Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-95/12-3/TW
z 2 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-95/12-3/TW
Data
2012.07.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol etylowy
stawka
wyroby energetyczne
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy w sytuacji wykorzystania alkoholu etylowego do produkcji energii elektrycznej Spółka będzie musiała odprowadzić należną akcyzę od wyprodukowanej energii elektrycznej czy też od alkoholu etylowego?



Wniosek ORD-IN 765 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych.

Pismem z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie przedstawionego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem zakładu produkcji etanolu i pasz. Ma on zamiar w przyszłości produkować i sprzedawać energię elektryczną w oparciu o wykorzystanie alkoholu etylowego jako paliwa do generatorów wytwarzających energię elektryczną.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż do produkcji energii elektrycznej Zainteresowany zamierza wykorzystywać wyprodukowany w jego składzie podatkowym czysty alkohol etylowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji wykorzystania alkoholu etylowego do produkcji energii elektrycznej Spółka będzie musiała odprowadzić należną akcyzę od wyprodukowanej energii elektrycznej czy też od alkoholu etylowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na wykorzystywanie wyprodukowanego alkoholu etylowego do produkcji energii elektrycznej, alkohol etylowy będzie zwolniony od akcyzy. Wytworzona w ten sposób energia elektryczna będzie podlegać obciążeniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W świetle art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Z kolei produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2 ustawy).

Zainteresowany we wniosku wskazał, iż zamierza wykorzystywać alkohol etylowy jako paliwo do generatorów wytwarzających energię elektryczną.

Wyjaśnić zatem należy, iż alkohol etylowy z zasady podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jest to bowiem wyrób, który uznany został na terytorium Wspólnoty jako wyrób zharmonizowany.

Podlega on w określonych przypadkach zwolnieniom od podatku np.: art. 30 ust. 9 ustawy czy też § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.).

Przepisem, który pozwala zwolnić od akcyzy określone wyroby zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej jest natomiast art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy. Wynika z niego, iż zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Wśród zdefiniowanych w art. 86 ust. 1 ustawy, wyrobów energetycznych brak jest jednak alkoholu etylowego.

Zatem, od wyprodukowanego w składzie podatkowym czystego alkoholu etylowego zużywanego jako paliwo silnikowe Spółka musi odprowadzić należną akcyzę.

Wyrób ten nie podlega bowiem zwolnieniu w przypadku jego zużycia do produkcji energii elektrycznej – wśród uprzywilejowanych zwolnieniem od akcyzy przeznaczeń nie wskazano zużycia czystego alkoholu etylowego jako paliwa silnikowego do produkcji energii elektrycznej.

Tak zużywany alkohol będzie zatem opodatkowany w trybie art. 93 ust. 4 ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4.960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż Zainteresowany przedstawił zagadnienie będące przedmiotem interpretacji indywidualnej w sposób ogólny zatem niniejsza interpretacja odpowiada temu stopniu ogólności i pomija szczegółowe rozważania (w tym dotyczące np. zużycia skażonego alkoholu etylowego). Jest to bowiem interpretacja przepisów prawa podatkowego i nie może nosić cech doradztwa podatkowego.

Odnośnie natomiast kwestii opodatkowania energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania – w świetle art. 9 ust. 1 ustawy – jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Jak wynika z powyższych przepisów prawodawca opodatkował zarówno obrót jak i zużycie energii elektrycznej pomijając przy tym etap samej produkcji tego wyrobu.

Zatem Wnioskodawca nie musi opodatkować samego etapu produkcji energii elektrycznej. Ewentualnemu opodatkowaniu będzie natomiast podlegała sprzedaż lub zużycie energii elektrycznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj