Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-387/12/JP
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-387/12/JP
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
infrastruktura
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu polegającego na budowie internetowej platformy usług publicznych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto zrealizuje w 2012r. projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „…”, wniosek z dnia 13 stycznia 2012r. Część wydatków Miasto poniosło w latach 2009-2010 w wysokości 144.801,80 zł (SW, platforma wirtualizacyjna z wdrożeniem, oprogramowanie do replikacji, serwery, macierz dyskowa). Koszty te zostaną przedstawione do refundacji jako kwalifikowane w projekcie. Zarząd Województwa dnia 13 marca 2012r. podjął uchwałę, zgodnie z którą wybrał niniejszy projekt do dofinansowania – Działanie 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych, Priorytet II Społeczeństwo informacyjne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Miasto po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie beneficjentem przedmiotowego projektu a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy. W wyniku realizacji projektu zostanie zakupiona i wdrożona nowoczesna platforma internetowa służąca świadczeniu bezpłatnych usług on-line. Wdrożenie przedsięwzięcia wpłynie pozytywnie na podniesienie efektywności pracy lokalnej administracji samorządowej poprzez: zwiększenie wykorzystania przez społeczność nowoczesnych technologii ITC, podniesienie jakości usług publicznych, usprawnienie procedur administracyjnych, skrócenie czasu obsługi interesantów w urzędzie, obniżenie kosztów świadczenia usług publicznych (wszystkie oferowane usługi publiczne oraz informacje on-line będą bezpłatne), zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich danych (cała wymiana informacji między użytkownikami a urzędem zostanie odpowiednio zabezpieczona przed utratą lub włamaniem), usprawnienie przepływu informacji do mieszkańców, przedsiębiorców, instytucji, stowarzyszeń, inwestorów, stworzenie możliwości załatwiania wielu spraw pomiędzy ww. podmiotami a urzędem drogą elektroniczną (możliwość składania wniosków o wydanie dokumentów lub załatwienia wielu spraw administracyjnych za pośrednictwem internetu). Nowoczesna platforma będzie zintegrowana z portalem e-usług publicznych SEKAP, E-PUAP, a także będzie współpracować z BIP i elektronicznym systemem obiegu dokumentów SODIS (funkcjonującym w UM od 2005r). W ramach projektu m.in. zostaną uruchomione 2 serwery, zakupione 2 zestawy komputerowe dla administratorów oraz 1 urządzenie peryferyjne, zainstalowany będzie 1 program antywirusowy, powstanie 1 portal internetowy dający wszystkim interesantom możliwość szybkiego, bezpłatnego dostępu do obszernego katalogu usług publicznych i informacji on-line. W ramach projektu dostarczone będzie oprogramowanie: portal e-usług publicznych moduł integracji i komunikacji z innymi systemami funkcjonującymi w UM, platforma wirtualizacyjna, platforma replikacji danych i system zarządzania infrastrukturą informatyczną. Wdrożony portal umożliwi wystawienie automatycznego urzędowego poświadczenia odbioru dla każdego użytkownika składającego sprawę. System będzie posiadał posegregowane formularze w wersji elektronicznej. Portal zapewni bezpieczną komunikację z użytkownikiem poprzez połączenie SSL, a także będzie wyposażony w system uwierzytelniania i autoryzacji poprzez rejestrację użytkownika w rozbiciu na osobę fizyczną i prawną. Każdy użytkownik będzie posiadał swoje unikalne hasło i login identyfikujące go w systemie. Po zalogowaniu użytkownik uzyska możliwość składania formularzy z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu cyfrowego lub bez niego, wypełnienia formularza on-line i wydruku lub tylko wydruku, będzie miał także dostęp do własnego konta, które będzie również skrzynką wymiany informacji między urzędem, a użytkownikiem. Logowanie się do portalu poprzez przeglądarkę internetową będzie odbywało się w bezpiecznym środowisku, z wykorzystaniem bezp. Połączenia. portal będzie łatwy w obsłudze, przejrzysty, w pełni skalowalny, odpowiadający przepisom prawa w zakresie wymagań ustawodawcy co do systemów teleinformatycznych i dokumentów w postaci elektronicznej oraz podpisu cyfrowego. System będzie umożliwiał przeglądanie każdego modułu, wniosku, formularza oraz informacji, jednak pełne korzystanie, powodujące przesłanie sprawy do urzędu, musi się odbyć poprzez logowanie i bezpieczne połączenie przesłane wypełnione elektroniczne formularze trafią do elektronicznego systemu obiegu dokumentów spraw (SODIS). Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%. Beneficjent planuje złożyć I wniosek o płatność na początku III kwartału 2012r. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie złożonych faktur VAT. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dnia 30 marca 2012r. Urząd Marszałkowski Województwa w ramach kompletowania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie wystąpił do UM z prośbą o podanie informacji, czy beneficjent jest płatnikiem VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Urzędu Miasta, wobec stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika również, że jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Miasto) realizuje, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projekt pn. „…”.

W wyniku realizacji projektu zostanie zakupiona i wdrożona nowoczesna platforma internetowa służąca świadczeniu bezpłatnych usług on-line. Wszystkie oferowane usługi publiczne oraz informacje on-line będą bezpłatne. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku wyraźnie wskazał, iż wszystkie oferowane usługi publiczne oraz informacje on-line będą bezpłatne, realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma więc możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj