Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-746/12/RS
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-746/12/RS
Data
2012.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Odpowiednie stosowanie przepisów

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Zryczałtowany zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dokumentowanie
rolnik ryczałtowy
sprzedaż wysyłkowa


Istota interpretacji
1. Czy prowadzona przez Pana działalność spełnia wymogi pojęcia działalności rolniczej, a Pan posiada status rolnika ryczałtowego, na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.)?
2. Czy w związku z prowadzoną działalnością rolniczą i posiadanym statusem rolnika ryczałtowego, dokonując dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej na rzecz kontrahentów z innych państw UE (Niemcy, Holandia), którzy będą odbierać ten towar i wywozić do swoich krajów, będzie Pan dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) lub sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju?
3. Jakim dokumentem winna być udokumentowana dostawa produktów rolnych na rzecz kontrahenta z innego państwa UE, jeśli transakcja nie spełnia wymogów WDT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie posiadania statusu rolnika ryczałtowego, uznania dokonywanej dostawy na rzecz kontrahentów z Niemiec i Holandii za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów lub sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju oraz sposobu dokumentowania tych transakcji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie posiadania statusu rolnika ryczałtowego, uznania dokonywanej dostawy na rzecz kontrahentów z Niemiec i Holandii za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów lub sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju oraz sposobu dokumentowania tych transakcji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Jest Pan dzierżawcą gospodarstwa rolnego i posiada status rolnika. W gospodarstwie rolnym rozpoczął Pan działalność polegającą na produkcji cebulek i sadzonek konwalii, będącej rośliną wieloletnią (byliną). Cykl produkcji cebulek i sadzonek ww. kwiatów będzie trwał około dwóch lat. Wytworzone produkty roślinne będą znajdować się w stanie naturalnym i będą pochodzić z własnej uprawy na gruncie. Będzie Pan dokonywał dostaw wyhodowanych cebulek. Nabywcami tych produktów roślinnych będą podmioty z innych krajów członkowskich UE (Holandii, Niemiec).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy prowadzona przez Pana działalność spełnia wymogi pojęcia działalności rolniczej, a Pan posiada status rolnika ryczałtowego, na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.)...
  2. Czy w związku z prowadzoną działalnością rolniczą i posiadanym statusem rolnika ryczałtowego, dokonując dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej na rzecz kontrahentów z innych państw UE (Niemcy, Holandia), którzy będą odbierać ten towar i wywozić do swoich krajów, będzie Pandokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) lub sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju...
  3. Jakim dokumentem winna być udokumentowana dostawa produktów rolnych na rzecz kontrahenta z innego państwa UE, jeśli transakcja nie spełnia wymogów WDT...


Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona działalność w postaci produkcji cebulek i sadzonek konwalii, które są uprawiane na gruncie, spełnia wymogi definicji działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, którego treść powołał. Stwierdził Pan, że na gruncie przepisów powołanej ustawy posiada status rolnika ryczałtowego, gdyż spełnia wymogi określone w przepisie art. 2 pkt 19 ustawy, tzn. dokonuje dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Wskazał, że przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Stwierdził Pan, iż będąc rolnikiem ryczałtowym dokonując dostawy produktów rolnych z własnej działalności rolniczej na rzecz kontrahenta z UE (bez względu czy kontrahent jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, czy też nie jest takim podatnikiem) nie realizuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), ani sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, gdyż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie dają możliwości dokonywania rolnikom ryczałtowym tego typu dostaw, zgodnie z art. 13 ust. 6 oraz art. 2 pkt 23 ww. ustawy. Zatem dostawa tego typu będzie traktowana jak dostawa krajowa. Takie potraktowanie dostawy wynika z konstrukcji zwolnienia przedmiotwo-podmiotwego, odnoszącego się do rolnika ryczałtowego, które nie daje takiemu podatnikowi statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży produktów rolnych i usług rolniczych, co wyklucza sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju, a także braku możliwości zarejestrowania się takiego podatnika jako podatnika VAT UE, w zakresie dostaw wewnątrzwspólnotowych, (art. 97 ustawy), co jest z kolei warunkiem potraktowania danej dostawy jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Podobne stanowisko występuje w doktrynie, np. pozycji Adama Bartostiewicza, Ryszarda Kubackiego pod tytułem „VAT. Komentarz”. Wyd. VI, Lex 2012.

Zdaniem Pana, jeśli dokonywałby dostaw produktów rolnych dla podatników krajowych przy spełnieniu wymagań określonych przepisami od art. 115 do 118 ww. ustawy, otrzymywałby od nich fakturę VAT RR oraz zryczałtowany zwrot podatku w wysokości 6,5 %. Ponieważ będzie sprzedawał swoje produkty dla podmiotów unijnych, nie otrzyma od nich faktury VAT RR. Przy tym nie dokonując sprzedaży produktów roślinnych pochodzących z własnej uprawy i nieprzetworzonych sposobem przemysłowym w odrębnych miejscach sprzedaży poza obrębem uprawy, nie będzie obowiązany do wystawienia rachunku, o którym mowa w art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. t.j.), na mocy art. 87 § 2 ww. ustawy. Jednakże nie oznacza to, że sprzedaż taka nie może być udokumentowana rachunkiem, o którym mowa w art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej, choć rachunek taki nie musi spełniać wszelkich wymagań jakie narzucone są takim rachunkom. Wskazał Pan, że podobną opinię wyrażają organy wydające interpretacje podatkowe np. w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak: IPPP3/443-1176/09-2/KC, którego fragment powołał. Zatem ma Pan możliwość dokumentowania swojej sprzedaży na rzecz kontrahentów unijnych rachunkami.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj