Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-681/12-4/MG
z 21 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-681/12-4/MG
Data
2012.11.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
gmina
inwestycje
opodatkowanie
wpłata


Istota interpretacji
Czy dokonywane przez mieszkańców wpłaty określone w umowach współfinansowania w sprawie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z przyłączami w ramach zadania: „…” będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT?



Wniosek ORD-IN 335 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 20 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 31 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie :

  • braku opodatkowania dokonywanych przez mieszkańców wpłat w sprawie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ramach zadania pn. „…” - jest prawidłowe,
  • braku opodatkowania dokonywanych przez mieszkańców wpłat w sprawie budowy przyłączy w ramach zadania pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanych przez mieszkańców wpłat określonych w umowach współfinansowania w sprawie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z przyłączami w ramach zadania pn. „…”.

Pismem z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 31 października 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje w ramach wykonywania zadań własnych Gminy inwestycję w postaci budowy brakujących sieci wodociągowych i kanalizacyjnych wraz z przyłączami na terenach wiejskich (na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Inwestycja finansowana jest częściowo ze środków Gminy, dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW) w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”, oraz wpłat mieszkańców. Wysokość dofinansowania wynosi 417 055,00 zł, zaś wartość całkowita 768 828, 51 zł. Przedmiotem projektu jest:

Wykonanie sieci kanalizacyjnej:

  1. Wykonanie kanalizacji dla wsi B. i H. (przy drodze wojewódzkiej) – Etap I
    • wykonanie kolektorów głównych A,B,C,D: Kolektory Główny z rur PCV #8709; 200 mm – 1138,0 m + 1m kaskada,
    • wykonanie kolektorów bocznych do kolektorów głównych A, B, C, D: kolektory boczne ... mm 90 m,
    • wykonanie rurociągu tłocznego RT-1: rurociąg z rur PE o #8709; 63 mm 87 m,
    • wykonanie rurociągu ciśnieniowego do RT-1: rurociąg z rur PE o #8709; 40 mm 25m,
    • wykonanie przyłączy niekwalifikowalnych w miejscowości B. i H.(za rzeką): kanały z rur PCV o #8709; 160 mm 105 m,
  1. Wykonanie rurociągu tłocznego dla wsi B.i H.(za rzeką ) – Etap II
    • wykonanie rurociągu tłocznego RT-4: rurociągi z rur PE o #8709; 63 mm 197 m,
    • wykonanie rurociągu ciśnieniowego do RT-4: rurociągi z rur PE o #8709; 40 mm 43 m,
    • wykonanie przyłączy niekwalifikowanych w miejscowości B. i H. (za rzeką): rurociągi z rur PCV o #8709; 160 mm 14 m,
  1. Wykonanie kanalizacji sanitarnej dla Wsi H. (przy drodze wojewódzkiej) – Etap I
    • wykonanie kolektorów głównych E, F, G: kolektory główny z rur PCV #8709; 200 mm – 585,00 m + 2 m kaskada,
    • wykonanie kolektorów bocznych do kolektorów głównych E, F, G: rurociągi z rur PCV o ... mm 146 m,
    • wykonanie rurociągu ciśnieniowego do kolektora E: rurociągi z rur PE o #8709; 40 mm 9 m,
    • wykonanie przyłączy niekwalifikowanych w miejscowości H. (przy drodze wojewódzkiej): rurociągi z rur PCV o #8709; 160 mm 115 m,
  1. Wykonanie kanalizacji sanitarnej do budynku Nr 95 w H. – Etap I
    • wykonanie kolektora bocznego do budynku Nr 95 w H.: rurociągi z rur PCV o #8709; 160 mm 107 m,
    • wykonanie przyłączy niekwalifikowanych do budynku Nr 95 w H.: rurociągi z rur PCV o #8709; 160 mm 24 m,


Budowa sieci wodociągowej:

  • Obszar 2 – M. – sieć wodociągowa: rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 90 mm 355 m, przyłącza i odejścia: rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 90 mm 355 m, przyłącza i odejścia: rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 40 mm 45 m, -Etap II
  • Obszar 5 – G.– B.– sieć wodociągowa: rurociągi z rur polietylenowych o ... mm 410 m, rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 110 mm 280 m, rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 90 mm 6 m, przyłącza i odejścia: rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 63 mm 30 m, rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 90 mm 1 m, - Etap I
  • Obszar 6 – B.– sieć wodociągowa: rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 160 mm 335 m, rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 110 mm 22 m, rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 90 mm 4 m, przyłącza i odejścia: rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 63 mm 120 m, rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 90 mm 11,5 m – Etap I
  • Obszar 7 – L. – M. – sieć wodociągowa: rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 90 mm 475 m, przyłącza i odejścia: rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 63 mm 15 m, rurociągi z rur polietylenowych o #8709; 90 mm 1 m, - Etap II

Realizacja inwestycji odbywać będzie się w dwóch Etapach:

    Etap I – do dnia 31.10.2012 r.
    Etap II – do dnia 31.12.2013 r.

Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym projektu. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aby zrealizować w pełni cel budowy zawierane są z mieszkańcami umowy, w ramach których mieszkańcy partycypują w kosztach przedsięwzięcia zobowiązując się do dokonywania określonych wpłat na poczet realizowanej inwestycji budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z przyłączami oraz korzystania z wykonanej sieci (nieruchomości są podłączone do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej). Wykonanie przyłączy spoczywa na Gminie, która bierze na siebie obowiązek sporządzenia pełnej dokumentacji projektowej, przeprowadzenia przetargu, wyłonienia wykonawcy, nadzoru nad prawidłową realizacją inwestycji.

Gmina po zakończeniu inwestycji przekaże sieć wraz z przyłączami do administrowania, utrzymania oraz dostarczania wody i odprowadzania ścieków za ich pośrednictwem dla mieszkańców Gminy gminnej jednostce organizacyjnej będącej zakładem budżetowym – Zakładowi Gospodarki Komunalnej (ZGK). Wszelkie koszty związanie z utrzymaniem, konserwacją i remontami sieci wraz z przyłączami spoczywają na ZGK. Z tytułu wpłaty wniesionej na podstawie umowy o współfinansowaniu budowy sieci mieszkańcy nie uzyskują żadnych bonifikat w cenach za dostarczaną wodę i odprowadzone ścieki. Wpłaty wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy nie będą stanowić należności Gminy w związku z wykonywanymi na rzecz jej mieszkańców czynnościami podlegającymi opodatkowaniu w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz stanowią element współfinansowania przez mieszkańców Gminy inwestycji realizowanej przez Gminę w ramach jej zadań własnych na podstawie zawartej umowy pomiędzy Gminą a jej mieszkańcami. Dokonywane wpłaty nie mają również wpływu na późniejszą cenę jednostkową usługi świadczonej przez ZGK. Po wybudowaniu sieć wraz z przyłączami pozostanie własnością Gminy, nie nastąpi przeniesienie prawa własności na mieszkańców.

Gmina realizuje w ramach wykonywanych zadań własnych inwestycje w postaci budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami. Inwestycja ta częściowo finansowana jest ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ze środków własnych Gminy oraz wpłat mieszkańców. Gmina, aby w pełni zrealizować cel budowy przedsięwzięcia zawiera z mieszkańcami umowy, w ramach których mieszkańcy partycypują w kosztach budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami zobowiązując się do dokonania określonych wpłat na poczet realizacji inwestycji. Właściciel nieruchomości ma prawo do samodzielnego i dobrowolnego podjęcia decyzji, czy podpisze umowę i będzie partycypował w kosztach budowy czy też nie.

Z tytułu wpłaty wniesionej na podstawie umowy o współfinansowanie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej mieszkańcy nie uzyskają żadnych ekwiwalentnych świadczeń w cenach za dostarczaną wodę i odprowadzone ścieki. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców związane z realizacją inwestycji mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokajaniu zbiorowych potrzeb i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Dokonywane wpłaty nie mają również wpływu na późniejszą cenę jednostkową usługi świadczonej przez Zakład Gospodarki Komunalnej.

Gmina realizuje budowę brakującej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej wraz z przyłączami w ramach wykonywania zadań własnych (na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Wpłaty wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywanymi na rzecz mieszkańców czynnościami podlegającymi opodatkowaniu w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz stanowią element współfinansowania przez mieszkańców Gminy inwestycji realizowanej przez Gminę na podstawie zawartej pomiędzy Gminą a mieszkańcami umowy. W postanowieniach tej umowy nie ma zapisu wiążącego wykonanie przyłączy z wpłatą bądź brakiem wpłaty przez Współfinansującego.

Realizacja inwestycji pn. „…” jest zadaniem kosztowym, dlatego też Gmina korzysta z funduszy Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz wpłat mieszkańców, którzy dobrowolnie partycypują w kosztach realizacji budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej z przyłączami. Mieszkańcy współfinansują realizację całego zadania w tym także budowę przyłączy.

W postanowieniach umowy na współfinansowanie budowy sieci nie ma zapisu wiążącego wykonanie przyłączy i uzależniającego podłączenie do sieci od wpłaty przez Współfinansującego. Właściciel nieruchomości decyduje samodzielnie, czy przyłącze zostanie wykonane w ramach wspólnie wykonanej inwestycji czy też wykona przyłącze we własnym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonywane przez mieszkańców wpłaty określone w umowach współfinansowania w sprawie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z przyłączami w ramach zadania: „…” będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), wpłaty dokonywane przez mieszkańców na podstawie umów cywilnoprawnych są formą współfinansowania realizacji całego projektu, czyli budowy zarówno sieci wodociągowej, kanalizacyjnej jak i przyłączy i nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Określone w umowach wpłaty mieszkańców gminy na rzecz budowy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i przyłączy nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców nie wypełniają również dyspozycji art. 8 ust. 1 ww. ustawy – wpłata nie będzie należnością gminy za świadczone usługi. Wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna wraz z przyłączami nie będzie stanowiła własności mieszkańców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie braku opodatkowania dokonywanych przez mieszkańców wpłat w sprawie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ramach zadania pn. „…”,
  • nieprawidłowe – w zakresie braku opodatkowania dokonywanych przez mieszkańców wpłat w sprawie budowy przyłączy w ramach zadania pn. „…”.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Art. 8 ust. 1 stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi być na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo – przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 123 poz. 858 ze zm.) stwierdza że, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ww. ustawy, realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż gmina w ramach zadań własnych zobowiązana jest do zapewnienia budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych (w rozumieniu przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków), nie jest natomiast zobowiązana do realizacji budowy przyłączy do sieci, gdyż powyższe zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Tym samym budowa przyłącza wodociągowego nie mieści się w ramach zadań własnych gminy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje w ramach wykonywania zadań własnych inwestycję w postaci budowy brakujących sieci wodociągowych i kanalizacyjnych wraz z przyłączami na terenach wiejskich. Inwestycja finansowana jest częściowo ze środków Gminy, dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW) w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”, oraz wpłat mieszkańców. Aby zrealizować w pełni cel budowy zawierane są z mieszkańcami umowy, w ramach których mieszkańcy partycypują w kosztach przedsięwzięcia zobowiązując się do dokonywania określonych wpłat na poczet realizowanej inwestycji budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z przyłączami oraz korzystania z wykonanej sieci (nieruchomości są podłączone do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej). Wykonanie przyłączy spoczywa na gminie, która bierze na siebie obowiązek sporządzenia pełnej dokumentacji projektowej, przeprowadzenia przetargu, wyłonienia wykonawcy, nadzoru nad prawidłową realizacją inwestycji.

Gmina po zakończeniu inwestycji przekaże sieć wraz z przyłączami do administrowania, utrzymania oraz dostarczania wody i odprowadzania ścieków za ich pośrednictwem dla mieszkańców Gminy gminnej jednostce organizacyjnej będącej zakładem budżetowym – Zakładowi Gospodarki Komunalnej (ZGK). Po wybudowaniu sieć wraz z przyłączami pozostanie własnością Gminy, nie nastąpi przeniesienie prawa własności na mieszkańców.

Gmina, aby w pełni zrealizować cel budowy przedsięwzięcia zawiera z mieszkańcami umowy, w ramach których mieszkańcy partycypują w kosztach budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami zobowiązując się do dokonania określonych wpłat na poczet realizacji inwestycji. Właściciel nieruchomości ma prawo do samodzielnego i dobrowolnego podjęcia decyzji, czy podpisze umowę i będzie partycypował w kosztach budowy czy też nie.

Z tytułu wpłaty wniesionej na podstawie umowy o współfinansowanie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej mieszkańcy nie uzyskają żadnych ekwiwalentnych świadczeń w cenach za dostarczaną wodę i odprowadzone ścieki. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców związane z realizacją inwestycji mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji służącej zaspokajaniu zbiorowych potrzeb i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Dokonywane wpłaty nie mają również wpływu na późniejszą cenę jednostkową usługi świadczonej przez Zakład Gospodarki Komunalnej.

Gmina realizuje budowę brakującej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej wraz z przyłączami w ramach wykonywania zadań własnych (na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Wpłaty wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy nie stanowią należności Gminy w związku z wykonywanymi na rzecz mieszkańców czynnościami podlegającymi opodatkowaniu w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz stanowią element współfinansowania przez mieszkańców Gminy inwestycji realizowanej przez Gminę na podstawie zawartej pomiędzy Gminą a mieszkańcami umowy. W postanowieniach tej umowy nie ma zapisu wiążącego wykonanie przyłączy z wpłatą bądź brakiem wpłaty przez Współfinansującego.

Realizacja inwestycji pn. „…” jest zadaniem kosztowym, dlatego też Gmina korzysta z funduszy Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz wpłat mieszkańców, którzy dobrowolnie partycypują w kosztach realizacji budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej z przyłączami. Mieszkańcy współfinansują realizację całego zadami w tym także budowę przyłączy.

W postanowieniach umowy na współfinansowanie budowy sieci nie ma zapisu wiążącego wykonanie przyłączy i uzależniającego podłączenie do sieci od wpłaty przez Współfinansującego. Właściciel nieruchomości decyduje samodzielnie, czy przyłącze zostanie wykonane w ramach wspólnie wykonanej inwestycji czy też wykona przyłącze we własnym zakresie.

Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy, co stwierdzono we wcześniejszych rozważaniach, natomiast budowa przyłączy do sieci zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

W niniejszej sprawie mamy do czynienia ze zobowiązaniem się Gminy na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej do wybudowania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami do sieci i zobowiązaniem się drugiej strony umowy do wpłaty określonej kwoty. Zawarcie tej umowy jest dobrowolne.

W przedstawionej sytuacji będziemy mieć do czynienia z dwojakim charakterem czynności wykonywanych przez Gminę, tj. w zakresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Gmina będzie wykonywała zadania własne, natomiast w zakresie budowy przyłączy do sieci, Gmina będzie świadczyła usługi na rzecz osób dokonujących wpłaty na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z mieszkańcami.

Zatem wpłaty dokonywane przez mieszkańców na rzecz budowy przyłączy stanowią zapłatę za budowę przyłączy do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, których koszt zobowiązana jest ponieść osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Pomiędzy otrzymywaną przez Gminę wpłatą za wykonanie przyłączy a świadczeniem na rzecz dokonującego tej wpłaty mieszkańca Gminy, zachodzi związek bezpośredni, bowiem płatność następuje w zamian za to świadczenie tj. wykonanie przyłącza.

Tym samym, przekazane przez mieszkańców środki pieniężne na rzecz Gminy, w części dotyczącej wykonania przyłączy, stanowią zapłatę z tytułu świadczenia usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z budową przyłączy do sieci Gmina osiągać będzie więc obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, dokonywane przez mieszkańców wpłaty określone w umowach współfinansowania w sprawie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z przyłączami w ramach zadania: „…” będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, będą podlegały opodatkowaniu w części dotyczącej budowy przyłączy, natomiast w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj