Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-237/12/WN
z 8 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-237/12/WN
Data
2012.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
komputery
placówka oświatowa
podatek od towarów i usług
stawki podatku


Istota interpretacji
Prawo do wystawienia faktury korygującej w wyniku dostarczonego zaświadczenia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2012r. (data wpływu 9 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia faktury korygującej w wyniku dostarczonego zaświadczenia – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia faktury korygującej w wyniku dostarczonego zaświadczenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W grudniu 2011r. Wnioskodawca przystąpił do przetargu na sprzedaż sprzętu komputerowego dla uczelni wyższej. Oferta była składana w kwotach netto + VAT. Wnioskodawca ofertę przetargową wygrał i podpisał dnia 14 grudnia 2011r. umowę na dostawę sprzętu z terminem dostarczenia do 7 dni od daty podpisania umowy. W umowie został zawarty punkt: "Zgodnie z treścią przepisu art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. w związku z ust. 14 pkt 1 powyższego artykułu, sprzedawca zobowiązany jest do zastosowania 0% stawki podatku VAT pod warunkiem otrzymania od Zamawiającego stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący Zamawiającego tj. przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W razie wystąpienia takiej sytuacji wynagrodzenie sprzedawcy ulegnie zmniejszeniu wynikającemu z zastosowania 0% VAT na poszczególne elementy umowy objęte 0% stawką VAT."

W momencie podpisywania umowy na dostawę sprzętu nie było wzmianki, że uczelnia będzie starała się o zaświadczenie na zastosowanie stawki preferencyjnej 0% VAT na dostawy sprzętu komputerowego. Dostawa odbyła się w dniu 20 grudnia 2011r., towar został przyjęty, protokół odbioru podpisany bez zastrzeżeń. W dniu 10 lutego 2012r. uczelnia wysłała do Wnioskodawcy zamówienie na dostawę sprzętu oraz zaświadczenie na zastosowanie stawki preferencyjnej 0% (zamówienie z dnia 10 stycznia 2012r. zostało wysłane do Ministerstwa tj. zamówienie na dostawę sprzętu zostało wystawione przez uczelnię po dostarczeniu przez Wnioskodawcę sprzętu). Zaświadczenie którego dotyczy zamówienie wydane jest przez Ministerstwo dnia 2 lutego 2012r. W chwili obecnej uczelnia oczekuje od Wnioskodawcy korekty faktury pierwotnej do stawki 0% i zwrotu VAT-u zapłaconego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymanie zaświadczenia o zastosowaniu preferencyjnej stawki 0% VAT, wystawionego po dniu realizacji umowy tj. dostawie sprzętu i wystawieniu faktury VAT zaakceptowanej przez uczelnię daje podstawę do korekty faktury pierwotnej i zwrotu VAT dla uczelni...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. sytuacja nie kwalifikuje się do korekty i zwrotu VAT-u, ponieważ dostawa sprzętu z zastosowaniem stawki preferencyjnej 0% jest możliwa po spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 pkt 1 i ust. 1 pkt 26 o ptu. Na dzień realizacji umowy brak jest wystawionego zaświadczenia pozwalającego na zastosowanie stawki 0% VAT. Zaświadczenie dostarczone przez uczelnię wystawione jest po dniu sprzedaży sprzętu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach m.in. w art. 83 ustawy o VAT.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ww. ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

  • Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  • Drukarki,
  • Skanery,
  • Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  • Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 pkt 1 ww. ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy o VAT).

Należy zaznaczyć, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe przepisy dotyczące wystawiania faktur zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


Ze względu na zdarzające się w praktyce pomyłki przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, ustawodawca przewidział w § 13 i § 14 rozporządzenia, procedury korygowania błędów w fakturach VAT określając przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Zgodnie z § 13 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do przepisu § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej (§ 14 ust. 3).

Przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących (§ 14 ust. 4).

Jak przedstawiono w treści wniosku, Wnioskodawca w grudniu 2011r. przystąpił do przetargu na sprzedaż sprzętu komputerowego dla uczelni wyższej. Oferta była składana w kwotach netto + VAT. Wnioskodawca ofertę przetargową wygrał i podpisał dnia 14 grudnia 2011r. umowę na dostawę sprzętu z terminem dostarczenia do 7 dni od daty podpisania umowy. W umowie został zawarty punkt: "Zgodnie z treścią przepisu art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. w związku z ust 14 pkt 1 powyższego artykułu, sprzedawca zobowiązany jest do zastosowania 0% stawki podatku VAT pod warunkiem otrzymania od Zamawiającego stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący Zamawiającego tj. przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W razie wystąpienia takiej sytuacji wynagrodzenie sprzedawcy ulegnie zmniejszeniu wynikającemu z zastosowania 0% VAT na poszczególne elementy umowy objęte 0% stawką VAT."

W momencie podpisywania umowy na dostawę sprzętu nie było wzmianki, że uczelnia będzie starała się o zaświadczenie na zastosowanie stawki preferencyjnej 0% VAT na dostawy sprzętu komputerowego. Dostawa odbyła się w dniu 20 grudnia 2011r., towar został przyjęty, protokół odbioru podpisany bez zastrzeżeń. W dniu 10 lutego 2012r. uczelnia wysłała do Wnioskodawcy zamówienie na dostawę sprzętu oraz zaświadczenie na zastosowanie stawki preferencyjnej 0% (zamówienie z dnia 10 stycznia 2012r. zostało wysłane do Ministerstwa tj. zamówienie na dostawę sprzętu zostało wystawione przez uczelnię po dostarczeniu przez Wnioskodawcę sprzętu). Zaświadczenie, którego dotyczy zamówienie, wydane jest przez Ministerstwo dnia 2 lutego 2012r. W chwili obecnej uczelnia oczekuje od Wnioskodawcy korekty faktury pierwotnej do stawki 0% i zwrotu VAT-u zapłaconego.

Z cytowanych powyżej przepisów prawa wynika, iż prawo do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, dla placówek oświatowych, uzależnione jest od posiadania przez sprzedawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż fakt dostarczenia przez uczelnię przedmiotowego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, spełnia wymogi określone w art. 83 ust. 1 pkt 26 w związku z ust. 13, 14, 15 ustawy o VAT, zatem stanowi podstawę do zastosowania 0% stawki podatku VAT przy dostawie sprzętu komputerowego oraz jest przesłanką do dokonania korekty wystawionej faktury VAT i zwrotu podatku VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii będącej przedmiotem zapytania tj. możliwości skorygowania faktury dokumentującej dostawę sprzętu komputerowego dla uczelni wyższej z zastosowaniem 0% stawki podatku VAT, na podstawie dostarczonego przez uczelnię zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący.

Nie jest natomiast przedmiotem interpretacji kwestia stawki podatku VAT na dostawę sprzętu komputerowego w związku z zawartą umową w oparciu o art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca w tym zakresie nie sformułował pytania, jak też nie przedstawił własnego stanowiska. Zawarte w poz. 68 przedstawionego wniosku stwierdzenia w tym zakresie potraktowano jako element przedstawionego stanu faktycznego, bez dokonywania jego oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj