Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1287/12-4/RR
z 14 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.12.2012 r. (data wpływu 20.12.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22.02.2013 r. (data wpływu 25.02.2013 r.) na wezwanie z dnia 14.02.2013 r. nr IPPP2/443-1287/12-2/RR o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe;
  • częściowej rejestracji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej oraz częściowej rejestracji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22.02.2013 r. (data wpływu 25.02.2013 r.) na wezwanie z dnia 14.02.2013 r. nr IPPP2/443-1287/12-2/RR (data doręczenia 18.02.2013 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi sklep internetowy, w którym są sprzedawane meble, a także akcesoria domowe i dekoratorskie (dalej: „Sklep”). Wnioskodawca dokonuje dostawy zakupionych w Sklepie towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Klienci kupujący w Sklepie dokonują wyboru z dostępnego asortymentu, ustalają formę płatności, po czym Wnioskodawca sprawdza dostępność wybranego towaru u producenta i za pomocą poczty lub firmy kurierskiej wysyła zamówiony towar do klienta. Klient ma możliwość wyboru płatności za dany towar w postaci zapłaty przelewem na rachunek bankowy Sklepu lub kartą kredytową, a także przy odbiorze towaru gotówką, po czym kurier dokonuje przelewu na rachunek bankowy Sklepu określając nr przesyłki, nazwę klienta, jego adres i dane pozwalające zidentyfikować wysłany towar.

Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdyż korzysta ze zwolnienia z takiego obowiązku na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z 26 lipca 2010 r. (dalej: „Rozporządzenie”). Zgodnie z Rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do Rozporządzenia, w tym między innymi dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub kasy oszczędnościowo-kredytowej, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Z uwagi na to, że sprzedaż organizowana przez Wnioskodawcę spełnia powyższe warunki konieczne do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tym samym Wnioskodawca takiej ewidencji nie prowadzi.

Wnioskodawca zamierza rozszerzyć sposób dostawy zakupionych w Sklepie towarów w ten sposób, że oprócz firm kurierskich zakupione towary mogą być dostarczane klientom za pomocą transportu własnego producentów towarów sprzedawanych w Sklepie. Zapłata będzie następowała, tak jak dotychczas za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (na rachunek bankowy Wnioskodawcy). Taki sposób dostawy będzie znacznie tańszy niż przesyłki kurierskie, a ponadto szybszy. Wnioskodawca pragnie wskazać, że również w takim przypadku ewidencja i dowody dokumentujące transakcję będą wskazywały jakiej dostawy dokonują, na czyją rzecz i jakiej płatności dotyczy dana dostawa. Wraz z otrzymanym towarem klient będzie otrzymywał fakturę VAT wystawioną przez Wnioskodawcę.


Z uzupełnienia do złożonego wniosku wynika:

  1. W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca zamierza dokonywać dostaw za pomocą transportu własnego producentów, firm transportowych lub transportu własnego, bądź też, tak jak dotychczas, za pomocą poczty lub przesyłek kurierskich.
  2. Zapłata za zakupiony towar będzie następowała za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (na rachunek bankowy Wnioskodawcy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku, gdy zakupiony w Sklepie towar będzie dostarczany za pośrednictwem transportu własnego, bądź firm transportowych, Wnioskodawcy będzie w dalszym ciągu przysługiwało zwolnienie z rejestrowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących?
  2. W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, czy jest możliwa częściowa rejestracja za pomocą kasy rejestrującej tylko ta część sprzedaży, która nie podlega zwolnieniu?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad.1)


W przypadku dostarczania zakupionego w Sklepie towaru za pośrednictwem transportu własnego, bądź firm transportowych, Wnioskodawcy będzie w przysługiwało zwolnienie z rejestrowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 Ustawy VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 Ustawy VAT, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspółnotową dostawę towarów.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, wydał Rozporządzenie, którym zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących oraz określił warunki korzystania z tego zwolnienia.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1) Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika w poz. 36 wskazano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika współdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Z objaśnień do przepisu wynika również, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r. Ponadto, jak wskazują objaśnienia w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.


W konsekwencji, aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1) Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym;
  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji oraz osoby (w tym jej adresu) zapłata dotyczyła;
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.


Niewystąpienie któregokolwiek z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Wskazać w tym miejscu należy, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż nie podlegająca obowiązkowi udokumentowania za pomocą faktury nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym uzasadnione jest przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w jego opinii w przypadku, gdy będzie prowadził ewidencję sprzedaży i będzie posiadał dowody dokumentujące transakcję, które pozwolą na jednoznaczne określenie jakiej dostawy dotyczyła dana zapłata, a także Wnioskodawca będzie prowadził szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, na rzecz której dokonywana jest dostawa i przy tym zostaną spełnione pozostałe warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji obrotu za pomocą kas rejestrujących, to w opinii Wnioskodawcy, nie ma znaczenia, czy dostawa będzie dokonywana za pomocą firmy kurierskiej, czy też za pomocą firmy transportowej, czy transportu producenta.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze brzmienie przywołanych przepisów Wnioskodawca stwierdza, że w przypadku, gdy zmieni sposób dostawy zakupionych w Sklepie towarów w ten sposób, że oprócz firm kurierskich zakupione towary będą dostarczane klientom za pomocą transportu własnego producentów towarów sprzedawanych w Sklepie, a zapłata będzie następowała, tak jak dotychczas za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej (na rachunek bankowy Wnioskodawcy), oraz ewidencja i dowody dokumentujące transakcję będą wskazywały jakiej dostawy dokonują, na czyją rzecz i jakiej płatności dotyczy dana dostawa, to Wnioskodawca będzie w dalszym ciągu uprawniony do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wraz z otrzymanym towarem klient będzie otrzymywał fakturę VAT wystawioną przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca pragnie jedynie na marginesie wskazać, że Rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2013 r. zostanie zastąpione przez Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: „Nowe Rozporządzenie”). Nowe Rozporządzenie, utrzymuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2014 r. czynności wymienione w załączniku, między innymi dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Należy zatem zauważyć, iż jeżeli Nowe Rozporządzenie wejdzie w życie w zaproponowanym brzmieniu, to nie ulegną zmianie ustalenia dokonane na podstawie Rozporządzenia.


Ad. 2)


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1, będzie on miał prawo do ewidencjonowania wyłącznie sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. W pozostałym zakresie Wnioskodawca, będzie nadal korzystał ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży towaru za pomocą kasy rejestrującej, wystawiając wyłącznie fakturę VAT lub rachunek niefiskalny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrujące oraz prawidłowe w zakresie możliwości częściowej rejestracji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako świadczenie usług ustawodawca określa każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

W zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.(…).

W § 4 ust . 1 pkt . 1 ww. rozporządzenia wymienione zostały niektóre czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 powołanego załącznika do rozporządzenia wskazano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Aby zatem istniało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • zapłaty za towar w całości dokonano za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • nie dokonuje dostawy towarów określonych w § 4 rozporządzenia.


Zatem z powołanego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania można korzystać w przypadku sprzedaży w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) po spełnieniu ww. warunków. Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi sklep internetowy, w którym są sprzedawane meble, a także akcesoria domowe i dekoratorskie. Wnioskodawca dokonuje dostawy zakupionych w Sklepie towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Klienci kupujący w Sklepie dokonują wyboru z dostępnego asortymentu, ustalają formę płatności, po czym Wnioskodawca sprawdza dostępność wybranego towaru u producenta i za pomocą poczty lub firmy kurierskiej wysyła zamówiony towar do klienta. Klient ma możliwość wyboru płatności za dany towar w postaci zapłaty przelewem na rachunek bankowy Sklepu lub kartą kredytową, a także przy odbiorze towaru gotówką, po czym kurier dokonuje przelewu na rachunek bankowy Sklepu określając nr przesyłki, nazwę klienta, jego adres i dane pozwalające zidentyfikować wysłany towar.

Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdyż korzysta ze zwolnienia z takiego obowiązku na podstawie rozporządzenia dla dostaw towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub kasy oszczędnościowo-kredytowej, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Z uwagi na to, że sprzedaż organizowana przez Wnioskodawcę spełnia powyższe warunki konieczne do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tym samym Wnioskodawca takiej ewidencji nie prowadzi. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć sposób dostawy zakupionych w Sklepie towarów w ten sposób, że oprócz firm kurierskich zakupione towary mogą być dostarczane klientom za pomocą transportu własnego producentów towarów sprzedawanych w Sklepie. Zapłata będzie następowała, tak jak dotychczas za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (na rachunek bankowy Wnioskodawcy). Taki sposób dostawy będzie znacznie tańszy niż przesyłki kurierskie, a ponadto szybszy. W takim przypadku ewidencja i dowody dokumentujące transakcję będą wskazywały jakiej dostawy dokonują, na czyją rzecz i jakiej płatności dotyczy dana dostawa. Wraz z otrzymanym towarem klient będzie otrzymywał fakturę VAT wystawioną przez Wnioskodawcę. Strona zamierza również dokonywać dostaw za pomocą transportu własnego producentów towarów, firm transportowych lub transportu własnego, bądź też, tak jak dotychczas, za pomocą poczty lub przesyłek kurierskich. Zapłata za zakupiony towar będzie następowała za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (na rachunek bankowy Wnioskodawcy).

Mając na uwadze opis przedmiotowej sprawy oraz wskazane powyżej przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że w analizowanej sprawie Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do dokonywanej sprzedaży towarów, których dostawa następuje pocztą lub przesyłkami kurierskimi, w sytuacji gdy zapłaty za towar w całości dokonano za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W odniesieniu do sprzedaży towarów przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, które to Wnioskodawca zamierza dostarczać za pomocą transportu własnego producentów, firm transportowych lub transportu własnego - Strona nie będzie spełniać warunku umożliwiającego korzystanie z omawianego zwolnienia z § 2 ust. 1 rozporządzenia w połączeniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, gdyż dostawa nie będzie dokonywana przez pocztę czy też kuriera. Zatem w tym zakresie Strona będzie obowiązana dokonywać ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

W tym miejscu wskazać należy, że w zakresie ww. sprzedaży towarów dostarczanych za pomocą transportu własnego producentów, firm transportowych lub transportu własnego - Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej przewidzianego w § 3 rozporządzenia, pod warunkiem, że kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła u Wnioskodawcy w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.

W sytuacji przekroczenia ww. limitu Wnioskodawca obowiązany będzie ewidencjonować sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dostarczanych za pomocą transportu własnego producentów, firm transportowych lub transportu własnego za pomocą kasy rejestrującej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku, gdy zmieni sposób dostawy zakupionych w Sklepie towarów w ten sposób, że oprócz dostawy przez firmy kurierskie lub pocztę zakupione towary będą dostarczane klientom za pomocą transportu własnego producentów towarów sprzedawanych w Sklepie, transportu własnego Wnioskodawcy lub firmy transportowej, to Wnioskodawca będzie w dalszym ciągu uprawniony do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych – należało uznać za nieprawidłowe.

Wnioskodawca nadal może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do dokonywanej sprzedaży towarów, których dostawa następuje pocztą lub przesyłkami kurierskimi w sytuacji gdy zapłaty za towar w całości dokonano za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Tym samym w przedmiotowej sprawie możliwa jest częściowa rejestracja sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, która nie podlega zwolnieniu.


Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości częściowej rejestracji za pomocą kasy rejestrującej - należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj