Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-46/12-6/KK
z 16 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-46/12-6/KK
Data
2012.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Podatnik podatku akcyzowego od nabycia samochodu osobowego

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Samochody osobowe - przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego


Słowa kluczowe
klasyfikacje
nabycie wewnątrzwspólnotowe
samochód ciężarowy
samochód osobowy


Istota interpretacji
Sprzedaż na terytorium kraju przez Wnioskodawcę pojazdów o kodzie CN 8704 po uprzednim doposażeniu zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, dla których kod CN 8704 nie ulega zmianie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, z uwagi iż pojazdy przeznaczone do przewozu towarów o kodzie CN 8704 zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem akcyzowym.



Wniosek ORD-IN 329 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 12 stycznia 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 29 marca 2012 r. (data wpływu 02 kwietnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 04 kwietnia 2012 r. (data wpływu 04 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży pojazdów ciężarowych o kodzie CN 8704 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 29 marca 2012 r. (data wpływu 02 kwietnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 04 kwietnia 2012 r. (data wpływu 04 kwietnia 20912 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży pojazdów ciężarowych o kodzie CN 8704.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów mechanicznych marki X. W wyniku udziału w postępowaniu przetargowym organizowanym przez Komendę (dalej Zamawiający), Spółka zobowiązała się dostarczyć Zamawiającemu pojazdy marki X, które miały spełniać określone przez Zamawiającego wymagania techniczne służące przewozowi w osobnym przedziale w tylnej części pojazdu, osób zatrzymanych.

W tym celu Spółka nabyła od przedstawiciela marki X sp. z o.o. pojazdy X, nabyte uprzednio przez X sp. z o.o. w ramach wewnąrzwspólnotowego nabycia towarów od producenta X Europę. Powyższe pojazdy, w chwili ich nabycia przez Spółkę były pojazdami dwumiejscowymi, ciężarowymi typu furgon i zgodnie z nomenklaturą scaloną CN były klasyfikowane do pozycji CN 8704 obejmującej pojazdy samochodowe do transportu towarowego.

Przedmiotowe pojazdy zostały następnie doposażone przez Spółkę w urządzenia wymagane przez Zamawiającego. Doposażenie polegało na wydzieleniu w części towarowej pojazdu dwóch oddzielnych przedziałów, tj. dla osób zatrzymanych oraz dla konwojenta, w którym to przedziale zamontowany został, tyłem do kierunku jazdy, fotel konwojenta z zagłówkiem z oparciem i trzy punktowym pasem bezpieczeństwa. Doposażenie daje możliwość przewożenia w tylnej części pojazdu, w osobnym przedziale sześciu osób zatrzymanych. Pojazdy po doposażeniu są pojazdami służącymi do celów specjalnych, uprzywilejowanymi w ruchu oraz posiadają charakter furgonu do przewozu osób zatrzymanych.

Przedmiotowe pojazdy nie były rejestrowane w Polsce przed dokonaniem ich sprzedaży na rzecz Zamawiającego. W stosunku do przedmiotowych pojazdów zostały wydane zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym.

Pismem z dnia 29 marca 2012 oraz pismem z dnia 04 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny o następujące informacje:

Pojazdy X o numerach VIN:

  • W1
  • W2
  • W3
  • W4
  • W5
  • W6
  • W7
  • W8
  • W9
  • W10

zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo przez X jako samochody ciężarowe i zostały zaklasyfikowane do kodu CN 8704 Taryfy Celnej.

Dla pojazdów X będących przedmiotem sprzedaży kod CN 8704 nie uległ zmianie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy sprzedaż na terenie kraju pojazdów marki X przed ich rejestracją, nabytych na terenie kraju od podmiotu, który nabył je wewnątrzwspólnotowo, jako samochody ciężarowe, spełniające kryteria kodu CN 8704, a następnie doposażonych przez Spółkę na terenie kraju w urządzenia służące przewozowi osób w oddzielnym przedziale w tylnej części pojazdu, podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, na podstawie przepisów ustawy z dnia 6.12.2008r. o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze stanowiskiem Spółki doposażenie samochodu ciężarowego w urządzenia służące przewozowi osób w tylnej części pojazdu, wykonane przed pierwszą rejestracją pojazdu, nie skutkuje powstaniem obowiązku opodatkowania podatkiem akcyzowym w związku z jego sprzedażą na terenie kraju.

Powyższe stanowisko Spółka uzasadnia w sposób następujący.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku samochoduosobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w ,
    3. pkt 1 albo 2.


W kontekście niniejszej sprawy rozstrzygające znaczenie dla ustalenia istnienia obowiązku podatkowego ma stwierdzenie, czy w przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem transakcji pomiędzy Spółką a Zamawiającym była pierwsza sprzedaż na terenie kraju samochodu osobowego wyprodukowanego na terytorium kraju.

Zdaniem Spółki doposażenie pojazdów w urządzenia umożliwiające przewóz osób nie może być utożsamiane z faktem wyprodukowania przez Spółkę pojazdu osobowego. Przedmiotowe pojazdy zostały bowiem wyprodukowane poza granicami kraju. Pojazdy podlegały w kraju producenta wszelkim czynnością produkcyjnym, przeszły wszystkie fazy produkcji, odpowiadającej określonym normom i warunkom technicznym. Czynności dokonane przez Spółkę, które w istocie miały na celu doposażenie pojazdów w ten sposób aby można było nimi przewozić osoby zatrzymane, stanowiły usługę polegającą na zamontowaniu w pojeździe ciężarowym urządzeń niezbędnych do przewozu osób.

Co wymaga zaznaczenia, powyższa usługa stanowiła składnik cenotwórczy przy kalkulacji ceny ofertowej, gdyż cena ta składała się z wartości zakupionego samochodu ciężarowego oraz kosztów przedmiotowej usługi. Stosunek wartości usługi umożliwiające; przewóz osób do wartości całego pojazdu ciężarowego stanowił około 10 %. Dlatego też czynność wykonania doposażenia w przedmiotowych samochodach ciężarowych na zlecenie ostatecznego odbiorcy przed dokonaniem sprzedaży samochodów oraz pierwszą rejestracją na terytorium kraju, powinna być traktowana jako swego rodzaju usługa dodatkowa związana z transakcją sprzedaży.

Należy dodać, że nie może stanowić argumentu świadczącego o wyprodukowaniu pojazdu osobowego przez Spółkę ewentualna zmiana klasyfikacji samochodu z ciężarowego na osobowy. Bowiem zmiany dokonane w pojeździe są rezultatem czynności zmieniających elementy techniczne pojazdu już istniejącego, wyprodukowanego i nie są żadną z faz technologicznego procesu produkcji. Stanowią zaś wyłącznie usługę, której przedmiotem jest pojazd już istniejący, wytworzony i dopuszczony do użytkowania w swojej pierwotnej wersji.

Dodatkowo należy wskazać, że kwestia samej zmiany klasyfikacji samochodu z ciężarowego na osobowy w realiach sprawy nie jest jednoznaczna. Samochody marki X są pojazdami jednobryłowymi o zamkniętym i samonośnym nadwoziu zaopatrzonym w cztery drzwi, w tym boczne przesuwane i tylne drzwi dwuskrzydłowe. Przestrzeń ładunkowa dostosowana przez Spółkę do przewozu osób oddzielona jest od części pasażerskiej ścianką działową połączoną z nadwoziem w sposób nierozłączny. Miejsca do przewozu zatrzymanych nie są wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Doposażona część tylna pojazdu nie posiada okien, zaś podłoga w tej części nie ma wykładzin a strukturę metalową. Powyższe cechy poddają w wątpliwość czy doposażony pojazd jest pojazdem osobowym.

Zgodnie z utrwaloną wykładnią, przejawem cech projektowych stosowanych do pojazdów objętych pozycja CN 8703 (pojazdy osobowe) są następujące cechy:

  1. Obecność stałych siedzeń z wyposażeniem zabezpieczającym (np. pasy zabezpieczające lub punkty kotwiczące oraz wyposażenie do zainstalowania pasów bezpieczeństwa) dla każdej osoby,
  2. Obecność tylnych okien wzdłuż dwubocznych paneli,
  3. Obecność przesuwanych, wahadłowych lub podnoszonych drzwi (jedne lub więcej) z oknami na bocznych panelach lub z tyłu,
  4. Brak stałego panela lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich siedzeń pasażerów a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób jak i towarów,
  5. Wyposażenie wnętrza pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów (np. dywaniki, wentylacja, oświetlenie).

Z uwagi na wskazane powyżej cechy użytkowe pojazdów X, będących przedmiotem transakcji, należy stwierdzić, ze nie posiadają one większości cech pojazdu służącego przewozowi osób.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że wszelkie doposażenia dokonane w przedmiotowych pojazdach marki X przed sprzedażą tych pojazdów Zamawiającemu oraz przed ich pierwsza rejestracją w kraju zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, nie skutkowały w chwili ich sprzedaży Zamawiającemu, powstaniem obowiązku opodatkowania podatkiem akcyzowym, gdyż przedmiotowych pojazdów nie można uznać za wyprodukowane w kraju a także za samochody osobowe w rozumieniu art. 100 ust.4 ustawy o podatku akcyzowym.

Zatem w niniejszej sprawie brak było czynności podlegającej podatkowi na mocy przepisów art. 100 ust.1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Ze wskazanego unormowania wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego.(zdarzenia przyszłego) obejmującego również klasyfikację statystyczną.

Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zatem, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty, (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów (samochodów osobowych). W przypadku, gdy Wnioskodawca posiada wątpliwości dotyczące prawidłowości klasyfikacji może zwrócić się z wnioskiem o wydanie informacji dotyczącej obowiązujących standardów klasyfikacyjnych. Jednostką uprawnioną do wydawania informacji klasyfikacyjnej jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


W myśl art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W związku z powyższym pojazdy mechaniczne przeznaczone do transportu towarów klasyfikowane do kodu CN 8704, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz przedmiotem sprzedaży były pojazdy marki X zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704 jako samochody ciężarowe.

Przedmiotowe pojazdy zostały następnie doposażone przez Spółkę w urządzenia wymagane przez Zamawiającego. Doposażenie polegało na wydzieleniu w części towarowej pojazdu dwóch oddzielnych przedziałów, tj. dla osób zatrzymanych oraz dla konwojenta, w którym to przedziale zamontowany został, tyłem do kierunku jazdy, fotel konwojenta z zagłówkiem z oparciem i trzy punktowym pasem bezpieczeństwa. Doposażenie daje możliwość przewożenia w tylnej części pojazdu, w osobnym przedziale sześciu osób zatrzymanych. Pojazdy po doposażeniu są pojazdami służącymi do celów specjalnych, uprzywilejowanymi w ruchu oraz posiadają charakter furgonu do przewozu osób zatrzymanych.

Zmiany dokonane przez Wnioskodawcę w samochodach ciężarowych klasyfikowanych do kodu CN 8704 przed ich rejestracją, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, nie skutkują opodatkowaniem podatkiem akcyzowym.

Mając na uwadze opis zaistniałego stanu faktycznego oraz przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić że, o ile kod CN 8704 jest właściwy dla pojazdów marki X, doposażonych przez Wnioskodawcę, to dostawa na terytorium kraju tych pojazdów nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Reasumując sprzedaż na terytorium kraju przez Wnioskodawcę pojazdów o kodzie CN 8704 po uprzednim doposażeniu zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, dla których kod CN 8704 nie ulega zmianie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, z uwagi iż pojazdy przeznaczone do przewozu towarów o kodzie CN 8704 zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj