Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-2/13-2/KT
z 21 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27.12.2012 r. (data wpływu 03.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku działalności statutowej Stowarzyszenia, w tym organizacji pikniku rodzinnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 03.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku działalności statutowej Stowarzyszenia, w tym organizacji pikniku rodzinnego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Celem Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności wspierającej rozwój szkoły, przede wszystkim edukacyjnej i kulturalnej, zwłaszcza w zakresie inicjowania, wspierania i pomocy w przedsięwzięciach edukacyjno–kulturalnych, w szczególności na rzecz dzieci i młodzieży oraz rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

W ramach takich działań Stowarzyszenie zorganizowało Piknik Rodzinny. Celem Pikniku była integracja środowisk z terenów wiejskich, pobudzenie okolicznych mieszkańców do aktywności społecznej na rzecz środowiska lokalnego oraz niwelowanie różnic pomiędzy mieszkańcami. Zorganizowano wiele konkursów na tematy historyczne, przyrodnicze i o lokalnych tradycjach oraz osobach z nimi związanych . Konkursy promowały lokalne walory, pogłębiały wiedzę mieszkańców – dorosłych i dzieci. Ułatwiono tym wzajemne poznawanie i akceptowanie różnic tradycji. Stowarzyszenie uczyło i przekazywało tradycję dzieciom poprzez zabawę i sport, uczyło szanować różnice wynikające z pochodzenia, integracji z dziećmi niepełnosprawnymi. Konkursy poszerzały również wiedzę na temat patrona szkoły. W programie było również wiele atrakcji sportowych i rekreacyjnych. W pikniku wzięło udział ok. 400 osób, w tym większość dzieci w różnym wieku. Przygotowania i udział w pikniku zaangażowały społeczność lokalną do aktywnego działania i wpłynęły na integrację środowiska wiejskiego.

Udział w pikniku był nieodpłatny, jak również nieodpłatne były wszelkie przygotowane atrakcje. Każdy z uczestników mógł też skorzystać z darmowej grillowej porcji.

Organizatorami byli członkowie stowarzyszenia jako wolontariusze. W trakcie pikniku odbyła się aukcja prac wykonanych przez dzieci, związanych z regionem ziemi, które pozwoliły zdobyć środki na rozpoczęcie budowy „ścieżki dydaktyczno – przyrodniczej.”

Stowarzyszenie utrzymuje się ze składek członkowskich przeznaczonych na potrzeby związane z utrzymaniem się Stowarzyszenia i realizowaniem celów statutowych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Za organizację pikniku firmy wystawiły Wnioskodawcy faktury. Dokumenty te są rozliczane w projekcie unijnym. Do tego celu Wnioskodawcy potrzebna jest interpretacja o zwolnieniu działalności statutowej Stowarzyszenia z podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy działalność statutowa Stowarzyszenia jest zwolniona z podatku VAT?
  2. Czy organizacja Pikniku Rodzinnego przez Stowarzyszenie jest zwolniona z podatku VAT?
  3. Czy Stowarzyszenie może stosować przytoczone przepisy o zwolnieniach od podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:


W ocenie Stowarzyszenia, działalność i organizacja Pikniku zwolniona jest z podatku VAT, ponieważ związana jest z działalnością na rzecz nauki, edukacji, oświaty i wychowania.


Dotacje, które otrzymuje Stowarzyszenie, przekazywane są w pełni wyłącznie na te cele (art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, Dz. U. nr 96, poz. 783 ze zm.)


Stowarzyszenie utrzymuje się głównie ze składek członkowskich i dotacji. Dochody wolne od podatku na podst. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w części przeznaczonej na cele statutowe.


Cały dochód Stowarzyszenia jest przekazywany na działalność pożytku publicznego, a tym samym spełnia warunki art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. nr 96, poz. 783 z późn. zmianami).

Członkowie Stowarzyszenia nieodpłatnie świadczyli prace na rzecz Pikniku zajmując się organizacją, obsługą, koordynacją i dystrybucją plakatów i ulotek.

W ramach działalności Stowarzyszenia prowadzone są nieodpłatne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zakresie obszarów zdefiniowanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i szkół podstawowych. Do zajęć takich należą: bajkoterapia, zajęcia logopedyczne, terapia integracji sensorycznej i korektywa, zajęcia muzyczne, rytmiczne, taneczne, plastyczne, zajęcia twórczego rozwoju. Stowarzyszenia utworzyło również cykl spotkań wspierających rodziców mających dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

W świetle art. 34 ww. ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Działalność statutowa i gospodarcza stowarzyszenia stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o stowarzyszeniach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym stowarzyszenia, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.

Z wniosku wynika, że celem Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności edukacyjnej i kulturalnej wspierającej rozwój szkoły, na rzecz dzieci i młodzieży oraz rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Działalność tą Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatnie. Stowarzyszenie utrzymuje się ze składek członkowskich i dotacji przeznaczonych na potrzeby związane z realizowaniem celów statutowych. Cały dochód Stowarzyszenia jest przekazywany na działalność pożytku publicznego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

W ramach takich działań Stowarzyszenie zorganizowało Piknik Rodzinny „Jaś i Małgosia 2012”, którego celem była integracja środowisk z terenów wiejskich, pobudzenie okolicznych mieszkańców do aktywności społecznej na rzecz środowiska lokalnego oraz niwelowanie różnic pomiędzy mieszkańcami. Przygotowania i udział w pikniku zaangażowały społeczność lokalną do aktywnego działania i wpłynęły na integrację środowiska wiejskiego. Udział w pikniku oraz wszelkie przygotowane atrakcje były nieodpłatne. Organizatorami pikniku byli członkowie stowarzyszenia jako wolontariusze, którzy nieodpłatnie świadczyli prace na rzecz pikniku zajmując się organizacją, obsługą, koordynacją i dystrybucją plakatów i ulotek.

Za organizację pikniku firmy wystawiły Wnioskodawcy faktury, które są rozliczane w projekcie unijnym.

Analizując przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w zakresie, w jakim Stowarzyszenie wykonuje nieodpłatnie czynności w ramach działalności statutowej organizacji pożytku publicznego, a nie świadczy odpłatnie usług oraz nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów – to w takim zakresie nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji należy uznać, że Wnioskodawca nie jest w tym przypadku podatnikiem podatku VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a Jego działalność w tym zakresie nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy jednak mieć na uwadze, że dostawa towarów bądź świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, jeżeli mają charakter odpłatny.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy, który stanowi, iż przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Przez dostawę towarów rozumie się natomiast - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia odpłatności. W języku potocznym odpłatność oznacza zapłatę, wynagrodzenie w zamian za rzecz (towar) lub zachowanie (usługę). Należy podkreślić, że pojęcie "odpłatna dostawa" powinno być rozumiane jako ekonomiczne korzyści dla sprzedającego.

Zatem, dostawa towarów jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, jeżeli następuje za wynagrodzeniem oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne. O opodatkowaniu podatkiem VAT czynności dostawy towarów decyduje zatem jej odpłatność.

Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie zorganizowało aukcję charytatywną, Wnioskodawca wskazał bowiem, że w trakcie opisanego wyżej pikniku odbyła się również aukcja prac wykonanych przez dzieci, z której dochód przeznaczony był na rozpoczęcie budowy ścieżki dydaktyczno – przyrodniczej.

Powyższe wskazuje, że w takim przypadku mamy do czynienia z dostawą towarów o charakterze odpłatnym. Sprzedaż obrazów nie jest wyłączona z regulacji art. 5 ustawy (jest ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu), gdyż obraz jest towarem wymienionym w art. 2 pkt 6 ustawy. Ponadto, nabywca obrazu staje się właścicielem obrazu, bowiem następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Poza tym, występuje tu wyraźna odpłatność – wpłata wylicytowanej kwoty pozostaje w bezpośrednim związku z przekazaniem obrazu. Uczestnik aukcji staje się bowiem właścicielem obrazu po zapłaceniu wylicytowanej ceny.

Należy zwrócić uwagę, że aukcja jest zorganizowaną formą sprzedaży, będącą formą przetargu prowadzonego na żywo, uregulowaną w przepisach prawa cywilnego w art. 701, 702, 704 i 705. Zazwyczaj aukcje przeprowadza się wtedy, gdy istnieje wielu potencjalnych nabywców na jeden towar. W polskim prawie cywilnym aukcja stanowi odrębną od przetargu formę zawarcia umowy charakteryzującą się ustnością i bezpośredniością składania ofert.

W rozpatrywanym przypadku odpłatność związana jest ze sprzedażą obrazów w celu pozyskiwania środków pieniężnych na cele statutowe Stowarzyszenia. Natomiast charytatywność aukcji związana jest z przeznaczeniem pozyskanych środków pieniężnych. Zdaniem Organu podatkowego, przekazanie środków pieniężnych na cele charytatywne następuje w związku z nabyciem obrazu, bowiem wpłacone środki są ceną ustaloną w drodze aukcji w zamian za przekazanie obrazu. Na to wskazuje sam charakter przeprowadzanej sprzedaży w formie aukcji.

Przeprowadzona analiza przedstawionego stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów wskazuje, że przekazanie obrazów w ramach aukcji charytatywnej wyczerpuje znamiona odpłatnej dostawy towarów i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wskazać w tym miejscu trzeba, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do postanowień art. 93 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Zatem, Wnioskodawca dokonując odpłatnej dostawy towarów, podlegającej, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT, może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku, o którym mowa w cyt. art. 113 ust. 1 ustawy, w przypadku spełniania przesłanki określonej tym przepisem, tj. dokonania sprzedaży opodatkowanej o wartości nieprzekraczającej kwoty 150.000 zł.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym cała działalność Stowarzyszenia jest zwolniona od podatku, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy bowiem zauważyć, że zwolnienie podatkowe jest to wyłączenie z obowiązku podatkowego określonych podatników (zwolnienie podmiotowe) bądź przedmiotów opodatkowania, tj. określonych czynności wykonywanych przez podatników (zwolnienie przedmiotowe), co wiąże się z całkowitym zaniechaniem poboru podatku. Jednakże, co trzeba podkreślić, jest to preferencja podatkowa dotycząca podmiotów prowadzących działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, w przedmiotowej sprawie przepisy w zakresie podatku VAT dotyczące zwolnień nie mają zastosowania w odniesieniu do czynności niepodlegających ustawie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj