Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-65/11-2/TW
z 31 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-65/11-2/TW
Data
2011.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Energia elektryczna jako przedmiot opodatkowania akcyzą


Słowa kluczowe
akcyza
biogaz
energia elektryczna
produkcja


Istota interpretacji
1. Jakiego rodzaju zużycie energii elektrycznej należy uznać za zużycie energii elektrycznej objęte zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym (tj. zużycie energii w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych)?
2. Czy zużycie energii elektrycznej na potrzeby:
  • oświetlenia oraz ogrzewania pomieszczeń socjalnych (socjalno-technicznych) wykorzystywanych przez pracowników nadzorujących i obsługujących proces produkcji energii elektrycznej;
  • zasilania urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach socjalnych (socjalno -technicznych) wykorzystywanych przez pracowników nadzorujących i obsługujących proces produkcji energii elektrycznej;
stanowi zużycie energii elektrycznej, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym?



Wniosek ORD-IN 666 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

  1. prawidłowe – w zakresie zwolnienia od akcyzy energii zużywanej w procesie produkcji energii elektrycznej, oraz do podtrzymywania procesów produkcyjnych, tj. utrzymywania urządzeń (instalacji, maszyn) wykorzystywanych w procesie produkcji energii elektrycznej w stanie umożliwiającym podjęcie produkcji elektrycznej po zakończeniu postoju wynikającego, np. z konieczności konserwacji lub naprawy danego urządzenia,
  2. nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od akcyzy energii zużywanej w celu podtrzymywania procesów produkcyjnych, tj. na potrzeby oświetlenie oraz ogrzewanie terenu produkcji energii elektrycznej (np. hali, w której przebiega podstawowy proces produkcji energii elektrycznej), oraz wszelkie inne zużycie energii elektrycznej pośrednio związane z jej produkcją ale konieczne do zapewnienia prawidłowej realizacji i kontynuacji (tj. podtrzymywania) procesów produkcji energii elektrycznej.


UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest obecnie na etapie realizacji inwestycji polegającej na budowie elektrowni biogazowej. Spółka ogłosiła przetarg na opracowanie projektów, budowę, wyposażenie oraz rozruch elektrowni biogazowej wraz z instalacją obróbki przefermentowanej biomasy, o łącznej mocy elektrycznej 3,195 MW ±1%, w określonej miejscowości.

Po ukończeniu inwestycji Spółka będzie prowadziła działalność w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Surowcem energetycznym w tej elektrowni biogazowej będą głównie odpady pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (biogazownia rolnicza). Biogaz, uzyskany z nich w procesie fermentacji, będzie zasilał generatory prądotwórcze o łącznej mocy 3,2 MW. Wyprodukowana w ten sposób energia elektryczna, w szacowanej ilości ok. 24.000 MWh rocznie, zostanie w większości dostarczona do publicznej sieci elektroenergetycznej.

Zgodnie z założeniami, energia elektryczna wytwarzana w elektrowni biogazowej (dalej: bioelektrownia) będzie sprzedawana przez Zainteresowanego na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego posiadającego koncesję energetyczną w rozumieniu Prawa energetycznego. Spółka nie będzie natomiast dokonywała sprzedaży wytworzonej energii elektrycznej na rzecz nabywców końcowych.

Wytworzona w bioelektrowni energia elektryczna będzie zatem:

  • sprzedawana do przedsiębiorstwa energetycznego posiadającego koncesję energetyczną, w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego (a tym samym dostarczana do publicznej sieci elektroenergetycznej); oraz
  • zużywana na potrzeby własne bioelektrowni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jakiego rodzaju zużycie energii elektrycznej należy uznać za zużycie energii elektrycznej objęte zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym (tj. zużycie energii w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych)...
  2. Czy zużycie energii elektrycznej na potrzeby:
    • oświetlenia oraz ogrzewania pomieszczeń socjalnych (socjalno-technicznych) wykorzystywanych przez pracowników nadzorujących i obsługujących proces produkcji energii elektrycznej;
    • zasilania urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach socjalnych (socjalno -technicznych) wykorzystywanych przez pracowników nadzorujących i obsługujących proces produkcji energii elektrycznej;
    stanowi zużycie energii elektrycznej, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym...

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

Ad. 1

Spółka stoi na stanowisku, iż podlegające zwolnieniu z opodatkowania akcyzą zużycie energii elektrycznej, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym to:

  • zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, tj. zużycie energii na cele bezpośrednio związane z produkcją energii elektrycznej, oraz
  • zużycie energii elektrycznej w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych, tj. zużycie energii elektrycznej na cele inne niż bezpośrednio związane z produkcją energii elektrycznej, jednak niezbędne do podtrzymywania procesu produkcji energii elektrycznej.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym, nabywcą końcowym jest, podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 ze zm.), z wyłączeniami określonymi w tym przepisie.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Spółka, po zakończeniu budowy bioelektrowni, będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Wytworzona w bioelektrowni energia elektryczna będzie:

  • sprzedawana do przedsiębiorstwa energetycznego posiadającego koncesję energetyczną, w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego (a tym samym dostarczana do publicznej sieci elektroenergetycznej), oraz
  • zużywana na potrzeby bioelektrowni.

Wytworzona w bioelektrowni energia elektryczna będzie sprzedawana na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego posiadającego koncesję na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, które nie stanowi nabywcy końcowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym, sprzedaż energii elektrycznej realizowana przez Spółkę nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zatem, co do zasady, jedyną czynnością z tytułu której może powstać po stronie Spółki obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym będzie zużycie energii elektrycznej na potrzeby bioelektrowni.

W art. 30 ustawy o podatku akcyzowym, ustawodawca przewidział zwolnienia od akcyzy mające zastosowanie do energii elektrycznej. Zgodnie z art. 30 ust. 6 tej ustawy, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Zatem, dla celów zwolnienia energii elektrycznej, prawodawca rozróżnia dwa rodzaje zużycia energii elektrycznej:

  • zużycie energii elektrycznej bezpośrednio w procesie produkcji energii elektrycznej; oraz
  • zużycie energii elektrycznej przy czynnościach, bez których proces produkcji energii elektrycznej, a także jego kontynuacja byłyby niemożliwe (zużycie energii w celu podtrzymywania procesów produkcyjnych).

Jako że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „proces produkcji energii elektrycznej”, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zasadnym wydaje się posłużenie się słownikowym znaczeniem tego wyrażenia.

Zgodnie z definicją procesu produkcji zawartą w Słowniku języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA, procesem produkcji jest szereg następujących po sobie czynności, powiązanych ze sobą funkcjonalnie, z których każda w sposób istotny wpływa na wytworzenie produktu finalnego.

Podobne znaczenie procesu produkcji przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 22 czerwca 2009 r., znak ILPP3/443-83/09-2/TW, w której uznał, że: „Powszechnie przyjmuje się, iż proces produkcji to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu (jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu). Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w niniejszym przypadku (zwolnieniu od podatku akcyzowego) do procesu produkcji energii elektrycznej należy zaliczyć regularnie po sobie następujące zjawiska zmierzające do wytworzenia energii elektrycznej.”

Odnosząc powyższe definicje procesu produkcji do energii elektrycznej, należy uznać, iż procesem produkcji energii elektrycznej jest ciąg regularnie następujących i funkcjonalnie powiązanych czynności, bez których nie byłoby możliwe osiągnięcie założonego celu, tj. wytworzenie energii elektrycznej.

W świetle powyższych wyjaśnień, należy przyjąć, iż na pierwszy rodzaj zwolnionego z akcyzy zużycia energii elektrycznej, tj. zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji tej energii; składa się zużycie energii na regularnie po sobie następujące i funkcjonalnie powiązane czynności zmierzające do wytworzenia energii elektrycznej.

Jako przykład zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji tej energii należy wymienić przede wszystkim zużycie energii elektrycznej przez wszelkie urządzenia (np. chłodnie wentylatorowe, pompy), instalacje i maszyny, które w sposób bezpośredni biorą udział (są wykorzystywane) w procesie produkcji energii elektrycznej.

Odnośnie natomiast drugiego rodzaju zużycia energii elektrycznej zwolnionego od akcyzy (tj. zużycia energii elektrycznej w celu potrzymania procesów produkcyjnych energii), należy stwierdzić, iż jest to zużycie energii elektrycznej na potrzeby pośrednio związane z jej produkcją, jednak niezbędne do podtrzymywania procesu tej produkcji. Zgodnie z słownikową definicją (Słownik języka polskiego PWN SA), określenie podtrzymywać oznacza nie dopuszczać do przerwania ciągłości danego zjawiska, czynności.

Zatem podtrzymywanie procesu produkcji energii elektrycznej oznacza niedopuszczanie do przerwania ciągłości procesu jej produkcji; innymi słowy - podtrzymywanie procesu produkcji energii elektrycznej to czynności (działanie) zapewniające możliwość realizacji i dalszej kontynuacji tego procesu.

Przykładem takiego zużycia energii, niezbędnego dla podtrzymywania procesu produkcji energii elektrycznej może być:

  • zużycie energii elektrycznej do utrzymywania urządzeń (instalacji, maszyn) wykorzystywanych w procesie produkcji energii elektrycznej w stanie umożliwiającym podjęcie produkcji elektrycznej po zakończeniu postoju wynikającego np. z konieczności konserwacji lub naprawy danego urządzenia,
  • oświetlenie oraz ogrzewanie terenu produkcji energii elektrycznej (np. hali, w której przebiega podstawowy proces produkcji energii elektrycznej), oraz
  • wszelkie inne zużycie energii elektrycznej pośrednio związane z jej produkcją ale konieczne do zapewnienia prawidłowej realizacji i kontynuacji (tj. podtrzymywania) procesów produkcji energii elektrycznej.

Reasumując, zużycie energii elektrycznej przez obiekty biorące udział bezpośrednio w produkcji energii elektrycznej lub biorące udział w podtrzymywaniu procesów produkcyjnych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym. Jednocześnie Spółka informuje, iż jest świadoma, że zastosowanie powyższego zwolnienia będzie możliwe po spełnieniu warunków jego zastosowania określonych w § 3 rozporządzenia, tj. pod warunkiem prowadzenia ewidencji określającej ilość i sposób wykorzystania energii elektrycznej oraz złożenia naczelnikowi urzędu celnego oświadczenia o ilościach i sposobie wykorzystania energii elektrycznej.

W świetle powyższego uzasadnienia, Spółka stoi na stanowisku, iż podlegające zwolnieniu z opodatkowania akcyzą zużycie energii elektrycznej, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym to:

  • zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, tj. zużycie energii na cele bezpośrednio związane z produkcją energii elektrycznej, oraz
  • zużycie energii elektrycznej w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych, tj. zużycie energii elektrycznej na cele inne niż bezpośrednio związane z produkcją energii elektrycznej, niezbędne do podtrzymywania (realizacji i kontynuowania) procesu produkcji energii elektrycznej.

Ad.2

Spółka stoi na stanowisku, iż zużycie energii elektrycznej na potrzeby:

  • oświetlenia oraz ogrzewania pomieszczeń socjalnych (socjalno-technicznych) wykorzystywanych przez pracowników nadzorujących i obsługujących proces produkcji energii elektrycznej;
  • zasilania urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach socjalnych (socjalno-technicznych) wykorzystywanych przez pracowników nadzorujących i obsługujących proces produkcji energii elektrycznej;

stanowi zużycie energii elektrycznej w celu podtrzymywania procesu produkcji energii, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1, podlegające zwolnieniu z opodatkowania akcyzą zużycie energii elektrycznej, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym to:

  • zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej tj. zużycie energii na cele bezpośrednio związane z produkcją energii elektrycznej, oraz
  • zużycie energii elektrycznej w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych, tj. zużycie energii elektrycznej na cele inne niż bezpośrednio związane z produkcją energii elektrycznej, niezbędne do realizacji i kontynuacji procesu produkcji energii elektrycznej.

Zwolnieniu z akcyzy podlega zatem energia zużyta w procesie produkcji; przez maszyny, instalacje, urządzenia wykorzystywane bezpośrednio w procesie produkcji energii elektrycznej oraz energia zużywana w celach pośrednio związanych z produkcją energii, jednak mających fundamentalne znaczenia dla podtrzymywania procesu produkcji tej energii.

Pracownicy bioelektrowni nadzorujący proces produkcji energii elektrycznej oraz pracownicy bioelektrowni obsługujący ten proces, tj. obsługujący poszczególne instalacje, maszyny, urządzenia biorące bezpośredni udział w procesie produkcji energii elektrycznej, odgrywają kluczową rolę dla podtrzymywania procesu produkcji energii elektrycznej. Ich wiedza, umiejętności i doświadczenie przyczynia się do prawidłowego, bezpiecznego i efektywnego przebiegu procesu produkcji energii elektrycznej a także warunkuje możliwość jego kontynuacji (tj. podtrzymuje proces produkcji energii elektrycznej). Nadzór oraz obsługa procesu produkcji energii elektrycznej wykonywane przez pracowników byłyby jednak niemożliwe bez zaplecza socjalno-technicznego wykorzystywanego przez tych pracowników w trakcie wykonywanej pracy. Zauważyć należy, że proces produkcji biogazu, a zatem i energii elektrycznej, odbywa się w sposób ciągły (za wyjątkiem awarii i przerw konserwacyjnych). Stąd wspomniana obsługa pracuje na terenie bioelektrowni przez wszystkie dni roku, przez całą dobę. Zatem, energia zużywana w celu oświetlenia, ogrzewania pomieszczeń socjalno-technicznych oraz zasilania znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, jest niezbędna dla podtrzymywania procesu produkcji energii elektrycznej.

Tym samym, zużycie energii na wskazane powyżej cele stanowi zużycie energii w celu podtrzymywania procesu jej produkcji, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z czym przedmiotowe zużycie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania akcyzą.

W świetle powyższego uzasadnienia, Spójka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska, iż:

  • zużycie energii elektrycznej w celu oświetlenia oraz ogrzewania pomieszczeń socjalnych (socjalno-technicznych) wykorzystywanych przez pracowników nadzorujących i obsługujących proces produkcji energii elektrycznej;
  • zasilania urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach socjalnych (socjalno-technicznych) wykorzystywanych przez pracowników nadzorujących i obsługujących proces produkcji energii elektrycznej;

stanowi zużycie energii elektrycznej w celu podtrzymywania procesu produkcji energii, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  1. prawidłowe – w zakresie zwolnienia od akcyzy energii zużywanej w procesie produkcji energii elektrycznej, oraz do podtrzymywania procesów produkcyjnych, tj. utrzymywania urządzeń (instalacji, maszyn) wykorzystywanych w procesie produkcji energii elektrycznej w stanie umożliwiającym podjęcie produkcji elektrycznej po zakończeniu postoju wynikającego np. z konieczności konserwacji lub naprawy danego urządzenia,
  2. nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od akcyzy energii zużywanej w celu podtrzymywania procesów produkcyjnych, tj. na potrzeby oświetlenie oraz ogrzewanie terenu produkcji energii elektrycznej (np. hali, w której przebiega podstawowy proces produkcji energii elektrycznej), oraz wszelkie inne zużycie energii elektrycznej pośrednio związane z jej produkcją ale konieczne do zapewnienia prawidłowej realizacji i kontynuacji (tj. podtrzymywania) procesów produkcji energii elektrycznej.


Zasady dotyczące opodatkowania energii elektrycznej uregulowane zostały przede wszystkim w dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 1 ze zm.), zwanej dalej dyrektywą Rady 2003/96/WE.

Zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wprowadzone przez prawodawcę wspólnotowego mają w swoim założeniu realizować określone cele. Wyrażone one zostały m.in. wprost w postanowieniach wstępnych ww. dyrektywy. Jest to np. zachęcanie do zachowań „bardziej sprzyjających ochronie środowiska” (uwaga 7 i 11 postanowień wstępnych dyrektywy Rady 2003/96/WE).

Obligatoryjne zwolnienia produktów energetycznych i energii elektrycznej uregulowane zostały w art. 14 ust. 1 lit. a dyrektywy Rady 2003/96/WE. Stanowi on, iż poza przepisami ogólnymi wymienionymi w Dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom, produkty energetyczne i energię elektryczną wykorzystywaną do produkcji energii elektrycznej oraz energię elektryczną wykorzystywaną do utrzymania zdolności do produkcji energii elektrycznej. Państwa Członkowskie mogą jednakże ze względów polityki ochrony środowiska, poddać te produkty opodatkowaniu, bez konieczności uwzględniania minimalnych poziomów opodatkowania ustanowionych w niniejszej dyrektywie (…).

Zauważyć należy, iż na gruncie podatku akcyzowego zwolnienia od podatku uzależnione zostały w szczególności od przeznaczenia tych wyrobów. To one z zasady determinują zakres tych zwolnień.

Na gruncie przepisów akcyzowych wyodrębnia się m.in. następujące przeznaczenia: do przetwarzania i przechowywania, przemieszczania w tym do napędu pojazdów, do celów opałowych, do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia, do celów redukcji chemicznej oraz w procesach elektrolitycznych itd.

W przypadku, o którym mowa w cyt. powyżej art. 14 ust. 1 lit. a dyrektywy Rady 2003/96/WE, wskazane zostało zwolnienie produktów energetycznych i energii elektrycznej wykorzystywanej do produkcji energii elektrycznej oraz energii elektrycznej wykorzystywanej do utrzymania zdolności do produkcji energii elektrycznej.

Zadaniem krajowego prawodawcy jest m.in. zapewnienie prostego stosowania takich zwolnień.

Interpretując ww. przepis zgodnie z jego językowym brzmieniem (wprost) stwierdzić należy, iż zwrot „wykorzystywaną do produkcji energii elektrycznej” rozumieć należy jako wykorzystanie tych wyrobów wyłącznie do czynności, które odnoszą się do produkcji energii elektrycznej. Stąd też każde inne przeznaczenie niż nie „do produkcji” nie będzie objęte zakresem zwolnienia.

Natomiast „utrzymanie zdolności do produkcji” to niedopuszczenie do jego ustania, przerwania jej ciągłości (która de facto nastąpi w przypadku jej nieutrzymania). Zgodnie bowiem z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999) „utrzymać” to zachować co, nie oddać, nie stracić, nie zmarnować czego, nie dopuścić, aby coś się zniszczyło zmieniło.

Istotne jest przy tym, iż już w samym przepisie odrębnie traktuje się wykorzystywanie „do produkcji” i „do utrzymania zdolności do produkcji”, co oznacza, że nie każda czynność związana z produkowaniem energii elektrycznej może zostać potraktowana jako zwolnione zużycie energii elektrycznej.

Stąd też zwolnieniu nie będą podlegały inne przeznaczenia energii elektrycznej jak np. do napędu pojazdów, do celów opałowych, do produkcji, przetwarzania i przechowywania innych wyrobów energetycznych.

W opinii tut. Organu, zwolnione w ww. trybie jej zużycie nie dotyczy zatem innego przeznaczenia niż bezpośrednio do produkcji lub do utrzymania zdolności do produkcji energii elektrycznej.

Polskie uregulowania dotyczące opodatkowania energii elektrycznej, zawarte zostały m.in. w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wnioskodawca wskazał, iż jest obecnie na etapie realizacji inwestycji polegającej na budowie elektrowni biogazowej. Surowcem energetycznym w tej elektrowni będą głównie odpady pochodzenia roślinnego i zwierzęcego (biogazownia rolnicza). Biogaz, uzyskany z nich w procesie fermentacji, będzie zasilał generatory prądotwórcze o łącznej mocy 3,2 MW. Wyprodukowana w ten sposób energia elektryczna, w szacowanej ilości ok. 24.000 MWh rocznie, zostanie w większości dostarczona do publicznej sieci elektroenergetycznej.

Zgodnie z założeniami, energia elektryczna wytwarzana w elektrowni biogazowej (dalej: bioelektrownia) będzie sprzedawana na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego posiadającego koncesję energetyczną w rozumieniu Prawa energetycznego.

Wątpliwości Zainteresowanego związane są m.in. ze zwolnieniem energii elektrycznej w procesie produkcji tej energii oraz w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Wyjaśnić zatem należy, iż przedmiot opodatkowania akcyzą wskazany został w art. 9 ust. 1 ustawy. Natomiast wyjątkiem od zasady opodatkowania energii elektrycznej jest jej zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 30 ust. 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Natomiast w myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.) zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie, pod warunkiem że podmiot zużywający energię elektryczną:

  1. prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania energii, o której mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy;
  2. przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania energii elektrycznej.


Oświadczenie – w myśl § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia – o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać:

  1. nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;
  2. ilość zużytej energii elektrycznej;
  3. cel, na który została zużyta energia elektryczna;
  4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.


Pojęcie „procesu produkcji” nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa akcyzowego. Należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999) „produkować” to:

  1. zajmować się produkcją czegoś, wytwarzać coś,
  2. wydzielać, formować, powodować powstawanie, tworzenie się czegoś.


Natomiast poprzez „proces” rozumie się:

  1. przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym (…) np. proces produkcyjny, proces nauczania,
  2. kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne (…).


Natomiast jako „podtrzymanie” definiuje się niedopuszczenie do osłabienia, przerwania, ustania, naruszenia czegoś, stosując odpowiednie środki.

Dodatkowo analizując informacje zamieszone na stronie internetowej „Encyklopedii Zarządzania” (…) zauważyć należy, iż proces produkcyjny to całokształt zjawisk i celowo podejmowanych działań, które sprawiają, że w przedmiocie pracy poddanym ich oddziaływaniu stopniowo zachodzą pożądane zmiany. Kumulując się, powodują one sukcesywne nabieranie przez przedmiot cech przybliżających go i upodabniających do zamierzonego wyrobu. Koniec procesu produkcyjnego występuje, kiedy wszystkie konieczne elementy zostały osiągnięte.

Procesy produkcyjne można podzielić w zależności od sposobu, w jaki wiążą się one z wytworzeniem produktu podstawowego dla danego przedsiębiorstwa.

Wyróżniamy: procesy produkcji podstawowej, procesy produkcji pomocniczej, procesy obsługi, procesy utylizacyjne.

Procesy produkcji podstawowej mają na celu bezpośrednie wykonanie produktu, do którego wyprodukowania powołano przedsiębiorstwo, oraz jego sprzedaż jest głównym źródłem przychodów. Etapy między magazynem materiałów, a magazynem wyrobów gotowych wraz z m.in. procesami technologicznymi, (…) uznaje się za proces produkcji podstawowej, gdy w rezultacie powstaje wyrób, który jest głównym działaniem przedsiębiorstwa.

Przebieg produkcji pomocniczej polega na zrealizowaniu kilku serii zadań, gdzie w końcowym efekcie otrzymujemy produkt gotowy.

Różnica między procesem produkcji podstawowej, a produkcji pomocniczej polega na tym, iż wyrób końcowy jest wykorzystywany wewnątrz firmy, nie jest on sprzedawany w celu osiągnięcia zysków jak ma to miejsce w produkcji podstawowej.

Procesy obsługi niezbędne są dla zaspokajania indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Pełnią podobne zadanie jak procesy produkcji pomocniczej.

Z informacji – na temat uproszczonego opisu i schematu technologicznego procesu produkcji energii elektrycznej – zawartych na stronach internetowych Elektrowni „A” (…) wynika natomiast, iż: „Proces produkcji energii elektrycznej sprowadza się do następujących przemian energii: energia chemiczna paliwa, w energię cieplną; energia cieplna w energię mechaniczną; energia mechaniczna w energię elektryczną”.

Przyjąć zatem można, że zwolniony od akcyzy „proces produkcji” energii elektrycznej mieści się w następującym zakresie:

  • sprowadza się do następujących przemian energii: energia chemiczna paliwa, w energię cieplną; energia cieplna w energię mechaniczną; energia mechaniczna w energię elektryczną,
  • ma na celu bezpośrednie wykonanie produktu, do którego wyprodukowania powołano przedsiębiorstwo.

W opinii tut. Organu te z procesów, które nie mieszczą się w ramach tak ustalonego procesu produkcji energii elektrycznej i nie posiadają wskazanych powyżej cech – które można również określić jako regularnie po sobie następujące zjawiska, pozostające między sobą w związku przyczynowym powodujące powstawanie energii elektrycznej – nie mogą korzystać z przywileju zwolnienia od podatku akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze, w zakresie zwolnienia energii elektrycznej od podatku zużywanej w procesie produkcji energii elektrycznej uznano stanowisko Zainteresowanego za prawidłowe.

Jak zauważono powyżej z treści art. 30 ust. 6 ustawy wynika, iż zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Zwrócić uwagę należy na to, iż prawodawca w ww. przepisie precyzuje o jakie zużycie energii elektrycznej chodzi – odsyła bowiem do „tych” procesów. Skojarzenie zwolnienia w zakresie „podtrzymania” tylko do zwolnionych procesów produkcyjnych wskazuje, iż inne rodzaje zużycia niż podtrzymujące zwolnione od akcyzy procesy – nawet pośrednio związane z produkcja energii elektrycznej – nie mogą korzystać ze zwolnienia od akcyzy.

Przypomnieć należy, iż ze zwolnienia korzysta zużycie o cechach:

  • dotyczy przemian energii: energia chemiczna paliwa, w energię cieplną; energia cieplna w energię mechaniczną; energia mechaniczna w energię elektryczną,
  • ma na celu bezpośrednie wykonanie produktu, do którego wyprodukowania powołano przedsiębiorstwo.

Zatem do czynności mających na celu podtrzymanie ww. zwolnionego procesu produkcji zaliczyć należałoby tylko te z czynności, których celem jest niedopuszczenie do przerwania ciągłości ww. procesu produkcji. Będą to przykładowo przerwy techniczne, czy też o charakterze incydentalnym, kiedy to maszyny oraz inne urządzenia produkcyjne nie produkują energii elektrycznej, ale pozostają w gotowości do takiej produkcji.

A contrario nie będą to inne działania wspomagające czy uboczne (wspomniane procesy pomocnicze czy obsługi) w stosunku do zwolnionego procesu produkcji energii elektrycznej.

Reasumując, zwolnione od akcyzy będzie zużycie energii elektrycznej w celu podtrzymywania procesów produkcyjnych, tj. utrzymywania urządzeń (instalacji, maszyn) wykorzystywanych w procesie produkcji energii elektrycznej w stanie umożliwiającym podjęcie produkcji elektrycznej po zakończeniu postoju wynikającego np. z konieczności konserwacji lub naprawy danego urządzenia.

Jako działania wspomagające lub uboczne w stosunku do produkcji energii elektrycznej, które nie służą podtrzymaniu zwolnionych od akcyzy procesów produkcyjnych potraktować należy:

  • oświetlenie oraz ogrzewanie terenu produkcji energii elektrycznej (np. hali, w której przebiega podstawowy proces produkcji energii elektrycznej), oraz
  • wszelkie inne zużycie energii elektrycznej pośrednio związane z jej produkcją ale konieczne do zapewnienia prawidłowej realizacji i kontynuacji (tj. podtrzymywania) procesów produkcji energii elektrycznej.

Nie będą one korzystały ze zwolnienia od akcyzy.

W konsekwencji nieprawidłowe jest również stanowisko Zainteresowanego w zakresie drugiego z zadanych pytań. Analogicznie bowiem potraktować należy zużycie energii elektrycznej na potrzeby:

  • oświetlenia oraz ogrzewania pomieszczeń socjalnych (socjalno-technicznych) wykorzystywanych przez pracowników nadzorujących i obsługujących proces produkcji energii elektrycznej;
  • zasilania urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach socjalnych (socjalno-technicznych) wykorzystywanych przez pracowników nadzorujących i obsługujących proces produkcji energii elektrycznej; stanowi zużycie energii elektrycznej, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Nie dotyczy bowiem bezpośrednio – nie następuje w celu bezpośredniego wykonania produktu, do którego wyprodukowania powołano przedsiębiorstwo – procesów związanych z przemianą: energia chemiczna paliwa, w energię cieplną; energia cieplna w energię mechaniczną; energia mechaniczna w energię elektryczną.

Stwierdzić też należy, iż zużycie w takich celach nie służy podtrzymywaniu takich procesów produkcyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj