Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-234/12-2/KJ
z 20 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-234/12-2/KJ
Data
2012.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
opłata
potrącenie (kompensata)
przyłączenie do sieci


Istota interpretacji
Czy wydatek w postaci opłaty za przyłączenie do sieci elektroenergetycznej Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po uzyskaniu faktury końcowej dokumentującej wykonanie usługi w dacie poniesienia, przy uwzględnieniu wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków określonych w art. 16 ust. 1 pkt 58?



Wniosek ORD-IN 180 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej (…), przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty za przyłączenie do sieci elektroenergetycznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty za przyłączenie do sieci elektroenergetycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Spółka (dalej również: Wnioskodawca) prowadzi swoją podstawową działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji energii cieplnej i energii elektrycznej. Aktualnie Spółka realizuje projekt inwestycyjny.

Wydatki na ww. projekt są współfinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w 36,5% ze środków Funduszy Spójności oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i stanowią bezzwrotną pomoc przy spełnieniu wszystkich zawartych w tym projekcie warunków.

W ramach realizowanego projektu Spółka podpisała ze Spółką T. umowę o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej układu skojarzonego, w związku z czym zobowiązała się do zapłaty opłaty przyłączeniowej. Zgodnie z umową Spółka wpłaciła zaliczki na opłatę, które zostały udokumentowane fakturami zaliczkowymi, ostateczne określenie wysokości opłaty za przyłączenie nastąpi po dokonaniu pozytywnego odbioru zakresu prac zrealizowanych przez Spółkę T. określonych w umowie i wówczas zostanie wystawiona faktura rozliczeniowa za pozostałą część opłaty.

W ramach realizowanego projektu inwestycyjnego z udziałem środków unijnych opłata za przyłączenie została uznana jako wydatek kwalifikowany, co oznacza że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu, został poniesiony w związku z jego realizacją i może być współfinansowany ze środków unijnych.

Spółka po wykonaniu przyłączenia do sieci elektroenergetycznej zamierza z punktu widzenia rachunkowości całą wartość opłaty przyłączeniowej (wynikającą zarówno z faktur zaliczkowych jak i faktury końcowej) odnieść na zwiększenie kosztów operacyjnych w dacie ich poniesienia.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, z uwagi że jest to koszt kwalifikowany częściowo sfinansowany ww. środkami Spółka zamierza 63,5% wartości netto opłaty przyłączeniowej zaliczyć zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast 36,5% wartości netto opłaty przyłączeniowej Spółka nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatek w postaci opłaty za przyłączenie do sieci elektroenergetycznej Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po uzyskaniu faktury końcowej dokumentującej wykonanie usługi w dacie poniesienia, przy uwzględnieniu wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków określonych w art. 16 ust. 1 pkt 58...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625 ze zm.), przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesytem i dystrybucją energii jest obowiązane do zawarcia umowy o przyłączenie do sieci z podmiotem ubiegającym się o przyłączenie. Przedsiębiorstwo energetyczne zapewnia realizację i finansowanie budowy lub rozbudowy sieci, w tym na potrzeby przyłączania się podmiotów ubiegających się o przyłączenie. Za przyłączenie do sieci pobiera stosowną opłatę ustaloną na podstawie art. 7 ust. 8 ww. prawa energetycznego.

Opłata przyłączeniowa nie ma charakteru wydatku dającego się zaliczyć przez Spółkę do wartości wytwarzanych środków trwałych, nie stanowi nakładu na przyłącze, gdyż nakłady te w tej części są własnością przedsiębiorstwa energetycznego. Jest opłatą administracyjną niezbędną do uzyskania możliwości przyłączenia do sieci elektroenergetycznej w celu sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej przy wykorzystaniu nowowybudowanego układu kogeneracyjnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Podstawową przesłanką zakwalifikowania wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest istnienie związku przyczynowego pomiędzy jego poniesieniem a uzyskanym przychodem, przy czym nie ma znaczenia czy związek jest bezpośredni czy pośredni. Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które można przypisać do konkretnie osiągniętego w danym momencie przychodu, natomiast koszty pośrednie to wydatki ponoszone w związku z funkcjonowaniem podmiotu i wywiązywaniem się z obowiązków nałożonych przepisami prawa.

Zdaniem Spółki zapewnienie dostaw energii elektrycznej oraz udostępnienie sieci do przesyłania energii elektrycznej przez Nią sprzedawanej ma bezsporny związek z uzyskaniem przychodów a wydatek w postaci opłaty za przyłączenie do sieci elektroenergetycznej ma charakter kosztu pośrednio związanego z kosztem uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy o podatku dochodowym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednie związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszty w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktur.

Spółka zamierza zaksięgować poniesione wydatki na opłatę przyłączeniową do kosztów po dokonaniu odbioru zakresu prac realizowanych przez Spółkę T. i wystawieniu przez nią faktury końcowej - rozliczeniowej.

Z uwagi na częściowe sfinansowanie wydatku ze środków bezzwrotnej pomocy, Spółka proporcjonalnie do otrzymanych środków tę część wydatku na opłatę przyłączeniową zamierza nie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy o podatku dochodowym, gdyż otrzymane środki bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 53.

Pozostałą część wydatku na opłatę przyłączeniową (niesfinansowaną ze źródeł wolnych od podatku) Spółka zamierza zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie jego poniesienia na podstawie wspomnianego art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki w zakresie ujęcia wydatku na opłatę przyłączeniową do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia potwierdzają również organy podatkowe między innymi w poniższych interpretacjach indywidualnych:

  • interpretacja z dnia 4 sierpnia 2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPB3/423-227/11/AM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia przedmiotowego, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj