Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-610/12/AŻ
z 27 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 04 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 19 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniach 14 i 16 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty emerytowanej nauczycielce zatrudnionej wcześniej w innej szkole zapomogi pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty emerytowanej nauczycielce zatrudnionej wcześniej w innej szkole zapomogi pieniężnej.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 07 sierpnia 2012 r. znak: IBPB II/1/415-610/12/AŻ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 14 sierpnia 2012 r. (uiszczenie opłaty) oraz 16 sierpnia 2012 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Opieką ZFŚS Wnioskodawcy (Szkoły Podstawowej) objęta została (na zasadzie porozumienia z poprzednią dyrekcją szkoły) emerytowana nauczycielka innej szkoły, znajdującej się na terenie innej gminy, motywując to miejscem zamieszkania.

Nie istnieją żadne dokumenty potwierdzające ten fakt. Osoba ta przeszła na emeryturę w 1986 r. Ze względu na tak dawny fakt i wiek emerytki nowy Dyrektor Szkoły utrzymał uprawnienia emerytki do korzystania z funduszu. Ww. emerytowana nauczycielka jest wymieniona w regulaminie ZFŚS jako beneficjent w rozdziale: Osoby uprawnione do korzystania z Funduszu pkt 8 Rozdziału Emeryci innych szkół, którzy zostali uprawnieni do korzystania z funduszu przed przyjęciem niniejszego regulaminu.

Macierzysta placówka ww. osoby nie jest w stanie likwidacji. Osoba ta nigdy też nie była pracownikiem Wnioskodawcy. W związku z tym Wnioskodawca uznał – przydzielając tej osobie świadczenie w 2011 r. z tytułu zapomogi pieniężnej (nie losowej), że nie obowiązuje w tym przypadku zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od tego świadczenia odprowadzony został przez płatnika podatek 18% a następnie został wystawiony PIT-11.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy słusznie został naliczony podatek i wystawiony PIT-11?
  2. Czy osoba ta winna sama obliczyć i odprowadzić podatek a płatnik powinien wystawić PIT-8C?
  3. Czy też świadczenie to nie powinno być opodatkowane?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że emeryt, którego nigdy nie łączył stosunek pracy z Wnioskodawcą powinien zostać opodatkowany i nie obowiązuje w tym przypadku art. 21 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a podatek od przyznanego świadczenia powinien odprowadzić płatnik.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy wskazuje, że wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

W związku z tym, aby możliwym było zastosowanie powyższego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych (nie ma znaczenia czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy czy też inny podmiot),
  • kwota świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż opieką ZFŚS Wnioskodawcy (Szkoły Podstawowej) objęta została (na zasadzie porozumienia z poprzednią dyrekcją szkoły) emerytowana nauczycielka innej szkoły, znajdującej się na terenie innej gminy, motywując to miejscem zamieszkania. Nie istnieją żadne dokumenty potwierdzające ten fakt. Osoba ta przeszła na emeryturę w 1986 r. Ze względu na tak dawny fakt i wiek emerytki nowy Dyrektor Szkoły utrzymał uprawnienia emerytki do korzystania z funduszu. Ww. emerytowana nauczycielka jest wymieniona w regulaminie ZFŚS jako beneficjent w rozdziale: Osoby uprawnione do korzystania z Funduszu pkt 8 Rozdziału Emeryci innych szkół, którzy zostali uprawnieni do korzystania z funduszu przed przyjęciem niniejszego regulaminu. Emerytowana nauczycielka otrzymała w 2011 r. świadczenie z tytułu zapomogi pieniężnej (nie losowej).

Wnioskodawca wskazał również, iż emeryt, który otrzymał świadczenie nigdy nie był jego pracownikiem zatem uważa on, że świadczenie otrzymane przez tę osobę nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższym stanowiskiem nie można się zgodzić. Jak bowiem wyżej wskazano jedną z przesłanek do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy jest aby świadczenie było przyznane osobie w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych. Nie ma zatem znaczenia czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy czy też inny podmiot. Istotnym jest bowiem by świadczenie otrzymywane przez emeryta lub rencistę wynikało z wcześniejszego stosunku pracy (lub stosunków pokrewnych).

Z treści wniosku wynika, iż beneficjentem wypłacanego przez Wnioskodawcę świadczenia pieniężnego była emerytowana nauczycielka innej szkoły, która na zasadzie porozumienia z poprzednią dyrekcją została objęta opieką ZFŚS Wnioskodawcy. Spełnione zatem zostały przesłanki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Opodatkowanie tego świadczenia miałoby miejsce dopiero wówczas, gdyby roczna wartość tego świadczenia (tych świadczeń) przekroczyła kwotę 2.280 zł, przy czym opodatkowaniu podlegałaby tylko nadwyżka powyżej wskazanej kwoty. Od nadwyżki tej płatnik byłby obowiązany, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy. Stosownie bowiem do powołanego artykułu od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 % należności.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek (art. 42 ust. 1 ustawy). Natomiast w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, płatnik jest obowiązany przesłać właściwemu urzędowi skarbowemu roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (PIT-8AR).

Reasumując, wypłacone przez Wnioskodawcę emerytowanej nauczycielce innej szkoły świadczenie pieniężne do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione było z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca postąpił zatem nieprawidłowo potrącając z tego tytułu podatek w wysokości 18% i wystawiając PIT-11.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj