Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-53/12/BW
z 19 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-53/12/BW
Data
2012.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
budynki zbiorowego zamieszkania
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Jaką stawkę podatku VAT Wnioskodawca powinien stosować od sprzedaży wyrobów dla budownictwa mieszkaniowego (spółdzielnie mieszkaniowe, TBS), w zakresie montaż systemu M w budynkach mieszkalnych o powierzchni do 150m2, opracowanie dokumentacji serwisowej na zainstalowanie urządzenia, przeszkolenie użytkownika instalacji w zakresie eksploatacji, dostarczenie niezbędnej dokumentacji eksploatacyjnej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. organu 17 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2012r. (data wpływu 3 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla montażu systemu wkładek na jeden klucz w budynkach mieszkalnych o powierzchni do 150m2jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla montażu systemu wkładek na jeden klucz w budynkach mieszkalnych o powierzchni do 150m2.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 marca 2012r. (data wpływu do tut. organu 3 kwietnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 marca 2012r. znak: IBPP2/443-53/12/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest sprzedawcą wkładek do zamków do drzwi oraz systemów wkładek na jeden klucz.

Dla sprzedaży tych wyrobów Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 23%. Produkty te wykorzystywane są w obiektach: budownictwa mieszkaniowego, budynkach przemysłowych i budowlach.

Ważnym odbiorcą są m. in. spółdzielnie mieszkaniowe, dla których Wnioskodawca realizuje kompleksowe usługi związane z zamknięciami mechanicznymi (indywidualnymi lub systemowymi), które obejmują swym zakresem montaż tych zamknięć w obiektach. Dla tego typu klienta Wnioskodawca wykonuje również:

remonty istniejących systemowych bądź indywidualnych zamknięć (wkładka cylindryczna, kłódka itp) obejmujących swym zakresem tylko ingerencję w element zamykający kompleksowe remonty zamknięć obejmujące swym zakresem: remonty lub wymianę elementów zamykających (wkładka, kłódka, itp.) oraz remonty lub wymianę zamków, samozamykaczy, zawiasów itp.

Między Wnioskodawcą a kontrahentem została zawarta umowa na wykonanie usługi: montaż systemu w budynkach mieszkalnych o powierzchni do 150m2, opracowanie dokumentacji serwisowej na zainstalowanie urządzenia, przeszkolenie użytkownika instalacji w zakresie eksploatacji, dostarczenie niezbędnej dokumentacji eksploatacyjnej. Umowa nie przewiduje odrębnego fakturowania towarów i usług.

Wykonane instalacje zostały wykonane z materiałów i urządzeń zakupionych przez zleceniobiorcę.

Wykonane usługi mieszczą się w zakresie PKD – 33.20.Z Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia.

Natomiast w piśmie z dnia 28 marca 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił:

  • Przedmiotowa usługa montażu systemu M polega na zamontowaniu zamków i klamek do drzwi wejściowych do poszczególnych mieszkań, a także do budynku (nowy blok). Montaż nie jest związany z przeróbkami innych instalacji. Materiały, które są wykorzystywane do wykonania usługi są zakupione przez Wnioskodawcę.
  • Na cenę usługi składa się: koszt materiałów oraz koszt robocizny własnej + marża.
  • Usługa Wnioskodawcy wykonywana jest w ramach czynności remontowych w obiektach budownictwa społecznego (art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, czynności wymienione w poz. 161 zał. nr 3).
  • PKOB dla budynków, w których jest wykonywana przedmiotowa usługa to 11.22 zgodnie z Polska Klasyfikacją Obiektów Budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT Wnioskodawca powinien stosować od sprzedaży wyrobów dla budownictwa mieszkaniowego (spółdzielnie mieszkaniowe, TBS), w zakresie montaż systemu w budynkach mieszkalnych o powierzchni do 150m2, opracowanie dokumentacji serwisowej na zainstalowanie urządzenia, przeszkolenie użytkownika instalacji w zakresie eksploatacji, dostarczenie niezbędnej dokumentacji eksploatacyjnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien stosować stawkę podatku VAT 8% ponieważ jest to usługa budowlana wg wyjaśnień PKD 33.20Z traktowana jest jako roboty budowlane i ma do niej zastosowanie art. 41 ust. 12.

W piśmie z dnia 28 marca 2012r. Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko w sprawie oceny prawnej wskazując, iż według niego przedmiotowa usługa zawiera się w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (czynności wymienione w poz. 161 zał. nr 3) i jest wykonywana w budynkach budownictwa społecznego, w związku z czym można ją opodatkować obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), które weszło w życie z dniem 6 kwietnia 2011r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    • obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    • lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Natomiast zgodnie z objaśnieniami Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowa”, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów Prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 7 cyt. wyżej ustawy przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7a ww. ustawy przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 ww. ustawy).

Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś” – według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia „roboty budowlane” należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś”. Na tej podstawie należało uznać, że sformułowanie użyte przez normodawcę „roboty budowlano-montażowe” zawsze oznaczać będzie czynności, również montaż. „Montaż” to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

W związku z przytoczonymi definicjami stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem została zawarta umowa na wykonanie usługi: montaż systemu w budynkach mieszkalnych o powierzchni do 150m2, opracowanie dokumentacji serwisowej na zainstalowanie urządzenia, przeszkolenie użytkownika instalacji w zakresie eksploatacji, dostarczenie niezbędnej dokumentacji eksploatacyjnej. Umowa nie przewiduje odrębnego fakturowania towarów i usług. Materiały, które są wykorzystywane do wykonania usługi są zakupione przez Wnioskodawcę. Na cenę usługi składa się koszt materiałów oraz koszt robocizny własnej + marża.

Wnioskodawca wyjaśnił, że przedmiotowa usługa wykonywana jest w ramach czynności remontowych w obiektach budownictwa społecznego.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga, jaką stawkę podatku VAT Wnioskodawca powinien stosować do przedmiotowej usługi montażu systemu M.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.Swiadczona usługa wykonywana jest w ramach czynności remontowych w obiektach budownictwa społecznego, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Zatem, mając na uwadze powołany stan prawny oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż skoro przedmiotowa usługa, jak wskazał Wnioskodawca, wykonywana jest w ramach czynności remontowych w obiektach budownictwa społecznego, to podlega ona opodatkowaniu stawką podatku VAT 8%.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do ww. usługi należało uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w załączniku Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wys. 8%) pod poz. 161 załącznika Nr 3 wymieniono „Transport lotniczy pasażerski – wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie i pozarozkładowe pasażerskie – symbol PKWiU ex 51.10.1. Powyższe nie będzie jednak mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem usługi montażu systemu nie są usługami wymienionymi w poz. 161 zał. nr 3 do ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj