Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-723/12/ASz
z 13 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012r. (data wpływu 13 lipca 2012r.), uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 9 października 2012r. oraz pismem z dnia 5 listopada 2012r. (data wpływu 9 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 9 października 2012r. oraz pismem z dnia 5 listopada 2012r. (data wpływu 9 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…”

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 9 października 2012r. oraz pismem z dnia 5 listopada 2012r. ukształtowało się ostateczne następujące zdarzenie przyszłe:

Osoba fizyczna prowadząca działalność pod nazwą; A został wpisany do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta pod nr. Podstawową formą działalności są „pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKD 2007: 85.59.B).

Bez związku z wyżej wymienioną działalnością jako osoba fizyczna i jednocześnie osoba posiadająca gospodarstwo rolne Wnioskodawca opracował i złożył cztery wnioski o przyznanie pomocy na Małe Projekty, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Wnioski te zostały złożone w ramach konkursu ogłoszonego przez Lokalną Grupę Działania. Wspomniane gospodarstwo rolne (ponad 2 ha) Wnioskodawca posiada w miejscowości, gmina, powiat, woj., na tym też terenie realizowane będą operacje (projekty) w ramach złożonych wniosków.

Jednym z tych wniosków jest: „…”.

W ciągu kilku miesięcy spodziewane jest zawarcie z Samorządem Województwa umowy na realizację i finansowanie powyższych operacji w ramach działania 413.

W złożonych wnioskach zostały uwzględnione faktyczne koszty operacji wraz z podatkiem od towarów i usług VAT jako koszt kwalifikowany operacji. W chwili składania wniosków o płatność Urząd Marszałkowski żądać będzie interpretacji indywidualnej kwalifikacji podatku VAT.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy (usługi szkoleniowe) nie ma żadnego związku z obszarem działań podjętych w ramach ww. operacji w ramach działania 413, a jednocześnie Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników VAT (wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,00 PLN) oraz nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 9 października 2012r. Wnioskodawca wskazał, że nie był i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklarację VAT-7. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą z działalnością sklasyfikowaną jako: „pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKD 2007: 85.59.B). Niebawem po rozpoczęciu działalności Wnioskodawca stał się „instytucją szkoleniową” wpisaną 8 lutego 2008r. do odpowiedniego rejestru prowadzonego wówczas przez Wojewódzki Urząd Pracy w O. Wówczas ta forma prowadzonej działalności szkoleniowej wraz z dopełnieniem obowiązku wpisu do rejestru „instytucji szkoleniowych” pozostawała „zwolniona z VAT” do końca 2011r. Po zmianie przepisów dotyczących „zwolnienia z VAT” od usług szkoleniowych prowadzonych w ramach PKD 85.59.B Wnioskodawca nadal pozostał przy tej formie prowadzonej działalności. Wnioskodawca kilkakrotnie zawieszał wykonywaną działalność gospodarczą, a w przypadku jej wznowienia (po zmianie obowiązującego prawa w zakresie „zwolnienia z VAT” usług szkoleniowych wymienionych w PKD 85.59.B) prowadzona działalność nie powodowała obowiązków podatkowych z uwagi na brak przychodów. Obecnie od 1 czerwca 2012r. działalność gospodarcza Wnioskodawcy pozostaje w zawieszeniu. Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że obecnie zawieszoną działalność gospodarczą planuje (w trakcie lub po zakończeniu realizacji projektów) wznowić i rozszerzyć, co najprawdopodobniej skutkować będzie koniecznością zarejestrowania Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług składającego deklarację VAT-7.

Zatem dla zdarzeń przyszłych należałoby przyjąć, że Wnioskodawca będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklarację VAT-7. Wnioskodawca przewiduje, że będąc już zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklarację VAT jednocześnie korzystać będzie ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Wnioskodawca do tej pory nie świadczył i obecnie nie świadczy usług agroturystycznych, tj. nie osiąga dochodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w wyniku zakończenia projektu „…” planuje prowadzenie działalności polegającej na świadczeniu usług agroturystycznych, tj. wynajmie 2 pokoi gościnnych, w budynku mieszkalnym położonym na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz wyżywienia tych osób. Miejscowość M, w której zrealizowany zostanie ww. projekt, jest wsią położoną na obszarze gminy wiejskiej J. Wnioskodawca do tej pory nie był i obecnie nie jest rolnikiem ryczałtowym, choć posiada wraz z żoną gospodarstwo rolne w miejscowości M, gmina J, woj. p. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że planuje zostać rolnikiem ryczałtowym w trakcie lub po realizacji wyszczególnionych poniżej projektów. Wnioskodawca wszystkie projekty realizuje jako miłośnik tego miejsca a głównym ich celem jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej ww. miejscowości lub gminy. Czynnik zwiększenia atrakcyjności turystycznej powiązany jest również z możliwością zwiększenia rentowności prowadzonego gospodarstwa rolnego.

Odnośnie projektu: „…” Wnioskodawca wyjaśnił, że ocena projektu jest dwuetapowa. W pierwszym etapie oceny projekt został pozytywnie oceniony i zakwalifikowany do dofinansowanie przez Lokalną Grupę Działania oraz przekazany do dalszej, szczegółowej weryfikacji (drugiego jej etapu) do Urzędu Marszałkowskiego Województwa. W związku z dużym (obecnie ponad 9 miesięcznym) opóźnieniem ww. Urzędu w podaniu wyników oceny projektu - zawarcie umowy (i nadanie jej numeru) jest trudne do określenia. Na podstawie informacji uzyskanych od odpowiedzialnych za ocenę projektu pracowników ww. Urzędu - najprawdopodobniej umowa zostanie zawarta (w przypadku pozytywnej weryfikacji projektu) do końca br. Precyzyjne ustalenie okresu realizacji projektu jest obecnie niemożliwe. Weryfikacja projektu dokonywana przez ww. Urząd na pewno skutkować będzie aktualizacją harmonogramu realizacji projektu, a dodatkowo może skutkować skróceniem lub wydłużeniem realizacji projektu (w zależności od zaleceń osób oceniających). Możliwa jest realizacja projektu począwszy od terminu jego złożenia do Lokalnej Grupy Działania, tj. przed zawarciem umowy, w takim przypadku istnieje niebezpieczeństwo, że całość lub część wydatków (po ocenie ww. Urzędu) zostanie uznana za niekwalifikowane i nie będzie refundowana. W przypadku dalszego opóźnienia ww. Urzędu w przedłożeniu ostatecznych wyników oceny projektu i pomimo ryzyka braku częściowej lub całkowitej refundacji wydatków Wnioskodawca planuje jego realizację rozpocząć najpóźniej na przełomie lutego/marca 2013 roku a zakończenie do końca 2013 roku. Zastrzegając wcześniejsze rozpoczęcie i zakończenie realizacji projektu w przypadku uprzedniego zawarcia oczekiwanej umowy. Wszystkie planowane do realizacji projekty złożone w ramach „Małych Projektów" (działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013) powinny zostać zrealizowane do końca 2014r. Efektem projektu będzie budowa i wyposażenie tradycyjnej suszarni owoców (o pow. zabudowy 18,5 m kw.) oraz wyrób produktów lokalnych (suszu owocowego oraz powideł owocowych). Z budynku suszarni będzie korzystał Wnioskodawca wraz z rodziną. Wyposażony (w piec i urządzenia do suszenia owoców) budynek tradycyjnej suszarni owoców służyć będzie do wytwarzania suszu owocowego (przede wszystkim suszone będą jabłka, grusze, śliwy) oraz do wyrobu powideł owocowych (śliwkowych, jabłkowych i różanych). Owoce te pozyskiwane będą z własnego gospodarstwa rolnego a przetworzone produkty rolne służyć będą przede wszystkim do własnych celów. W przyszłości (najwcześniej w 2014 roku) produkty te oferowane będą w sprzedaży bezpośredniej. Dodatkowo nieodpłatnie z budynku suszami korzystać będą turyści i zaproszeni goście. Sposób korzystania: udostępniona możliwość jej zwiedzenia i poznania dawnej technologii wytwarzania suszonych owoców. Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągał jakichkolwiek obrotów. Mienie powstałe, tj. budynek tradycyjnej suszami owoców i jego wyposażenie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991r. z późn. zm. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są (art. 21 ust 1 pkt 71) dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa. Zatem w przypadku produktów wytwarzanych w suszarni (suszonych owoców, powideł), które pochodzą z własnego gospodarstwa i będą oferowane w sprzedaży bezpośredniej, również mienie to nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tradycyjna suszarnia owoców powstanie w związku z posiadanym starym sadem owocowym, planowanymi nowymi nasadzeniami drzew owocowych oraz dokonanymi już nasadzeniami. Suszarnia ta zatem będzie wykorzystywana do już prowadzonej i rozwijanej działalności rolniczej. Zgodnie z wymogami dotyczącymi realizacji projektów w ramach „Małych Projektów” (działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013) wszystkie wydatki projektu (zakup towarów i usług) muszą zostać odpowiednio udokumentowane (fakturami VAT) wystawionymi na realizatora projektu. Tak, w tym przypadku faktury VAT będą wystawione na Wnioskodawcę będącego realizatorem projektu.

W piśmie z dnia 5 listopada 2012. (data wpływu 9 listopada 2012r.) Wnioskodawca wskazał, iż jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą z tytułu wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej (agroturystyka, wypożyczanie rowerów, usługi promowania działalności agroturystycznej na portalu internetowym) korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Suszarnia owoców wraz z wyposażeniem nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie które wpłynęło do tut organy w dniu 9 października 2012r.):

Czy istnieje możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacja wskazanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie które wpłynęło do tut organy w dniu 9 października 2012r.):

Wnioskodawca w żaden sposób nie ma obecnie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczanego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego wyżej projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Ponadto, według przepisu art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5 ustawy).

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

W świetle powyższego Wnioskodawca, który prowadzi działalność rolniczą, polegającą m.in. na sprzedaży produktów rolnych spełnia definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i jako rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia określonego w cyt. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie był i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7. Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną jako „pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKD 2007: 85.59.B). Wnioskodawca jest „instytucją szkoleniową” wpisaną 8 lutego 2008r. do odpowiedniego rejestru prowadzonego wówczas przez Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu. Obecnie tj. od dnia 1 czerwca 2012r. działalność gospodarcza Wnioskodawcy pozostaje w zawieszeniu. Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. „…”, polegający na budowie i wyposażeniu tradycyjne suszarni owoców wykorzystywanej do tradycyjnego wyrobu produktów lokalnych (suszu owocowego oraz powideł owocowych). Owoce pozyskiwane będą z własnego gospodarstwa rolnego, przetworzone produktu rolne służyć będą przede wszystkim do własnych celów. W przyszłości (najwcześniej w 2014 roku) produkty te oferowane będą w sprzedaży bezpośredniej. Powstałe mienie tj. budynek tradycyjnej suszarni owoców i jego wyposażenie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tradycyjna suszarnia owoców powstanie w związku z posiadanym starym sadem owocowym, planowanymi nowymi nasadzeniami drzew owocowych oraz dokonanymi już nasadzeniami. Suszarnia będzie wykorzystywana w już prowadzonej i rozwijanej działalności rolniczej. Suszarnia owoców wraz z wyposażeniem nie będzie związana z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem będzie wykorzystywana przez niego wyłącznie do czynności zwolnionych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Wnioskodawca do tej pory nie był i obecnie nie jest rolnikiem ryczałtowym choć posiada wraz z żoną gospodarstwo rolne w miejscowości Manasterz. Jednocześnie Wnioskodawca planuje zostać rolnikiem ryczałtowym w trakcie lub po realizacji projektów. Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą z tytułu wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej (agroturystyka, wypożyczanie rowerów, usługi promowania działalności agroturystycznej na portalu internetowym) korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. W przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej (art. 113 ust. 3 ustawy).

Na mocy art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Ustawa zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 3 ustawy.

Zatem Wnioskodawcy, który w przyszłości będzie rolnikiem ryczałtowym zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 113 ust. 3 ustawy o VAT realizującemu będący w planach projekt pod nazwą „…” którego efekt będzie wykorzystywany do prowadzonej i rozwijającej się działalności rolniczej nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług niezbędnych do zrealizowania przedmiotowego projektu, bowiem zakupy te pozostawały będą bez związku z czynnościami generującymi po stronie Wnioskodawcy (rolnika ryczałtowego zwolnionego) podatek należny.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swą aktualność w przypadku zamiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania suszarni do wykonywania czynności opodatkowanych lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienić w tym miejscu wypada, że jeżeli Wnioskodawca zdecyduje się na rezygnację ze zwolnienia od podatku VAT z tytułu działalności rolniczej i zarejestruje się jako czynny podatnik podatku VAT, to wówczas, nie będzie rolnikiem ryczałtowym i w zakresie dostawy produktów rolnych (suszu owocowego oraz powideł owocowych przetwarzanych w powstałej w wyniku projektu suszarni) będzie uzyskiwał obrót opodatkowany.

W takiej sytuacji należy mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ustawy o VAT, które mogą znaleźć zastosowanie w przypadku zmiany przeznaczenia powstałego w ramach realizacji projektu mienia (suszarni owoców).

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, należy odpowiednio stosować przepisy art. 91 ust. 1–6 stanowiące o dokonaniu korekty podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją następujących projektów:

  1. „…”,
  2. „…”,
  3. „…”

zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj