Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1034/12-4/MK
z 4 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych. Dnia 28 stycznia 2012 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie hurtowego obrotu olejami silnikowymi. W ramach prowadzonej działalności zawiera umowy „punktu partnerskiego” określające prawa i obowiązki stron transakcji handlowych. Umowa w § 8 określa m. in. zobowiązania Odbiorcy:

  1. „Odbiorca zobowiązuje się do utrzymania w ciągłej sprzedaży określonego w załączniku nr 1 asortymentu towarów oferowanych przez Dostawcę.
  2. Odbiorca zobowiązuje się do systematycznego regulowania wszelkich należności wobec Dostawcy w terminie ustalonym w § 6 pkt 2.
  3. Odbiorca zobowiązany jest do dokonywania zakupów towarów będących w ofercie Dostawcy tylko w Sp. J.
  4. Odbiorca może zaopatrywać się u innego dostawcy wyłącznie w towary, których nie oferuje Dostawca.
  5. Jeżeli Odbiorca otrzyma od innego Dostawcy atrakcyjniejszą ofertę cenową na towary będące w ofercie Sp. J., zobowiązany jest do przedstawienia jej w celu opracowania nowej polityki sprzedaży.
  6. Odbiorca zobowiązany jest do wskazania powierzchni sprzedaży, która będzie nadzorowana przez przedstawiciela Dostawcy w zakresie asortymentu oraz rotacji.
  7. Odbiorca zezwala na oznakowanie swojego punktu sprzedaży reklamą zewnętrzną i wewnętrzną w celu precyzyjnej identyfikacji sieci „PUNKT PARTNERSKI E”.
  8. Odbiorca zobowiązany jest do aktywnego brania udziału w promocjach organizowanych przez Dostawcę.
  9. Odbiorca zobowiązuje się zmobilizować cały swój personel do aktywnej sprzedaży produktów pochodzących od Dostawcy”.

Należyte wykonanie umowy przez Odbiorcę (w szczególności usług określonych w § 8), zobowiązuje Dostawcę do udzielenia bonusu, będącego stosunkiem całego kwartalnego obrotu netto uregulowanych w terminie należności, określonej w umowie wartości procentowej – mówi o tym § 9 pkt 3 umowy. Zgodnie z jego treścią:

„3. Dostawca zobowiązuje się udzielić Odbiorcy dodatkowego bonusu w wysokości 2% od całej wartości faktur terminowo zapłaconych Dostawcy za okres kwartalny. Wypłata bonusu uzależniona jest od spełnienia wszystkich punktów zawartych w § 8 niniejszej umowy. Podstawą do wypłacenia wyliczonej przez Dostawcę kwoty jest wystawienie przez Odbiorcę faktury VAT o następującym brzmieniu: „Wykonanie usług spełniających warunki zawarte w § 8 Umowy Punktu Partnerskiego nr …. z dnia …. za kwartał ….”.

Określona w umowie wysokość bonusu jest stałą wartością określoną w procentach. Uprawnienie do bonusu nie jest uzależnione od osiągnięcia określonego poziomu obrotów. Wysokość bonusu nie jest różnicowana ze względu na wielkość zakupów. Bonusy mają charakter pieniężny i rozliczane są kwartalnie. Bonusu nie można powiązać z konkretnymi dostawami, odnoszącymi się do określonych towarów - podstawą naliczenia bonusu jest określony procent od całej wartości netto faktur zapłaconych terminowo w kwartale.

Dnia 28 stycznia 2013 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie opisu sprawy wskazując, iż:

1. Oznakowanie punktu sprzedaży przez Odbiorcę reklamą zewnętrzną i wewnętrzną w celu precyzyjnej identyfikacji sieci „Punkt Partnerski” na podstawie § 8.7 umowy Punktu Partnerskiego E – w przekonaniu Wnioskodawcy – jest usługą reklamy i promocji. W powszechnym rozumieniu reklama jest działaniem zmierzającym do zachęcenia potencjalnych klientów do zakupu towarów bądź usług. Natomiast promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Obie definicje pokrywają się z efektem działań jakie podejmuje Odbiorca w trakcie realizacji umowy.

Usługi marketingu rozumiane są jako działania mające na celu poznanie potrzeb konsumentów w celu ustalenia wielkości produkcji oraz metod dystrybucji, sprzedaży i reklamy. W ramach umowy realizowane są poprzez przekazywanie informacji o atrakcyjniejszych ofertach cenowych (§ 8.5 umowy Punktu Partnerskiego). Taką samą funkcję pełni wskazanie powierzchni sprzedaży (§ 8.6 umowy), która poprzez informacje przekazywane przez Odbiorcę o asortymencie i rotacji wypełnia rozumienie usług marketingu.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Odbiorcę na rzecz Zainteresowanego można uznać za usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym i reklamowym.

2. Wnioskodawca informuje, że dodatkowy bonus w wysokości określonej w umowie wypłacany jest od całej wartości netto faktur terminowo zapłaconych Dostawcy za okres kwartalny. Także wysokość kwartalnego bonusu uzależniona jest od zakupów kwartalnych oraz terminowych płatności. Realizacja umowy przez Odbiorcę i uzyskanie bonusu uzależnione jest od terminowych płatności za dostarczony towar.

3. W sytuacji gdy Odbiorca nie podejmie żadnych działań określonych w umowie bonus nie będzie wypłacony. Nie dokonywanie zakupów w określonych kwartale nie upoważnia Odbiorcy do uzyskania bonusu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane bonusy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, tzn. czy spełniają rolę usługi i należy je dokumentować fakturami wystawionymi przez Odbiorcę?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi opisane w umowie „punktu partnerskiego” podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W ocenie Wnioskodawcy, przedstawiony stan faktyczny uzasadnia dokumentowanie bonusu fakturami VAT i opodatkowanie ich stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą lub świadczeniem i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie hurtowego obrotu olejami silnikowymi. W związku ze wskazaną działalnością Wnioskodawca zawiera umowy „Punktu Partnerskiego” określające prawa i obowiązki stron transakcji handlowych. Umowa określa m. in., że Odbiorca zobowiązuje się do utrzymania ciągłej sprzedaży asortymentu towarów oferowanych przez Dostawcę. Odbiorca zobligowany jest także do systematycznego regulowania wszelkich należności wobec Dostawcy w przewidzianym terminie. Stosownie do zapisów umowy, Odbiorca zobowiązany jest do wskazania powierzchni sprzedaży, która będzie nadzorowana przez przedstawiciela Dostawcy w zakresie asortymentu oraz rotacji. Odbiorca zezwala na oznakowanie swojego punktu sprzedaży reklamą zewnętrzną i wewnętrzną w celu precyzyjnej identyfikacji sieci. Do obowiązków Odbiorcy należy także aktywny udział w promocjach organizowanych przez Dostawcę. Odbiorca zobowiązuje się zmobilizować cały swój personel do aktywnej sprzedaży produktów pochodzących od Dostawcy. Wnioskodawca wskazał także, iż usługi świadczone przez Odbiorcę na rzecz Zainteresowanego można uznać za usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym i reklamowym. Określona w umowie wysokość bonusu jest stałą wartością wyrażoną w procentach. Uprawnienie do bonusu nie jest uzależnione od osiągnięcia określonego poziomu obrotów. Wysokość bonusu nie jest różnicowana ze względu na wielkość zakupów. Bonusy mają charakter pieniężny, rozliczane są kwartalnie. Bonusu nie można powiązać z konkretnymi dostawami, odnoszącymi się do określonych towarów - podstawą naliczenia bonusu jest określony procent od całej wartości netto faktur zapłaconych terminowo w kwartale. W sytuacji gdy Odbiorca nie podejmie żadnych działań określonych w umowie bonus nie będzie wypłacony.

Zaznacza się, iż podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne (bonusy) zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Mając powyższe na uwadze, w analizowanej sytuacji, oprócz zobowiązania się Odbiorcy do dokonywania zakupów towarów w firmie Wnioskodawcy, podejmują oni również – na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy handlowej – czynności mające na celu intensyfikacje poziomu sprzedaży poprzez prowadzenie działań marketingowych. Odbiorca zobowiązany jest bowiem do oznakowania swojego punktu sprzedaży reklamą zewnętrzną i wewnętrzną w celu precyzyjnej identyfikacji sieci należącej do Wnioskodawcy. Ponadto, Odbiorca zobowiązany jest do aktywnego brania udziału w promocjach organizowanych przez Wnioskodawcę i mobilizowania całego swego personelu do aktywnej sprzedaży produktów pochodzących od Wnioskodawcy.

Zatem, otrzymana przez Odbiorcę premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy (Wnioskodawcy), które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje zatem element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii pieniężnej jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Działania podejmowane przez Odbiorcę należy uznać w tym przypadku jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (Wnioskodawcy). Jako zapłatę za wykonanie usługi reklamowej, marketingowej Odbiorca otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej.

W świetle powyższego, zachowanie podmiotu (Odbiorcy) otrzymującego wynagrodzenie (premię pieniężną), obejmujące wykonanie czynności określonych w § 8 umowy, w postaci działań marketingowych zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Przez sprzedaż – na mocy art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem w przypadku, gdy podmiot otrzymujący premie pieniężne będące wynagrodzeniem za świadczenie przez niego usług na rzecz wypłacającego takie premie jest podatnikiem VAT, powinien je udokumentować – zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy – fakturą VAT.

Reasumując, opisane we wniosku bonusy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT bowiem stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług reklamowych i marketingowych świadczonych przez Odbiorcę. W konsekwencji powyższego, wypłacenie bonusu winno być dokumentowane fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj