Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-857/12-2/JG
z 14 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2012 r. (data wpływu 28.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wartości nagród wygranych przez pracowników w konkursie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wartości nagród wygranych przez pracowników w konkursie.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka (dalej zwana Spółką) w sierpniu 2011r. zorganizowała i ogłosiła konkurs. Konkurs skierowany jest tyko do pracowników Spółki, a zgłoszenie udziału następuje poprzez złożenie formularza wraz z opisem pomysłu. Konkurs ma charakter stały i jest ogłoszony bezterminowo na stronie internetowej Spółki oraz prasie firmowej. Konkurs organizowany jest w dwóch kategoriach. Najlepsze pomysły nagradzane są, co miesiąc i wprowadzane w życie.

Celem konkursu jest promowanie nowatorskich rozwiązań, przekształcanie istniejących możliwości w nowe idee i wprowadzenie ich do praktycznego zastosowania. Autorem pomysłów mogą być wszyscy pracownicy Spółki, a konkurs wspiera kluczowe wartości wynikające z przyjętej strategii. Konkurs umożliwia każdemu pracownikowi wypromowanie własnego pomysłu oraz obok zdobycia nagrody pieniężnej wyróżnienie się w Spółce. Projekty innowacyjne mogą być zgłaszane w dowolnej kategorii tematycznej i nie są związane z wykonywaniem obowiązków służbowych. Oceny projektów dokonuje kapituła konkursu oraz zapraszani eksperci z danej dziedziny, którzy pełnią rolę doradczą w zakresie oceny merytorycznej zgłaszanych pomysłów lub projektów. Nadesłane w miesiącu prace zostają ocenione przez Kapitułę konkursu i wybrane przez Zarząd w wyniku, czego zostaje wyłoniony laureat. Zgodnie z regulaminem laureat otrzymuje nagrodę pieniężną. Kapituła konkursu może w danym miesiącu nie dokonać żadnego wyboru, jeżeli żaden z pomysłów nie spełnia kryteriów lub oczekiwań. Pracownicy Spółki mają również możliwość wyboru własnego projektu, którego dokonują poprzez głosownie. Zdobywca największej liczby głosów pracowniczych otrzymuje upominek. W dotychczasowej praktyce wartość wygranych w konkursie jest doliczana do przychodów ze stosunku pracy i od łącznej wartości naliczany jest podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy wartość otrzymanych nagród przez pracowników Spółki w ramach wygranych w w/w konkursie powinna zostać opodatkowana 10% podatkiem zryczałtowanym w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy świadczenia, jakie poza wynagrodzeniem pracownik otrzymuje od pracodawcy, zarówno pieniężne, jak i niepieniężne - w określonych sytuacjach powodują powstanie przychodu podatkowego. Przychody uzyskane przez pracowników w przeważającej większości wynikają ze stosunku pracy.

W myśl art. 12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różne rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W przypadku konkursów, problematyczne staje się rozstrzygniecie do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć wygrane. Kwalifikacja przychodu uzyskanego przez pracownika z tytułu wygranej w konkursie organizowanym przez pracodawcę rodzi wątpliwości. Obowiązujące przepisy nie rozstrzygają jednoznacznie, czy decydujące znaczenie dla takiej kwalifikacji ma umowa łącząca pracownika i pracodawcę, czy raczej fakt uzyskania danego przychodu w związku z udziałem pracownika w konkursie organizowanym przez pracodawcę na podstawie odpowiedniego regulaminu.

Zdaniem Wnioskodawcy wygrane w przedstawionym konkursie nie stanowią elementu wynagrodzenia. Pracownik wykonujący projekt indywidualnie wybiera temat oraz przedstawia własne rozwiązania. Praca konkursowa może dotyczyć zarówno usprawnienia realizowanych procesów, jak również podejmować działania nowatorskie. Jednocześnie organizowany konkurs spełnia wszelkie przesłanki dotyczące konkursu, a mianowicie: istnienie regulaminu określającego zasady wyboru zwycięzcy (jest ograniczona liczba zwycięzców), wyłonienie zwycięzcy następuje na drodze wzajemnej rywalizacji, powołana zostaje komisja konkursowa oraz następuje przyznanie nagród.

W związku z powyższym wygrane w konkursie stanowią dla pracownika przychód z innych źródeł, do których ustawodawca zaliczył między innymi nagrody, w tym nagrody z tytułu wygranych w konkursach. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przekazane zwycięzcom nagrody należy opodatkować 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Podatek ten należy pobrać bez pomniejszania przychodu o koszty jak stanowi art. 30 ust 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zgodnie z art. 41 ust 4 pobiera organizator konkursu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 361 ze zm.) od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z przepisu art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, iż płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) – art. 41 ust. 7 pkt 1 cyt. ustawy.

Tymczasem z treści art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Wskazany w powołanym przepisie zakres świadczeń uznawanych za przychody ze stosunku pracy nie ma charakteru zamkniętego.


Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z dyspozycją art. 30 ust.1 pkt 2 wskazanej ustawy podatkowej.

Jednakże w przypadku, gdy konkurs będzie adresowany tylko do pracowników Wnioskodawcy i jednocześnie możliwość wzięcia udziału w tym konkursie będzie wynikać z łączącego Wnioskodawcę ze zwycięzcami konkursu stosunku pracy, to wszystkie świadczenia, które otrzymają osoby fizyczne (pracownicy) od pracodawcy będącego organizatorem konkursu dla pracowników należy kwalifikować jako przychód ze stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka (dalej zwana Spółką) w sierpniu 2011r. zorganizowała i ogłosiła konkurs. Konkurs skierowany jest tyko do pracowników Spółki, a zgłoszenie udziału następuję poprzez złożenie formularza wraz z opisem pomysłu. Konkurs ma charakter stały i jest ogłoszony bezterminowo na stronie internetowej Spółki oraz prasie firmowej. Konkurs organizowany jest w dwóch kategoriach. Najlepsze pomysły nagradzane są, co miesiąc i wprowadzane w życie.

Celem konkursu jest promowanie nowatorskich rozwiązań, przekształcanie istniejących możliwości w nowe idee i wprowadzenie ich do praktycznego zastosowania. Autorem pomysłów mogą być wszyscy pracownicy Spółki, a konkurs wspiera kluczowe wartości wynikające z przyjętej strategii. Konkurs umożliwia każdemu pracownikowi wypromowanie własnego pomysłu oraz obok zdobycia nagrody pieniężnej wyróżnienie się w Spółce. Projekty innowacyjne mogą być zgłaszane w dowolnej kategorii tematycznej i nie są związane z wykonywaniem obowiązków służbowych.

Z uwagi na powyższe w przypadku, gdy konkurs adresowany będzie wyłącznie do pracowników Spółki, tak jak ma to miejsce w opisanym we wniosku stanie faktycznym, możliwość wzięcia udziału w konkursie będzie wynikać z łączącego Spółkę z laureatami konkursu stosunku pracy.

Należy podkreślić, iż bez znaczenia pozostaje fakt, że udział w konkursie nie pozostaje w żadnym związku z zakresem obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Istotne jest, że otrzymane świadczenie pozostaje w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z łączącym ich z pracodawcą stosunkiem pracy. Gdyby nie ów stosunek pracy, pracownicy nie wzięliby udziału w konkursie i tym samym nie otrzymaliby przychodu z tytułu wygranej w konkursie.

Zatem należy uznać, iż uzyskane nagrody za udział w konkursach organizowanych przez Spółkę, skierowanych wyłącznie do pracowników Spółki, należy zakwalifikować do przychodu ze stosunku pracy i opodatkować zgodnie z zasadami przewidzianymi przez ustawodawcę dla tego źródła przychodu.

Reasumując, wartość nagród otrzymanych przez pracowników Wnioskodawcy w ramach wygranych w w/w konkursie spowoduje uzyskanie przez tych pracowników przychodu, o którym mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 31 i nast. ww. ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj