Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1101/12-5/AG
z 11 lutego 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 15 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 6 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej, a także dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. znak ILPB1/415-1101/12-2/AG, ILPP1/443-1081/12-2/MD, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 30 stycznia 2013 r., a w dniu 6 lutego 2013 r. wniosek uzupełniono.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca od x.04.2009 r. prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie transportu drogowego towarów i rozlicza się w formie ryczałtu ewidencyjnego.
Z dniem x.08.2012 r. Zainteresowany dokonał zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług. Od x.09.2012 r. Wnioskodawca zgłosił również gospodarstwo rolne na VAT i od x.09.2012 r. rozszerzył swoją działalność o niepubliczny punkt przedszkolny.
W związku z tym, Wnioskodawca złożył pismo o zmianie formy opodatkowania, z ryczałtu na książkę przychodów i rozchodów (wg skali podatkowej). W październiku 2012 roku Wnioskodawca został wezwany telefonicznie do US w x, w celu złożenia NIP-2 na prowadzenie niepublicznego punktu przedszkolnego. W dniu x.10.2012 r. został nadany odrębny nr NIP dla niepublicznego punktu przedszkolnego. Punkt przedszkolny został zarejestrowany jako oddzielna działalność gospodarcza.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy niepubliczny punkt przedszkolny został prawidłowo zarejestrowany jako oddzielna działalność gospodarcza, rozliczana na książce przychodów i rozchodów?
- W jakiej formie opodatkowana w obecnej sytuacji ma być działalność transportowo-usługowa?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej, oznaczone nr 2. Natomiast odpowiedzi w zakresie pytania oznaczonego nr 1 udzielono postanowieniem z dnia 11 lutego 2013 r. nr ILPB1/415-1101/12-4/AG, ILPP1/443-1081/12-4/MD.
Zdaniem Wnioskodawcy, niepubliczny punkt przedszkolny został nieprawidłowo zarejestrowany jako oddzielna działalność gospodarcza. Zainteresowany uważa, że działalność transportowo-usługowa i niepubliczny punkt przedszkolny, powinny mieć ten sam NIP, jaki Wnioskodawca miał przed rozszerzeniem działalności o punkt przedszkolny. Działalność Wnioskodawca prowadzi jako osoba fizyczna.
Według Zainteresowanego, jego działalność (transport, usługi, punkt przedszkolny) powinna rozliczać się razem, jako jedna działalność na zasadach ogólnych.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż przez zasady ogólne rozumie podatkową księgę przychodów i rozchodów (opodatkowanie wg skali podatkowej).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Wybór formy opodatkowania przez podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą podlega ograniczeniom określonym w przepisach prawa podatkowego.
Co do zasady, w myśl art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (z pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.
Stosownie do treści art. 9a ust. 2 powołanej ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
W myśl art. 6 ust. 4 cyt. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
- w roku poprzedzającym rok podatkowy:
- uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub
- uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro,
- uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub
- rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od 2009 roku prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów, rozliczaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2012 roku dokonał zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług, a od września 2012 roku zgłosił również gospodarstwo rolne na VAT i rozszerzył swoją działalność o niepubliczny punkt przedszkolny.
W związku z tym, Wnioskodawca złożył pismo o zmianie formy opodatkowania, z ryczałtu na podatkową księgę przychodów i rozchodów (wg skali podatkowej).
Według Zainteresowanego, jego działalność (transport, usługi, punkt przedszkolny) powinna rozliczać się razem, jako jedna działalność na zasadach ogólnych, czyli winien prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (opodatkowanie wg skali podatkowej).
Zatem, z przedstawionych informacji wynika, iż Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania zgodną z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wg skali podatkowej. W myśl tego przepisu podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali:
<
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.