Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1102/12/AP
z 10 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1102/12/AP
Data
2012.12.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
jednoosobowa działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
przekształcanie
składki na ubezpieczenia społeczne
spółka jednoosobowa
wynagrodzenia


Istota interpretacji
dot. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej indywidualnie przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu wynagrodzeń pracowników, zleceniobiorców oraz składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych poniesionych przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w spółkę kapitałową, należnych za okres przed przekształceniem



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 11 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę indywidualnie pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu:

  • wynagrodzeń pracowników wypłacanych przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa Wnioskodawcy należnych za okres przed przekształceniem

- jest prawidłowe,

  • składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych uiszczanych przez ww. spółkę od tych wynagrodzeń oraz
  • wynagrodzeń zleceniobiorców oraz dot. ich składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych uiszczonych przez ww. spółkę

-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej indywidualnie przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu wynagrodzeń pracowników, zleceniobiorców oraz składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych poniesionych przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w spółkę kapitałową, należnych za okres przed przekształceniem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (osoba fizyczna) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie ochrony mienia i osób. Zamierza skorzystać z możliwości przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie regulacji, które weszły w życie 1 lipca 2011 r. ustawą z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622). Przepisy te wprowadziły do Kodeksu spółek handlowych nowy rozdział 6 „Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową”, normujący zasady przekształcenia osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w spółkę kapitałową. Wnioskodawca opodatkowany jest „liniowo”, prowadzi księgę przychodów i rozchodów, jak również jest podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawca zatrudnia pracowników zarówno na podstawie umów o pracę, jak również na podstawie umów cywilnoprawnych. Zgodnie z regulaminem wynagrodzenia, wynagrodzenia pracowników z tytułu umów o pracę należne za dany miesiąc, wypłacana są nie później niż do 10 dnia następnego miesiąca. Natomiast ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Socjalnych (winno być Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) regulowane są w terminie ustawowym, tj. do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu wypłaty (np. wynagrodzenia za kwiecień płacone do 10 maja, składki ZUS pracodawcy z tych wynagrodzeń płacone do 15 czerwca).

Z kolei wynagrodzenia z umów cywilnoprawnych należne za dany miesiąc wypłacane są do 15 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni (np. wynagrodzenia z umów należne za kwiecień wypłacane są do 15 maja). W przypadku kiedy niektóre umowy cywilnoprawne podlegają ubezpieczeniom społecznym finansowanym przez pracodawcę, czy Funduszowi Pracy jak i Funduszowi Gwarantowanych Świadczeń Socjalnych (winno być Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych), należne z ww. tytułów składki regulowane są w terminie ustawowym, tj. do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu wypłaty (np. wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych za kwiecień płacone do 15 maja, składki ZUS pracodawcy z tych wynagrodzeń płacone do 15 czerwca).

W związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w jednoosobową spółkę kapitałową, nastąpi przejęcie pracowników zgodnie z art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy, tj. nowy pracodawca (spółka kapitałowa) stanie się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, w związku z czym dotychczasowe stosunki pracy w ogóle nie zostaną rozwiązane mimo przekształceń podmiotowych.

Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów tzw. metodą kasową (art. 22 ust. 6 i 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Przy założeniu, iż dniem przekształcenia w spółkę z o.o. jest dzień 1 października 2012 r., czyim kosztem uzyskania przychodów – osoby fizycznej, czy spółki przekształconej będą koszty wynagrodzeń z tytułu umów o pracę za wrzesień 2012 r. wypłacone przez spółkę przekształconą do dnia 10 października 2012 r....
  2. Przy założeniu, iż dniem przekształcenia w spółkę z o.o. jest dzień 1 października 2012 r. czyim kosztem uzyskania przychodów – osoby fizycznej, czy spółki przekształconej będą koszty wynagrodzeń z tytułu umów cywilnoprawnych za wrzesień 2012 r. wypłacone przez spółkę przekształconą do dnia 15 października 2012 r....
  3. Przy założeniu, iż dniem przekształcenia w spółkę z o.o. jest dzień 1 października 2012 r. czyim kosztem uzyskania przychodów – osoby fizycznej, czy spółki przekształconej będą składki na ubezpieczenie społeczne finansowane ze środków pracodawcy, jak również Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zapłacone przez spółkę przekształconą do dnia 15 października 2012 r. z wynagrodzeń wypłaconych we wrześniu 2012 r. i do dnia 15 listopada 2012 r. z wynagrodzeń wypłaconych w październiku 2012 r....

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1, 2 i 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie jest traktowane jako likwidacja działalności gospodarczej i powstanie nowego podmiotu, ale jako proces zmiany formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z tym wynagrodzenia z tytułu umów o pracę za miesiąc wrzesień 2012 r. wypłacone przez spółkę przekształconą do dnia 10 października 2012 r. będą kosztem uzyskania przychodów osoby fizycznej, a Spółka przekształcona spełni tutaj rolę tylko płatnika tych zobowiązań, przejmując je wraz z przekształceniem. Wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych za miesiąc wrzesień 2012 r. wypłacone przez spółkę przekształconą do dnia 15 października 2012 r. będą kosztem uzyskania przychodu osoby fizycznej. Osoba ta powinna rozliczyć się z podatku dochodowego za rok 2012 do dnia 30 kwietnia 2013 r. Przy czym, nie ma znaczenia fakt, iż zapłaty wynagrodzeń z tytułu umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych dokona przekształcona spółka, albowiem będzie ona następcą prawnym Wnioskodawcy. Podobnie zdaniem Wnioskodawcy, składki na ubezpieczenie społeczne, finansowane ze środków pracodawcy, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych opłacone do dnia 15 października 2012 r. i 15 listopada 2012 r. dotyczące wynagrodzeń pracowników przedsiębiorstwa osoby fizycznej, będą kosztem uzyskania przychodu osoby fizycznej, która powinna je rozliczyć w podatku dochodowym za rok 2012 do 30 kwietnia 2013 r.

Na potwierdzenia powyższego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 marca 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-1344/11/KB.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r., Nr 106, poz. 622), wprowadziła zmianę w Kodeksie spółek handlowych, polegającą na stworzeniu możliwości przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową. Nowelizacja weszła w życie w dniu 01 lipca 2011 r.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej „k.s.h”), przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459) – (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową.).

W myśl art. 584¹ § 1 k.s.h, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie właściwy organ ewidencyjny z urzędu wykreśla przedsiębiorcę przekształcanego z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Zauważyć należy, iż kwestię sukcesji podatkowych praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), która nie zawiera regulacji dotyczących przekształcenia działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie przez osobę fizyczną w spółkę kapitałową.

W zakresie objętym wnioskiem, sukcesję praw na gruncie prawa podatkowego można jednakże wywodzić z treści normy prawnej wyrażonej w art. 584² § 1 k.s.h, w myśl którego, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Przy czym, stosownie do treści § 2 ww. przepisu, spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Przepisu nie stosuje się do ulg podatkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego. Natomiast, osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej (art. 5842 § 3 k.s.h.). Powyższe oznacza, że sukcesją podatkową nie są objęte tylko te prawa podmiotu, które, co do zasady, związane są z przyznaniem przedsiębiorcy przekształcanemu zezwoleń, koncesji albo ulg, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), nie zawierają szczegółowych unormowań wskazujących który podmiot (przedsiębiorca przekształcany, czy spółka przekształcona) może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki z tytułu wynagrodzeń przedsiębiorców i zleceniobiorców oraz składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dot. pracy (zleceń) świadczonej(ych) przed przekształceniem we wskazanym powyżej trybie. Zawierają jednak przepisy szczególne dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych tego typu wydatków.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Powyższe oznacza, że wszystkie wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu wydatków wymienionych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo–skutkowym z osiąganymi przychodami oraz zostaną należycie udokumentowane. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, w tym także wynagrodzenia pracowników oraz osób świadczących na rzecz przedsiębiorcy usługi na podstawie umów cywilnoprawnych oraz obowiązkowe składki należne od tych wynagrodzeń.

Zauważyć należy, iż w odniesieniu do wynagrodzeń zatrudnianych osób, ustawodawca w sposób szczególny uregulował kwestię sposobu zaliczania wydatków poniesionych na ich wypłatę do kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 6ba ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55. W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 55 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. Nr 127, poz. 1052), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 6ba.

Powyższe przepisy stanowią lex specialis wobec ogólnych zasad dot. momentu potrącania kosztów uzyskania przychodów zawartych w przepisach cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, iż w odniesieniu do wydatków ponoszonych na wynagrodzenia osób wskazanych w tych przepisach, nie stosuje się podziału kosztów na koszty bezpośrednio oraz pośrednio związane z uzyskaniem przychodu. Wobec powyższego, wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, stanowią koszty uzyskania przychodu w miesiącu, za które wynagrodzenia te są należne, jeżeli zostały wypłacone w terminie określonym w przepisach prawa pracy (w tym także w regulaminie wynagradzania) lub zawartej umowie. Natomiast wynagrodzenia osób „zatrudnionych” (świadczących usługi) na podstawie umów cywilnoprawnych (tj. umów zlecenia, czy umów o dzieło, za wyjątkiem osób świadczących usługi na podstawie tych umów zawartych w ramach prowadzonej przez te osoby pozarolniczej działalności gospodarczej), a zatem osób osiągających, co do zasady, przychody, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, stanowią koszty uzyskania przychodu w momencie ich wypłaty, bądź pozostawienia do dyspozycji.

Stosownie natomiast do treści art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 37 oraz art. 22 ust. 6bb, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Natomiast z treści art. 22 ust. 6bb ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż składki z tytułu należności, o których mowa w ust. 6ba (wynikających ze stosunku pracy), określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 i Nr 218, poz. 1690), w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 1 pkt 37, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem, że składki zostaną opłacone:

  1. z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu, za który są należne - w terminie wynikającym z odrębnych przepisów;
  2. z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do 15 dnia tego miesiąca. W przypadku uchybienia tym terminom do składek tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55a i ust. 3d.

Zgodnie z art. 23 ust. 3d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ust. 1 pkt 55a stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 37 oraz art. 22 ust. 6bb, do składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych należnych od wypłaconych wynagrodzeń z tytułu umowy o pracę uzależniony jest od momentu wypłaty tych wynagrodzeń oraz uiszczenia ww. składek. W przypadku, gdy wynagrodzenia wypłacane są w miesiącu, za który są należne, składki od tych wynagrodzeń stanowią koszty uzyskania przychodu miesiąca, za który należne są ww. wynagrodzenia, o ile składki te uiszczone zostały w terminach wynikających z odrębnych przepisów.

Natomiast w przypadku, gdy wynagrodzenia wypłacane są w miesiącu następnym po miesiącu, za który wynagrodzenia te są należne (o ile termin tej wypłaty wynika z przepisów prawa pracy, w tym np. z regulaminu wynagradzania lub zwartej umowy) składki należne od tych wynagrodzeń stanowią koszty uzyskania przychodów:

  • miesiąca, za który należne są te wynagrodzenia, o ile uiszczone zostały do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który wynagrodzenia te są należne,
  • w momencie ich zapłaty, jeżeli uiszczone zostały w terminie późniejszym.

Natomiast składki należne od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, stanowią koszty uzyskania przychodu w momencie ich zapłaty.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie ochrony mienia i osób. W chwili złożenia wniosku zamierzał przekształcić prowadzoną jednoosobowo działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach prowadzonego indywidualnie przedsiębiorstwa Wnioskodawca zatrudnia pracowników zarówno na podstawie umów o pracę, jak również na podstawie umów cywilnoprawnych. W wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w spółkę z o.o. nastąpi przejęcie ww. pracowników przez tę spółkę, która z mocy prawa stanie się ich pracodawcą. Zgodnie z regulaminem wynagrodzenia, wynagrodzenia pracowników z tytułu umów o pracę należne za dany miesiąc, wypłacane są nie później niż do 10 dnia następnego miesiąca. Natomiast składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych należne od tych wynagrodzeń regulowane są w terminie ustawowym, tj. do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu wypłaty. Wynagrodzenia wynikające z zawartych umów cywilnoprawnych należne za dany miesiąc wypłacane są do 15 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. W przypadku gdy niektóre z ww. umów podlegają ubezpieczeniom społecznym finansowanym przez pracodawcę, czy Funduszowi Pracy, jak i Funduszowi Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, składki należne z tego tytułu regulowane są w terminie ustawowym, tj. do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu wypłaty. Z wniosku wynika także, iż w przypadku przekształcenia przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w jednoosobową spółkę z o.o. wynagrodzenia oraz składki od tych wynagrodzeń należne za okres przed przekształceniem zostaną wypłacone (uiszczone) po przekształceniu przez spółkę z o.o.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż wydatki z tytułu wypłaconych wynagrodzeń z umów o pracę dotyczące okresu poprzedzającego przekształcenie, pomimo iż zostaną zapłacone przez spółkę przekształconą, mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu przedsiębiorcy przekształcanego (osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą), o ile w istocie wypłata tych wynagrodzeń nastąpi w terminie wynikającym z regulaminu wynagradzania (odrębnych przepisów).

Natomiast odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowo działalności gospodarczej wydatków z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych należnych od ww. wynagrodzeń, wskazać należy, iż z uwagi na szczególny moment zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów określony w cyt. przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby Wnioskodawca mógł zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodów wydatki z tytułu ww. składek w miesiącu za jaki wynagrodzenia te są należne (a więc w okresie poprzedzającym przekształcenie), składki te winny zostać zapłacone do 15 dnia miesiąca następnego po miesiącu za jaki wynagrodzenia te są należne. Z uwagi na fakt, iż jak wynika z wniosku, wynagrodzenia z tytułu umów o pracę należne za dany miesiąc (za miesiąc poprzedzający przekształcenie podmiotu) zostaną wypłacone przez spółkę przekształconą do dnia 10 następnego miesiąca, zaś składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, należne o tych wynagrodzeń zapłacone zostaną do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu wypłaty wynagrodzeń (a nie miesiąca następującego po miesiącu, za który wynagrodzenia te są należne), stwierdzić należy, iż wydatki poniesione z tytułu ww. składek nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, za który należne są te wynagrodzenia, lecz w momencie ich faktycznej zapłaty, a więc w miesiącu, w którym przedsiębiorstwo Wnioskodawcy nie będzie już funkcjonować (będzie już przekształcone w spółkę z o.o.). W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie mógł zaliczyć wydatków z tego tytułu do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej indywidualnie działalności gospodarczej.

Również wydatki z tytułu wynagrodzeń z umów cywilnoprawnych oraz dot. ich składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, które zostaną wypłacone (zapłacone) przez spółkę przekształconą nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy, tj. przedsiębiorcy prowadzącego indywidualnie działalność gospodarczą.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę indywidualnie pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tytułu:

  • wynagrodzeń pracowników wypłacanych przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa Wnioskodawcy należnych za okres przed przekształceniem

-jest prawidłowe,

  • składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych uiszczanych przez ww. spółkę od tych wynagrodzeń oraz
  • wynagrodzeń zleceniobiorców oraz dot. ich składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych uiszczonych przez ww. spółkę

-jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienić należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej wskazać należy, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika i nie wiąże tut. Organu.

Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z art. 14d Ordynacji podatkowej, interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów, o których mowa w art. 139 § 4, tj. terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spodziewanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Interpretacje indywidualne wydawane są w ustawowych terminach zgodnie z kolejnością wpływu do tut. Biura. W związku z lawinową ilością wniosków o interpretacje jaka dociera do tut. Biura nie ma możliwości indywidualnego przyspieszenia wydawania interpretacji indywidualnej. Pana wniosek ORD-IN z dnia 6 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura 11 września 2012 r., zatem zgodnie z Ordynacją podatkową termin do wydania interpretacji upływa, co do zasady, w dniu 11 grudnia 2012 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj