Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-918/12-2/JG
z 7 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-918/12-2/JG
Data
2012.11.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu


Słowa kluczowe
czynsz
najem
nieruchomości
przychód
ryczałt ewidencjonowany


Istota interpretacji
W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, uznać należy, iż jedynie określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe Wnioskodawcy jako wynajmującego, a tym samym generuje przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Natomiast ponoszone przez najemcę dodatkowe opłaty - nie stanowią przychodu ze źródła jakim jest najem i tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te bowiem nie mieszczą się w pojęciu „świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.



Wniosek ORD-IN 361 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2012 r. (data wpływu 03.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z najmu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z najmu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 28.08.2012 r. Wnioskodawca zawarł umowę wynajmu mieszkania na podstawie, której zamierza wynająć własne mieszkanie począwszy od 01.09.2012 r. wyłącznie na cele mieszkaniowe dla osoby fizycznej. W ustawowym terminie Wnioskodawca zamierza złożyć oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %.

Postanowienia umowy przewidują m. in. wysokość miesięcznego czynszu za wynajem mieszkania na kwotę 1500 zł, słownie (tysiąc pięćset PLN) miesięcznie od 01.09.2012 do 28.02.2013 i 1550 zł, słownie (tysiąc pięćset pięćdziesiąt PLN) miesięcznie od 01.03.2013 do 31.08.2013.

Ponadto zapisy umowy przewidują, że wartość czynszu najmu nie zawiera w sobie:

  • wszelkich opłat z tytułu eksploatacji przedmiotu najmu płatnych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody oraz wszelkich opłat publiczno- prawnych związanych z nieruchomością oraz
  • zużycia energii elektrycznej, które ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług w terminie 5 dni od przedstawienia danego rachunku Najemcy.

Za datę płatności uznaje dzień przekazania należności Wynajmującemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wyżej wymienionymi postanowieniami umownymi, przychodem z tytułu najmu nieruchomości lokalowej w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r, o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne będzie wyłącznie kwota czynszu najmu (t.j. 1500 zł miesięcznie od 01.09.2012 do 28.02.2013 i 1 550 zł miesięcznie od 01.03.2013 do 31.08.2013.) czy też - oprócz powyższego - do podstawy opodatkowania podatkiem zryczałtowanym należy zaliczać opłaty z tytułu:

  • wszelkich opłat z tytułu eksploatacji przedmiotu najmu płatnych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody wszelkich opłat publiczno-prawnych związanych z nieruchomością oraz
  • zużycia energii elektrycznej, które zgodnie z umową ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług w terminie 5 dni od przedstawienia danego rachunku, które będą płatne Wynajmującemu...

Zdaniem Wnioskodawcy przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie wyłącznie otrzymana kwota czynszu w wysokości 1500 zł miesięcznie od 01.09.2012 do 28.02.2013 i 1550 zł miesięcznie od 01.03.2013 do 31.08.2013.

Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę na podstawie zawartej umowy najmu lokalu mieszkalnego tj.

  • wszelkie opłaty z tytułu eksploatacji wynajmowanego mieszkania płatnych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci nieczystości, ciepła i wody wszelkich opłat publiczno - prawnych związanych z nieruchomością oraz
  • zużycia energii elektrycznej, które ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług, płatne Wynajmującemu nie powodują przysporzenia majątkowego ani przychodu po stronie Wynajmującego oraz nie mieszczą się w pojęciu świadczenia w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r, Nr 51, poz. 307 ze zm.), w związku z powyższym nie powinny być zaliczone do przychodu i nie powinny być one jednocześnie wliczane do podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Wnioskodawca nadmienia, że w swoim uzasadnieniu posiłkował się stanowiskami zajętymi w podobnych sprawach przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2011 r. nr IPPB1/415-786/11 -2/JB,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w imieniu Ministra Finansów w piśmie z dnia 27 maja 2010 r. IBPBII/2/415-276/10/CJSz oraz
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów w piśmie z dnia 16 czerwca 2010 r. ITPB1 /415-269/10/DP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami.

Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu tj.

  • wszelkie opłaty z tytułu eksploatacji wynajmowanego mieszkania płatnych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody wszelkich opłat publiczno - prawnych związanych z nieruchomością oraz
  • zużycia energii elektrycznej, jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z zawartą umową najmu, to najemca ponosi w/w dodatkowe opłaty.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, uznać należy, iż jedynie określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe Wnioskodawcy jako wynajmującego, a tym samym generuje przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Natomiast ponoszone przez najemcę dodatkowe opłaty - nie stanowią przychodu ze źródła jakim jest najem i tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te bowiem nie mieszczą się w pojęciu „świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie stanowią one materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj