Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-552/12-4/MS
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-552/12-4/MS
Data
2012.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działy specjalne produkcji rolnej
hodowla


Istota interpretacji
Hodowla ok. 60 krów i 40 cieląt prowadzona przez Wnioskodawczynię w ramach gospodarstwa rolnego nie stanowi przychodu z działów specjalnych produkcji rolnej podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.



Wniosek ORD-IN 209 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22.05.2012 r. (data wpływu 25.05.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16.08.2012 r. (data wpływu 20.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania hodowli krów i cieląt - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania hodowli krów i cieląt.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawczyni ma zamiar od 01.07.2012 roku założyć działalność gospodarczą usługową, sposobem rozliczenia będzie podatkowa książka przychodów i rozchodów na zasadach ogólnych ze stawką 18% podatku. Wnioskodawczyni uprawia 5 ha ziemi, ponadto hoduje około 60 krów i 40 cieląt. Wnioskodawczyni opłaca podatek rolny.

Pismem z dnia 16.08.2012 r. (data wpływu 20.08.2012 r.) Wnioskodawczyni wskazała, iż hodowla krów i cieląt dotycząca ww. wniosku prowadzona jest w gospodarstwie rolnym (5ha).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z hodowlą Wnioskodawczyni będzie podlegała działowi specjalnej produkcji rolnej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna ona podlegać działowi specjalnej produkcji rolnej, ale według Urzędu Skarbowego powinna podlegać ponieważ hoduje więcej niż 5 sztuk krów i cieląt powyżej 10 sztuk zgodnie z załącznikiem Nr. 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust.1 pkt 3a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
    - licząc od dnia nabycia.

Według art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Natomiast stosownie do art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. ww. rozmiary norm szacunkowych zostały określone w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. Nr 188, poz. 1264). Natomiast od dnia 1 stycznia 2012 r. kwestie te reguluje Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. Nr 252, poz. 1517). Załącznikiem tym jest „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego.

Powyższy załącznik zawiera informacje pozwalające na dokonanie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej, tym samym dochód uzyskany z tego źródła podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Określono w nim bowiem rodzaj i jednostkę powierzchni upraw oraz rodzaj i wielkość produkcji zwierzęcej, pozwalającą na uznanie ich za działy specjalne produkcji rolnej. Zatem, jeżeli dany rodzaj uprawy, czy hodowli nie jest wymieniony w treści załącznika w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, lub ich wielkość jest mniejsza niż określona w ww. załączniku, to należy uznać, że ta uprawa lub hodowla jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W załączniku Nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązującym w 2012 r., w poz. 15 wymieniono hodowlę i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

  1. krowy powyżej 5 sztuk
  2. cielęta powyżej 10 sztuk.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni uprawia 5 ha ziemi, ponadto hoduje około 60 krów i 40 cieląt. Wnioskodawczyni opłaca podatek rolny. Hodowla krów i cieląt prowadzona jest w gospodarstwie rolnym.

Reasumując, mając na uwadze treść art. art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz załącznika Nr 2 do ustawy, stwierdzić należy, iż hodowla ok. 60 krów i 40 cieląt prowadzona przez Wnioskodawczynię w ramach gospodarstwa rolnego nie stanowi przychodu z działów specjalnych produkcji rolnej podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Ponadto organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj