Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-771/12/AL
z 5 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-771/12/AL
Data
2012.11.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budowa budynków
budynek
dostawa
grunt zabudowany
grunty
nakłady


Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania dostawy działek z niedokończoną budową budynku oraz budynkiem gospodarczym.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2012r. (data wpływu 24 lipca 2012r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 października 2012r. (data wpływu 23 października 2012r.) oraz z dnia 31 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek z niedokończoną budową budynku oraz budynkiem gospodarczym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek z niedokończoną budową budynku oraz budynkiem gospodarczym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 października 2012r. (data wpływu 23 października 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 października 2012r. znak: IBPP1/443-770/12/AL i IBPP1/443-771/12/AL oraz pismem z dnia 31 października 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 11 grudnia 2003r. Spółka cywilna „X” będąca podatnikiem VAT kupiła od osoby fizycznej nieruchomość w skład której weszły: grunt za 54.500 zł i budynek pensjonatu za xxx zł o pow. użytkowej 810 m2 zbudowany w 1938r. i rozbudowany w 1974r. i będący w trakcie remontu.

Podatku od czynności cywilnoprawnych od sprzedaży budynku nie pobrano na podstawie art. 2 punkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych albowiem nabywcy oświadczyli, że spełniają wymogi przewidziane w powołanym przepisie. Pobrano tytułem podatku od czynności cywilnoprawnych 2% od kwoty gruntu.

Spółka cywilna „X” nie wprowadziła pensjonatu do środków trwałych i nie poniosła kosztów remontu.

Następnie dnia 28 października 2004r. Spółka cywilna „X” wniosła aporem swoje przedsiębiorstwo, w skład którego weszła zabudowana nieruchomość (pensjonat) do Spółki z o.o. „Y”.

Aktem notarialnym z dnia 2 listopada 2004r. nastąpiła umowa przeniesienia własności nieruchomości.

Spółka z. o.o. nie wprowadziła pensjonatu na stan środków trwałych ponieważ budynek był do remontu.

Spółka postanowiła zaadaptować poddasze na cele mieszkalne na pokoje hotelowe po zmianie konstrukcji dachu, dobudować szyb windowy, wykonać termomodernizację całego obiektu i wykonać wszystkie niezbędne prace remontowe oraz utwardzić plac wokół pensjonatu w tym wykonać plac parkingowy. Niezbędne prace inwestycyjne trwały od 2005 do 2007r., od poniesionych nakładów Spółka z o.o. odliczała podatek VAT. W dniu 31 grudnia 2007r. przekazano do używania pensjonat i wystawiono dokument OT-przyjęcie środka trwałego na kwotę xxx zł. Zgodnie z PKOB budynek sklasyfikowany został jako niemieszkalny w grupie 109 inne budynki niemieszkalne.

W 2008r. nastąpiło zwiększenie wartości pensjonatu o kwotę xxx zł a w 2009r. o kwotę xxx zł.

W dniu 29 czerwca 2010r. Spółka z o.o. nabyła aktem notarialnym od osoby fizycznej dwie nieruchomości gruntowe pierwsza z nich to grunt orny, druga stanowiła – według ewidencji gruntów – teren zabudowy mieszkaniowej i była zabudowana budynkiem dwukondygnacyjnym 22 m2 o funkcji transportu i łączności przeznaczonym do remontu. Obie działki ogrodzone były jako jedna całość gospodarcza i przylegały bezpośrednio do nieruchomości, na której był postawiony pensjonat opisany wyżej.

Obie działki oraz budynek gospodarczy po wykonaniu prac dostosowawczych nie przekraczających 30% wartości zakupu wprowadzono do środków trwałych. Spółka z o.o. dostała pozwolenie na budowę budynku mieszkalno-usługowego na tych działkach. Po wybudowaniu miała połączyć łącznikiem nowy obiekt z istniejącym pensjonatem.

Spółka odliczała VAT od poniesionych wydatków (budynek miał być przeznaczony do działalności opodatkowanej- usługi hotelowe).

Stan budowy: wykonano III – ostatnią kondygnację budynku bez dachu.

Obecnie spółka z o.o. chce sprzedać pensjonat oraz niedokończoną budowę. Spółka wystawi dwie faktury VAT. Pierwszą na sprzedaż pensjonatu (w tym grunt i budynek) ze stawką zw.

W miesiącu dokonania sprzedaży Spółka dokona korekty podatku naliczonego na podstawie przepisów art. 91 ustawy o VAT. Drugą fakturę Spółka wystawi na sprzedaż gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę wraz z całością usług związanych z budową budynku oraz sprzedaż budynku gospodarczego ze stawką 23%.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 października 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż Wnioskodawca jest ową Spółką z o.o., o której mowa w opisie drugiego zdarzenia przyszłego. Sp. z o. o. dokonała zakupu w dniu 29 czerwca 2010r. nieruchomości gruntowej etc. jak również Sp. z o.o. planuje sprzedaż działek zabudowanych budynkiem w fazie budowy oraz budynkiem gospodarczym wraz z gruntem i pod pojęciem Spółki z o.o. użytym w poz. 68 wniosku ORD-IN należy rozumieć Wnioskodawcę.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy sprzedaż w dniu 29 czerwca 2010r. przez osobę fizyczną Wnioskodawcy gruntu ornego oraz gruntu stanowiącego teren zabudowy mieszkaniowej zabudowanego budynkiem dwukondygnacyjnym wraz z budynkiem pensjonatu była dokumentowana fakturą VAT i czy czynność była wykazana na przedmiotowej fakturze jako opodatkowana podatkiem VAT z określoną stawką VAT czy też była wykazana na tej fakturze jako zwolniona...”, Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Sprzedaż nie była dokumentowana fakturą VAT.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy klasyfikacja jednej z nabytych działek będącej gruntem ornym wynikała z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego czy z ewidencji gruntów...”, Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Klasyfikacja działki będącej gruntem ornym wynika z wypisu z ewidencji gruntów.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy pojęcie budynku dwukondygnacyjnego o powierzchni 22m2 o funkcji transportu i łączności jest tożsame z pojęciem budynek gospodarczy... Prosi się o używanie jednolitego nazewnictwa w treści wniosku.”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „Tak, jest tożsame.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Kiedy budynek gospodarczy wraz z gruntem został ujęty w ewidencji środków trwałych...”, Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Został ujęty dokumentem OT/16 z dnia 30 września 2010r.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Kiedy budynek gospodarczy został oddany do użytku...”, Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „30 września 2010r.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy w momencie nabycia budynku gospodarczego Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „Tak, przysługiwało.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy budynek gospodarczy stanowi budynek zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) oraz zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.)... Jakie jest symbol PKOB dla budynku gospodarczego...”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „Tak PKOB 1242.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy budynek gospodarczy stanowi obiekt trwale z gruntem związany...”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „Tak”.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) budynku gospodarczego oraz czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem, czyli oddaniem do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi przedmiotowego budynku gospodarczego, po wybudowaniu lub ulepszeniu upłynie okres dłuższy niż 2 lata...”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „Naszym zdaniem pierwsze zasiedlenie nastąpiło 29 czerwca 2010r., upłynie okres dłuższy niż 2 lata”.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy od momentu oddania do użytkowania budynku gospodarczego do momentu planowanej sprzedaży Wnioskodawca wykorzystywał i będzie wykorzystywać ten budynek ewentualnie wraz z gruntem, na którym jest posadowiony do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, jeśli tak to jakiej (np. najmu, dzierżawy) i w jakich okresach (należy wskazać daty od-do)...”, Wnioskodawca wskazał, iż cyt: „Tak, do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznym od dnia 30 września 2010r. do nadal.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy Wnioskodawca od momentu oddaniu do użytkowania budynku gospodarczego, ponosił wydatki na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, lub jego części, i czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu...”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „ Nie ponosił”.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie budynku gospodarczego...”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „Miał prawo, ale nie ponosił wydatków na ulepszenie”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy od momentu dokonania ulepszeń (w myśl ustawy o podatku dochodowym) placu wokół pensjonatu oraz parkingu obiekty te były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jeżeli tak to w jakich okresach...”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „Nie dotyczy”.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy Wnioskodawca rozpoczął budowę budynku zgodną z otrzymaną decyzja o warunkach zabudowy tj. budowę budynku mieszkalno-usługowego...”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „Tak”.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy rozpoczęta budowa budynku, w fazie o której mowa we wniosku, będzie stanowić budynek w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.)... Jakie jest symbol PKOB dla tego budynku...”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „Nie.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Kiedy nastąpi pierwsze zasiedlenie ww. budynku w budowie lub jego części w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem, czyli oddaniem do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi przedmiotowego budynku, po jego wybudowaniu lub ulepszeniu upłynie okres dłuższy niż 2 lata...”, Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Pierwsze zasiedlenie nastąpi po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy w momencie budowy budynku, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...”, Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Tak przysługiwało.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy Wnioskodawca od momentu wybudowania budynku do momentu sprzedaży ponosił wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, budynku lub jego części, a jeżeli ponosił takie wydatki, to czy były one wyższe niż 30% wartości początkowej tego budynku...”, Wnioskodawca wskazał, cyt.: „ Nie ponosił.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na ulepszenie budynku lub jego części...”, Wnioskodawca wskazał, cyt.: Miał, ale nie ponosił wydatków na ulepszenie.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Jeżeli budynek lub jego część były przez Wnioskodawcę ulepszone, to jak długo w stanie ulepszonym do momentu sprzedaży będą one wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych...” Wnioskodawca wskazał, cyt.: „ Nie dotyczy.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy po sprzedaży działki z rozpoczętą budową budynku, budowa tego samego budynku dalej będzie kontynuowana...”, Wnioskodawca wskazał cyt.: „Nie jest nam znane.”

W uzupełnieniu wniosku z dnia 31 października 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 20 czerwca 2012r. nabył od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej dwie nieruchomości gruntowe. Pierwsza z nich to grunt orny, druga stanowiąca według ewidencji gruntów teren zabudowy mieszkaniowej zabudowanej budynkiem dwukondygnacyjnym (gospodarczym o powierzchni 22m2).

Zatem Wnioskodawca prostuje informację zawartą w uzupełnieniu wniosku ORD-IN dotyczącą przysługiwania prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem budynku gospodarczego w ten sposób, iż stwierdza, że w momencie nabycia budynku gospodarczego nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż działek z niedokończoną budową oraz sprzedaż budynku gospodarczego będzie podlegała opodatkowaniu stawką 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż działek z niedokończoną budową oraz sprzedaż budynku gospodarczego będzie podlegała opodatkowaniu stawką 23%.

Wnioskodawca nie dokończył budowy ale zmieniło się przeznaczenie gruntu więc nie można zastosować zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Budynek gospodarczy również będzie opodatkowany 23% ponieważ jego dostawa będzie odbywała się w ramach pierwszego zasiedlenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt zabudowany budynkiem spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów, o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy dla dostawy nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy przeanalizować czy nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ponadto należy podkreślić, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć także oddanie budynku do użytkowania na podstawie umowy najmu i dzierżawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie również moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Jak stwierdzono powyżej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług może korzystać dostawa budynków i budowli.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych.

Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 pkt 1, 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć:
    • budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
    • budowlę stanowiącą całość techniczno – użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
    • obiekt małej architektury;
  2. budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
  3. budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca ma zamiar dokonać dostawy budynku dwukondygnacyjnego (gospodarczego) oraz budynku w budowie.

Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 29 czerwca 2010r. nabył aktem notarialnym od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej dwie nieruchomości gruntowe – pierwsza z nich to grunt orny, druga stanowiła – według ewidencji gruntów – teren zabudowy mieszkaniowej i była zabudowana budynkiem dwukondygnacyjnym 22m2 o funkcji transportu i łączności przeznaczonym do remontu. Ww. zakup nie był dokumentowany fakturą VAT.

Obie działki oraz budynek gospodarczy po wykonaniu prac dostosowawczych nie przekraczających 30% wartości zakupu wprowadzono do środków trwałych. Wnioskodawca dostał pozwolenie na budowę budynku mieszkalno-usługowego na tych działkach. Po wybudowaniu miał połączyć łącznikiem nowy obiekt z istniejącym pensjonatem.

Spółka odliczała VAT od poniesionych wydatków, budynek miał być przeznaczony do działalności opodatkowanej – usługi hotelowe.

Stan budowy: wykonano III – ostatnią kondygnację budynku bez dachu.

Klasyfikacja działki będącej gruntem ornym wynika z wypisu z ewidencji gruntów.

Budynek gospodarczy wraz z gruntem został ujęty w ewidencji środków trwałych dokumentem OT/16 z dnia 30 września 2010r.

Budynek gospodarczy został oddany do użytku 30 września 2010r.

Budynek gospodarczy stanowi budynek zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) oraz zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.). PKOB dla budynku gospodarczego wynosi 1242. Budynek gospodarczy stanowi obiekt trwale z gruntem związany.

W momencie nabycia budynku gospodarczego Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Od momentu oddania do użytkowania budynku gospodarczego do momentu planowanej sprzedaży Wnioskodawca wykorzystywał i będzie wykorzystywać ten budynek wraz z gruntem, na którym jest posadowiony do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznym od dnia 30 września 2010r. do nadal.

Wnioskodawca od momentu oddaniu do użytkowania budynku gospodarczego nie ponosił wydatków na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie budynku gospodarczego, ale ich nie ponosił.

W tym miejscu należy przeanalizować czy dostawa przedmiotowego budynku gospodarczego może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Przenosząc zatem opisane przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe na grunt ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego budynku gospodarczego będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, bowiem pierwsze zasiedlenie nastąpi w momencie dokonania planowanej przez Wnioskodawcę dostawy ww. budynku gospodarczego.

Wnioskodawca dokonał bowiem w 2010r. nabycia przedmiotowego budynku gospodarczego od osoby fizycznej nieprowadzacej działalności gospodarczej i czynność ta nie była dokumentowana fakturą VAT, jak również przy nabyciu przedmiotowego budynku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem nie można uznać, iż dostawa w 2010r. ww. budynku na rzecz Wnioskodawcy została zrealizowana w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego w przypadku dostawy budynku gospodarczego, o którym mowa we wniosku, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o VAT, gdyż planowana dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W związku z powyższym należy zbadać czy w niniejszej sprawie wystąpią przesłanki do zastosowania zwolnienia dla dostawy budynku gospodarczego, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Aby dostawa mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone tym przepisem łącznie.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w momencie nabycia budynku gospodarczego a zatem został spełniony warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy o VAT, uprawniający do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla tej dostawy.

Ponadto Wnioskodawca, jak wynika z wniosku, nie poniósł wydatków na ulepszenie budynku gospodarczego (mimo, iż miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków), a zatem został spełniony warunek wymieniony w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT, uprawniający do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla tej dostawy.

Zatem planowana przez Wnioskodawcę dostawa budynku gospodarczego będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Jak wynika z wniosku przedmiotem planowanej przez Wnioskodawcę dostawy będzie również grunt, na którym przedmiotowy budynek gospodarczy jest posadowiony.

Stosownie do treści art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

A zatem grunty zabudowane – co do zasady – podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt, na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków w zakresie stawki podatku obowiązującej przy jego dostawie. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Tym samym dostawa części gruntu przyporządkowanego do dostawy budynku gospodarczego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Jednocześnie z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca dostał pozwolenie na budowę budynku mieszkalno-usługowego na działkach tj. na działce stanowiącej grunt orny oraz na działce stanowiącej według ewidencji gruntów teren zabudowy mieszkaniowej.

Wnioskodawca rozpoczął na obu działkach budowę budynku zgodną z otrzymaną decyzją o warunkach zabudowy tj. budowę budynku mieszkalno-usługowego. Po wybudowaniu Wnioskodawca miał połączyć łącznikiem nowy obiekt z istniejącym pensjonatem. Stan budowy: wykonano III – ostatnią kondygnację budynku bez dachu.

Wnioskodawca odliczył VAT od poniesionych wydatków, budynek miał być przeznaczony do działalności opodatkowanej – usługi hotelowe.

Wnioskodawca wskazał, iż rozpoczęta budowa budynku, w fazie o której mowa we wniosku, nie będzie stanowić budynku w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.).

Pierwsze zasiedlenie ww. budynku zdaniem Wnioskodawcy nastąpi po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania budynku.

W momencie budowy budynku, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca od momentu wybudowania budynku do momentu sprzedaży nie ponosił wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na ulepszenie budynku lub jego części, ale nie ponosił tych wydatków.

Wnioskodawcy nie jest znane czy po sprzedaży działki z rozpoczętą budową budynku, budowa tego samego budynku dalej będzie kontynuowana.

Z wniosku wynika zatem, iż Wnioskodawca nie jest w stanie określić czy budowa ww. budynku będzie kontynuowana, jednakże nie została wykluczona taka możliwość.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy cyt. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Zgodnie zatem z PKOB, przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Wobec powyższego rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zawiera usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej.

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999r. nr SRI-4-WSK-12-535/99 (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

W związku z powyższym, jeżeli obiekt budowlany rozpoczęty, którego budowa po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowana, może być klasyfikowany według PKOB jako budynek, wtedy przy jego dostawie stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynku.

Przenosząc zatem opisane przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe na grunt ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że jeżeli budowa tego budynku będzie kontynuowana wówczas dostawa budynku mieszkalno-usługowego, który miał być przeznaczony do działalności opodatkowanej – usługi hotelowe na wskazanym etapie budowy – wykonania III ostatniej kondygnacji budynku bez dachu, będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, bowiem oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu nabywcy będzie miało miejsce w momencie dokonania dostawy budynku na ww. etapie budowy.

Wobec powyższego w przypadku dostawy budynku na etapie wykonania III ostatniej kondygnacji budynku bez dachu, o którym mowa we wniosku, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy zbadać czy w niniejszej sprawie wystąpią przesłanki do zastosowania zwolnienia dla dostawy budynku we wskazanym etapie budowy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Aby dostawa mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone tym przepisem łącznie.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu budowy budynku zatem nie został spełniony warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy o VAT, uprawniający do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla tej dostawy.

Natomiast z uwagi na fakt, że Wnioskodawca, jak wynika z wniosku, nie poniósł wydatków na ulepszenie budynku, został spełniony wymieniony w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT, warunek uprawniający do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla tej dostawy.

Zatem planowana przez Wnioskodawcę dostawa budynku nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż nie został spełniony warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy o VAT dla zastosowania tego zwolnienia.

W związku z powyższym dostawa przedmiotowego budynku mieszkalno-usługowego przeznaczonego do działalności hotelowej na określonym III etapie budowy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg 23% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Jeśli chodzi natomiast o dostawę działek, w sytuacji gdy budowa budynku będzie kontynuowana to należy stwierdzić, iż:

  • dostawa działki zabudowanej tylko budynkiem w budowie będzie podlegać opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, gdyż opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT będzie podlegała dostawa budynku, który znajduje się na tej działce,
  • dostawa działki zabudowanej budynkiem w budowie oraz budynkiem gospodarczym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według 23% stawki podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 w związku z art. 41 ust. 1 i art. 146 pkt 1 ustawy o VAT w części przyporządkowanej do dostawy budynku w budowie oraz będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT w części przyporządkowanej do dostawy budynku gospodarczego.

Wnioskodawca wskazał również, iż możliwa jest sytuacja, w której budowa ww. budynku mieszkalno-usługowego nie będzie kontynuowana.

Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Z treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Słownik języka polskiego definiuje czasownik „świadczyć” jako „wykonywać coś na czyjąś rzecz”, „świadczenie” zaś, to – według niego – obowiązek wykonywania, przekazania czegoś.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Usługa, w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu 8 ustawy o VAT, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z wniosku wynika, że nabywca być może nie będzie kontynuował budowy budynku mieszkalno-usługowego. Budynek, w fazie o której mowa we wniosku, nie będzie stanowić budynku w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.).

Zatem w sytuacji kiedy budowa budynku mieszkalno-usługowego według stanu zaawansowania prac budowlanych (tj. wykonania III – ostatniej kondygnacji budynku bez dachu) nie będzie kontynuowana przez jego nabywcę, wówczas nie można dokonywać jego klasyfikacji według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Obiekt ten nie będzie zatem stanowił budynku w myśl cyt. rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

W konsekwencji – będziemy mieć do czynienia ze sprzedażą poniesionych nakładów na budynek mieszkalno-usługowy, gdyż nie dojdzie do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel, ponieważ przedmiot czynność nie jest dostawą towarów.

Przedmiot sprzedaży nie mieści się w definicji towaru, zawartej w cyt. art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie mamy tu do czynienia z odrębną rzeczą, która mogłaby stanowić towar. Niemniej jednak Wnioskodawca, który poniósł nakłady dysponuje pewnym prawem do poniesionych nakładów i może to prawo przenieść na rzecz innego podmiotu. Wskazać zatem należy, iż nakład jest prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego.

Z tych też względów, przeniesienie za wynagrodzeniem kosztów inwestycji na nabywcę należy traktować jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, jeżeli budowa budynku nie będzie kontynuowana wówczas planowana dostawa nakładów, z uwagi na brak przepisów umożliwiających zastosowanie stawek preferencyjnych lub zwolnienia od podatku VAT będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Jeśli chodzi natomiast o dostawę działek, w sytuacji gdy budowa budynku nie będzie kontynuowana, to należy stwierdzić, iż:

  • dostawa działki, na której znajdują się nakłady w postaci budowy budynku – będzie podlegać opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, gdyż jest to grunt przeznaczony pod zabudowę z wydaną decyzją o warunkach zabudowy dla budynku mieszkalno-usługowego,
  • dostawa działki, na której znajdują się nakłady w postaci budowy budynku oraz budynek gospodarczy – będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 29 ust. 5 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, ponieważ zabudowana jest budynkiem, którego dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż działek z niedokończoną budową oraz sprzedaż budynku gospodarczego będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że budowany budynek mieszkalno-usługowy przeznaczony do wykonywania usług hotelowych będzie budynkiem niemieszkalnym i nie będzie sklasyfikowany pod symbolem PKOB 11.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby grunt był zabudowany innymi budynkami lub budowlami) lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj