Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-357/11-7/EWW
z 18 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-357/11-7/EWW
Data
2011.08.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
bonus
podstawa opodatkowania
premia pieniężna


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie udokumentowania czynności, za które wypłacany jest bonus obrotowy.



Wniosek ORD-IN 786 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania czynności, za które wypłacany jest bonus obrotowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania czynności, za które wypłacany jest bonus obrotowy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) o przeformułowane pytania w zakresie sfery opodatkowania Wnioskodawcy oraz o stanowisko własne do tych pytań.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na działaniu na rzecz wspólników poprzez podpisywanie umów o współpracy z dostawcami, producentami materiałów budowlanych. Spółka skupia kilkanaście firm z terenu Polski. Mając na uwadze fakt, że jej wspólnicy, z którymi połączona jest umową zlecenia, kupują dość duże ilości towarów, Spółka w imieniu i na rzecz wspólników, zawiera umowy, na mocy których przyznane są bonusy, czyli premie pieniężne za dokonany przez nich obrót.

Umowy o dostawę towarów przez producentów do wszystkich wspólników podpisuje Spółka. Jej zarząd negocjuje wszelkie warunki dostawy towarów do wspólników. Podstawę do wypłaty bonusów stanowi osiągnięcie przez wspólników, czyli kupujących towary określonej w umowie wielkości obrotów z danym sprzedawcą.

Wypłacane przez sprzedawcę bonusy nie stanowią wynagrodzenia za usługi. Wysokość bonusów jest ruchoma, gdyż jest uzależniona od ilości zakupionych przez wspólników towarów. Bonusy nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów dokonaną przez producenta lecz jest związana z wynikiem np. wszystkich dostaw w roku, półroczu, kwartale. Otrzymane przez wspólników bonusy są związane ściśle z dostawami towarów w danym okresie czasu, za który zgodnie z umową bonusy się należą.

W praktyce podział bonusu wygląda tak że:

  1. całą kwotę bonusu producent przelewa na konto Spółki, za cały obrót dokonany przez wszystkich wspólników grupy;
  2. następnie podatnik po ustaleniu w jakim procencie każdy ze wspólników uczestniczył w dokonanym obrocie, dokonuje stosunkowej bo proporcjonalnej do udziału w obrocie wypłaty bonusu.


Do dziś czyniono to na podstawie faktur VAT, lecz w związku z orzecznictwem WSA dostawcy towarów oświadczyli, że mają interpretacje indywidualne, z których wynika, że bonusy, jak opisane wyżej, nie podlegają podatkowi VAT, wobec czego bonusy będą rozliczane notą księgową.

Ważną okolicznością jest to, że nie zrealizowanie obrotu nie jest obwarzane żadną sankcją w umowie.

W zamian za udzielenie bonusów nie ma miejsca świadczenie innych usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowych. W zamian za udzielenie bonusów Spółka lub jej wspólnicy nie przyjmują zobowiązań do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, czy też do posiadania pełnego asortymentu towarowego żadnego kontrahenta wypłacającego premię.

Co do zasad kształtowania premii, zawsze jest to określony procent, nigdy stała kwota. Wysokość premii jest uzależniona od obrotu. Gdy w danym okresie wspólnicy nie podejmują żadnych działań (zakupów), premie nie są wypłacane.

W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wskazano, że pomiędzy sprawą, w której wystąpiono o udzielenie pisemnej interpretacji a Spółką istnieje związek wyrażający się tym, że przedstawiony problem absolutnie dotyczy jej sfery opodatkowania lub ewentualnego opodatkowania.

Wszystkie pytania dotyczą Spółki, albowiem dokumenty księgowe dotyczące naliczania bonusu (premii pieniężnej) są wystawiane przez producentów, czy też dostawców towarów na Spółkę i dotyczą jej sfery opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Po przelaniu kwoty bonusu przez dostawców czy producentów towarów, Spółka jest zobowiązana do przekazania tego bonusu dalej, tj. jej wspólnikom, których zakupy złożyły się na obrót będący podstawą naliczenia bonusu.

Spółka podkreśliła, że w 2011 r. jest zmuszona przez dostawców towarów, czy producentów, którzy przelewają kwoty bonusu na jej konto bankowe do przyjmowania nie faktury VAT, a not księgowych, które ich zdaniem są wystarczającym dokumentem do przekazania bonusu na konto Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku.

  1. Czy bonusy (premie pieniężne) wypłacone przez producentów, czy też dostawców towarów na konto bankowe Spółki, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy bonusy (premie pieniężne) wypłacone – przekazane dalej przez Spółkę na konta bankowe wspólników udziałowców, których zakupy złożyły się na kwotę bonusu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  3. Czy bonusy (premie pieniężne) przyznane w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów z danym producentem, czy też dostawcą towarów, mogą być uznane za świadczenie usług na rzecz producenta przez Spółkę, w myśl ustawy o podatku od towarów i usług...
  4. W jaki sposób powinno być dokumentowane (fakturą czy notą księgową) przekazanie bonusu przez producentów na konto bankowe Spółki...


Zdaniem Wnioskodawcy, udzielone bonusy nie stanowią świadczenia usług przez kontrahenta na rzecz producenta, czy sprzedawcy towarów i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka nie ma obowiązku wystawić faktury VAT w związku z wypłaceniem premii pieniężnej, której wypłacenie jest uzależnione od przekroczenia określonego obrotu.

Osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej w umowie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem wypłacona temu nabywcy towarów przez sprzedawcę premia za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności.

Spółka w pełni zgadza się z następującymi orzeczeniami i interpretacjami i przedstawia je na poparcie swego stanowiska:

  • wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 marca 2011 r., sygn. akt I SA/Po 910/10;
  • wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06;
  • wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2010 r., sygn. akt I FSK 904/09;
  • wyrok NSA z dnia 15 czerwca 2010 r., sygn. akt I FSK 1022/09;
  • wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2010 r., sygn. akt I FSK 1166/09;
  • wyrok NSA z dnia 5 października 2010 r., sygn. akt I FSK 1605/09;
  • wyrok NSA z dnia 12 października 2010 r., sygn. akt I FSK 1635/09;
  • wyrok NSA z dnia 29 października 2010 r., sygn. akt I FSK 1776/09.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż kwoty wypłaconych na jej konto bonusów, które przelewane są dalej na konta wspólników nie stanowią wynagrodzenia za świadczone przez nią usługi, czy też wspólników na rzecz producentów, czy dostawców towarów.

Podstawę do wypłaty bonusów (najpierw na rzecz Spółki, która przekazuje do wspólników proporcjonalne kwoty), stanowi osiągnięcie przez jej wspólników określonego poziomu obrotów z danym sprzedawcą. Tym samym wypłacony bonus nie stanowi wynagrodzenia za usługi. Wysokość bonusów, jest ruchoma gdyż jest uzależniona od ilości zakupionych przez wspólników towarów.

Bonusy nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów dokonaną przez producenta lecz są związane z wynikiem np.: wszystkich dostaw w roku, półroczu, kwartale.

W opinii Spółki, nie ma ona obowiązku wystawienia faktury VAT dla dostawców, czy producentów towarów, ma tylko obowiązek wystawić notę księgową, która jest podstawą do dokonania przelewu przez dostawców na rzecz Spółki. Wspólnicy nie mają obowiązku wystawienia faktury VAT dla Spółki, mają tylko obowiązek wystawić notę księgową, która jest podstawą do dokonania przelewu przez nią w stosownej proporcji do dokonanych przez nich zakupów u producenta.

Osiągnięcie przez wspólnika będącego nabywcą towarów określonego w umowie pomiędzy Spółką a danym producentem poziomu obrotów (zakupów), nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem wypłacona przez sprzedawcę premia za obrót nie stanowi odpłatności za świadczone usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu określonego zachowania mieści się w definicji usługi. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania nabywcom premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu, czy dotyczą konkretnych dostaw towarów.

W sytuacji, gdy wypłacone bonusy są związane z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności, np. zobowiązaniem do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., stanowią de facto wynagrodzenie za świadczenie, spełniające definicję usługi zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli wypłacone bonusy związane są z wielkością osiągniętego obrotu i nie wiążą się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych świadczeń, to nawet jeżeli bonus jest udzielony po dokonaniu zapłaty, stanowi rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia dokumentu korygującego dokonaną sprzedaż.

Z opisu sprawy wynika, iż w ramach działalności gospodarczej Spółka będzie działała na rzecz swoich wspólników, kilkunastu firm z terenu Polski, poprzez podpisywanie umów o współpracy z dostawcami, producentami materiałów budowlanych. W związku z faktem, że jej wspólnicy, z którymi połączona jest umową zlecenia, kupować będą dość duże ilości towarów, Spółka w imieniu i na rzecz swoich wspólników zawierać będzie umowy, na mocy których przyznane będą bonusy czyli premie pieniężne za dokonany przez nich obrót. Umowy o dostawę towarów przez producentów do wszystkich wspólników podpisywać będzie Spółka. Jej zarząd negocjować będzie wszelkie warunki dostawy towarów do wspólników.

Podstawę do wypłaty bonusów stanowić będzie osiągnięcie przez wspólników, czyli kupujących towary, określonej w umowie wielkości obrotów z danym sprzedawcą. Wypłacane przez sprzedawcę bonusy nie będą stanowić wynagrodzenia za usługi. Ich wysokość będzie ruchoma, gdyż będzie uzależniona od ilości zakupionych przez wspólników towarów. Bonusy nie będą związane z żadną konkretną dostawą towarów dokonaną przez producenta lecz będą związane z wynikiem np. wszystkich dostaw w roku, półroczu, kwartale. Otrzymane przez wspólników bonusy będą związane ściśle z dostawami towarów w danym okresie czasu, za który zgodnie z umową bonusy się należą.

Proces podziału bonusu odbywać się będzie w dwóch częściach, a mianowicie całą kwotę bonusu producent przeleje na konto Spółki, za cały obrót dokonany przez wszystkich wspólników grupy, która następnie po ustaleniu w jakim procencie każdy ze wspólników uczestniczył w dokonanym obrocie, dokona proporcjonalnej do udziału w obrocie wypłaty bonusu. Zatem po przelaniu kwoty bonusu przez dostawców czy producentów towarów, Spółka będzie zobowiązana do przekazania tego bonusu dalej, tj. jej wspólnikom, których zakupy złożą się na obrót będący podstawą naliczenia bonusu.

Zatem jak wynika z opisu sprawy, Spółka nie będzie dokonywać nabyć oraz dalszej sprzedaży towarów będących podstawą naliczanych bonusów. Z tytułu ich otrzymania nie będzie świadczyć także usług, np. o charakterze promocyjnym, marketingowym lub reklamowym.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy więc stwierdzić, że w opisanym przypadku bonusy (premie pieniężne) wypłacane przez producentów czy dostawców towarów na konto bankowe Spółki, które następnie przekaże ona dalej na konta bankowe wspólników, których zakupy będą podstawą do wypłaty bonusu, w żaden sposób nie będą związane z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać zakupów dokonywanych na odpowiednim poziomie przez inny podmiot. Wobec powyższego, działanie takie nie wypełni definicji świadczenia usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy. Przedmiotowe bonusy nie będą stanowić także rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Bowiem jak wskazano powyżej, Spółka nie będzie nabywać i nie będzie sprzedawać towaru, w związku z którym przedmiotowe bonusy będą naliczane. Zatem przedmiotowe bonusy nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Jak wskazano powyżej, przedmiotowe bonusy nie będą wynagrodzeniem dla Spółki z tytułu świadczenia jakichkolwiek usług ani na rzecz producentów i dostawców towarów, ani na rzecz jej wspólników, a zatem jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być dokumentowane fakturą VAT.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie, przekazanie bonusów przez producentów czy dostawców towarów na konto bankowe Spółki nie powinno być dokumentowane przy pomocy faktury VAT. Czynności te, jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, mogą być dokumentowane za pomocą noty księgowej.

Tut. Organ zaznacza jednak, że nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów, brak jest jednakże przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca jedynie dla Spółki, a nie dla jej wspólników otrzymujących bonusy z tytułu dokonanych obrotów.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego w kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania czynności, za które wypłacany jest bonus obrotowy. W zakresie stanu faktycznego w ww. kwestii, wydana została interpretacja z dnia 18 sierpnia 2011 r. nr ILPP4/443-357/11-6/EWW. W części dotyczącej uznania bonusów (premii pieniężnych) przyznawanych w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów z danym producentem czy dostawcą, za świadczenie na ich rzecz usług przez wspólników Wnioskodawcy oraz sposobu dokumentowania przekazania przez niego przedmiotowych bonusów na konta bankowe udziałowców, których zakupy towarów złożyły się na ich kwotę, wydane zostało dnia 18 sierpnia 2011 r. nr ILPP4/443 357/11-4/EWW postanowienie o odmowie wszczęcia.

Natomiast kwestia dotycząca rozliczeń z firmą załatwiona zostanie w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj