Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-999/12-5/MG
z 19 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.11.2012 r. (data wpływu 19.11.2012 r.) oraz w piśmie z dnia 13.02.2013 r. uzupełniającym braki formalne wniosku na wezwanie organu (data nadania 14.02.2013 r., data wpływu 18.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród pieniężnych o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 760 zł związanych z uczestnictwem w programie lojalnościowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród pieniężnych o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 760 zł związanych z uczestnictwem w programie lojalnościowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca Sp. z o.o. (zwana dalej równie „Agencją”) zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych i lojalnościowych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów zleceniodawców.

W ramach działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, Agencja zamierza przedłużyć umowę o współpracy zawartą w dniu 12 czerwca 2012 r. z producentem materiałów budowlanych, zwanym dalej „Klientem”, której przedmiotem jest świadczenie przez Agencję na rzecz Klienta usługi kompleksowej polegającej na organizacji i prowadzeniu programu lojalnościowego (zwanego dalej również „Programem”). Umowa z Agencją, jako Organizatorem Programu obowiązuje do końca 2012 r., z możliwością jej przedłużenia w przypadku podjęcia przez Klienta decyzji o kontynuacji programu w 2013 r.

W ramach aneksu przedłużającego umowę o współpracę zawartego z Klientem (zwanego dalej „umową o współpracy”), Agencja będzie zobowiązana do przygotowania nowych zasad Programu i wdrożenia zmian do istniejącego od 2010 r. programu lojalnościowego Klienta, oraz do jego poprowadzenia i bieżącej obsługi już w zmienionej formule, jako Organizator tego Programu.

Umowa o współpracy, która będzie łączyć Agencję i Klienta ustanowione zostaną dwa etap współpracy. W etapie I nastąpić ma w szczególności przygotowanie i wdrożenie przez Agencję zmian do Programu, tj. dokonanie odpowiedniej zmiany Regulaminu Programu, dokonanie zmian w systemie informatycznym obsługującym Program oraz zmian na stronie internetowej Programu, utrzymanie infolinii, utrzymanie systemu raportowania, archiwizacja formularzy zgłoszeniowych oraz delegowanie zespołu do bieżącej obsługi Programu.

Etap II obejmuje prowadzenie i bieżącą obsługę Programu przez delegowany do tego zespół pracowników Agencji, w tym obsługę infolinii, przyjmowanie i archiwizowanie zgłoszeń do Programu, wysyłanie pakietów powitalnych dla uczestników, wydawanie nagród, raportowanie i analitykę.

W umowie o współpracy Agencja zobowiązała się również do zakupu nagród rzeczowych oraz kart przedpłaconych V., które wydawane będą przez Agencję uczestnikom Programu oraz do przelewania uczestnikom na te karty nagród pieniężnych uzyskiwanych w Programie przez uczestników oraz wydawania nagród rzeczowych za pośrednictwem firmy kurierskiej. Ponadto Agencja, zgodnie z treścią umowy, wydawać ma tzw. „pakiety powitalne” uczestnikom, którzy zgłosili się do Programu, zawierające materiały informacyjne o Programie. Pakiety powitalne dostarcza Agencja, jako Organizator Programu, a koszty związane z dostarczeniem pakietów są zwracane w ramach wynagrodzenia Agencji. Rozliczenia z tytułu umowy o współpracy zawartej z Klientem dokonywane są w ten sposób, że Agencja otrzymuje wynagrodzenie za wykonywaną kompleksową usługę marketingową na które składa się:

  • ustalona, stała kwota za wykonywanie określonych w umowie o współpracy czynności wchodzących w zakres danego etapu;
  • kwota odpowiadająca kwocie nagród wydanych uczestnikom,
  • udokumentowane koszty wynagrodzenia podwykonawców wymienionych w umowie o współpracy, których usługi są niezbędne do prowadzenia Programu, powiększone o prowizję Agencji wg stawki procentowej ustalonej w umowie o współpracę.


Faktury VAT wystawiane są za poszczególne czynności wykonane przez Agencję, z zachowaniem harmonogramu czynności, który stanowi załącznik do umowy o współpracę. Usługa marketingowa opodatkowana jest 23% stawką podatku od towarów i usług VAT.

Zgodnie z Regulaminem, który stanowi załącznik do umowy o współpracę, celem Programu jest zwiększenie sprzedaży określonych produktów Klienta wśród konsumentów i osób prowadzących działalność gospodarczą. W Programie mogą uczestniczyć pełnoletnie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania w Polsce, które dokonały zakupu produktów Klienta, posiadają oryginalny dowód zakupu (paragon, fakturę), zgłosiły się do Programu i uzyskały oryginalny kod kreskowy uprawniający do utworzenia indywidualnego konta uczestnika przez Agencję. Uczestnikami Programu mogą być osoby fizyczne, które:

  1. prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą;
  2. są konsumentami w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego, czyli dokonują zakupów produktów Klienta na potrzeby własne w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową.

Uczestnikami Programu nie mogą być m.in. pracownicy Klienta lub Agencji, ani też osoby pozostające z Klientem lub Agencją w jakimkolwiek stosunku cywilnoprawnym.


Do wzięcia udziału w Programie niezbędne jest, zgodnie z Regulaminem, zgłoszenie polegające na wypełnieniu i przesłaniu papierowej wersji formularza zgłoszeniowego albo na wypełnieniu i przesłaniu formularza zgłoszeniowego za pośrednictwem strony internetowej Programu albo połączeniu się z Infolinią i podaniu danych, a następnie podpisaniu i przesłaniu papierowej wersji formularza. Wypełnienie i przesyłanie formularza zgłoszeniowego przez uczestnika oznacza przystąpienie do programu oraz zgodę na jego realizację zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie. Wypełniając formularz zgłoszeniowy uczestnik deklaruje, czy prawo do nagrody będzie mu przysługiwało w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą i na tej podstawie rejestrowany jest w Programie, jako konsument lub jako przedsiębiorca.


Uczestnikom, którzy dokonali prawidłowego zgłoszenia do Programu Organizator wysyła pakiet powitalny z materiałami informacyjnymi.


Program realizowany jest w następujących po sobie dwunastomiesięcznych Edycjach, które rozpoczynają się w dniu 1 kwietnia zaś kończą w dniu 31 marca roku następnego. Pierwsza edycja Programu realizowana według zasad opisanych poniżej trwać będzie w okresie od 1 kwietnia 2013 r. do 31 marca 2014 r. Kolejna edycja w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do 31 marca 2015 r., itd.

Program polega na wycinaniu i zbieraniu przez uczestników kodów znajdujących się na opakowaniach określonych w Regulaminie produktów Klienta i wysyłaniu tych kodów na adres Organizatora Programu (Agencji) podany w Regulaminie. Do każdego kodu znajdującego się na promowanym produkcie przypisana jest określona ilość punktów, które są następnie przeliczane na nagrodę pieniężną wg zasad określonych w Regulaminie (tzn. 1 pkt = x zł) lub nagrody rzeczowe oraz usługi oferowane w katalogu nagród dostępnym w serwisie internetowym Programu.

Uczestnik może zamówić nagrodę po uzyskaniu co najmniej ilości punktów równoważnych wartości punktowej wybranej przez niego nagrody, uwidocznionej w katalogu nagród. Zgodnie z treścią Regulaminu, Organizator ma prawo do przeprowadzenia jednorazowych akcji promocyjnych, w ramach, których uczestnik może uzyskiwać nagrody opodatkowane na zasadach określonych w regulaminach tych akcji.

Wycięte, zebrane i wysyłane na adres Organizatora Programu (Agencji) podany w Regulaminie przez uczestnika kody, znajdujące się na opakowaniach określonych w Regulaminie produktów Klienta, przeliczane są przez Agencję, jako Organizatora programu, po uprzedniej weryfikacji prawidłowości zgłoszenia do Programu i oryginalności oraz czytelności kodów. Z zastrzeżeniem limitów, o których mowa w zdaniu następnym, uczestnikowi przysługuje prawo swobodnego dysponowania zebranymi punktami w zakresie decyzji o ich zamianie na nagrodę pieniężną lub nagrodę rzeczową oferowaną w katalogu nagród. Maksymalna liczba punktów, jaką uczestnik może zamienić na nagrody w trakcie trwania każdej Edycji Programu, nie może przekroczyć równowartości 2.000 zł, z zastrzeżeniem, iż w zakresie powyższego limitu wartość nagrody pieniężnej jaką uczestnik otrzyma w czasie trwania każdej Edycji Programu nie może przekroczyć 1.000 zł.

Nagroda pieniężna udostępniana jest uczestnikowi na indywidualnej karcie przedpłaconej VE., przy czym minimalna wartość jednorazowego zasilenia karty VE. nie może być mniejsza niż 20 zł. Zgromadzone przez uczestnika w czasie trwania Edycji Programu punkty, których wartość przekracza kwotę 2.000 zł mogą być zamieniane na nagrody w kolejnych Edycjach Programu. Punkty tracą ważność z upływem 2 lat od czasu ich rejestracji.

W celu uzyskania karty przepłaconej VE., uczestnik zobowiązany jest przesłać na adres Agencji określoną w Regulaminie Programu minimalną ilość czytelnych i oryginalnych kodów z promowanych produktów uprawniających do otrzymania nagrody pieniężnej o wartości minimum 20 zł. Po ich otrzymaniu od uczestnika, oraz po wyrażeniu przez Uczestnika woli otrzymania karty VE., Agencja prześle mu przesyłkę zawierającą kartę przepłaconą VE.. Rejestracja uczestnika w Programie jest całkowicie zakończona w momencie utworzenia przez Agencję konta. Dostęp uczestnika do konta jest możliwy poprzez stronę internetową Programu oraz za pośrednictwem infolinii, po uprzedniej jego rejestracji i ustaleniu indywidualnego hasła.


Program prowadzony jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Termin zakończenia Programu nie jest z góry określony w Regulaminie.


Ponadto, tutejszy organ podatkowy w dniu 12.02.2013 r. wezwał telefonicznie Wnioskodawcę (na tę okoliczność została sporządzona notatka służbowa) do doprecyzowania przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wyjaśnienie, czy Spółka, jako Organizator Programu będzie działać na rzecz oraz w imieniu Klienta.

Spółka doprecyzowała zdarzenia przyszłe pismem z dnia 13.02.2013 r. (data nadania 14.02.2013 r., data wpływu 18.02.2013 r.), w którym wyjaśniła, iż Spółka jako Organizator Programu planuje podjęcie działań, które regulować będzie aneks do umowy o współpracy, której przedmiotem będzie określenie zasad współpracy Stron (Agencji i Klienta) w zakresie realizacji przez Agencję (Spółkę) na rzecz Klienta usług związanych z organizacją i przeprowadzeniem programu lojalnościowego. Zaznaczyć należy jednakże, iż na mocy tego aneksu do umowy o współpracy Spółka (reprezentowana przez Zarząd) działać będzie w swoim imieniu, w rozumieniu takim, iż Zespół obsługujący program lojalnościowy składać się będzie ze współpracowników i pracowników Spółki, najemcą pomieszczeń, w których realizowana będzie obsługa programu lojalnościowego jest Spółka, stroną umów z podwykonawcami zatrudnionymi do realizacji programu lojalnościowego (takimi jak kurierzy, dostawcy nagród, bank wydający karty pre-paid, firmy telekomunikacyjne w oparciu o infrastrukturę których wysyłane będą wiadomości SMS) jest Spółka.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygnatura IPPB2/415 -198/12-2/MG) w Interpretacji Indywidualnej z dnia 25 maja 2012 r. obejmującej stan faktyczny w zakresie prowadzenia programu lojalnościowego, którego zasady Spółka planuje obecnie zmienić i w konsekwencji złożyła wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2012 r. opisujący zdarzenie przyszłe, uznał stanowisko Spółki w zakresie prawa skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 37 z pózn. zm.) za prawidłowe. Spółka pragnie podnieść, iż stan faktyczny nie ulegnie zmianie (będzie analogiczny jak w opisie stanu na podstawie którego wydano przedmiotową Interpretację Indywidualną), tj. Spółka wciąż będzie Organizatorem programu lojalnościowego, wciąż działać będzie na rzecz swojego Klienta, zaś współpraca wciąż będzie uregulowana (anektowaną) umową o współpracy przewidującą wynagrodzenie za wykonywaną kompleksową usługę marketingową, fakturowane w analogiczny sposób z zachowaniem tych samych terminów płatności. Pomimo, iż w toku realizacji programu lojalnościowego Spółka zaciągać będzie zobowiązania w imieniu własnym, to czynić to będzie wyłącznie wskutek podpisania aneksu do umowy o współpracy z Klientem i za wynagrodzeniem z tytułu realizacji programu lojalnościowego.

Z ostrożności Spółka pragnie zauważyć, iż zgodnie z Regulaminem, który stanowić będzie załącznik do umowy o współpracy, celem Programu jest zwiększenie sprzedaży określonych produktów Klienta, oraz iż w regulaminie określone zostanie, że pomimo, iż Spółka jako Organizator działa na zlecenie swojego Klienta to do Spółki, jako Organizatora kierowane będą reklamacje, oraz że to Spółka będzie je rozstrzygać oraz, iż to Spółka będzie stroną w postępowaniu w przypadku wystąpienia sporów mogących wyniknąć w związku z realizacją Programu, które nie będą mogły zostać zakończone na drodze polubownej i będą rozstrzygane przez właściwy Sąd Powszechny oraz podtrzymać argumentację podniesioną we wniosku z dnia 16 listopada 2012 r. oraz we wniosku z dnia 5 marca 2012 r., na podstawie którego wydano Interpretację Indywidualną IPPB2/415-198/12-2/MG.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy uczestnicy programu lojalnościowego opisanego w stanie przyszłym, którzy z tytułu uczestnictwa w tym Programie otrzymali nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 760 zł korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 307 z późn. zm.) oraz, czy w związku z powyższym Agencja zobowiązana jest sporządzić i przekazać podatnikom oraz naczelnikom właściwych urzędów skarbowych informację o wysokości przychodów (PIT-8C) zgodnie z art. 42a tej ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie przyszłym opisanym we wniosku program lojalnościowy prowadzony na zlecenie Klienta opiera się na przyznawaniu uczestnikom nagród w ramach tzw. „sprzedaży premiowej”, co uzasadnia zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 307 z późn. zm.), zwanej dalej „u.p.d.o.f.”, do osób fizycznych otrzymujących nagrody bez związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej, nie stanowiące przychodu z te działalności. Mając na uwadze, że w przedstawionym stanie przyszłym uczestnikami Programu będą osoby fizyczne, zarówno będące jak i nie będące przedsiębiorcami, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., przysługiwać będzie uczestnikom, zarejestrowanym w Programie jako konsumenci, czyli nie prowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej związanej z programem, lub pomimo prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej (związanej z Programem lub nie) nabywający produkty Klienta na własne cele konsumpcyjne (prywatne) np. w celu remontu prywatnego mieszkania.

Natomiast w przypadku uczestników - osób fizycznych, którzy otrzymali nagrody w Programie na skutek dokonania zakupu promowanych produktów na cele związane z wykonywaną przez nich pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiące przychód z tej działalności, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. nie znajduje zastosowania.

W zakresie swoich obowiązków jako płatnika, Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany do sporządzania informacji o wysokości przychodów PIT-8C w stosunku do żadnej z ww. wymienionych kategorii uczestników.


Stanowisko to Wnioskodawca uzasadnia następująco:


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności.


Z treści przytoczonego przepisu, w drodze wykładni językowej, można zatem wyprowadzić jednoznaczny wniosek, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do treści tego przepisu zwolniona była z podatku dochodowego, muszą być spełnione następujące warunki:

  • nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • nagroda nie została otrzymana w związku z prowadzoną przez osobę fizyczną pozarolniczą działalnością gospodarczą.


Powyższy przepis nie ustanawia definicji legalnej pojęcia „sprzedaż premiowa”, jak również nie wskazuje wprost, jak należy rozumieć warunek, by wydanie nagrody było związane ze sprzedażą premiową. Brak jest również definicji pojęcia sprzedaży premiowej i bliższego zdefiniowania owego związku w innych przepisach prawa podatkowego i ogólnie w obowiązujących przepisach. Zgodnie z regułami wykładni prawa podatkowego należy w takiej sytuacji posłużyć się wykładnią językowe omawianego przepisu, a w szczególności niezdefiniowanych pojęć składających się na jego treść. Przyjęcie wykładni językowej (literalnej) do interpretacji prawa podatkowego jest nakazem wynikającym z ogólnych zasad stosowania wykładni.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że pojęcie sprzedaży premiowej składa się z dwóch terminów: „sprzedaż” oraz „premiowa”. Pojęcie „sprzedaż” należy rozumieć w sposób określony art. 535 i nast. Kodeksu cywilnego, zgodnie z nakazem wykładni literalnej stanowiącym, że jeżeli określony termin należy do terminów zdefiniowanych w określonej dziedzinie wiedzy, to należ przyjąć, iż termin ten ma takie znaczenie, jak w tej dziedzinie. Zgodnie z powołanym przepisem art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, skutkiem zawarcia takiej umowy jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny.

Z samej treści umowy sprzedaży nie wynika więc obowiązek zapłaty premii (nagrody), zatem źródła tego obowiązku, a tym samym definicji pojęcia „sprzedaż premiowa” nie należy poszukiwać wyłącznie na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego o umowie sprzedaży.

Przez premię, stanowiącą drugi komponent terminu „sprzedaż premiowa” należy rozumieć nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (tak w Nowym Słowniku Języka Polskiego. PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię (nagrodę).

Zdaniem Wnioskodawcy, z punktu widzenia konstrukcji cechą sprzedaży premiowej jest fakt, że wydanie nagrody (premii) nabywcy odbywa się na podstawie instytucji prawa cywilnego, jaką jest przyrzeczenie publiczne wydania nagrody każdemu, kto dokona określonej czynności (w przedstawionym stanie przyszłym zakupu określonej ilości promowanych towarów). Zgodnie z przepisem art. 919 Kodeksu cywilnego, „kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę w wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać.”.

W przedstawionym stanie przyszłym, dochodzi zatem, zdaniem Wnioskodawcy do sprzedaży premiowej bowiem po pierwsze mamy do czynienia z umową sprzedaży, a ponadto zakup dokonany ramach tej umowy jest premiowany nagrodą przyznawaną na podstawie zawartego w Regulaminie programu przyrzeczenia publicznego przyznania nagrody.

Odnosząc się do sposobu definiowania pojęcia „sprzedaż premiowa” przez organy administracji podatkowej, wskazać należy, że zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 1995 r., PO4/AK-722-1110/95, sprzedaż premiowa polega na tym, że do każdego sprzedawanego w danym okresie wyrobu dołączana jest nagroda. Polega więc ona na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów. Natomiast pismo Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 1998 r., PO 2/HD6O65/97/0912, wyjaśnia charakter sprzedaży premiowej, jako przyznanie nagrody w określonej wysokości każdemu nabywcy towaru, który spełni wymagane warunki, a zatem gdy premia (nagroda) nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych. Jak wynika z powyższych stanowisk resortu finansów, sprzedaż premiową cechuje:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.


Wszystkie ww. warunki sprzedaży premiowej spełnione są w Programie prowadzonym przez Wnioskodawcę na zlecenie Klienta. Po zebraniu określonej w Regulaminie ilości kodów z zakupionych produktów uczestnik zgodnie z przyrzeczeniem (gwarancją, zapewnieniem) Organizatora uzyskuje prawo do otrzymania nagrody.

W ocenie Wnioskodawcy, o zakwalifikowaniu nagrody wydanej w Programie, jako związanej ze sprzedaż premiową nie stoi na przeszkodzie fakt, że wydanie nagród następuje za jego pośrednictwem, jako Agencji marketingowej prowadzącej Program. Wydawanie nagrody następuje w imieniu i na rzecz Klienta, którego produkty są promowane, a przekazanie nagród jest elementem kompleksowej usługi świadczonej przez Agencję, która w zakresie wydawania nagród pełni rolę dostawcy. Całkowita wartość wydanych nagród jest Agencji zwracana przez Klienta, a zatem to on jest rzeczywistym świadczeniodawcą a nie Agencja. Klient nie jest ograniczony w możliwości wykonania obowiązku wobec konsumentów polegającego na wydaniu nagrody, a wynikającego z przyrzeczenia publicznego, za pośrednictwem agencji marketingowej.

Stanowisko to zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji. indywidualnej Nr IPPB2/415-198/12-2/MG z dnia 25 maja 2012 r. wydanej w odpowiedzi na zapytanie Wnioskodawcy złożone w związku z prowadzeniem przedmiotowego Programu w jego Edycji trwającej w okresie od 1 lutego 2012 r.

Brak jest podstaw, by przyjąć wykładnię art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. nakazującą stosowanie tego przepisu tylko w przypadkach, gdy sprzedawca wydając kupującemu zakupiony towar dołącza do niego premię (nagrodę), a więc do skonstruowania wymogu tożsamości sprzedawcy i wydającego premię (nagrodę) nie wynikającego z brzmienia przepisu. Oznaczałoby to bowiem ustanowienie dodatkowego warunku do skorzystania ze zwolnienia, czyli ograniczenie jego zakresu w stosunku do zakresu przewidzianego przez ustawodawcę, a zatem zastosowanie wykładni zawężającej prowadzącej do ograniczenia zakresu korzystania ze zwolnienia podatkowego co jest niedopuszczalne.

Powołując się na dotychczasowe orzecznictwo organów podatkowych w zakresie sprzedaży premiowej wskazać należy, że w identycznym jak przedstawiony w niniejszym wniosku stanie faktycznym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 06 września 2010 r. nr ILPB1/415-666/10-4/AO stwierdził, że „Wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł, przekazywanych za pośrednictwem Spółki (Organizatora akcji) w imieniu „Zleceniodawcy” - sprzedawcy premiowanych produktów, bezpośrednio dla odbiorców nagród (klientów sprzedawcy) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Dodać należy, że literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. w sposób jednoznaczny wskazuje, że ustalenie konsekwencji podatkowych dla osoby fizycznej otrzymującej nagrody w ramach sprzedaży premiowej i powiązanych obowiązków płatnika odbywa się z perspektywy statusu osoby, dla której nagroda (premia) jest przewidziana oraz tego, czy osoba ta jest przedsiębiorcą, który w ramach prowadzonej działalności otrzymuje nagrodę (premię), czy też konsumentem. Wykładnia językowa mawianego przepisu pozwala na stwierdzenie, że wydanie nagród w ramach sprzedaży premiowej nie musi być związane relacją tożsamości sprzedawcy - Organizatora akcji promocyjnej i podmiotu wydającego nagrody (premie). Użyty w tym przepisie zwrot „(…) związanych ze sprzedażą premiową (…)„ wskazuje na bezpośredni związek, ale samej premii (nagrody) z faktem dokonania określonego zakupu.

Wobec ustalenia, że nagrody wydawane w Programie spełniają warunek związania ze sprzedażą premiową pozostaje rozważyć, czy w stosunku do uczestników spełnione są pozostałe warunki skorzystania ze zwolnienia podatkowego.

W zadawanym pytaniu zakreślono zakres korzystania ze zwolnienia do kwoty 760 zł. Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. od podatku zwolnione są nagrody, po spełnieniu pozostałych warunków z tego przepisu, których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł. Zatem odnosząc to do stanu przyszłego przedmiotowej sprawy, zdaniem Wnioskodawcy, ze zwolnienia, przy spełnieniu pozostałych warunków korzystać będą uczestnicy, którzy otrzymali jednorazowo nagrodę o wartości niższej niż 760 zł. W przypadku nagród o wartości większej niż 760 zł, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. od nagród pieniężnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody.

Przechodząc do ostatniego z wymienionych na wstępie warunków skorzystania ze zwolnienia wynikającego w przypadku sprzedaży premiowej z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., wskazać należy, że w Programie uczestniczą zarówno osoby fizyczne prowadzące jak i nie prowadzące działalności gospodarczej. Skorzystanie ze zwolnienia przez osoby fizyczne, które nie prowadzą żadnej pozarolniczej działalności gospodarczej, przy spełnieniu pozostałych warunków tego zwolnienia, nie budzi wątpliwości. Wyłączenie możliwości skorzystania ze zwolnienia dotyczy bowiem wyłącznie osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, jeżeli nagrody otrzymane zostały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowią przychód z tej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy z omawianego przepisu wynika w sposób jednoznaczny, że ograniczenie zakresu zwolnienia nie dotyczy osób, które wprawdzie prowadzą działalność gospodarczą (albo w zakresie wykonawstwa robót budowlanych, do których produktów Klienta potencjalnie można by było użyć albo zupełnie niezwiązaną z robotami budowlanymi), ale otrzymywanie nagród nie jest z tą działalnością związane i nie zalicza się do przychodów z tej działalności, bo nabywca produktów Klienta dokonuje zakupu na potrzeby własne, czyli działając, jako konsument.

W związku z powyższym zasady określone w Regulaminie, jak i formularz zgłoszeniowy oparty na tym Regulaminie, przewidują dwie kategorie uczestników: konsument i przedsiębiorca - zaliczając do tej ostatniej kategorii tylko osoby, które otrzymują nagrody w związku z nabywaniem produktów Klienta w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą a zatem nagrody stanowią dla nich przychód z tej działalności. Przedsiębiorca jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jako otrzymane nieodpłatnie świadczenie i opodatkować go wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Podsumowując zdaniem Wnioskodawcy uczestnicy zarejestrowani, jako konsumenci korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. w związku ze sprzedażą premiową, a zarejestrowani, jako przedsiębiorcy - nie korzystają z tego zwolnienia.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie przyszłym nie ma obowiązku sporządzania i przekazywania naczelnikowi urzędu skarbowego oraz podatnikowi informacji o wysokości przychodów PIT-8C.

Zgodnie z art. 42a u.p.d.o.f osoby prawne, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (w chwili obecnej tym ustalonym wzorem jest PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Powołany w przytoczonym przepisie art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się między innymi nagrody i inne nieodpłatne świadczenia. Należy jednak zauważyć, że przepis ten wyłącza spod zakresu swojej regulacji przychody określone w art. 21, a więc również i wymienione w ust. 1 pkt 68 tego artykułu, czyli przychody z tytułu nagród otrzymanych w związku ze sprzedażą premiową.

W przypadku zatem uczestników - konsumentów przedmiotowe nieodpłatne świadczenia stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową i do wysokości 760 zł podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., a zatem z tytułu ich przekazywania w wysokości nie przekraczającej kwoty 760 zł na Agencji nie ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.


W świetle obowiązującego zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj