Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-197/12/BW
z 30 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-197/12/BW
Data
2012.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
obrót
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
1. Czy uzyskana dotacja stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych środkami z otrzymanej dotacji?
3. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych z własnych środków?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2012r. (data wpływu do tut. organu 29 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2012r. (data wpływu 23 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalania, czy uzyskana dotacja stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych środkami z otrzymanej dotacji i z własnych środków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej, m. in., podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy uzyskana dotacja stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych środkami z otrzymanej dotacji i z własnych środków.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2012r. (data wpływu 23 maja 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 maja 2012r. znak: IBPB1/1/415-253/12/RM, IBPP2/443-197/12/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013 Działanie 8.2 „wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B”, zawarł umowę o dofinansowanie nr xxx. W ramach ww. projektu przewidziane są wydatki na zakup majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych jak również wydatki na szkolenia pracowników. Finansowanie powyższych działań pochodzić będzie ze środków własnych jak i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Środki będą częściowo pochodziły z ww. programu natomiast częściowo ze środków własnych Wnioskodawcy. Część wydatków związanych z programem zostanie przeznaczona na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych a także szkolenie pracowników zarówno z środków własnych jak i z ww. programu. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik od towarów i usług.

Natomiast w piśmie z dnia 17 maja 2012r, Wnioskodawca wskazał:

  • realizacja wymienionego we wniosku Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013 Działanie 8.2.”wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B” jest związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT,
  • realizacja ww. programu nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub świadczonych usług,
  • otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny towarów lub świadczonych usług,
  • podstawą otrzymania przez Wnioskodawcę z EFRR dofinansowania na realizację ww. programu był wniosek złożony przez Wnioskodawcę, a następnie po wybraniu Wnioskodawcy jako beneficjenta programu – umowa o dofinansowanie nr xxx – z dnia 10-11-2011. Wielkość dotacji była uzależniona od województwa z jakiego pochodził wnioskodawca, wielkości przedsiębiorstwa w ramach sektora „Małych i Średnich Przedsiębiorstw” i kategorii wydatków,
  • czynności wykonywane w ramach realizacji ww. projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • dotacja może być przeznaczona tylko na wydatki przewidziane we wniosku o dofinansowanie (a dokładnej w harmonogramie R-F projektu), który stanowi załącznik do ww. umowy o dofinansowanie,
  • wydatki związane z realizacją projektu finansowane ze środków własnych będą służyły wyłącznie czynnościom związanym z realizacją tego projektu. Wydatki te będą przeznaczone na zakup:
    • wartości materialno prawnych tj. oprogramowania serwera – (2 szt.) systemu informatycznego IFA,
    • nowych środków trwałych tj. serwera bazy danych, serwera komunikatorów b2b, szafy serwerowej, kolektora danych – (6szt.) czytników kodów kreskowych – (6 szt.) a ponadto:
    • analizy przedwdrożeniowej,
    • szkoleń specjalistycznych,
  • wydatki, które będą ponoszone ze środków własnych Wnioskodawcy, a związane z realizacją projektu, zostaną zwrócone ze środków stanowiących dotację.
    Wnioskodawca ma otrzymać zwrot w ramach dotacji:
    • 45% wysokości poniesionych wydatków na szkolenia,
    • 50% wysokości poniesionych wydatków na usługi eksperckie oraz
    • 70% dotacji na wydatki inwestycyjne związane z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano, m. in., następujące pytania:

  1. Czy uzyskana dotacja stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług... (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 5)
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych środkami z otrzymanej dotacji... (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 6)
  3. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych z własnych środków... (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 7)

Zdaniem Wnioskodawcy:

  • uzyskana dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Obrotem są również otrzymane zaliczki. W opisanym we wniosku stanie faktycznym otrzymane środki nie będą opodatkowane podatkiem VAT, nie występuje tutaj bowiem bezpośredni związek otrzymanej dotacji z obniżką ceny sprzedawanych towarów i usług. Dotacja zostanie przeznaczona na zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, a także na szkolenie pracowników, które będą wykorzystywane w firmie Wnioskodawcy.
  • przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych środkami z otrzymanej dotacji. W myśl ogólnej zasady, zapisanej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zarejestrowani czynni podatnicy podatku od towarów i usług uprawnieni są do obniżania podatku należnego o podatek naliczony przy dokonywaniu zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT. Nie ma znaczenia okoliczność, że środki pochodzą z ww. Programu.
  • przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych ze środków własnych. W myśl ogólnej zasady, zapisanej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zarejestrowani czynni podatnicy podatku od towarów i usług uprawnieni są do obniżania podatku należnego o podatek naliczony przy dokonywaniu zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…), w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zauważyć należy, iż cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Jeśli zatem dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług – istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną – to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013 Działanie 8.2 „wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B”, zawarł umowę o dofinansowanie nr xxx. W ramach ww. projektu przewidziane są wydatki na zakup majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych jak również wydatki na szkolenia pracowników. Finansowanie powyższych działań pochodzić będzie ze środków własnych jak i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Podstawą otrzymania przez Wnioskodawcę z EFRR dofinansowania na realizację ww. programu był wniosek złożony przez Wnioskodawcę. Wielkość dotacji była uzależniona od województwa z jakiego pochodził Wnioskodawca, wielkości przedsiębiorstwa w ramach sektora „Małych i Średnich Przedsiębiorstw” i kategorii wydatków.

Realizacja wymienionego we wniosku Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013 Działanie 8.2. „wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B” jest związana z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, a otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny towarów lub świadczonych usług.

Dotacja może być przeznaczona tylko na wydatki przewidziane we wniosku o dofinansowanie (a dokładnej w harmonogramie R-F projektu), który stanowi załącznik do ww. umowy o dofinansowanie.

Wydatki, które będą ponoszone ze środków własnych Wnioskodawcy, a związane z realizacją projektu, zostaną zwrócone ze środków stanowiących dotację.

Jak wynika z powyższego dotacja, o której mowa we wniosku, nie stanowi dopłaty do ceny towarów i usług, jak również nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub świadczonych usług, lecz pokrywa wydatki przewidziane we wniosku o dofinansowanie.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie, należy uznać za prawidłowe.

Kwestie odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Czynności wykonywane w ramach realizacji programu podlegają opodatkowaniu. Wydatki, które pokrywane będą dotacją i środkami własnymi będą służyły wyłącznie czynnościom związanym z realizacją Projektu, i a w szczególności jak wskazał Wnioskodawca czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym stanie rzeczy, mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż zarówno od zakupów sfinansowanych dotacją jak i od zakupów sfinansowanych środkami własnymi Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, pod warunkiem, iż nie wystąpią żadne przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Zatem również w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż:

  • uzyskana dotacja (o której mowa we wniosku) nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  • przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych dotacją jak i środkami własnymi

należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj