Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1267/11-2/KAN
z 18 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1267/11-2/KAN
Data
2012.01.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwolnienie z podatku VAT



Wniosek ORD-IN 321 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 08-08-2011. Polega ona na administracyjnej obsłudze biura, prowadzeniu sekretariatu, przygotowywaniu szkoleń, prowadzeniu rekrutacji i naboru kandydatów na szkolenia, organizacji spotkań, imprez, prezentacji, a w szczególności:

  1. Administracyjna obsługa biura i prowadzenie sekretariatu (PKD 82.19.Z: „Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura”), a w szczególności:
    1. odbieranie i wysyłanie korespondencji, segregacja poczty.
    2. sporządzanie potrzebnych na żądanie kserokopii, wysyłanie faxów, niszczenie dokumentów,
    3. kontrola zaopatrzenia biura w artykuły biurowe, gospodarcze i spożywcze,
    4. sporządzanie i przetwarzanie dokumentacji firmowej,
    5. zakładanie i aktualizowanie baz danych.
  2. Przygotowywanie spotkań, szkoleń, prezentacji, imprez PKD 85.59.B: „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”), a w szczególności:
    1. rozmieszczanie plakatów informujących,
    2. przeprowadzanie pokazów informacyjnych,
    3. przeprowadzania zapisów i rekrutacji na szkolenia,
    4. utrzymywanie kontaktu osobistego i telefonicznego z uczestnikami,
    5. dbanie o zapewnienie materiałów oraz sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia spotkań (narzędzia, materiały itp.),
    6. wynajęcie z odpowiednim uprzedzeniem odpowiedniej sali lub innego miejsca na przeprowadzenie spotkania,
    7. w razie potrzeby rezerwowanie miejsc noclegowych,
    8. zapewnienia poczęstunku uczestnikom spotkań (catering),
    9. inne czynności w zależności od specyfiki przeprowadzanego spotkania.

Wnioskodawca zakłada, że wynagrodzenie uzyskane z tego typu usług nie przekroczy kwoty 150.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywanie wyżej wymienionych czynności w ramach działalności gospodarczej może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma Ona prawo skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.Zdaniem Wnioskodawczyni czynności przez nią wykonywane nie mieszczą się w zakresie „doradztwa” (zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 „doradzać” znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na wspomaganiu obsługi biura oraz organizacji spotkań z kontrahentami, nie udziela żadnych porad, zaleceń czy opinii zarówno ustnych czy pisemnych, czyli nie prowadzi usług w zakresie doradztwa, zatem wyłączenie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 nie ma tutaj zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.Z kolei, w myśl art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

Według art. 113 ust. 9 ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 „doradzać” znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wspomaganiu obsługi biura oraz organizacji spotkań z kontrahentami, nie udziela porad, czyli nie prowadzi usług w zakresie doradztwa. Wyłączenie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 nie ma zastosowania.

W świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik może skorzystać ze zwolnienia od podatku w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • podatnik w poprzednim roku podatkowym nie przekroczył określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy;
  • podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1;
  • podatnik nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 8-08-2011r. Polega ona na administracyjnej obsłudze biura, prowadzeniu sekretariatu, przygotowywaniu szkoleń, prowadzeniu rekrutacji i naboru kandydatów na szkolenia, organizacji spotkań, imprez, prezentacji, a w szczególności:

  1. Administracyjna obsługa biura i prowadzenie sekretariatu (PKD 82.19.Z: „Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura”), a w szczególności:
    1. odbieranie i wysyłanie korespondencji, segregacja poczty.
    2. sporządzanie potrzebnych na żądanie kserokopii, wysyłanie faxów, niszczenie dokumentów,
    3. kontrola zaopatrzenia biura w artykuły biurowe, gospodarcze i spożywcze,
    4. sporządzanie i przetwarzanie dokumentacji firmowej,
    5. zakładanie i aktualizowanie baz danych.
  2. Przygotowywanie spotkań, szkoleń, prezentacji, imprez WKD 85.59.B: „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”), a w szczególności:
    1. rozmieszczanie plakatów informujących,
    2. przeprowadzanie pokazów informacyjnych,
    3. przeprowadzania zapisów i rekrutacji na szkolenia,
    4. utrzymywanie kontaktu osobistego i telefonicznego z uczestnikami,
    5. dbanie o zapewnienie materiałów oraz sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia spotkań (narzędzia, materiały itp.),
    6. wynajęcie z odpowiednim uprzedzeniem odpowiedniej sali lub innego miejsca na przeprowadzenie spotkania,
    7. w razie potrzeby rezerwowanie miejsc noclegowych,
    8. zapewnienia poczęstunku uczestnikom spotkań (catering),
    9. inne czynności w zależności od specyfiki przeprowadzanego spotkania.

Wnioskodawca zakłada, że wynagrodzenie uzyskane z tego typu usług nie przekroczy kwoty 150.000 zł.

W odniesieniu do rozpoczętej w 2011r. działalności gospodarczej stwierdzić należy, iż jeżeli osiągnięty obrót nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1, a Wnioskodawczyni nie prowadzi usług doradczych, przysługuje Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 9. do momentu przekroczenia kwoty obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. W sytuacji przekroczenia kwoty określonej w art. 113 ust. 9 jest Pani zobowiązana zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

Natomiast w odniesieniu do prowadzonej działalności w latach następnych, w sytuacji gdy Strona nie przekroczy w 2011r. limitu obrotów określonego w art. 113 ust. 9 i nie stanie się podatnikiem VAT czynnym wówczas zastosowanie ma przepis art. 113 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawczyni będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego pod ww. warunkiem oraz nie przekroczeniem kwoty obrotu za poprzedni rok podatkowy w wysokości 150000 zł.O rezygnacji ze statusu podatnika VAT czynnego, a tym samym wyborze zwolnienia od podatku należy powiadomić naczelnika urzędu skarbowego, składając druk VAT-R, jako aktualizację w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zmiany.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj