Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-248/12-4/MP
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-248/12-4/MP
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
stawki podatku
usługi konserwacyjne
zarządzanie nieruchomością
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę opodatkowane będą 23% stawką podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 341 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.03.2012 r. (data wpływu 19.03.2012 r.), uzupełnionym w dniu 23.05.2012 r. (data wpływu 28.05.2012 r.) na wezwanie Organu z dnia 14.05.2012 r. (doręczone w dniu 18.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 23.05.2012 r. (data wpływu 28.05.2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 14.05.2012 r. (doręczone w dniu 18.05.2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

  1. Spółka po wybudowaniu osiedla zawierając umowy sprzedaży nieruchomości zobowiązana jest do administracji, zarządu i eksploatacji osiedla, o czym mówi jeden z paragrafów przedmiotowych umów. Spółka wyszczególniając na fakturze usługę zarządzania definiuje tę usługę jako składową kosztów księgowości (której zleciła swoją usługę), kosztów pracownika biurowego, do którego obowiązków należy gromadzenie dokumentacji handlowej i księgowej dotyczącej wydatków związanych z lokalami, kosztów ubezpieczycieli . Spółka przenosi więc koszty poszczególnych usług na poszczególnych właścicieli.
  2. Spółka obciąża mieszkańców osiedla usługą konserwacji i obsługi technicznej, w której zakres wchodzi utrzymywanie czystości w częściach wspólnych, dbałość o rośliny w częściach wspólnych, dbałość o czystość elewacji, konserwacja systemu nawadniania powierzchni wspólnych i konserwacja kanalizacji sanitarnej osiedla.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23.05.2012 r. Wnioskodawca wskazuje ponadto :

  1. Budynki znajdujące się na wybudowanym osiedlu są obiektami wymienionymi w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług W budynku oprócz lokali mieszkalnych mieszczą się również garaże / funkcja niemieszkalna/ . Budynki zostały sklasyfikowane przez spółkę do klasy PKOB 1122.
  2. Usługi konserwacji i obsługi technicznej ( utrzymanie czystości w częściach wspólnych, dbałość o rośliny w częściach wspólnych, dbałość o czystość elewacji, konserwacja systemu nawadniania powierzchni wspólnych i konserwacja kanalizacji osiedla są wykonywane w razie zaistnienia potrzeby . Spółka nie posiada zawartych umów na usługi administracji, zarządu i eksploatacji osiedla.
  3. Usługi „konserwacji kanalizacji sanitarnej osiedla” dotyczą systemu kanalizacyjnego znajdującego się poza przedmiotowym budynkiem.
  4. Konserwacja kanalizacji sanitarnej osiedla oraz konserwacja systemu nawadniania to PKWiU należące do grupowania 45.21.41 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów wodnych i kanalizacyjnych (łącznie z pracami pomocniczymi); usługi te dotyczą konserwacji obiektu budowlanego, jakim jest sieć wodna oraz kanalizacyjna, i są efektem końcowym wykonywanej działalności. Według Klasyfikacji Usług (KU) przedmiotowe usługi mieściły się w zakresie podbranży KU 34301 „Usługi specjalistyczne lądowo-inżynieryjne” (w gałęzi 34 „Usługi w zakresie budownictwa specjalistycznego w obiektach użytkowanych”). Usługi utrzymania czystości w częściach wspólnych , dbałość o rośliny w częściach wspólnych , dbałość o czystość elewacji to PKWIU 81.10.10.0 - usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku. Usługa administracji osiedla to obsługa biurowa / wystawianie faktur, analiza rozrachunków, wykonywanie płatności - PKWIU 82.11.10.0 /usługi związane z administracją biura/.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

AD. 1

Czy w opisanej sytuacji spółka powinna zastosować stawkę podstawową i nie korzysta ze zwolnienia w opodatkowaniu usług, które wykonuje - zgodnie z par 13 ust 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.04.2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ...

AD. 2

Czy w opisanej sytuacji spółka powinna zastosować stawkę podstawową i nie korzysta ze zwolnienia w opodatkowaniu usług, które wykonuje - zgodnie z par 7 ust 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.04.2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

AD.1.

Zakres wykonywanej usługi nie spełnia zdaniem spółki definicji usługi zarządzania nieruchomościami zgodnie z par 13 ust . 1 pkt . 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka nie wykonuje kompleksowej usługi zarządzania a przenosi jedynie na poszczególnych właścicieli koszty usług pomocniczych, które są niezbędne dla funkcjonowania osiedla.

Definicja zarządzania nieruchomościami w kwestii oceny stanu faktycznego, mającego wpływ na prawidłowość zastosowania stawki podatku od towarów i usług to:

  • zgodnie z art. 185 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 roku Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) „zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:
    1. zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości
    2. zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości,
    3. zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów prawa energetycznego,
    4. bieżące administrowanie nieruchomością,
    5. utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem,
    6. uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.


Wykonywana przez spółkę usługa nie spełnia tego zakresu, Wnioskodawca stosuje więc stawkę podstawową.

AD. 2

Usługi konserwacyjne wykonywane w budynkach opodatkowane są, co do zasady, stawką podstawową czyli 23% (zob. art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wyjątek dotyczy robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (zob. § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm. — dalej r.u.p.t.u.) oraz robót konserwacyjnych dotyczących nienależących do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym obiektów budownictwa mieszkaniowego oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych (zob. § 7 ust. 1 pkt 3 r.u.p t.u.).

Przytoczony zakres prac wykonywany przez spółkę nie spełnia wymogów zastosowania stawki obniżonej. Usługa wykonywana jest na częściach wspólnych nieruchomości, Spółka stosuje więc stawkę podstawową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

I tak, w świetle regulacji przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, stawka podatku dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 tej ustawy – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Stosownie zaś do pkt 3 ww. przepisu, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących:

  1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
  2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca, po wybudowaniu osiedla, zawierając umowy sprzedaży nieruchomości zobowiązany jest do administracji, zarządu i eksploatacji osiedla. Wnioskodawca przenosi na poszczególnych właścicieli koszty księgowości (której zleciła swoją usługę), koszty pracownika biurowego, do którego należy gromadzenie dokumentacji handlowej i księgowej oraz koszty ubezpieczycieli. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, nie posiada on zawartych umów na świadczenie usług zarządzania nieruchomościami.

Ponadto Wnioskodawca obciąża najemców osiedla kosztami usługi konserwacji i obsługi technicznej, w zakres których wchodzi utrzymywanie czystości w częściach wspólnych, dbałość o rośliny w częściach wspólnych, dbałość o czystość elewacji, konserwacja systemu nawadniania powierzchni wspólnych i konserwacja kanalizacji sanitarnej osiedla, dotycząca systemu kanalizacyjnego znajdującego się poza budynkiem. Wnioskodawca klasyfikuje świadczone przez siebie usługi jako:

  • konserwacja kanalizacji sanitarnej osiedla oraz konserwacja systemu nawadniania - PKWiU 46.21.41 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów wodnych i kanalizacji (łącznie z pracami pomocniczymi)”,
  • usługi utrzymania czystości w częściach wspólnych, dbałość o rośliny – PKWiU 81.10.10.0 – usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku,
  • usługa administracji osiedla – PKWiU 82.11.10.0 – usługi związane z administracją biura.

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Żaden z powołanych wyżej przepisów ustawy oraz rozporządzenia wykonawczego do ustawy nie wymienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług jako objętych preferencyjną stawką podatku od towarów i usług.

Preferencyjna – 8% stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym. Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania unormowania § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi, stawkę podatku VAT obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Obsługa techniczna osiedla w zakres której wchodzi utrzymanie czystości w częściach wspólnych, dbałość o czystość elewacji i rośliny w częściach wspólnych nie wypełniają definicji robót konserwacyjnych.

Należy ponadto zauważyć, że obniżoną - 8% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się wyłącznie w odniesieniu do robót konserwacyjnych wykonywanych w budynku. Natomiast roboty odnoszące się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, w obecnie obowiązującym stanie prawnym, nie zostały objęte stawką 8%, ponieważ ani w art. 41 ust. 12 ustawy, ani w przepisach wykonawczych do ustawy ustawodawca nie posłużył się tym terminem. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi konserwacji sytemu nawadniania powierzchni wspólnych i konserwacja kanalizacji sanitarnej osiedla wykonywane są poza budynkiem. Żaden z powołanych wyżej przepisów ustawy oraz rozporządzenia wykonawczego do ustawy nie wymienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług jako objętych preferencyjną stawką podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca świadcząc opisane we wniosku usługi nie może również korzystać ze zwolnienia od podatku, wynikającego z § 13 ust. 1 pkt 6 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. Z powyższego przepisu wynika, iż zwolnieniem od podatku objęte są jedynie usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, które są świadczone na zlecenie.

Zasady działalności zawodowej, której przedmiotem jest gospodarowanie nieruchomościami określa ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.).

Zgodnie z art. 184 ust. 1 ww. ustawy, zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości na zasadach określonych w ustawie.

W myśl art. 185 ust. 1 cyt. ustawy o gospodarce nieruchomościami, zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:

  1. zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości;
  2. zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości;
  3. zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego;
  4. bieżące administrowanie nieruchomością;
  5. utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem;
  6. uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.

Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 45.21.41 – roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów wodnych i kanalizacyjnych (łącznie z pracami pomocniczymi, PKWiU 81.10.10.0 – usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku oraz PKWiU 82.11.10.0 – usługi związane z administracją biura. Przedmiotowe usługi nie wypełniają wskazanej powyżej definicji usług zarządzania nieruchomością. Wnioskodawca przenosi jedynie na poszczególnych właścicieli lokali koszty usług pomocniczych, niezbędnych dla funkcjonowania osiedla. Ponadto ze wskazań Wnioskodawcy wynika, iż Spółka nie posiada zawartych umów na usługi administracji, zarządu i eksploatacji osiedla.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca prawidłowo zastosował 23% stawkę podatku dla świadczonych przez siebie usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj