Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1306/12/DP
z 4 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych z obowiązkiem prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ponadto jest podatnikiem podatku od towarów i usług - VAT czynnym.

W listopadzie 2012 roku Wnioskodawca zawarł umowę partnerską (na podstawie art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju) z inną osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą będącą Beneficjentem dotacji - w umowie zwaną Liderem Partnerstwa, na rzecz realizacji projektu, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca został Partnerem Projektu, w wyniku rozstrzygnięcia konkursu zamkniętego na składanie wniosków o dofinansowanie projektów ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, w Ramach Priorytetu IX „Rozwój Wykształcenia i Kompetencji w Regionach” - Działania 9.6 „Upowszechnienie uczenia się dorosłych” Poddziałania 9.6.2 „Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych” organizowanego przez Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego w imieniu samorządu województwa, będącego instytucją pośredniczącą. Beneficjent otrzymał dofinansowanie na własny projekt (złożony wspólnie z partnerem - czyli z Wnioskodawcą). Procent wydatków objętych dofinansowaniem wynosi 100%, w tym wsparcie finansowe EFS - 85%, wsparcie finansowe krajowe - 15%. Projekt dotyczy przeprowadzenia szkoleń skierowanych do osób dorosłych. Szkolenia będą prowadzone w zakresie zwiększenia umiejętności komputerowych. Osoby biorące udział w szkoleniach nie będą ponosiły żadnych związanych z nimi kosztów (koszty sprzętu, wynagrodzeń, noclegów, wyżywienia, dojazdów na szkolenia i wszelkie inne zostaną zrefundowane). Refundacja obejmie 100% kosztów szkolenia. W związku z przeprowadzanymi szkoleniami nie będą wystawiane żadne faktury. Za przeprowadzane szkolenia nie ma więc żadnej odpłatności. W końcowym rozrachunku rozliczenie nie będzie mogło wykazać ani zysku ani strat. Jest to projekt non-profit.

Zgodnie z Umową Partnerską Partnerstwo zostało utworzone w celu realizacji projektu. Partnerzy Projektu ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o dofinansowanie projektu. Partnerstwo odróżnia od zleceniodawstwa, Partner współtworzył Projekt i zarządza Projektem na każdym etapie. Zgodnie z ideą partnerstwa nie ma możliwości zatrudnienia Reprezentanta Partnera przez Lidera Projektu. Umowa zostanie zawarta przez Lidera Partnerstwa z instytucją pośredniczącą. Jako Partner Projektu, zgodnie z umową partnerską Wnioskodawca jest współrealizującym Projekt oraz odpowiedzialnym za realizację następujących zadań określonych w Projekcie: szkolenia w standardzie ECDL w zakresie udostępnienia kadry, zarządzanie Projektem w obszarze promocji projektu, ewaluacji Projektu i przestrzegania równości płci w Projekcie.

Udział Wnioskodawcy w Projekcie będzie więc następujący: Wnioskodawca będzie zatrudniał na umowę o dzieło trenerów (tylko do celów realizacji zadań Projektu), których wynagrodzenie będzie refundowane ze środków Projektu. Sam natomiast będzie pełnił rolę koordynatora Projektu.

Środki finansowe przekazywane przez Lidera Partnerstwa zgodnie z Umową Partnerską stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera Partnerstwa. Lider Partnerstwa przekazuje Partnerowi środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy zgodnie z harmonogramem płatności stanowiącym załącznik do umowy. Partner sporządza zestawienia poniesionych wydatków i po ich zatwierdzeniu otrzymuje kolejne transze środków. Na podstawie zatwierdzonych zestawień Lider Partnerstwa występuje do instytucji pośredniczącej z wnioskiem o płatność celem otrzymania środków na dofinansowanie projektu.

Reasumując najpierw środki finansowe zostaną przelane przez urząd marszałkowski na wyodrębnione do celów projektu konto Beneficjenta, a następnie, na podstawie noty księgowej na wyodrębnione do celów projektu konto Partnera Projektu jako refundacja kosztów zatrudnienia trenerów oraz wynagrodzenie koordynatora projektu (Wnioskodawca będzie tę funkcję pełnił osobiście, więc sam ze sobą nie może podpisać żadnej z dostępnych umów).


W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (oznaczone we wniosku nr 1-4):


  1. Czy otrzymane finansowanie kosztów jest zwolnione z podatku dochodowego?
  2. Czy wydatki sfinansowane z tych środków można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
  3. Czy otrzymane finansowanie kosztów oraz te koszty (służące realizacji projektu), podlegają księgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?
  4. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie wypłacane na podstawie noty księgowej jest zwolnione od podatku dochodowego i czy należy je wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?


Wnioskodawca uważa, że otrzymane finansowanie kosztów jest zwolnione z podatku dochodowego, ponieważ jest to przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatków sfinansowanych z tych środków nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust.1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Otrzymane finansowanie kosztów oraz te koszty (służące realizacji projektu) nie podlegają księgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, ponieważ nie mają wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość podatku. W celu odzwierciedlenia zdarzeń gospodarczych można je ująć w kolumnie 15 i 16 (uwagi) księgi.

Otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie wypłacane na podstawie noty księgowej jest zwolnione od podatku dochodowego i nie należy go wykazywać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.


Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:


  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, od dnia 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie zgodnie, z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą POKL pt.: „Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ POKL”.

Z powołanych regulacji wynika, że partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu.

Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.

Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu – na podstawie odrębnej umowy – zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).


W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:


  • programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006 r., str. 1),
  • programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).


Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.


W budżecie środków europejskich – w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy – ujmuje się:


  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:


  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić również należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Nowa ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca jest Partnerem w Projekcie realizowanym wraz z Liderem (Beneficjentem) Projektu w ramach Umowy Partnerstwa. Projekt pod nazwą „Certyfikat ECDL kluczem do społeczeństwa informacyjnego”, realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w Ramach Priorytetu IX „Rozwój Wykształcenia i Kompetencji w Regionach” - Działania 9.6 „Upowszechnienie uczenia się dorosłych” Poddziałania 9.6.2 „Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych” organizowanego przez Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego. Partnerstwo zostało nawiązane w celu przygotowania Projektu i jego realizacji ze środków EFS oraz z dotacji z budżetu krajowego. Umowa została zawarta w 2012 roku przez Lidera Partnerstwa z instytucją pośredniczącą. Wnioskodawca jako Partner Projektu jest współrealizującym Projekt oraz odpowiedzialnym za realizację zadań określonych w Projekcie, tj.: szkolenia w standardzie ECDL w zakresie udostępnienia kadry, zarządzanie Projektem w obszarze promocji projektu, ewaluacji Projektu i przestrzegania równości płci w Projekcie. Zatem udział Wnioskodawcy w Projekcie będzie następujący: Wnioskodawca będzie zatrudniał na umowę o dzieło trenerów (tylko do celów realizacji zadań Projektu), których wynagrodzenie będzie refundowane ze środków Projektu. Sam natomiast będzie pełnił rolę koordynatora Projektu. Środki finansowe przekazywane przez Lidera Partnerstwa zgodnie z Umową Partnerską stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w umowie. Lider Partnerstwa przekazuje Partnerowi środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy zgodnie z harmonogramem płatności. Partner sporządza zestawienia poniesionych wydatków i po ich zatwierdzeniu otrzymuje kolejne transze środków. Na podstawie zatwierdzonych zestawień Lider Partnerstwa występuje do instytucji pośredniczącej z wnioskiem o płatność celem otrzymania środków na dofinansowanie projektu.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego i powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne – przekazane na realizację projektów wykonywanych wspólnie przez Lidera i Partnera w ramach Umowy o Partnerstwie – stanowią dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (dotyczy dotacji celowej z budżetu krajowego) i pkt 136 (dotyczy środków europejskich) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z cytowanym art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

W związku z powyższym, przychody uzyskane z tytułu opisanej we wniosku dotacji nie mają wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i wysokość tego podatku, a więc przychody te nie podlegają ujęciu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W księdze tej nie należy również ujmować wydatków bezpośrednio sfinansowanych z ww. przychodów.

Niemniej zgodnie objaśnieniami do księgi w celu odzwierciedlenia zdarzeń gospodarczych w myśl rozporządzenia, ewentualnym miejscem, gdzie można księgować otrzymane dotacje jest kolumna 16 (uwagi). W kolumnie tej bowiem mogą być ewidencjonowane przychody faktycznie przez podatnika otrzymane.

Rozpatrując natomiast kwestię dotyczącą zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia Wnioskodawcy wskazać należy, że środki otrzymane w związku z realizacją ww. Programu nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), niepodlegający ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj