Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-948/12-2/KG
z 29 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-948/12-2/KG
Data
2012.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
działalność rolnicza
gospodarstwo rolne
podatnik podatku od towarów i usług
rejestracja
rolnicy


Istota interpretacji
prawo do rejestracji jako podatnik VAT czynny Zainteresowanej prowadzącej samodzielnie gospodarstwo rolne



Wniosek ORD-IN 245 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 25 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny Zainteresowanej prowadzącej samodzielnie gospodarstwo rolne jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny Zainteresowanej prowadzącej samodzielnie gospodarstwo rolne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zawarła z mężem umowę rozdzielności majątkowej trzy miesiące po ślubie, tj. 28 lutego 2009 r. Zainteresowana nie posiada z mężem wspólnego gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni i jej małżonek prowadzą odrębne gospodarstwa rolne, które otrzymali od rodziców. Mąż prowadzi swoje gospodarstwo rolne od dnia 29 listopada 2001 r., natomiast Zainteresowana otrzymała swoje gospodarstwo rolne od rodziców 2 sierpnia 2005 r. Mąż prowadząc własne gospodarstwo rolne jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT od dnia 24 listopada 2006 r.W chwili obecnej Wnioskodawczyni zamierza dokonać rejestracji jako podatnik VAT. Strona podkreśla, iż nie prowadzi z małżonkiem i nie posiada wspólnego gospodarstwa rolnego.

W najbliższej przyszłości Zainteresowana zamierza skorzystać z dotacji funduszy unijnych na modernizacje gospodarstwa rolnego oraz na dodatkowe źródło dochodu gospodarstwa rolnego poprzez zakup maszyn, celem świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 01.6. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionych powyżej okolicznościach Wnioskodawczyni może zarejestrować się jako podatnik VAT czynny...

Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadząc odrębne gospodarstwo rolne od gospodarstwa posiadanego przez małżonka, jako rolnik ryczałtowy ma prawo zarejestrować się jako podatnik VAT w ramach własnego gospodarstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 tej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 4 cytowanej ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przepis art. 2 pkt 15 ustawy o VAT stanowi, iż przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42 00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Stosownie do art. 2 pkt 16 ustawy o VAT, przez gospodarstwo rolne rozumie się gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.Powołane przepisy jednoznacznie wskazują, iż prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 2 tej ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni zawarła z mężem umowę rozdzielności majątkowej i nie posiadają państwo wspólnego gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni i jej małżonek prowadzą odrębne gospodarstwa rolne, które otrzymali od rodziców. Mąż prowadzi swoje gospodarstwo rolne od dnia 29 listopada 2001 r., natomiast Zainteresowana otrzymała swoje gospodarstwo rolne od rodziców 2 sierpnia 2005 r. Mąż prowadząc własne gospodarstwo rolne jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT od dnia 24 listopada 2006 r.W chwili obecnej Wnioskodawczyni zamierza dokonać rejestracji jako podatnik VAT. Strona podkreśla, iż nie prowadzi z małżonkiem i nie posiada wspólnego gospodarstwa rolnego.

W najbliższej przyszłości Zainteresowana zamierza skorzystać z dotacji funduszy unijnych na modernizacje gospodarstwa rolnego oraz na dodatkowe źródło dochodu gospodarstwa rolnego poprzez zakup maszyn, celem świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 01.6. Na tle powyższego Wnioskodawczyni powzięła wątpliwości odnośnie prawa do rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług nie stoją na przeszkodzie rezygnacji ze zwolnienia rolnika ryczałtowego prowadzącego własne gospodarstwo rolne. Wnioskodawczyni prowadzi bowiem swoje gospodarstwo samodzielnie, posiada rozdzielność majątkową. Małżonek Zainteresowanej jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego, jednak gospodarstwo to jest wyłącznie jego własnością.

Małżonek Zainteresowanej nie jest osobą współprowadzącą działalność rolniczą w rozumieniu przepisów ustawy, zatem z tego względu Wnioskodawczynię należy traktować odrębnie jako rolnika ryczałtowego oraz podatnika podatku od towarów i usług, która samodzielnie prowadzi rolniczą działalność gospodarczą i samodzielnie może skorzystać ze zwolnienia od podatku bądź zrezygnować z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o VAT, przy zachowaniu warunków przewidzianych przepisami ustawy o VAT.

Oznacza to zatem, że Wnioskodawczyni będzie mogła samodzielnie zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj