Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1577/12/JS
z 11 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 03 lipca 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 03 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania części nadwyżki bilansowej (dochodu po opodatkowaniu) przeznaczonej na działalność społeczną, oświatową i kulturalną Spółdzielni, nie wykorzystanej w kolejnych latach – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania części nadwyżki bilansowej (dochodu po opodatkowaniu) przeznaczonej na działalność społeczną, oświatową i kulturalną Spółdzielni, nie wykorzystanej w kolejnych latach. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 12 lutego 2013 r. znak IBPBI/2/423-1577/12/JS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 25 lutego 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) oraz na podstawie obowiązującego Statutu, Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną, oświatową i kulturalną. W ramach tej działalności organizowane są różnego rodzaju imprezy oraz utrzymywany jest Klub.

Źródłami finansowania działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej są:

  • opłaty członków Spółdzielni, stosownie do zapisów zawartych w art. 4 ust. 5 ustawy o spółdzielniach,
  • wpłaty właścicieli lokali nie będących członkami oraz osób nie będących członkami, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu,
  • środki finansowe z podziału wyniku finansowego Spółdzielni (nadwyżki bilansowej) na podstawie odpowiedniej uchwały Walnego Zgromadzenia Członków.

Uzyskany wynik na działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej jest elementem składowym wyniku finansowego Spółdzielni (nadwyżki bilansowej).

Walne Zgromadzenie Członków zatwierdza sprawozdanie finansowe Spółdzielni oraz dokonuje podziału wyniku finansowego. Wynik finansowy Spółdzielni zapisuje się na koniec roku obrotowego zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jako nadwyżkę kosztów nad przychodami zapisaną w aktywach bilansu jako koszty zwiększające koszty roku następnego lub nadwyżkę przychodów nad kosztami, zapisaną w pasywach bilansu, zwiększające przychody roku następnego.

W roku 2009, zgodnie z uchwałą nr XI Walnego Zgromadzenia Członków z dnia 18 czerwca 2009 r., na działalność Klubu przeznaczono część nadwyżki bilansowej w kwocie 44.783,02 zł, równej dochodowi Klubu za rok 2008, po opodatkowaniu. Z kwoty tej w 2009 r. wydatkowano 283,30 zł.

W roku 2010, zgodnie z uchwałą nr XI Walnego Zgromadzenia Członków z dnia 17 czerwca 2010 r., na działalność Klubu przeznaczono część nadwyżki bilansowej w kwocie 36.044,65 zł, pochodzącej z nie spożytkowanej w 2009 r. nadwyżki bilansowej (44.783,02 zł – 283,30 zł = 44.499,65 zł), pomniejszonej o podatek dochodowy w wysokości 8.455,00 zł od kwoty 44.499,65 zł. W 2010 r. Spółdzielnia uzyskała dochód z działalności Klubu w kwocie 10.434,38 zł.

W roku 2011, zgodnie z uchwałą nr VIII Walnego Zgromadzenia Członków z dnia 17 czerwca 2011 r., na działalność Klubu przeznaczono część nadwyżki bilansowej w kwocie 44.496,03 zł, pochodzącej z nie spożytkowanej w 2010 r. nadwyżki bilansowej w kwocie 36.044,65 zł, powiększonej o dochód z działalności Klubu za 2010 r. w kwocie 10.434,38 zł i pomniejszonej o podatek dochodowy w wysokości 1.983,00 zł od kwoty 10.434,38 zł. W 2011 r. z kwoty 44.496,03 zł na działalność Klubu wydatkowano kwotę 14.783,70 zł.

W roku 2012, zgodnie z uchwałą nr XI Walnego Zgromadzenia Członków z dnia 15 czerwca 2012 r., na działalność Klubu w 2012 r. przeznaczono część nadwyżki bilansowej w kwocie 24.067,30 zł, pochodzącej z nie spożytkowanej w 2011 r. nadwyżki bilansowej w kwocie 29.712,30 zł (44.496,03 zł – 14.783,73 zł) oraz po pomniejszeniu o podatek dochodowy w kwocie 5.645,00 zł od kwoty 29.712,30 zł.

Z pisma uzupełniającego z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 lutego 2013 r.) wynika, iż używając pojęcia „nadwyżki bilansowej” Spółdzielnia ma na myśli dochód po opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ta część nadwyżki bilansowej (dochodu po opodatkowaniu), która zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków została przeznaczona na działalność społeczną, oświatową i kulturalną, nie wykorzystaną w kolejnych latach?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ta część wyniku finansowego z działalności społecznej, oświatowej i kulturalne, która zgodnie z postanowieniami uchwały Walnego Zgromadzenia Członków została przeznaczona na działalność Klubu w roku następnym, skoro podatek dochodowy został opłacony w roku uzyskania dochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Spółdzielnie mieszkaniowe działają na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy, celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności spółdzielni jest:

  • budowanie lub nabywanie budynków w określonych w ustawie celach, np. ustanawiania na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych, ustanawiania na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
  • budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  • udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
  • budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu,
  • obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków (art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 4 ust. 1 cytowanej ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Ponadto, członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią (art. 4 ust. 5 ww. ustawy)

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, że w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych określono zasady i cele działalności spółdzielni mieszkaniowych, a także prawa i obowiązki ich członków.

Spółdzielnie mieszkaniowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „ustawa o pdop”) jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W konsekwencji, spółdzielnie mieszkaniowe podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop, przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem środki pieniężne, jakie wpływają na rachunek Spółdzielni stanowią co do zasady jej przychody podatkowe.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy o pdop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód (art. 7 ust. 1).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną, kulturalną i oświatową, w ramach której organizowane są różnego rodzaju imprezy oraz utrzymywany jest Klub. Źródłami finansowania tej działalności są opłaty członków Spółdzielni (stosownie do zapisów zawartych w art. 4 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych), wpłaty właścicieli lokali nie będących członkami oraz osób nie będących członkami, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu oraz środki finansowe z podziału wyniku finansowego Spółdzielni (nadwyżki bilansowej) na podstawie odpowiedniej uchwały Walnego Zgromadzenia Członków. Uzyskany wynik na działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej jest elementem składowym wyniku finansowego Spółdzielni (nadwyżki bilansowej).

Stosownie do art. 1 ust. 7 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, do spółdzielni mieszkaniowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 1995 r. Nr 54, poz. 288 i Nr 133, poz. 654, z 1996 r. Nr 5, poz. 32, Nr 24, poz. 110 i Nr 43, poz. 189, z 1997 r. Nr 32, poz. 183, Nr 111, poz. 723 i Nr 121, poz. 769 i 770 oraz z 1999 r. Nr 40, poz. 399, Nr 60, poz. 636, Nr 77, poz. 874 i Nr 99, poz. 1151).

Art. 75 Prawa spółdzielczego, który stanowi, że zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych ustaw, stanowi nadwyżkę bilansową. W myśl art. 76 Prawa spółdzielczego, nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia (…).

Wyżej powołane regulacje wskazują, że pojęcie „nadwyżka bilansowa” odpowiada kategorii ekonomicznej „zysk netto”. „Zysk” odpowiada zatem kategorii podatkowej jaką jest dochód.

Jak stanowi bowiem art. 7 ust. 2 ustawy o pdop, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że nadwyżka bilansowa odpowiada dochodowi netto Spółdzielni, a więc stanowi różnicę pomiędzy przychodami a kosztami ich uzyskania, pomniejszoną o uiszczony podatek dochodowy. Nadwyżka bilansowa jest więc kategorią, która powstała w wyniku jej wcześniejszego ujęcia w rachunku podatkowym. Uznanie, iż nadwyżka bilansowa stanowi przychód Spółdzielni, doprowadziłoby zatem w efekcie do podwójnego opodatkowania tego samego dochodu.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółdzielni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj