Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1830/11/LSz
z 2 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1830/11/LSz
Data
2012.04.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Posiadanie przez Wnioskodawcę statusu placówki kształcenia ustawicznego, uprawnia do zwolnienia od podatku wykonywanych czynności (szkoleń w formie kursów i seminariów), na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011r. (data wpływu 23 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2012r. (data wpływu 23 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń w formie kursów i seminariów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT - jest prawidłowe,
  • zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń w formie kursów i seminariów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń w formie kursów i seminariów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a oraz na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2012r. (data wpływu 23 marca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 marca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ośrodek Szkoleniowo - Doradczy ma charakter jednoosobowej działalności gospodarczej. Prowadzi działalność szkoleniową oraz seminaryjną i został wpisany do ewidencji niepublicznych placówek (na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) - zaświadczenie wydane przez Prezydenta Miasta.

Organizowane przez Ośrodek szkolenia realizowane są zgodnie z art. 68a obowiązującej ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z poźn. zm.) w powiązaniu z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r. Nr 31, poz. 216).

Ośrodek Szkoleniowo-Doradczy nie posiada akredytacji Kuratorium Oświaty z uwagi na fakt, iż realizuje przede wszystkim szkolenia oraz seminaria 1-3 dniowe (od 5 do 24 godz. dydaktycznych) nie objęte systemem akredytacji. Przeprowadzane przez Ośrodek szkolenia oraz seminaria kierowane są głównie do jednostek oświatowych (szkoły, przedszkola i inne) oraz innych samorządowych jednostek organizacyjnych i w związku z tym niemal w 100% przypadków, finansowane są w całości ze środków publicznych.

Są to zarówno szkolenia tzw. otwarte, których oferta kierowana jest do różnych instytucji sektora publicznego i prywatnego, jak również tzw. szkolenia zamknięte, gdzie Wnioskodawca szkoli pracowników jednej firmy lub instytucji. Część usług związanych z organizacją szkolenia jest podzlecana innym firmom m.in. wynajem sal szkoleniowych, katering a w przypadku szkoleń np. 2-dniowych noclegi dla uczestników szkoleń.

Usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, które ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (szkolenia dla nauczycieli nie są prowadzone). Usługi te nie są prowadzone na zasadach i formach przewidzianych w odrębnych przepisach. Szkolenia organizowane są w salach konferencyjnych, wynajmowanych od zewnętrznych podmiotów (szkół, hoteli itp.).

W ramach opłaty za szkolenia uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Aktualnie Ośrodek rozlicza się z 23% stawką podatku VAT na wymienione wyżej usługi. Stanowisko takie Wnioskodawca przyjął na podstawie przeprowadzonych na początku 2011 roku wywiadów oraz niezobowiązujących rozmów z pracownikami Urzędów Skarbowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że usługi mające być przedmiotem interpretacji świadczone są zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej nr…. Są to szkolenia, seminaria i warsztaty w zakresie organizacji i zarządzania, udzielania zamówień publicznych, kadr, zasad kancelaryjnych, itp.

Usługi szkoleniowe realizowane przez Ośrodek są zgodne z art. 68a ust. 1 ustawy o systemie oświaty oraz spełniają wymogi określone w § 2 ust. 1 obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r. Nr 31, poz. 216).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się m.in. w pozaszkolnych formach kształcenia, takich jak seminarium. Z kolei ust. 4 w § 2 definiuje seminarium jako pozaszkolną formę kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Biorąc pod uwagę fakt wpisania Ośrodka do ewidencji niepublicznych placówek przez Prezydenta Miasta, na podst. art. 68a ustawy o systemie oświaty należy stwierdzić, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę objęte są ww. wpisem i można je zakwalifikować do usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług VAT (stwierdzenie we wniosku dot. zakwalifikowania było błędne).

Wszystkie usługi mające być przedmiotem interpretacji są usługami kształcenia zawodowego finansowanymi w zdecydowanej większości ze środków publicznych, za wyjątkiem pojedynczych przypadków indywidualnego finansowania kosztów szkolenia przez uczestników, które w skali wszystkich usług nie przekraczają jednego promila.

Finansowanie usług edukacyjnych ze środków publicznych dokonywane jest na podstawie wystawionej faktury.

Faktury wystawiane są na podmioty zlecające wykonanie usługi lub kierujące do uczestnictwa w niej swoich pracowników. Są to szkoły i placówki oświatowe, jednostki obsługi szkół i placówek oraz jednostki samorządu terytorialnego.

Świadczone usługi w formie szkoleń, seminariów i warsztatów realizowane są w zakresie organizacji i zarządzania, gospodarki finansowej, udzielania zamówień publicznych, kadr, spraw socjalnych, zasad kancelaryjnych, ochrony danych osobowych itp.

Większość szkoleń ma charakter otwarty, tzn. jest organizowana w oparciu zgłoszenia uczestników będące odpowiedzią na wysyłane oferty.

Adresatami ww. ofert są jednostki sektora finansów publicznych, głównie szkoły i placówki oświatowe a także organy prowadzące oraz jednostki obsługujące te szkoły i placówki.

Wspomniane wyżej podmioty zgłaszają uczestników szkoleń oraz regulują należność z tego tytułu na podstawie wystawianych faktur.

W przypadku szkoleń otwartych Wnioskodawca pokrywa koszty wynajmu sali i zorganizowania przerwy kawowej, natomiast przy szkoleniach zamówionych przez szkoły lub inne jednostki sektora finansów publicznych, Wnioskodawca zapewnia materiały szkoleniowe w ramach kosztów całego szkolenia, z kolei salę wykładową i przerwę kawową zapewnia z reguły zamawiający. W takim przypadku faktura VAT dotyczy wyłącznie kosztów samego szkolenia wraz z materiałami.

W zdecydowanej większości Wnioskodawca jest głównym wykonawcą świadczonych usług szkoleniowych.

W roku 2011 w dwóch przypadkach Wnioskodawca realizował szkolenia jako podwykonawca. W pierwszym zleceniodawcą było Q (placówka publiczna) natomiast w drugim – Z.

Zlecone szkolenia dotyczyły zagadnień realizowanych standardowo przez Ośrodek (kontrola zarządcza, administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zasady kancelaryjne).

Należność za przeprowadzone szkolenia płacona była przelewem z konta zleceniodawców na podstawie wystawionych faktur przez Wnioskodawcę.

Treść faktur dotyczyła należności za przeprowadzone szkolenia, przy czym koszt materiałów szkoleniowych zawarty był w tych kosztach i nie został wyodrębniony oddzielnie.

Umowy z wymienionymi zleceniodawcami nie obejmowały innych usług, poza szkoleniem.

W przyszłości bezpośrednim uczestnikiem świadczonych usług będą podobnie jak dotychczas, kadra kierownicza i pracownicy szkół i placówek oświatowych i innych jednostek sektora finansów publicznych.

Opłaty za ww. usługi będą regulowane przez jednostki kierujące pracowników na szkolenia lub zlecające takie usługi, na podstawie wystawianych faktur.

Świadczone usługi pozostają w bezpośrednim związku ze specyfiką branżową podmiotów zamawiających bądź kierujących uczestników i mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczestników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadzenie przez Ośrodek Szkoleniowo - Doradczy usług szkoleniowych mających na celu kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe w formie kursów i seminariów zgodnie z przepisami art. 68a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r. Nr 31, poz. 216) korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a lub c ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko przyjęte z uzupełnienia wniosku z dnia 21 marca 2012r.):

Ponieważ usługi szkoleniowe świadczone przez Ośrodek prowadzone są w oparciu o przepisy art. 68 a ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r. Nr 31, poz. 216) oraz w związku z faktem, iż są one finansowane prawie w całości ze środków publicznych, Wnioskodawca uważa, że Ośrodek Szkoleniowo - Doradczy, działający jako Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego spełnia warunki, by korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na ww. usługi szkoleniowe na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a oraz art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Reasumując, Wnioskodawca uważa że świadczone przez Ośrodek usługi szkoleniowe spełniają wymogi określone w cytowanych wyżej przepisach i podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń w formie kursów i seminariów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT – za prawidłowe,
  • zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń w formie kursów i seminariów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT – za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność szkoleniową oraz seminaryjną zgodnie z art. 68a obowiązującej ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z poźn. zm.) w powiązaniu z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r. Nr 31, poz. 216). Wnioskodawca został wpisany do ewidencji niepublicznych placówek przez Prezydenta Miasta G. (na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty). Zatem, zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone przez Wnioskodawcę można zakwalifikować do usług, o których mowa w art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług VAT.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji Kuratorium Oświaty.

Usługi nie są prowadzone na zasadach i formach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Przeprowadzane szkolenia oraz seminaria kierowane są głównie do jednostek oświatowych (szkoły, przedszkola i inne) oraz innych samorządowych jednostek organizacyjnych i w związku z tym niemal w 100% przypadków, finansowane są w całości ze środków publicznych. Świadczone usługi w formie szkoleń, seminariów i warsztatów realizowane są w zakresie organizacji i zarządzania, gospodarki finansowej, udzielania zamówień publicznych, kadr, spraw socjalnych, zasad kancelaryjnych, ochrony danych osobowych itp.

Wszystkie usługi mające być przedmiotem interpretacji są usługami kształcenia zawodowego finansowanymi w zdecydowanej większości ze środków publicznych, za wyjątkiem pojedynczych przypadków indywidualnego finansowania kosztów szkolenia przez uczestników, które w skali wszystkich usług nie przekraczają jednego promila.

Świadczone usługi pozostają w bezpośrednim związku ze specyfiką branżową podmiotów zamawiających bądź kierujących uczestników i mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczestników. W zdecydowanej większości Wnioskodawca jest głównym wykonawcą świadczonych usług szkoleniowych. W roku 2011 w dwóch przypadkach Wnioskodawca realizował szkolenia jako podwykonawca. Umowy z wymienionymi zleceniodawcami nie obejmowały innych usług, poza szkoleniem.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Art. 3 pkt 17 ww. ustawy stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o kształceniu ustawicznym, należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 68a ust. 1 ww. ustawy kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. szkołach dla dorosłych;
  2. placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

  1. nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
  2. datę i numer wpisu do ewidencji;
  3. nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
  4. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
  5. adres szkoły lub placówki;
  6. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci;
  7. w przypadku liceum profilowanego - nazwy profili kształcenia ogólnozawodowego, w jakich szkoła kształci.

Zgodnie z art. 82 ust. 5 ww. ustawy osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić organowi, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

W myśl § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o organizatorze kształcenia - należy przez to rozumieć publiczną i niepubliczną: placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, a także osobę prawną i fizyczną prowadzącą działalność oświatową, wymienioną w art. 83a ust. 2 ustawy, obejmującą prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, dla której uzyskała akredytację, o której mowa w art. 68b ustawy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

  1. kurs;
  2. kurs zawodowy;
  3. seminarium;
  4. praktyka zawodowa.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 4 rozporządzenia seminarium jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania.

Wskazany już wcześniej, art. 3 pkt 17 ustawy o systemie oświaty definiuje kształcenie ustawiczne. Zgodnie z nim przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z wniosku wynika, że adresatami ofert szkoleniowych są jednostki sektora finansów publicznych, głównie szkoły i placówki oświatowe a także organy prowadzące oraz jednostki obsługujące te szkoły i placówki. Świadczone usługi pozostają w bezpośrednim związku ze specyfiką branżową podmiotów zamawiających bądź kierujących uczestników i mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczestników. Wszystkie usługi mające być przedmiotem interpretacji są usługami kształcenia zawodowego.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe z zakresu organizacji i zarządzania, gospodarki finansowej, udzielania zamówień publicznych, kadr, spraw socjalnych, zasad kancelaryjnych, ochrony danych osobowych, itp., prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, dzięki którym osoba kończąca szkolenie otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia są usługami w zakresie kształcenia.

Jednocześnie Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji niepublicznych placówek przez Prezydenta Miasta na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi są objęte ww. wpisem i można je zakwalifikować do usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.



Mając na uwadze postanowienia art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji placówek niepublicznych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia w odniesieniu do wskazanych szkoleń.

W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a uznać należy, iż posiadanie przez Wnioskodawcę statusu placówki kształcenia ustawicznego, uprawnia do zwolnienia od podatku wykonywanych czynności (szkoleń w formie kursów i seminariów), jeżeli mieszczą się one w zakresie przedmiotowym tej regulacji, t.j. dotyczą kształcenia i objęte są wpisem do ewidencji niepublicznych szkół i placówek.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że usługi szkoleniowe spełniają warunki, by korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowe usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, to nie mogą one korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26. Jeżeli zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, to nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c tej ustawy.

W związku z powyższym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż „Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego spełnia warunki, by korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na ww. usługi szkoleniowe na podstawie (…) art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług…”. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi korzystają bowiem ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, a nie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj