Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-245/12/PK
z 24 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-245/12/PK
Data
2012.09.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą


Słowa kluczowe
gaz
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy


Istota interpretacji
obowiązki z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów o kodzie CN 2711 13 97 wykorzystywanego do konfekcjonowania aerozoli



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 1 czerwca 2012r. (data wpływu 11 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2012r. (data wpływu 6 września 2012r.) oraz pismem z dnia 14 września 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie obowiązków z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów o kodzie CN 2711 13 97 wykorzystywanego do konfekcjonowania aerozoli jest:

  • nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji oraz powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego
  • prawidłowe w zakresie braku obowiązku dodatkowej rejestracji u właściwego naczelnika urzędu celnego.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie obowiązków z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów o kodzie CN 2711 1397 wykorzystywanego do konfekcjonowania aerozoli. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 września 2012r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 sierpnia 2012r. znak IBPP4/443-245/12/PK oraz pismem z dnia 14 września 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zajmuje się konfekcjonowaniem aerozoli dla tego celu zakupuje w kraju surowiec pod nazwą: PROPAN-BUTAN sklasyfikowany wg kodu CN nr 2711 13 97. Wyroby wytwarzane z gazu-propan butan są między innymi o kodzie:

  • CN 3307 20 00 dezodoranty osobiste i preparaty przeciwpotne
  • CN 3305 30 00 lakiery do włosów
  • CN 3307 10 00 Preparaty stosowane przed goleniem, do golenia lub po goleniu
  • CN 3307 49 00 Preparaty do perfumowania lub odświeżania pomieszczeń,
  • CN 3405 Pasty i kremy, do obuwia, mebli, podłóg, nadwozi, szkła lub do polerowania metali, pasty i proszki do czyszczenia i podobne preparaty, nawet w postaci papieru, watoliny, filcu, włókniny, tworzyw sztucznych komórkowych lub gumy komórkowej, impregnowanych, powleczonych lub pokrytych takimi preparatami (z wył. wosków objętych pozycją 3404).

Gaz propan butan nie jest przeznaczony na cele opałowe, nie jest dodatkiem lub domieszką do paliw opałowych, do napędów silnikowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

Dostawca wyżej wymienionego surowca posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego na terenie kraju. Spółka działając na podstawie art. 16 ust. 8 informuje przed dniem rozpoczęcia działalności o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, których mowa art. 85 ust. 2 pkt 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów. W momencie dostawy do Spółki ww., gazu propan-butan nie informuje urząd o tym fakcie. Obecnie Spółka chce zakupić ww. gaz z krajów Unii Europejskiej w trybie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Dostawca wyśle gaz propan butan do Wnioskodawcy na zasadzie podmiotu zużywającego do produkcji wyrób przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego i nie jest zarejestrowanym handlowcem. Towar będzie z zapłaconą akcyzą w kraju dostawy i przemieszczany będzie na dokumencie UDT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem gazu propan-butan jest zobowiązany do zgłoszenia tego faktu w Urzędzie celnym...
  2. Czy wnioskodawca w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem gazu propan-butan zobowiązany jest do prowadzenia dodatkowej ewidencji...
  3. Czy Wnioskodawca w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem gaz propan butan zmuszony jest zarejestrować się, jako np. skład celny lub w innej wymagalnej przepisami formie...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

Przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem gazu propan-butan nie jest zobowiązany do zgłoszenia tego faktu w Urzędzie celnym.

Ad 2.

W związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem gazu propan-butan nie jest zobowiązany do prowadzenia dodatkowych ewidencji.

Ad 3.

W związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem gazu propan butan nie musi dodatkowo się rejestrować w Urzędzie Celnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji oraz powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego
  • prawidłowe w zakresie braku obowiązku dodatkowej rejestracji u właściwego naczelnika urzędu celnego.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwana ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 tego załącznika wskazano gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711. Dodatkowo w poz. 21 załącznika nr 2 do ustawy, zwierającego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, wskazano dla kodu CN ex 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Natomiast w myśl. przepisu art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W świetle ww. przepisów gaz propan - butan o kodzie CN 2711 13 97 należy uznać za wyrób energetyczny.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 ustawy, stawki akcyzy dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

  1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
    • skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
    • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
  2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
    • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
    • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł.


Z kolei, stawki akcyzy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ) - art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy.

Natomiast, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego i powołane regulacje z zakresu podatku akcyzowego stwierdzić należy, że przedmiotowy gaz zużywany do produkcji aerozoli objęty jest stawką podatku akcyzowego w wysokości 0 zł. Powyższe wynika z faktu, iż jest on wyrobem energetycznym innym niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczonym do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo gaz propan-butan o kodzie CN 2711 13 97 do napełniania aerozoli. Firma unijna zamierza wysyłać ww. gaz z zapłaconą akcyzą w kraju dostawy, na dokumencie UDT.

Obowiązki Wnioskodawcy w przypadku ww. wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych z zapłacona akcyzą określa art. 78 ustawy.

Zgodnie z ust. 1 pkt 1- 4 tego art. w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;
  3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
  4. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Ponieważ jednak w omawianym przypadku, z uwagi na stosowaną na terytorium kraju zerową stawkę akcyzy, należy dopełnić obowiązków określonych w art. 78 ust. 1 ustawy odpowiednio tj.:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego,
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym,
  3. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Mając również na uwadze, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jak przedstawiono wyżej dokonuje nabycia gazu opodatkowanego na terytorium zerową stawką podatku akcyzowego, nie będzie miał zastosowania dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju (o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2), zasadnym byłoby dołączenie do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokumentu (np. stosownego oświadczenia), że akcyzy na terytorium kraju nie jest wymagana.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie braku obowiązku dokonania przez Niego zgłoszenia nabycia wewnątrzwspólnotowego gazu propan-butan we właściwym urzędzie celnym oraz braku obowiązku prowadzenia stosownej ewidencji związanej z dokonanym wewnątrzwspólnotowym nabyciem ww. gazu, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie zaś kwestii dokonania przez Wnioskodawcę dodatkowej rejestracji w Urzędzie Celnym w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym przedmiotowego gazu opodatkowanego zerową stawka podatku akcyzowego (wykorzystywanego do napełniania aerozoli) zauważyć należy, iż zgodnie z art. 16 ust. 1ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Jednakże w myśl art. 16 ust. 5 przepis art. 16 ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8.

Przepis art. 16 ust. 8 mówi zaś, że podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2, niebędący podmiotem zarejestrowanym w trybie ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.

Na podstawie ww. przepisów stwierdzić zatem należy, iż Wnioskodawca w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawka podatku akcyzowego nie będzie zobligowany do dokonania dodatkowej rejestracji dla podatku akcyzowego.

Wnioskodawca nie będzie również zobligowany w powyższym zakresie do uzyskania statusu składu podatkowego jak bowiem stanowi art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawa skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W myśl art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych.

Z kolei, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Stosownie zatem do powyższego Wnioskodawca w opisanej we wniosku sytuacji tj. nabycia wewnątrzwspólmnotowego w procedurze z zapłaconą akcyzą gazu propan-butan o kodzie CN 2713 13 97 opodatkowanego zerową stawka podatku akcyzowego i wykorzystywanego do produkcji wyrobów nieakcyzowych nie jest zobligowany do prowadzenie składu podatkowego.

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca w sytuacji opisanej we wniosku nie jest również zobligowany do wystąpienia z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu celnego o wydanie zezwolenia na nabywanie gazu jako zarejestrowany odbiorca, gdyż gaz nabywany wewnątrzwspólnotowo nie będzie wysyłany od sprzedawcy z kraju członkowskiego Unii Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samy stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku obowiązku dokonania przez Niego dodatkowej rejestracji w urzędzie celnym należało uznać za prawidłowe.

Podsumowując, z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów o kodzie CN 2711 13 97 wykorzystywanego do konfekcjonowania aerozoli Wnioskodawca:

  • przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju będzie zobowiązany do zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego oraz prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych
  • nie będzie zobowiązany do dodatkowej rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji oraz powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego
  • prawidłowe w zakresie braku obowiązku dodatkowej rejestracji u właściwego naczelnika urzędu celnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Nadmienia się również, iż interpretacja traci ważność w przypadku zmiany którekolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stano prawnego.

Jeżeli chodzi o zawarty w pytaniu skład celny tut. organ chciałby zauważyć, że przepisy w tym zakresie nie mogą być przedmiotem pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Kwestie te regulują przepisy celne, które nie mieszczą się w zakresie prawa podatkowego, a przez które należy rozumieć przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych (art. 3 pkt 2 ustawa Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj