Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1090/12/MK
z 11 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 07 grudnia 2012 r. (wpływ do tut. Biura – 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty uczestnikom konkursu nagród w postaci doładowania kart premiowych:

  • w części dotyczącej nagród premiowych, tj. za zajęcie miejsca od pierwszego do trzeciego – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej nagród pocieszenia – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty uczestnikom konkursu nagród w postaci doładowania kart premiowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Celem promowania firmy oraz oferowanych do sprzedaży towarów, w tym w szczególności zwiększenia efektywności sprzedaży, pozyskania nowych rynków zbytu, poszerzenia dotychczasowej oferty oraz upowszechnienia w świadomości odbiorców nazwy firmy, Wnioskodawca – Spółka z o.o. postanowiła ogłosić konkurs „Zakupy z …”. Konkurs ten będzie organizowany na podstawie regulaminu konkursu w niezakreślonym horyzoncie czasowym (do odwołania). Zakłada się, że informacje o konkursie zostaną wyłożone do powszechnej wiadomości w siedzibie Spółki. Nie wyklucza się również indywidualnego informowania o nim osób, do których jest kierowany.

Regulamin organizowanego konkursu został przyjęty uchwałą zarządu Spółki. Zgodnie z jego zapisami uczestnictwo w konkursie będzie dobrowolne. Jednocześnie wzięcie uczestnictwa będzie oznaczało akceptację postanowień zawartych w regulaminie.

Konkurs jest kierowany do pełnoletnich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, mających pełną zdolność do czynności prawnych, zatrudnionych przez podmioty kupujące na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej towary oferowane w danym czasie do sprzedaży przez Spółkę. Do konkursu będą mogły przystąpić osoby, które w wykonywaniu obowiązków zawodowych składać będą zamówienia na przedmiotowe towary w imieniu zatrudniających je podmiotów. Przystąpienie do konkursu będzie następowało poprzez prawidłowe wypełnienie i podpisanie formularza zgłoszeniowego oraz jego złożenie komisji konkursowej powołanej przez zarząd Spółki. Od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia prawidłowo wypełnionego i podpisanego formularza osoby te staną się uczestnikami konkursu. Komisja konkursowa będzie przy tym mogła odmówić uczestnictwa w konkursie jedynie osobie, która wcześniej została jej decyzją wykluczona z uczestnictwa w konkursie. Dodatkowo osoba przystępująca do konkursu będzie musiała uzyskać zgodę podmiotu ją zatrudniającego na wzięcie uczestnictwa w tym konkursie. Późniejsze natomiast odwołanie tej zgody będzie stanowiło podstawę do wykluczenia jej z dalszego uczestnictwa przez komisję konkursową. Wykluczenie takie będzie również miało miejsce w wypadku ustania stosunku zatrudnienia tej osoby. W każdym też czasie będzie możliwa rezygnacja z uczestnictwa w konkursie.

Uczestnikowi, który przystąpi do konkursu, składając prawidłowo wypełniony i podpisany formularz zgłoszeniowy, Spółka wyda kartę premiową. Odbiór tej karty będzie potwierdzany przez uczestnika konkursu własnoręcznym podpisem na zatwierdzonym przez komisję konkursową formularzu zgłoszeniowym. Karta premiowa będzie uprawniała uczestnika do wypłaty gotówki i dokonywania zapłaty. Jednocześnie uczestnik będzie obowiązany do nieudostępniania otrzymanej karty osobom trzecim. Ponadto będzie on obowiązany do zwrotu karty w przypadku odwołania (zakończenia) konkursu, wykluczenia go z uczestnictwa w konkursie, rezygnacji z uczestnictwa oraz upływu okresu aktywności karty.

Konkurs będzie organizowany w cyklach miesięcznych pokrywających się z miesiącami kalendarzowymi. Przed rozpoczęciem każdego miesiąca zarząd Spółki podejmie uchwałę o wysokości środków finansowych przeznaczanych w nadchodzącym miesiącu na pulę nagród. Wysokość środków uzależniona przy tym będzie od bieżącej sytuacji finansowej Spółki, w tym w szczególności jej płynności finansowej, oraz okresowej koniunktury na rynku z uwzględnieniem sezonowego zapotrzebowania na oferowane przez nią do sprzedaży towary.

Przysługujące za poszczególne miesiące nagrody przyznawać będzie komisja konkursowa. Regulamin konkursu przewiduje, że komisja ta po zakończeniu każdego miesiąca kwalifikować będzie do konkursu wystawione w danym miesiącu przez Spółkę faktury VAT (faktury konkursowe), dokumentujące sprzedaż towarów na rzecz podmiotów zatrudniających osoby, które przystąpiły do uczestnictwa w konkursie. Każdej fakturze konkursowej komisja konkursowa przyzna punkty premiowe w ilości od 0 do 5. Ilość punktów uzależniona będzie od stopnia, w jakim sprzedaż udokumentowana daną fakturą przyczyniać się będzie do realizacji celu konkursu. Po przyznaniu fakturom konkursowym punktów premiowych komisja konkursowa ułoży ranking uczestników, w którym o kolejności decydować będzie wartość konkursowa faktur konkursowych odpowiadająca sumie wartości netto faktur konkursowych, dotyczących poszczególnych uczestników, przemnożonych przez przyznane poszczególnym fakturom punkty premiowe. Na podstawie ustalonego rankingu komisja konkursowa przyznawać będzie też nagrody. Uczestnicy zajmujący miejsca od 1 do 3 otrzymają nagrody premiowe, natomiast pozostali uczestnicynagrody pocieszenia. Celem ustalenia wartości tych nagród, komisja konkursowa przemnoży wartości konkursowe faktur konkursowych o wskaźniki wynoszące odpowiednio 4, 3 i 2, w przypadku uczestników zajmujących miejsca od pierwszego do trzeciego, oraz 1 – w przypadku pozostałych uczestników. Ustaloną przez zarząd Spółki pulę nagród komisja konkursowa rozdzieli na nagrody premiowe i nagrody pocieszenia według udziału, w jakim wartość konkursowa faktur konkursowych dotyczących danego uczestnika konkursu przemnożona przez jeden z ww. wskaźników pozostawać będzie do sumy wszystkich wartości konkursowych faktur konkursowych przemnożonych przez odpowiednie wskaźniki. Komisja konkursowa do dnia 15 każdego miesiąca wyłoży w siedzibie Spółki do powszechnej wiadomości informację o przyznanych nagrodach za miesiąc poprzedni. Wypłata z kolei nagród premiowych i nagród pocieszenia następować będzie przez doładowanie w powyższym terminie kart premiowych wydanych poszczególnym uczestnikom konkursu.

Zakłada się, że wartość doładowania odpowiadać będzie wartości przyznanej nagrody, pomniejszonej o ewentualnie potrącony przez Spółkę podatek dochodowy. Ponadto wypłata nagrody premiowej i nagrody pocieszenia uzależniona będzie od terminowej zapłaty faktur konkursowych. W przypadku zwłoki z zapłatą jakiejkolwiek faktury z danego miesiąca, nagroda przyznana za ten miesiąc będzie przepadać. Jeżeli zaś terminy płatności faktur konkursowych przypadać będą po terminie, w jakim zgodnie z postanowieniami regulaminu konkursu podlegały będą doładowaniu karty premiowej przyznanymi nagrodami, Spółka dokona doładowania tak jakby faktury te zostały uregulowane. W sytuacji takiej, gdy po doładowaniu okaże się, że wobec zwłoki z zapłatą faktury konkursowej nagroda nie przysługuje (przepada), uczestnik konkursu obowiązany będzie do zwrotu Spółce wartości przyznanej mu nagrody w terminie 21 dni licząc od dnia, w jakim faktura konkursowa powinna zostać uregulowana. Niedokonanie zwrotu nagrody stanowić przy tym będzie podstawę do wykluczenia uczestnika z uczestnictwa w konkursie. Nie wyklucza się również możliwości rozliczenia podlegającej zwrotowi nagrody z nagrodami, jakie zostaną przyznane uczestnikowi konkursu w przyszłości. Bez względu też na powyższe, prawo do nagrody premiowej i nagrody pocieszenia będzie niezbywalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłata uczestnikom konkursu nagród, polegająca na doładowaniu kart premiowych, rodzić będzie dla Spółki jako płatnika, obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, każda ocena ciążącego na płatniku obowiązku poboru podatku musi być rozpatrywana przez pryzmat obowiązków podatkowych, jakie ciążą na podatniku. Konstatacja ta jest przy tym wręcz oczywista, bowiem pobór podatku przez płatnika jest możliwy o tyle, o ile konieczność poniesienia jego ciężaru przez podatnika wynika z obowiązujących regulacji prawnych. Powyższy stan rzeczy przesądza też o tym, że ustalenie obowiązku poboru podatku od wypłaconych przez Spółkę nagród, poprzedzone musi być analizą przepisów podatkowych pod kątem wyjaśnienia, w jaki sposób nagrody te powinny zostać opodatkowane.

Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowanemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody (przychody) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 tej ustawy, w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ww. ustawy, wolne od opodatkowania są odpowiednio:

  • wygrane w kasynach gry, wideoloteriach, grach na automatach, grach na automatach o niskich wygranych oraz grach w bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  • wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audiotekstowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280,00 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  • wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł; zwolnienie to nie dotyczy przy tym nagród związanych ze sprzedażą premiową otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przenosząc wskazane przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy Wnioskodawca wskazuje, że wysokość nagrody otrzymanej przez uczestnika konkursu organizowanego przez Spółkę będzie niewątpliwie efektem wyniku współzawodnictwa występującego pomiędzy uczestnikami konkursu. W konsekwencji otrzymana nagroda będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem, uregulowanym w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie nagroda ta nie będzie się mieściła w katalogu przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd też nie będzie korzystała z żadnego zwolnienia od opodatkowania.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe regulacje prawne, a przechodząc do kwestii obowiązków, jakie spoczywać będą na Spółce jako płatniku, Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 powyższej ustawy. Z przytoczonej regulacji prawnej wynika więc, że Spółka wypłacając uczestnikom konkursu nagrody, obowiązana będzie do poboru od wartości tych nagród zryczałtowanego podatku dochodowego o stawce 10%. Obowiązek ten wystąpi przy tym w chwili doładowania wydanych uczestnikom kart premiowych, doładowanie tych kart będzie bowiem równoznaczne z postawieniem wartości nagród (wartości doładowania) do dyspozycji uczestników konkursu. W praktyce zaś oznacza to, że karty premiowe będą podlegały doładowaniu w kwocie odpowiadającej 90% wartości przyznanych nagród, zaś 10% wartości tych nagród będzie podlegało potrąceniu przez Spółkę na pokrycie zryczałtowanego podatku, należnego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m. in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Natomiast na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca – Spółka z o.o. postanowiła ogłosić konkurs „Zakupy z (…)”. Celem konkursu jest promowanie firmy oraz oferowanych do sprzedaży towarów, w szczególności zwiększenie efektywności sprzedaży, pozyskanie nowych klientów i nowych rynków zbytu. Konkurs ten będzie organizowany na podstawie regulaminu konkursu w niezakreślonym horyzoncie czasowym (do odwołania).

Regulamin organizowanego konkursu został przyjęty uchwałą zarządu Spółki. Zgodnie z jego zapisami uczestnictwo w konkursie będzie dobrowolne. Jednocześnie wzięcie uczestnictwa będzie oznaczało akceptację postanowień zawartych w regulaminie. Konkurs jest kierowany do pełnoletnich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, mających pełną zdolność do czynności prawnych, zatrudnionych przez podmioty kupujące na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej towary oferowane w danym czasie do sprzedaży przez Spółkę. Do konkursu będą mogły przystąpić osoby, które w wykonywaniu obowiązków zawodowych składać będą zamówienia na przedmiotowe towary w imieniu zatrudniających je podmiotów.

Uczestnikowi, który przystąpi do konkurs składając prawidłowo wypełniony i podpisany formularz zgłoszeniowy, Spółka wyda kartę premiową. Karta premiowa będzie uprawniała uczestnika do wypłaty gotówki i dokonywania zapłaty.

Wypłata nagród premiowych i nagród pocieszenia następować będzie przez doładowanie kart premiowych wydanych poszczególnym uczestnikom konkursu.

Przysługujące za poszczególne miesiące nagrody przyznawać będzie komisja konkursowa. Regulamin konkursu przewiduje, że komisja ta po zakończeniu każdego miesiąca kwalifikować będzie do konkursu wystawione w danym miesiącu przez Spółkę faktury VAT (faktury konkursowe), dokumentujące sprzedaż towarów na rzecz podmiotów zatrudniających osoby, które przystąpiły do uczestnictwa w konkursie. Każdej fakturze konkursowej komisja konkursowa przyzna punkty premiowe w ilości od 0 do 5. Ilość punktów uzależniona będzie od stopnia, w jakim sprzedaż udokumentowana daną fakturą przyczyniać się będzie do realizacji celu konkursu. Po przyznaniu fakturom konkursowym punktów premiowych komisja konkursowa ułoży ranking uczestników, w którym o kolejności decydować będzie wartość konkursowa faktur konkursowych odpowiadająca sumie wartości netto faktur konkursowych, dotyczących poszczególnych uczestników, przemnożonych przez przyznane poszczególnym fakturom punkty premiowe. Na podstawie ustalonego rankingu komisja konkursowa przyznawać będzie też nagrody. Uczestnicy zajmujący miejsca od 1 do 3 otrzymają nagrody premiowe, natomiast pozostali uczestnicynagrody pocieszenia. Celem ustalenia wartości tych nagród, komisja konkursowa przemnoży wartości konkursowe faktur konkursowych o wskaźniki wynoszące odpowiednio 4, 3 i 2, w przypadku uczestników zajmujących miejsca od pierwszego do trzeciego, oraz 1 – w przypadku pozostałych uczestników. Ustaloną przez zarząd Spółki pulę nagród komisja konkursowa rozdzieli na nagrody premiowe i nagrody pocieszenia według udziału, w jakim wartość konkursowa faktur konkursowych dotyczących danego uczestnika konkursu przemnożona przez jeden z ww. wskaźników pozostawać będzie do sumy wszystkich wartości konkursowych faktur konkursowych przemnożonych przez odpowiednie wskaźniki. Wypłata z kolei nagród premiowych i nagród pocieszenia następować będzie przez doładowanie w powyższym terminie kart premiowych wydanych poszczególnym uczestnikom konkursu.

Zakłada się, że wartość doładowania odpowiadać będzie wartości przyznanej nagrody pomniejszonej o ewentualnie potrącony przez Spółkę podatek dochodowy. Dodatkowym warunkiem wypłaty nagrody będzie terminowe uregulowanie zapłaty faktury konkursowej.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz definicji konkursu należy wskazać, iż ogłoszony przez Wnioskodawcę konkurs „Zakupy z (…)” posiada cechy konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych natomiast przyznane przez komisję konkursową uczestnikom konkursu nagrody w postaci doładowania kart premiowych mają charakter wygranych w konkursie. W konkursie tym występuje bowiem element rywalizacji, współzawodnictwa. Uczestnicy konkursu biorą udział w bezpośredniej rywalizacji aby otrzymać nagrodę; zasady wyłonienia zwycięzcy są jasno określone w regulaminie konkursu.

Przy czym należy zauważyć, iż opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podlegają tylko nagrody otrzymane przez uczestników zajmujących miejsce od pierwszego do trzeciego, gdyż tylko te nagrody mają charakter wygranych w konkursie.

Zatem wartość nagród w postaci doładowania kart premiowych stanowić będzie dla uczestników konkursu – ale tylko i wyłącznie dla tych, którzy zajęli miejsca od pierwszego do trzeciego, czyli zostali laureatami konkursu – przychód, od którego Wnioskodawca obowiązany jest do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego. Przy czym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż przychód ww. osób powstaje w momencie doładowania uczestnikom konkursu kart premiowych. Moment doładowania jest bowiem momentem postawienia ww. osobom wartości nagród do dyspozycji.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym przez pojęcie „otrzymane” - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego - należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika.

Natomiast „postawionymi do dyspozycji” są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik - wykazując określoną aktywność - ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji.

Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby. Z definicji pojęcia przychodu jako świadczenia otrzymanego czy też w niektórych przypadkach postawionego do dyspozycji wnosić można również o momencie jego uzyskania. Określenie momentu uzyskania przychodu ma bardzo istotne znaczenie, przede wszystkim z tego powodu, że podatek dochodowy od osób fizycznych rozliczany jest w danym czasie. Konieczne jest zatem określenie momentu uzyskania przychodu, by przyporządkować przychód do danego okresu rozliczeniowego - roku podatkowego, a w niektórych przypadkach również - miesiąca (w przypadku zaliczkowego rozliczania podatku).

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do przyznanych wszystkim pozostałym uczestnikom konkursu tzn. nagród pocieszenia w postaci doładowania kart premiowych, należy stwierdzić, iż nagród tych nie można uznać za nagrody otrzymane w konkursie. Nie mają one charakteru wygranych w konkursie; otrzymane są bowiem tylko za udział w konkursie; wysokość nagród ustalona jest dla wszystkich wg tego samego przelicznika (wskaźnika). Ich przyznanie nie wiąże się zatem z osiągnięciem konkretnego wyniku, nie jest więc uzależnione od rywalizacji, nagrody pocieszenia są przyznawane przez komisję konkursową wszystkim pozostałym uczestnikom biorącym udział w konkursie.

Wartość ww. nagród pocieszenia dla pozostałych uczestników konkursu stanowić będzie przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej.

Powyższe skutkuje tym, że na Wnioskodawcy wypłacającym ww. nagrody pocieszenia w postaci doładowania kart premiowych, nie będzie ciążył obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości tych nagród, ale w myśli art. 42a ww. ustawy ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C. Zgodnie bowiem z treścią art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W informacji PIT-8C Wnioskodawca winien zatem wykazać całą wartość przyznanej nagrody.

Wobec powyższego brak jest podstaw aby od wartości ww. wygranych (nagród pocieszenia) pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten dotyczy opodatkowania m.in. wygranych w konkursach. Natomiast – jak wykazano powyżej – przyznane nagrody pocieszenia pozostałym uczestnikom konkursu nie mają charakteru wygranych w konkursie. To oznacza, że podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali podatkowej.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj