Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1282/12/BW
z 28 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2012r. (data wpływu 24 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2013r. (data wpływu 19 marca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT przy świadczeniu usług:

  • zakwaterowania i wyżywienia uczniów Wnioskodawcy,
  • wyżywienia pracowników pedagogicznych Wnioskodawcy oraz
  • wyżywienia uczniów innej szkoły

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT przy świadczeniu usług:

  • zakwaterowania i wyżywienia uczniów Wnioskodawcy,
  • wyżywienia pracowników pedagogicznych Wnioskodawcy oraz
  • wyżywienia uczniów innej szkoły.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 marca 2013r. (data wpływu 19 marca 2013r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 11 marca 2013r. znak: IBPP2/443-1282/12/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej MOS) jest jednostką budżetową Starostwa Powiatowego /.../. Został powołany Uchwałą Rady Powiatu (Uchwała Nr XXXW316710) w sprawie założenia Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii /…/ na podstawie art. 12 pkt 8 lit. o oraz pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.), oraz art. 5 ust. 5a, art. 5c pkt 1, art. 58 ust. l i 6 i art. 60 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.).

W dniu 16 lipca 2010r. Urząd Skarbowy /…/ nadał Wnioskodawcy numer identyfikacji podatkowej. Dnia 1 września 2010r. Wnioskodawca rozpoczął świadczenie usług dla młodzieży jego Ośrodka , polegające na zakwaterowaniu jej oraz wyżywieniu zgodnie z prowadzoną jego działalnością.

Celem Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii ujętym w statucie jest udzielenie specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym lub zagrożonej uzależnieniem. Ośrodek zapewnia wychowankom całodobową opiekę, bezpieczeństwo, zaspakaja ich podstawowe potrzeby i chroni przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej. Do dnia 31 sierpnia 2012r. była to jedyna działalność, jaką zajmował się Wnioskodawca.

W dniu 31 sierpnia 2012r. została zawarta Umowa użyczenia, która stanowi załącznik do Uchwały z dnia 16 sierpnia 2012r, Nr 56/2012 Zarządu powiatu /…/. Umowa użyczenia zawarta jest na czas od 1 września 2012r. do 31 lipca 2022r. Umowa użyczenia zawarta jest pomiędzy Powiatem /…/ - Wnioskodawcą a Fundacją /…/.

Przedmiotem użyczenia jest część nieruchomości tj. budynku Wnioskodawcy na działce Nr... prowadzona przez Sąd Rejonowy /…/ Wydział Ksiąg Wieczystych, dla której właścicielem jest Powiat /…/, obejmujący: Pawilon I i II budynku Wnioskodawcy o powierzchni 758 m2; część ogrodu od strony południowej o powierzchni 2,65 ar; część ogrodu od strony północnej o powierzchni 4,6 ar; część ogrodu od strony wschodniej o powierzchni 1 ar.

Użyczenie tych nieruchomości następuje nieodpłatnie na cele funkcjonowania Liceum (zakwaterowanie i wyżywienie).

Liceum decyzją starosty nr … na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 258, poz.2572, z poźn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z póz. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Fundacji /…/ nadał uprawnienia szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności Liceum /…/ mieszczącego się w budynku Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących /…/, kształcącego młodzież w trzyletnim liceum ogólnokształcącym na podbudowie gimnazjum. Nadanie uprawnień szkoły publicznej następuje na wniosek osoby prowadzonej szkołę niepubliczną, w drodze procedury określonej w art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572, z późn. zm), a więc po przedstawieniu pozytywnej opinii /…/ Kuratora Oświaty - Postanowienie /…/ Kuratora Oświaty z 12 września 2011r., DT.543.11.2011.SA (zmiana z dnia 24 października 2011r., DT.543.11.2011 SA) oraz po spełnieniu przez szkołę warunków do uzyskania uprawnień szkół publicznej określonych w art. 7 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy.

Na podstawie art. 82 ust. ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.), zaświadcza się iż:

W dniu 31 sierpnia 2012r. Starosta /…/ dokonał zmiany we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Starostwa Powiatowego /…/ - Liceum /…/ Nr 3/2011 z dnia 21 listopada 2011r. poprzez dodanie wpisu o uruchomieniu internatu dla uczniów tej szkoły z dniem 1 września 2012r. Szkoła mieści się w budynku Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących /…/, internat mieści się w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii (Wnioskodawcy). Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad działalnością Liceum zgodnie z art. 35 ust. 5 cyt. wyżej ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie Oświaty jest Kurator Oświaty /…/.

Biorący w użytkowanie ponosi 2/5 kosztów związanych z utrzymaniem przedmiotu użyczenia, tj. koszty związane z ubezpieczeniem budynku; koszty opłat za energię elektryczną, gaz i inne opłaty związane z utrzymaniem czystości i porządku: koszty bieżących napraw, usuwania awarii, remontów jako prac bieżących niezbędnych do zachowania budynku w stanie niepogorszonym; koszty modemizacyjno-inwestycyjne budynku.

Rozliczenie będzie dokonywane pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją, a okresem rozliczeniowym dla kosztów będzie kwartał. Wnioskodawca będzie przedkładał Fundacji rozliczenie w postaci udokumentowania powyższych kosztów w terminie do dnia 15-tego następnego miesiąca po okresie rozliczeniowym, czyli: za I kwartał do 15 kwietnia itd.

Z dniem 31 sierpnia 2012r. na podstawie Porozumienia z dnia 31 sierpnia 2012r zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją /…/, które prowadzi Liceum /…/ - Wnioskodawca zobowiązał się do sporządzania i wydawania Kadetom 5 posiłków dziennie: śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja - w godzinach uwzględnionych z kierownikiem internatu w ciągu wszystkich dni pobytu w internacie w czasie roku szkolnego 2012/2013. Ustalono, że stawka żywieniowa będzie identyczna jak dla wychowanków Wnioskodawcy i może być zmieniona tylko w przypadku znaczących zmian cen artykułów spożywczych, po obustronnym uzgodnieniu. Do stawki żywieniowej doliczane są koszty osobowe i materiałowo-sprzętowe, związane ze sporządzaniem posiłków w wysokości wynikającej z kalkulacji kosztów. Fundacja jest zobowiązana do wpłaty na konto Wnioskodawcy do 5-go każdego miesiąca zaliczki w wysokości równowartości kwoty wynikającej z pomnożenia ilości planowanych dziennie posiłków w skali miesiąca i stawki żywieniowej. Możliwa jest płatność w dwóch ratach: 1/2 należności przed dniem 5 danego miesiąca i 1/2 przed 15 dniem danego miesiąca. Pozostała kwota po odliczeniu zaliczek za dany miesiąc płatna jest po zakończeniu danego miesiąca z tym, że rozliczenie za grudzień nastąpi do 23 grudnia 2012r. Powyższe porozumienie zawarte jest na okres od 1 września 2012r. do 31 czerwca 2013r.

Młodzież tego Liceum jest zakwaterowana w placówce Wnioskodawcy na podstawie porozumienia w sprawie wyżywienia uczniów Liceum oraz Umowy Użyczenia - nieruchomości nieodpłatnie natomiast media w wysokości 2/5 kosztów związanych z utrzymaniem przedmiotu użyczenia.

Natomiast w piśmie z dnia 19 marca 2013r. Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Wnioskodawca – Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii /…/ jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów systemie oświaty szczegółowo sprecyzowaną w statucie jednostki (między innymi całodobowa opieka). Jednostka nie działa na podstawie ustawy o pomocy społecznej.
  2. Internat prowadzi Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii.
  3. Pomiędzy MOS a Fundacją zawarto umowę użyczenia wyłącznie części nieruchomości. Usługi zakwaterowania dla swoich wychowanków prowadzi Wnioskodawca (MOS), a dla młodzieży Liceum to Fundacja /…/ świadczy usługi zakwaterowania w użyczonej części internatu.
  4. Stołówkę w której świadczone są usługi wyżywienia prowadzi Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii, z której korzystają uczniowie MOS i uczniowie Liceum .
  5. Nauczyciele i wychowawcy są pracownikami pedagogicznymi w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.
  6. Czynności będące przedmiotem pytań są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.
  7. Celem świadczenia przedmiotowych usług będących przedmiotem pytań nie jest osiąganie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę. Świadczone usługi są po kosztach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zakwaterowanie i wyżywienie w placówce jest zwolnione z VAT w stosunku do uczniów Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii (Wnioskodawcy)?
  2. Czy zwolnione są posiłki wydawane dla nauczycieli i wychowawców tego Ośrodka?
  3. Czy wyżywienie uczniów Liceum jest zwolnione z VAT? (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 marca 2013r.)
  4. Jeżeli odpowiedź w pyt. 3 będzie negatywna - to jaką stawkę podatkową należy zastosować do opodatkowania usług całodobowego wyżywienia ? (pytanie statecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 marca 2013r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii na rzecz własnych wychowanków mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tym zapisem zwolnione są usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana, wykonywane:

  • w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  • przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31,32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  • nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31,32 i 33 lit. a lub
  • ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust 17 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. - w myśl art. 1 pkt 13 lit. d) ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) - zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  • nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit a lub
  • ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011r. - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 201 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  • są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia ( § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r.).

Obowiązujące od dnia 6 kwietnia 2011r. ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. zawiera w § 7 ust. 1 pkt 1, łącznie z poz. 7 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia, regulację dotyczącą usług związanych z wyżywieniem w identycznym brzmieniu.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust 3 cyt ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Zgodnie z art. 67a ust 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m. in. powołane.

Biorąc powyższe pod uwagę zdaniem Wnioskodawcy - usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży (uczniów), spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast usługi wyżywienia świadczone, przez stołówki szkolne dla pracowników pedagogicznych szkoły należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, polegającymi na ich żywieniu. Mają one charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę.

W konsekwencji usługi te od dnia 1 lipca 2011r. podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26, w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2011r. Natomiast na podstawie § 2 cyt rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011r. zwolnienie powyższe może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii jest jednostką budżetową prowadzącą internat i stołówkę szkolną w której wydawane są posiłki wychowankom i pracownikom placówki oraz młodzieży Liceum , przebywającej w internacie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii.

Ad.1 Usługi zakwaterowania i sprzedaży posiłków dla uczniów Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii /…/ korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy o podatku od towarów i usług. (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 19 marca 2013r.)

Ad.2 Posiłki wydawane dla nauczycieli i wychowawców MOS (pracownicy pedagogiczni) korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy o podatku od towarów i usług. (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 19 marca 2013r.)

Ad.3, 4 Usługi wyżywienia uczniów Liceum według Wnioskodawcy są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy o podatku od towarów i usług. (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 19 marca 2013r.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 19 marca 2013r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy, przeredagował pytania oznaczone we wniosku nr 3 i nr 4 oraz przeredagował końcowe stanowisko do wszystkich pytań w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 20 grudnia 2012r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 19 marca 2013r. było konsekwencją wezwania tut. organu z 11 marca 2013r. znak: IBPP2/443-1282/12/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytania oznaczone nr 3 i nr 4 oraz końcowe własne stanowisko Wnioskodawcy (odnośnie wszystkich pytań), uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, po. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do przepisu art. 5a ww. ustawy VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o VAT.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Ponadto na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o VAT – zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ww. ustawy o VAT – zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy o VAT, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011r. - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z kolei, w myśl § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  1. są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

Należy również wskazać, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.

Na podstawie 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej prze rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach, młodzieżowe ośrodki socjoterapii są prowadzone dla dzieci i młodzieży, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym są zagrożone niedostosowaniem społecznym i wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i socjoterapii.

Do zadań młodzieżowego ośrodka socjoterapii należy eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi. (§ 14 ww. rozporządzenia. )

W myśl § 16 ww. rozporządzenia, w skład młodzieżowego ośrodka socjoterapii wchodzi co najmniej jedna z następujących szkół:

  1. szkoła podstawowa specjalna;
  2. gimnazjum specjalne;
  3. szkoła ponadgimnazjalna specjalna.

Z kolei, zgodnie z § 19.ust. 1 ww. rozporządzenia, młodzieżowy ośrodek wychowawczy i młodzieżowy ośrodek socjoterapii zapewniają wychowankom całodobową opiekę.

W myśl art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Stąd wynika, że funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży danej szkoły, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi wyżywienia świadczone przez stołówki szkolne dla uczniów innych szkół (Liceum ) oraz pracowników pedagogicznych szkoły należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, maja one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak juz wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągniecie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te od dnia 1 lipca 2011r. podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2011r. Natomiast na podstawie § 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011r. zwolnienie powyższe może być stosowane również do usług wykonanych w kresie od dnia 1 stycznia 2011r.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii) jest jednostką budżetową Starostwa Powiatowego, objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów systemie oświaty. Celem Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii, ujętym w statucie, jest udzielenie specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym lub zagrożonej uzależnieniem. Ośrodek zapewnia wychowankom całodobową opiekę, bezpieczeństwo, zaspakaja ich podstawowe potrzeby i chroni przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej.

Wnioskodawca prowadzi internat w którym świadczy usługi zakwaterowania dla swoich wychowanków. Ponadto prowadzi stołówkę, z której korzystają jego uczniowie oraz uczniowie Liceum .

Sprzedaż posiłków dla uczniów Liceum jest dokonywana na podstawie porozumienia zawartego 31 sierpnia 2012r. pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją /…/, która prowadzi Liceum .

Wnioskodawca wskazał, że czynności będące przedmiotem pytań (tj. zakwaterowanie i wyżywienie) są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy o podatku od towarów i usług. oraz, że celem świadczenia przedmiotowych usług nie jest osiąganie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, czynności te są świadczone po kosztach.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż:

  • usługi wyżywienia świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz uczniów Wnioskodawcy (jako mieszczące się w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą), od dnia 1 stycznia 2011r. korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT,
  • usługi zakwaterowania świadczone na rzecz uczniów Wnioskodawcy(jako mieszczące się w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą), korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawi art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT,
  • wydawanie posiłków dla uczniów Liceum oraz dla pracowników pedagogicznych (nauczycieli i wychowawców) Wnioskodawcy, które jak wskazano powyżej, stanowią usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26, w związku z ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe stanowisko Wnioskodawcy, że usługi o których mowa w pytaniach; tj.:

  1. Usługi zakwaterowani i wyżywienia świadczone w stosunku do uczniów Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii,
  2. wydawanie posiłków dla nauczycieli i wychowawców (pracowników pedagogicznych) Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii oraz
  3. usługi wyżywienia w stosunku do uczniów Liceum ,

korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe, przy czym należy zauważyć, iż podstawą prawną zastosowania tegoż zwolnienia jest:

  • odnośne pytania oznaczonego nr 1 - art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT,
  • odnośnie pytania oznaczonego nr 2 - § 13 ust. 1 pkt 26, w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,
  • odnośnie pytania oznaczonego nr 3 - § 13 ust. 1 pkt 26, w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż wobec uznania że usługi objęte pytaniem oznaczonym Nr 3 korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, pytane oznaczone we wniosku nr 4 jest bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj