Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1543/11/AW
z 26 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1543/11/AW
Data
2012.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
bezpieczeństwo i higiena pracy
szkolenie
uprawnienie do szkolenia
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
Usługi szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2011r. (data wpływu 13 października 2011r.), uzupełnionego pismami z dnia 13 stycznia 2012r. (data wpływu 18 stycznia 2012r.) i z dnia 20 stycznia 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku seminariów edukacyjnych przygotowujących do egzaminów sprawdzających kwalifikacje przez Urząd Dozoru Technicznego w zakresie BHP oraz obsługi i konserwacji dźwigów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku seminariów edukacyjnych przygotowujących do egzaminów sprawdzających kwalifikacje przez Urząd Dozoru Technicznego w zakresie BHP oraz obsługi i konserwacji dźwigów.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 13 stycznia 2012r. (data wpływu 18 stycznia 2012r.) i z dnia 20 stycznia 2012r. będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu z dnia 4 stycznia 2012r. znak IBPP1/443-1543/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. W roku 2010 prowadził działalność edukacyjną stosując zwolnienie z VAT na usługi edukacyjne. Firma prowadziła seminaria edukacyjne w zakresie przygotowania do egzaminów sprawdzających kwalifikacje przez Urząd Dozoru Technicznego w zakresie BHP oraz obsługi i konserwacji dźwigów (ustawa o dozorze technicznym z dnia 21 grudnia 2000r. Dz. U. Nr 122, poz. 1321 ze zm.).
  3. W roku 2011, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a zwolnione z VAT są „usługi kształcenia zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”. Celem seminariów było w 2010 i będzie w 2011r. przygotowanie zawodowe oraz dokształcanie osób dorosłych zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).
    Zgodnie z § 2 ust. 1 tegoż rozporządzenia, uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia: - kurs;
    - kurs zawodowy;
    - seminarium;
    - praktyka zawodowa.
    Zgodnie z § 1 pkt 2 omawianego rozporządzenia, pod pojęciem „organizator kształcenia” należy rozumieć publiczną i niepubliczną: placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.
    Podczas seminariów realizowany był zatwierdzony przez organizatora program szkolenia.
  4. Seminaria i kursy przeprowadzane były i będą w formie zajęć teoretycznych oraz praktycznych obejmujących nie mniej niż 20 godzin.
  5. Ww. usługi szkoleniowe nie sa finansowane ze środków publicznych.
  6. Biorący udział w szkoleniu, po zdaniu egzaminu końcowego, uzyskuje świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do obsługi oraz konserwacji dźwigów.

W piśmie z dnia 13 stycznia 2012r. będącym uzupełnieniem wniosku podano ponadto, że:

  1. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego ponieważ po zmianie przepisów zwalniających usługi edukacyjne z VAT, Wnioskodawca nie ma jasności jaką stawkę VAT może stosować – 23% czy zwolnienie.
  2. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty.
  3. Wnioskodawca świadczy usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004r.
  4. Wnioskodawca uważa, że oferowane przez niego usługi spełniają wymogi art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT opierając się na odrębnych przepisach czyli rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31 poz. 216). Zgodnie z § 2 ust 1 tegoż rozporządzenia, uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:
    - kurs;
    - kurs zawodowy;
    - seminarium;
    - praktyka zawodowa.
  5. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty
  6. Zleceniodawcą jest Ośrodek Kształcenia Kursowego posiadający wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez gminę oraz akredytację kuratora oświaty, wpis do rejestru instytucji szkoleniowych WUP. Wnioskodawca oferuje kompletne szkolenie w zakresie BHP oraz obsługi i konserwacji dźwignic przygotowujące do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje wymaganego przez Urząd Dozoru Technicznego (ustawa o Dozorze Technicznym z dnia 21 grudnia 2000r. (Dz. U. Nr 122, poz. 1321 ze zm).
    7. Jest to pełne szkolenie obejmujące zajęcia teoretyczne oraz praktyczne wykonywane o okresie 2-3 dni kursowych (16 do 24 godziny).
  7. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie kursy wymienione w pkt 6 pisma z dnia 13 stycznia 2012r., nie przeprowadza egzaminów końcowych.
  8. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie kursy i seminaria w zakresie BHP oraz obsługi i konserwacji dźwignic przygotowujące do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje wymaganego przez Urząd Dozoru Technicznego bez egzaminów końcowych.
  9. Bezpośrednim uczestnikiem kursów oraz seminarium są pracownicy zatrudnieni w firmach jako osoby odpowiedzialne za obsługę oraz dozór nad dźwignicami. Na kursie podnoszą kwalifikacje lub uzyskują nowe uprawnienia w celu przekwalifikowania zawodowego.
  10. Uzyskane dzięki kursom i seminariom uprawnienia są niezbędne do pracy zawodowej ich uczestników. Nauczanie pozostaje absolutnie w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników. Nabytą wiedzę wykorzystują w praktyce zawodowej – jest niezbędna w celu dopuszczenia do pracy na zajmowanych stanowiskach.

W piśmie z dnia 20 stycznia 2012r. będącym uzupełnieniem wniosku podano ponadto, że Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w zakresie obsługi i konserwacji dźwigów, które są urządzeniami technicznymi w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002r. w sprawie rodzajów urządzeń podlegających dozorowi technicznemu. Jest to urządzenie techniczne, przy obsłudze którego wymagane jest posiadanie stosownych kwalifikacji wymaganych rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji technicznej – przepisy resortowe. Ponadto szkolenia przeprowadzane są w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w roku 2011, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, Wnioskodawca może na swoje usługi nadal stosować zwolnienia z VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w pełni wyczerpuje on wymogi stawiane przez art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i prowadzone przez niego usługi edukacyjne są zwolnione z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub,
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkoleń z zakresu BHP oraz obsługi i konserwacji dźwigów świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy może dotyczyć pracodawcy, pracowników służby bhp, innych pracowników oraz instruktorów i wykładowców tematyki bhp. Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy adresowane do pracodawcy, pracowników służb bhp, instruktorów i wykładowców tematyki bhp są usługami kształcenia zawodowego. Przedmiotowe szkolenia są usługami kształcenia zawodowego również wówczas, gdy dotyczą pracowników pracodawcy niebędących służbą bhp, mają one bowiem na celu zapewnienie uczestnikom poznanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny, niezbędnych do podjęcia i wykonywania pracy w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy.

Znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy. Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi odbycie, odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy szkolenia, w tym przekazać mu informacje i instrukcje dotyczące zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy. Obowiązek przeszkolenia podwładnych w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy nałożony został na pracodawcę ustawą z dnia 26 czerwca 1974r. – Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Zgodnie z art. 2373 § 1 Kodeksu pracy, nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym seminaria edukacyjne w zakresie przygotowania do egzaminów sprawdzających kwalifikacje przez Urząd Dozoru Technicznego w zakresie BHP oraz obsługi i konserwacji dźwigów (ustawa o dozorze technicznym z dnia 21 grudnia 2000r. Dz. U. Nr 122, poz. 1321 ze zm.). Celem seminariów jest przygotowanie zawodowe oraz dokształcanie osób dorosłych zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216). Ww. usługi szkoleniowe nie sa finansowane ze środków publicznych. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie posiada też akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca świadczy usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004r. Wnioskodawca oferuje kompletne szkolenie w zakresie BHP oraz obsługi i konserwacji dźwignic przygotowujące do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje wymaganego przez Urząd Dozoru Technicznego (ustawa o Dozorze Technicznym z dnia 21 grudnia 2000r. (Dz. U. Nr 122, poz. 1321 ze zm), nie przeprowadza egzaminów końcowych.

Bezpośrednim uczestnikiem kursów oraz seminarium są pracownicy zatrudnieni w firmach jako osoby odpowiedzialne za obsługę oraz dozór nad dźwignicami. Na kursie podnoszą kwalifikacje lub uzyskują nowe uprawnienia w celu przekwalifikowania zawodowego. Uzyskane dzięki kursom i seminariom uprawnienia są niezbędne do pracy zawodowej ich uczestników. Nauczanie pozostaje absolutnie w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników. Nabytą wiedzę wykorzystują w praktyce zawodowej – jest niezbędna w celu dopuszczenia do pracy na zajmowanych stanowiskach.

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w zakresie obsługi i konserwacji dźwigów, które są urządzeniami technicznymi w rozumieniu rozporządzenia rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002r. w sprawie rodzajów urządzeń podlegających dozorowi technicznemu. Jest to urządzenie techniczne, przy obsłudze którego wymagane jest posiadanie stosownych kwalifikacji wymaganych rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji technicznej – przepisy resortowe. Ponadto szkolenia przeprowadzane są w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321 ze zm.), osoby wykonujące czynności spawania, zgrzewania, lutowania oraz przeróbkę plastyczną i obróbkę cieplną w toku wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy lub modernizacji tych urządzeń obowiązane są posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne potwierdzające umiejętność praktycznego wykonywania tych czynności oraz znajomość warunków technicznych dozoru technicznego, norm i przepisów prawnych w tym zakresie.

Przepis ust. 2 stosuje się do osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne (art. 22 ust. 3 ustawy o dozorze technicznym).

Urządzenia techniczne, przy których obsłudze wymagane jest posiadanie kwalifikacji, zgodnie z załącznikiem 2 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 849 ze zm.) to:

  1. suwnice, żurawie, wciągarki i wciągniki, z wyjątkiem urządzeń z napędem ręcznym wszystkich mechanizmów,
  2. układnice do składowania ładunków w magazynach,
  3. układarki do układania torów,
  4. dźwigi, z wyjątkiem dźwigów osobowych, dźwigów towarowych ze sterowaniem zewnętrznym, dźwigów towarowych małych i urządzeń do transportu osób niepełnosprawnych,
  5. wyciągi towarowe i wyciągi statków,
  6. podesty ruchome, z wyjątkiem załadowczych podestów burtowych,
  7. dźwignice linotorowe,
  8. urządzenia do manipulacji kontenerami,
  9. osobowe i towarowe koleje linowe oraz wyciągi narciarskie,
  10. pomosty ruchome z zespołami napędowymi w przystaniach promowych,
  11. zbiorniki stałe z zespołami napędowymi na skroplone gazy węglowodorowe oraz zbiorniki przenośne o pojemności powyżej 350 cm3 - w zakresie napełniania,
  12. urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych,
  13. wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia.

Powołane rozporządzenie w § 1 określa tryb sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych, rodzaje urządzeń technicznych, przy których obsłudze i konserwacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji, wzór wniosku o sprawdzenie kwalifikacji. Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia sprawdzenie kwalifikacji przeprowadza się na wniosek osoby zainteresowanej lub na wniosek pracodawcy zatrudniającego tę osobę. Stosownie do § 3 ust 1 ww. rozporządzenia komisja kwalifikacyjna, po stwierdzeniu kompletności wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 1, wyznacza termin egzaminu sprawdzającego kwalifikacje, zwanego dalej „egzaminem”, powiadamiając o nim niezwłocznie wnioskodawcę.

Egzamin składa się z dwóch części:

  1. z egzaminu ustnego z wiedzy teoretycznej w zakresie określonym w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000r. o dozorze technicznym,
  2. z egzaminu praktycznego polegającego na sprawdzeniu umiejętności w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń technicznych (ust. 2).

W świetle art. 37 pkt 8-17 ustawy o dozorze technicznym, do zakresu działania UDT należy:

    1. analizowanie przyczyn i skutków uszkodzeń urządzeń technicznych oraz stała ocena stopnia zagrożenia stwarzanego przez te urządzenia,
    2. inicjowanie przedsięwzięć oraz prac badawczych w zakresie bezpiecznej pracy urządzeń technicznych oraz prowadzenie w tym zakresie badań diagnostycznych i wykonywanie ekspertyz,
    3. inicjowanie działalności mającej na celu podnoszenie zawodowych kwalifikacji wytwórców oraz użytkowników w zakresie bezpiecznej pracy urządzeń technicznych,
    4. popularyzowanie zagadnień związanych z bezpieczną pracą urządzeń technicznych oraz organizowanie doradztwa w tym zakresie,
    5. współpraca międzynarodowa w zakresie zagadnień dotyczących bezpiecznej pracy urządzeń technicznych,
    6. współpraca z instytucjami polskimi i zagranicznymi w zakresie działań zmierzających do harmonizacji przepisów dozoru technicznego z wymaganiami Unii Europejskiej,
    7. uzgadnianie programów szkolenia osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne,
    8. sprawdzanie kwalifikacji osób wytwarzających, naprawiających, modernizujących, obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne oraz osób wykonujących badania nieniszczące,
    9. certyfikowanie systemów jakości dotyczących urządzeń technicznych,
    10. występowanie z wnioskami o zmianę wysokości opłat za czynności jednostek dozoru technicznego.


Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, iż usługi prowadzenia szkoleń BHP oraz obsługi i konserwacji dźwigów spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż osoby zajmujące się obsługą ww. urządzeń obowiązane są posiadać kwalifikacje w tej dziedzinie, potwierdzone świadectwem wydanym przez odpowiednią komisję kwalifikacyjną. Szkolenia te mają więc na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych oraz świadectwa klasyfikacyjnego uprawniającego do wykonywania zawodu.

W celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, ww. szkolenia muszą być prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Art. 37 pkt 14 cytowanej powyżej ustawy o dozorze technicznym przewiduje, iż osoby prowadzące szkolenia osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne muszą uzgadniać programy szkolenia z Urzędem Dozoru Technicznego. Ponadto Wnioskodawca podał, że wykonywane przez niego szkolenia przeprowadzane są w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002r. w sprawie rodzajów urządzeń podlegających dozorowi technicznemu (Dz. U. Nr 120, poz. 1021 ze zm.), gdyż jest to urządzenie techniczne, przy obsłudze którego wymagane jest posiadanie stosownych kwalifikacji wymaganych rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 849 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t. j. Dz. U. z 2003r. Dz. U. Nr 169, poz. 1650 ze zm.).

Ponadto należy dodać, że zgodnie z art. 2375 Kodeksu pracy minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zakres tego szkolenia, wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia, sposób dokumentowania szkolenia oraz przypadki, w których pracodawcy lub pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia.

W oparciu o tę delegację wydane zostało rozporządzenie z dnia 27 lipca 2004 r. Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860), które zgodnie z § 1 określa:

  1. szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zwanego dalej „szkoleniem”;
  2. zakres szkolenia;
  3. wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia;
  4. sposób dokumentowania szkolenia;
  5. przypadki, w których pracodawcy lub pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia.

Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Z tych też względów świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia w zakresie BHP oraz obsługi i konserwacji dźwigów, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj