Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-64/13/PK
z 7 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012r. (data wpływu 4 styczni 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2013r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie odliczenia podatku z tytułu nabyć usług oddelegowania personelu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie odliczenia podatku z tytułu nabyć usług oddelegowania personelu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2013r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) jest firmą specjalizującą się m.in. w realizacji prac montażowo-spawalniczych na liniach produkcyjnych, w zakresie przesyłowych obiektów liniowych rurociągów, linii elektroenergetycznych, elektrotrakcyjnych i telekomunikacyjnych, zlecanych przez podatników krajowych jak i zagranicznych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem, o którym mowa w art. 28a pkt 1 ppkt a ustawy o podatku od towarów i usług. Siedziba Wnioskodawcy mieści się w Polsce. Wnioskodawca nie ma siedziby ani nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej - nigdzie poza Polską jak też nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności poza granicami Polski.

Zlecane prace Spółka wykonuje sama lub korzysta z usług podwykonawców. W przyszłości, chcąc zapewnić optymalne wykorzystanie zatrudnionych w Spółce pracowników na stanowiskach robotniczych, głównie spawaczy, Spółka zamierza świadczyć usługi sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 78.30.19.0 - Pozostałe usługi związane z udostępnianiem pozostałego personelu, gdzie indziej niesklasyfikowanego. Mogą także zaistnieć sytuacje, w których Spółka będzie korzystać z usług udostępniania personelu (w języku potocznym używane jest pojęcie wynajmu pracowników) od innych podmiotów gospodarczych będących podatnikami w myśl artykułu 28a ustawy o podatku od towarów i usług. W praktyce usługi takie świadczone są przez wiele polskich podmiotów - zarówno tych, które zajmują się profesjonalną rekrutacją i dostarczaniem pracowników, jak i takich, których podstawowym profilem działalności jest np. wykonywanie robót montażowych, budowlanych, produkcja, itp., a dla których usługi udostępniania swojego personelu umożliwiają efektywną alokację zasobów ludzkich i pełne wykorzystanie wykwalifikowanej kadry zawodowej.

Zarówno w przypadku świadczenia przez Spółkę usług udostępniania personelu jak i w przypadku, gdy Spółka będzie nabywcą takich usług od innych polskich podmiotów gospodarczych będących podatnikami w myśl artykułu 28a ustawy o VAT, osoby, które zostają oddelegowane, pozostają pracownikami usługodawcy (ten podmiot jest odpowiedzialny za wypłatę wynagrodzenia, zapłatę ubezpieczeń społecznych, itd.), oddelegowani pracownicy pozostają pod kontrolą i nadzorem usługobiorcy (on określa warunki i zasady ich pracy oraz zadania do wykonania, jak również rozlicza ich z pracy a podmiot świadczący usługę nie będzie zaangażowany w bezpośredni nadzór nad tymi pracownikami). Ponadto usługodawca nie odpowiada za wykonywanie konkretnych zadań przez swoich pracowników oraz nie ponosi odpowiedzialności za wykonywanie lub niewłaściwe wykonywanie przez nich pracy u usługobiorcy. Za wykonywanie usług udostępniania personelu ustalane jest wynagrodzenie obejmujące wszystkie koszty związane z zatrudnieniem oddelegowanych pracowników.

Pracownicy udostępniani (oddelegowani) będą pracować na nieruchomościach położonych w krajach unijnych innych niż Polska lub krajach trzecich, a polski podmiot nabywający lub sprzedający te usługi nie ma w nich swojej siedziby ani też nie jest zarejestrowany w nich dla potrzeb podatku od wartości dodanej.

Podwykonawcy, którzy udostępniają Wnioskodawcy personel do prac na nieruchomościach w krajach położonych poza Polską, jak i odbiorcy, dla których Wnioskodawca jest podwykonawcą i będzie im udostępniać własnych pracowników, nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności poza Polską.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy Wnioskodawca nabywając usługi udostępniania (wynajmu) personelu od podmiotu polskiego i zlecając tym udostępnionym pracownikom wykonywanie prac montażowych i spawalniczych na terenie nieruchomości położonej w kraju unijnym innym niż Polska lub w kraju trzecim, może obniżyć podatek należny o 23% podatek naliczony zawarty w fakturach sprzedaży za te usługi na podstawie art. 86 ust. 1?

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku nabywania przez Spółkę usług udostępniania (wynajmu) pracowników od podmiotu polskiego, którzy wykonują prace montażowe i spawalnicze na terenie nieruchomości położonej w kraju unijnym innym niż Polska lub w kraju trzecim, Spółka może obniżyć podatek należny o podatek naliczony zawarty w tych fakturach na podstawie art. 86 ust 1, oczywiście w zakresie, w jakim usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), dalej zwana ustawą,, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jednocześnie, w myśl przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przy czym aby odliczyć kwoty związane z czynnościami, których miejsce świadczenia znajduje się poza granicami kraju, konieczne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, jest to, aby - hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem, usługi świadczone poza terytorium kraju powinny mieć charakter sprzedaży opodatkowanej.

Przepisy wymagają ponadto, aby podatnik miał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi gdyby były świadczone w kraju podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT tym samym podatek naliczony w związku z zakupami Wnioskodawcy które są związane z świadczeniem przedmiotowych usług podlegałby odliczeniu.

Z tych samych względów Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących nabyć usług udostępniania (wynajmu) personelu od podmiotów polskich i zlecając tym udostępnionym pracownikom wykonywanie prac montażowych i spawalniczych na terenie nieruchomości położonej w kraju unijnym innym niż Polska, a Wnioskodawca posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Informuje się, że w sprawie opodatkowania i określenie miejsca świadczenia usług oddelegowania personelu wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj