Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-816/11-2/IŚ
z 10 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-816/11-2/IŚ
Data
2011.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Odpowiedzialność podatnika, płatnika i inkasenta --> Wynagrodzenie płatnika i inkasenta


Słowa kluczowe
budżet państwa
płatnik
pobór podatku
przedawnienie
terminowość
wynagrodzenia


Istota interpretacji
zasady ustalania wynagrodzenia płatnika



Wniosek ORD-IN 305 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2011 r. (data wpływu 16.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zasad ustalania wynagrodzenia płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zasad ustalania wynagrodzenia płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Bank (dalej jako: „Bank” lub „Wnioskodawca”) pełni funkcję płatnika, w szczególności z tytułu:

  • zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z wypłacanymi wynagrodzeniami na podstawie stosunków pracy, pośredniczeniem w wypłacaniu emerytur/rent z zagranicy;
  • zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych w Banku na rachunkach podatników, od odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, od nagród;
  • zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wypłacaniem na rzecz zagranicznych podmiotów należności z tytułu odsetek, należności licencyjnych, dywidend, należności z tytułu niektórych usług o charakterze niematerialnym.

Pełniąc funkcję płatnika Bank zobowiązany jest do obliczenia podatku, pobrania go z kwot wypłacanych należności, przekazania pobranego podatku we właściwym terminie do urzędu skarbowego oraz złożenia w urzędzie skarbowym określonych deklaracji i informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 28 Ordynacji podatkowej, Bankowi przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa.

Podstawą do ustalenia wynagrodzenia jest kwota pobranych podatków.

Pobór wynagrodzenia następuje przez potrącenie z kwoty pobranych podatków, co oznacza, że kwota przekazywana na rachunek urzędu skarbowego jest pomniejszona o ustalone wynagrodzenie. Bank tylko w niektórych sytuacjach korzysta z tego uprawnienia, ponieważ pobór wynagrodzenia ma charakter fakultatywny, a nie obowiązkowy.

Wynagrodzenie jest ustalane wg stawki ryczałtowej wynoszącej 0,3%, a podstawą do ustalenia wynagrodzenia jest łączna kwota pobranego podatku/zaliczek na podatek w danym miesiącu rozliczeniowym odprowadzona do urzędu skarbowego w wymaganym ustawowo terminie, a nie kwota podatku pobranego od każdego podatnika.

Wynagrodzenie płatnika jest zaokrąglane do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy są pomijane, a końcówki kwot wynoszące 50 groszy i więcej podwyższa się do pełnych złotych. Wynagrodzenie stanowi w Banku przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przykład wyliczenia przez Bank przysługującego wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji płatnika przedstawiony został w kol. 4 poniższej tabeli, tj. od łącznej kwoty (sumy) podatku pobranego w danym miesiącu kalendarzowym, a nie odrębnie od kwoty podatku pobranego od każdego podatnika (kol. 5 tabeli):

Podmiotzagraniczny

Rodzajwypłaconej należności

Kwotapobranego podatku

Wynagrodzeniepłatnika ustalone od łącznej kwoty podatku pobranegow miesiącu kalendarzowym

Wynagrodzeniepłatnika ustalone od podatku pobranegood poszczególnych podatników

Kol.1

Kol.2

Kol.3

Kol.4

Kol.5

PodmiotA

Odsetkiod rachunku bieżącego

150 zł

 

0

PodmiotB

Odsetkiod lokaty overnight

160 zł

0

PodmiotC

Wypłatanależności za usługi prawne

12.000zł

36 zł

Razemmiesiąc kalendarzowy

12.310zł

37 zł

36 zł



W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy Bank prawidłowo ustala wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa, o które pomniejsza kwotę pobranych podatków odprowadzaną do urzędu skarbowego, tj. jako 0,3% łącznej kwoty (sumy) pobranych podatków w danym miesiącu (kol. 4 powyższej tabeli) i zasada ta jest niezależna od rodzaju pobieranego podatku...
  2. Jeśli Bank nie potrąci przysługującego mu wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków lub potrąci wynagrodzenie w kwocie niższej niż 0,3% kwoty pobranych podatków uprawnienie do wynagrodzenia lub jego części przysługuje do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. pyt. 1:

Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), płatnikom przysługuje ryczałtowe wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków na rzecz budżetu państwa. Szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia oraz tryb jego poboru ustalone są w rozporządzeniu wykonawczym.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia wykonawczego, przysługujące płatnikowi wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków wynosi 0,3% kwoty podatków pobranych i jest potrącane przez płatnika z kwoty podatków przez niego pobranych.

Powyższe zasady ustalania i poboru wynagrodzenia wskazują, że łączna kwota (suma) pobranych podatków stanowi podstawę do ustalenia wynagrodzenia, a jego pobór następuje przez potrącenie z łącznej kwoty (sumy) pobranych podatków odprowadzanych do urzędu skarbowego.

Zdaniem Banku na taką zasadę ustalania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków wskazują obowiązujące płatnika rozliczenia wynikające z przepisów podatkowych.

I tak, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, obowiązujące płatnika rozliczenia z urzędem skarbowym z tytułu pobranych podatków mają charakter zbiorczy, a nie indywidualny dla każdego podatnika, co oznacza, że:

  • łączna kwota pobranych podatków w danym miesiącu kalendarzowym jest wpłacana na wyznaczony przez urząd skarbowy rachunek bankowy, po ewentualnym pomniejszeniu o przysługujące wynagrodzenie,
  • płatnik jest obowiązany składać roczne (zbiorcze) deklaracje według ustalonych wzorów, w zależności od rodzaju podatku: PIT-4R, PIT-8AR, CIT-10R, w których podawane są kwoty pobranego podatku, potrąconego wynagrodzenia oraz podatku do wpłaty (po potrąceniu wynagrodzenia) za poszczególne miesiące roku kalendarzowego.
    Należy nadmienić, że w przypadku rozliczeń z tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, obowiązujący do końca 2009 r. wzór rocznej deklaracji CIT-10R stanowił o indywidualnej formie rozliczeń rocznych płatnika z urzędem skarbowym z tytułu pobranego podatku, tj. deklaracja była sporządzana odrębnie dla każdego podatnika. W deklaracji podawane były m.in. tytuł i kwota należności, stawka podatku, podatek należny, kwota wynagrodzenia, kwota podatku do zapłaty. Stąd wynagrodzenie płatnika należało ustalać odrębnie dla każdego podatnika.
    Minister Finansów wprowadzając od 1 stycznia 2010 r. zbiorczą deklarację CIT-10Z odstąpił od odrębnych rozliczeń z tytułu pobranego podatku w stosunku do każdego podatnika, w związku z czym wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków jest ustalane według zasady ogólnej, tj. od kwoty pobranych podatków w miesiącu kalendarzowym;
  • we wzorach imiennych informacji o wysokości przychodu/dochodu, które Bank jest obowiązany sporządzać w związku z wypłacaniem odsetek, należności licencyjnych i należności z tytułu niektórych usług o charakterze niematerialnym na rzecz zagranicznych osób prawnych oraz z tytułu odsetek, nagród, wynagrodzeń wypłaconych na rzecz osób fizycznych krajowych i zagranicznych, tj. w: PIT-11, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT3R, IFT-2/IF2R - nie podaje się wynagrodzenia płatnika.

Z przytoczonych wyżej zasad ustalania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków oraz obowiązków płatnika wynika, że np. zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych pobrany w danym miesiącu kalendarzowym, wpłacony w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po tym miesiącu na wskazany rachunek urzędu skarbowego, może być pomniejszony o kwotę wynagrodzenia ustalonego jako 0,3% łącznej kwoty (sumy) pobranych podatków, a nie o sumę wynagrodzeń ustalonych odrębnie od kwoty pobranego podatku od każdego podatnika. Zasada ta wynikająca z art. 28 Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia wykonawczego, tj. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065) ma charakter ogólny i dotyczy podatków pobieranych przez płatników, m.in. podatku dochodowego od osób prawnych pobieranego w formie ryczałtu z tytułu wypłacanych należności na rzecz osób zagranicznych, jak też podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranego w formie ryczałtu i na zasadach ogólnych.

Ad. pyt. 2:

W sytuacji, gdy Bank nie potrąci przysługującego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków na rzecz budżetu państwa lub potrąci wynagrodzenie w wysokości niższej niż 0,3% kwoty pobranych podatków, uprawnienie do wynagrodzenia lub jego części przysługuje do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, tj. zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z uwagi na powyższe, jeśli Bank nie potrąci wynagrodzenia z kwoty pobranego podatku w roku kalendarzowym lub potrąci wynagrodzenie w kwocie niższej nie oznacza, że Bank zrezygnował z przysługującego mu wynagrodzenia. Bank może wynagrodzenie lub jego część otrzymać występując o zwrot nadpłaty podatku, jednak nie później niż do upływu terminu przedawnienia tego podatku.

Stanowisko Banku znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10.11.2010 r., sygnatura IPPB2/415-751/10-2/MG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj