Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1228/12-2/JK
z 7 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11.12.2012 r. (data wpływu 13.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Podatnik zarejestrował w dniu 13.08.2012 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności od dnia uzyskania pierwszego przychodu tj. 01.09.2012 r. jest handel odzieżą. Do dnia dzisiejszego wysokość przychodu ze sprzedaży wyniosła 6 665,00 zł.


Podatnik nie dokonał rejestracji jako podatnik VAT czynny w Polsce, wybrał zwolnienie podmiotowe na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów usług nie przewiduje przekroczenia limitu obrotów 150 000 zł. w proporcji do okresu sprzedaży.


Od dnia 20 sierpnia 2012 r. zarejestrował się jako podatnik VAT UE i posiada NIP europejski. W okresie od 20.08.2012 r. do chwili obecnej dokonał nabycia towarów z krajów Unii Europejskiej (Włochy), których wartość wyniosła 22 459,00 zł. Podanie NIP europejskiego uprawniło podatnika do nabycia towarów u włoskiego kontrahenta bez naliczenia właściwego dla danego kraju podatku VAT. Planowane zakupy towarów w Unii w 2012 r. nie przekroczą wartości 50 000 zł.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą:


Obowiązku wystawiania faktury wewnętrznej na zakup towarów w Unii i wykazywania podatku należnego z tego nabycia.


Stanowisko Wnioskodawcy:


Dokonując nabycia towarów w miesiącu sierpniu 2012 r. we Włoszech Wnioskodawca podał NIP unijny w związku z tym, otrzymał faktury na zakup towaru bez naliczonego we Włoszech VAT. Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku wystawiania faktury wewnętrznej na zakup towarów w Unii i wykazywania podatku należnego z tego nabycia, ponieważ zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 9, a nabywających towary z krajów Unii Europejskiej innych niż Polska nabycie takie nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i nie występuje obowiązek opodatkowania go podatkiem należnym i wystawiania faktury wewnętrznej o ile wartość łączna nabyć w roku podatkowym nie przekroczy 50 000 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Przy czym, stosownie do ust. 2 niniejszego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
      - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.


Niemniej jednak zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł.

Przy tym zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się, jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł.

Ponadto w świetle art. 10 ust. 6, podatnicy oraz osoby prawne niebędące podatnikami, do których ma zastosowanie ust. 1 pkt 2, mogą wybrać opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o takim wyborze albo przez podanie dokonującemu dostawy towarów numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10.


Stosownie do art. 97 ust. 10 ustawy podmioty, o których mowa w ust. 1-3, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, podając numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, przy:

  1. dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
  2. dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  3. świadczeniu usług, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  4. nabywaniu usług, do których stosuje się art. 28b, dla których są podatnikami z tytułu importu usług
    - są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.


Natomiast w świetle art. 97 ust. 1 ustawy odatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Zgodnie z art. 97 ust. 2 ustawy przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Jednocześnie w myśl art. 99 ust. 8 ustawy podatnicy wymienieni w art. 15, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, lub którzy skorzystali z możliwości wymienionej w art. 10 ust. 6, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

W § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 ze zm.) określony został wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-8), o której mowa w art. 99 ust. 8 ustawy, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Ponadto w świetle art. 100 ust. 1 pkt 2 podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zarejestrował w dniu 13.08.2012 r. jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem działalności od dnia uzyskania pierwszego przychodu tj. 01.09.2012 r. jest handel odzieżą. Podatnik nie dokonał rejestracji jako podatnik VAT czynny w Polsce, wybrał zwolnienie podmiotowe na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy. Od dnia 20 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca zarejestrował się jako podatnik VAT UE i posiada NIP europejski.

Wnioskodawca w okresie od 20.08.2012 r. do chwili obecnej dokonał nabycia towarów z krajów Unii Europejskiej (Włochy), których wartość wyniosła 22 459,00 zł. Podanie NIP europejskiego uprawniło podatnika do nabycia towarów u włoskiego kontrahenta bez naliczenia właściwego dla danego kraju podatku VAT. Planowane zakupy towarów w Unii w 2012 r. nie przekroczą wartości 50 000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że zarejestrowanie się przez Wnioskodawcę jako podatnik VAT UE i podanie dokonującemu dostawy towarów (włoskiemu dostawcy) numeru VAT UE, stosownie do art. 10 ust. 6 ustawy, stanowi o wyborze przez Wnioskodawcę opodatkowania dokonywanego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zatem, Wnioskodawca korzystający ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy zarejestrowany jako podatnik dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, nabywając na warunkach określonych w art. 9 ust. 1 ustawy w kraju Unii Europejskiej (Włoszech) towary, pomimo że ich wartość nie przekroczyła w 2012 r. 50.000 zł, zobowiązany był traktować je jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów i opodatkować podatkiem od towarów i usług w Polsce. Tym samym Wnioskodawca w związku z przedmiotowymi nabyciami towarów z Włoch zobowiązany był do wystawienia faktur wewnętrznych, wykazania tych transakcji w informacji podsumowującej oraz w deklaracji podatkowej VAT-8.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj