    1. sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą z uszkodzonym słuchem, nad dziećmi i młodzieżą z uszkodzonym słuchem, oraz nad dziećmi słyszącymi rodziców niesłyszących - poprzez prowadzenie na zlecenie lub współuczestnictwo w rehabilitacji słuchu i mowy, udzielaniu im pomocy w podnoszeniu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych,
    2. organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej w różnych formach szkolnych i poza szkolnych w tym w szczególności w zakresie języka migowego,
    3. propagowanie w społeczeństwie problemów ochrony słuchu i rehabilitacji osób niesłyszących i z uszkodzonym słuchem oraz podejmowanie działań zmierzających do zapobiegania inwalidztwu słuchu,
    4. działalność turystyczna pozostała - organizowanie wycieczek dla członków Wnioskodawcy i innych osób niesłyszących,
    5. promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa pozostających bez pracy osób niesłyszących.

Do roku 2011 Zainteresowany zwolniony był od podatku VAT na podstawie usług zwolnionych od podatku wykazanych w zał. nr 4, PKWiU ex 80 usługi w zakresie edukacji.

W dniu 6 października 2011 r. uzupełniono opis sprawy o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty,
  2. organizowane kursy są usługami w zakresie kształcenia lub wychowania,
  3. Zainteresowany nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
  4. wiedza zdobyta przez osoby szkolone jest w zależności od zajmowanego stanowiska wykorzystywana w pracy zawodowej,
  5. kursy języka migowego są prowadzone w formach i na zasadach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli - Dz. U. z dnia 27 listopada 2009 r.,
  6. Wnioskodawca nie posiada akredytacji,
  7. kursy języka migowego są opłacane w całości przez osoby fizyczne, wyjątek stanowią grupy zorganizowane, np. urzędnicy z Urzędu Miasta, w tym przypadku koszty ponosi w całości Urząd Miasta,
  8. osoby szkolone nie są osobami z uszkodzonym słuchem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po zmianie ustawy o VAT, podlegać temu podatkowi będą usługi prowadzenia kursów języka migowego dla osób fizycznych oraz dla pracowników Urzędów, które w całości finansowane są ze środków publicznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi prowadzenia kursów języka migowego dla osób fizycznych będą podlegały podatkowi od towarów i usług z uwagi na niespełnienie przez Zainteresowanego wymogów zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29. Natomiast usługi świadczone dla pracowników Urzędów, które w całości finansowane są ze środków publicznych będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

   - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

   - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    • ze sprzedaży papierów wartościowych,
    • z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    • ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    • z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    • z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. stosuje się przepisy Rozporządzenia Wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L. Nr 77 str. 1). Natomiast Rozporządzenie Rady WE nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 288 str. 1) traci moc. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Podstawowym celem rozporządzenia jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do Dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej, rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie.

Niniejsze przepisy wykonawcze zawierają przepisy szczególne dotyczące niektórych zagadnień, a ich zadaniem jest zapewnienie jednolitego traktowania na terenie całej Unii wyłącznie szczególnych przypadków. Dlatego też, z uwagi na nadane im brzmienie, ich zakres stosowania powinien być interpretowany w sposób zawężający.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi doskonalenia zawodowego. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które prowadzi szeroko pojętą rehabilitację osób dorosłych i ich dzieci z uszkodzonym słuchem. Zainteresowany posiada status organizacji pożytku publicznego, a w ramach działalności statutowej odpłatnej prowadzi m.in. organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej w różnych formach szkolnych i pozaszkolnych, w tym w szczególności w zakresie języka migowego. Do roku 2011 Zainteresowany zwolniony był od podatku VAT na podstawie zał. nr 4, PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji. Ponadto Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty, a organizowane kursy są usługami w zakresie kształcenia lub wychowania. Zainteresowany nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wiedza zdobyta przez osoby szkolone jest w zależności od zajmowanego stanowiska wykorzystywana w pracy zawodowej. Kursy języka migowego są prowadzone w formach i na zasadach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli - Dz. U. z dnia 27 listopada 2009 r. Wnioskodawca nie posiada akredytacji, a kursy języka migowego są opłacane w całości przez osoby fizyczne. Wyjątek stanowią grupy zorganizowane np. urzędnicy z Urzędu Miasta, w tym przypadku koszty ponosi w całości Urząd Miasta. Osoby szkolone nie są osobami z uszkodzonym słuchem.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe wykonywane przez Zainteresowanego są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
    1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
    3. czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Zainteresowany nie spełnia bowiem podstawowego wymogu niezbędnego do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie, tj. nie jest jednostką objętą systemem oświaty. W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości albo co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Skoro zdaniem Wnioskodawcy wiedza zdobyta przez osoby szkolone jest w zależności od zajmowanego stanowiska wykorzystywana w pracy zawodowej, to w tych przypadkach wykonywane przez niego usługi spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa ww. przepisie.

Jednak w przypadku kursu języka migowego dla osób fizycznych nie są spełnione – jak wskazał Zainteresowany we własnym stanowisku – pozostałe wymogi zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Zatem nie można zastosować do tych kursów zwolnienia od podatku.

Jedynie przy świadczeniu usług kursu języka migowego dla pracowników Urzędu finansowanych – co wynika z pytania Wnioskodawcy - ze środków publicznych, spełniona jest przesłanka wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku do usług szkoleniowych (usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego) które są finansowane w całości ze środków publicznych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż przeprowadzane przez Zainteresowanego kursy języka migowego dla osób fizycznych, które z własnych środków opłacają szkolenie, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast kursy języka migowego dla pracowników Urzędu, które w całości są finansowane ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj