Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-291/12/JP
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-291/12/JP
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
prawa możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012r. (data wpływu 21 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. „…”, będzie realizowany przy wsparciu finansowym pochodzącym z EFRR w ramach RPO W 2007-2013, Priorytet I. Badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.2. Promocja inwestycyjna, typ projektu: organizacja lub udział w imprezach targowo - wystawienniczych oraz kampanie promocyjne w kraju i za granicą.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie jednej kampanii promocyjnej inwestycyjnego potencjału gospodarczego Gminy, jakim są tereny inwestycyjne zlokalizowane na obszarze Gminy. W ramach projektu będzie promowana 1 oferta inwestycyjna obejmująca 3 obszary.

Wydatki związane z wykonaniem projektu dotyczyć będą przeprowadzenia kampanii promocyjnej poprzez: wyprodukowanie folderów reklamowych, ulotek, plakatów, publikacja artykułów w prasie lokalnej i ogólnokrajowej, produkcja i emisja spotów radiowych i telewizyjnych.

W ramach Projektu Gmina weźmie udział w międzynarodowych targach. Podsumowanie projektu nastąpi w drodze konferencji, której głównym celem będzie wzmocnienie wizerunku terenów inwestycyjnych Gminy jako miejsca atrakcyjnego do lokowania inwestycji.

Wytworzone w ramach projektu produkty nie będą odsprzedawane lub udostępniane za odpłatnością.

Wskaźnikiem rezultatu dla projektu „…” jest przeprowadzenie jednej kampanii promocyjnej w pełnym zakresie rzeczowym opisanym wyżej.

Czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 jest Gmina, która na mocy decyzji z 23 czerwca 2010r. Urzędu Skarbowego otrzymała numer identyfikacji podatkowej.

Towary i usługi zakupione przez Gminę w związku z realizacją projektu, w zakresie przeprowadzenia kampanii promocyjnej nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż zakupione elementy promocyjne jak: zestawy piśmiennicze, torby reklamowe, foldery, ulotki, itd. zostaną rozdane podczas targów lub zostaną podarowane potencjalnym inwestorom.

Tereny objęte kampanią promocyjną projektu stanowią własność Gminy.

Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tereny objęte projektem położone są: w strefie aktywności gospodarczej i zieleni parkowej, usług sportu i rekreacji.

Tereny, dla których prowadzona jest kampania promocyjna poprzez niniejszy projekt, należą tylko i wyłącznie do Gminy. Nie występują tutaj nieruchomości stanowiące własność innych podmiotów, a co za tym idzie przy realizacji projektu nie występują środki inne niż publiczne.

Składając wniosek o dofinansowanie projektu „…” zamierzeniem Wnioskodawcy było i jest przeprowadzenie profesjonalnej kampanii promocyjnej. Pokazanie na zewnątrz, że istnieje Gmina, która ma doskonałe położenie, dostępność komunikacyjną i można na jej terenie inwestować.

Realizacja projektu może spowodować, że w przyszłości mogą wystąpić czynności opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż, dzierżawa). W przypadku pojawienia się inwestora zainteresowanego ulokowaniem kapitału na terenach objętych projektem - stosowną umowę z nim zawrze Gmina.

Projekt nie jest ukierunkowany na generowanie bezpośrednich zysków finansowych, natomiast jest opłacalny i korzystny z punktu widzenia ekonomiczno - gospodarczego i społecznego w dłuższej perspektywie. Jego realizacja wpłynie pozytywnie na wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Gminy wśród inwestorów, co powinno w dłuższym okresie czasu przełożyć się na wzrost inwestycji bezpośrednich na jego terenie.

Projekt ze względu na swoją specyfikę - nie generuje dochodu, wobec czego nie wyliczono dla niego luki w finansowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do przedmiotowego projektu ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „…”, którego Beneficjentem jest Gmina.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. „…”. Projekt będzie realizowany przy wsparciu finansowym pochodzącym z EFRR w ramach RPO W 2007-2013, Priorytet I. Badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.2. Promocja inwestycyjna, typ projektu: organizacja lub udział w imprezach targowo - wystawienniczych oraz kampanie promocyjne w kraju i za granicą.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie jednej kampanii promocyjnej inwestycyjnego potencjału gospodarczego Gminy, jakim są tereny inwestycyjne zlokalizowane na obszarze Gminy. W ramach projektu będzie promowana 1 oferta inwestycyjna obejmująca 3 obszary. Tereny objęte projektem położone są: w strefie aktywności gospodarczej i zieleni parkowej, usług sportu i rekreacji. Tereny objęte kampanią promocyjną projektu stanowią własność Gminy.

Zamierzeniem Wnioskodawcy było i jest przeprowadzenie profesjonalnej kampanii promocyjnej. Pokazanie na zewnątrz, że istnieje Gmina, która ma doskonałe położenie, dostępność komunikacyjną i można na jej terenie inwestować.

Wydatki związane z wykonaniem projektu dotyczyć będą przeprowadzenia kampanii promocyjnej poprzez: wyprodukowanie folderów reklamowych, ulotek, plakatów, publikacja artykułów w prasie lokalnej i ogólnokrajowej, produkcja i emisja spotów radiowych i telewizyjnych. W ramach Projektu Gmina weźmie udział w międzynarodowych targach. Podsumowanie projektu nastąpi w drodze konferencji, której głównym celem będzie wzmocnienie wizerunku terenów inwestycyjnych Gminy jako miejsca atrakcyjnego do lokowania inwestycji.

Wytworzone w ramach projektu produkty nie będą odsprzedawane lub udostępniane za odpłatnością. Towary i usługi zakupione przez Gminę w związku z realizacją projektu, w zakresie przeprowadzenia kampanii promocyjnej nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż zakupione elementy promocyjne jak: zestawy piśmiennicze, torby reklamowe, foldery, ulotki, itd. zostaną rozdane podczas targów lub zostaną podarowane potencjalnym inwestorom.

Projekt nie jest ukierunkowany na generowanie bezpośrednich zysków finansowych, natomiast jest opłacalny i korzystny z punktu widzenia ekonomiczno - gospodarczego i społecznego w dłuższej perspektywie. Jego realizacja wpłynie pozytywnie na wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Gminy wśród inwestorów, co powinno w dłuższym okresie czasu przełożyć się na wzrost inwestycji bezpośrednich na jego terenie.

Realizacja projektu może spowodować, że w przyszłości mogą wystąpić czynności opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż, dzierżawa). W przypadku pojawienia się inwestora zainteresowanego ulokowaniem kapitału na terenach objętych projektem - stosowną umowę z nim zawrze Gmina.

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy (czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy). Zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Gminę celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w międzynarodowych targach, przeprowadzenie kampanii promocyjnej, zorganizowanie konferencji, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego „produktu” (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, iż projekt nie jest ukierunkowany na generowanie bezpośrednich zysków finansowych, wytworzone w ramach projektu produkty nie będą odsprzedawane lub udostępniane za odpłatnością, towary i usługi zakupione przez Gminę w związku z realizacją projektu, w zakresie przeprowadzenia kampanii promocyjnej nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT (zakupione elementy promocyjne jak: zestawy piśmiennicze, torby reklamowe, foldery, ulotki, itd. zostaną rozdane podczas targów lub zostaną podarowane potencjalnym inwestorom), niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży.

Sprzedaż i dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Sprzedaż i dzierżawa konkretnych terenów inwestycyjnych są działaniami mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż i dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży i dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu lub wydzierżawienia promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca sam wskazał na to, że realizacja projektu wpłynie pozytywnie na wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Gminy wśród inwestorów, co powinno w dłuższym okresie czasu przełożyć się na wzrost inwestycji bezpośrednich na jego terenie.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi z zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży lub dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Już sama nazwa projektu wskazuje, że planowana kampania promocyjna ma skłonić inwestorów do inwestowania na konkretnych terenach inwestycyjnych (terenach będących własnością Gminy), a zatem ma na celu doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż lub dzierżawę terenów inwestycyjnych, których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, które w przyszłości będą generować obrót opodatkowany VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj