Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1269/12-6/ISZ
z 5 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły przedstawione we wniosku z dnia 27.11.2012 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku 31.12.2012 r.), uzupełnionym w dniu 20.02.2013 r. (data wpływu 21.02.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 08.02.2013 r. oraz uzupełnionym w dniu 21.03.2013 r. (data wpływu 25.03.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13.03.2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynajmu sal dydaktycznych wraz ze sprzętem dydaktycznym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31.12.2012 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynajmu sal dydaktycznych wraz ze sprzętem dydaktycznym.


Wniosek uzupełniony został w dniu 20.02.2013 r. (data wpływu 21.02.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 08.02.2013 r. oraz w dniu 21.03.2013 r. (data wpływu 25.03.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13.03.2013 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Szkoła, prowadzi działalność wg symbolu PKWiU 2008(85)85.42.12 - Usługi szkół wyższych w zakresie studiów pierwszego stopnia. Szkoła wynajmuje sale dydaktyczne dla Stowarzyszenia :

  • 85.59.12 kursy komputerowe,
  • 85.59.13 usługi w zakresie doskonalenia zawodowego,
  • 85.59.19 usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 85.60.10 usługi wspomagające edukację,

które Stowarzyszenie realizuje z projektów Unijnych Kapitał Ludzki.


Uczelnia ustawowo jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26b.


W uzupełnieniu dodano, że Szkoła wynajmuje sale dydaktyczne dla Stowarzyszenia na prowadzenie kursów dla osób bezrobotnych, oraz kursy doskonalenia zawodowego tj.:

  • Kurs kwalifikacyjny z języka migowego dla nauczycieli „Cała szkoła miga” POKL 09.04.00-14-078/11,
  • Kurs kwalifikacyjny dla nauczycieli z pedagogiki leczniczej „Wykwalifikowany nauczyciel szansą na rozwój ucznia” POKL 09.04.00-14-106/11,
  • Kurs „Bukieciarstwo” POKL 07.02.01-14-173/10,
  • Kurs „Fryzjerstwo” POKL 07.02.01-14-173/10,
  • Kurs „Pomocnik kucharza” POKL 07.02.01-14-173/10,
  • Kurs „Kosmetyczka” POKL 07.02.01-14-173/10,
  • Kurs „Pracownik wykończenia w budownictwie” POKL 07.02.01-14-173/10,
  • Kurs „Pracownik administracyjno-biurowy” POKL 07.02.01-14-173/10,
  • „Tęcza” Program aktywizacji Romów oraz promocja kultury romskiej POKL 01.03.01-00-367/11
  • Zajęcia z psychologiem POKL 07.02.01-14-113/10,
  • „Kurs komputerowy” POKL 07.02.01-14-173/10,

wyżywienie uczestników na kursach POKL 07.02.01-14-173/10.


Wnioskodawca wynajmuje sale dydaktyczne wraz ze sprzętem dla Stowarzyszenia na prowadzenie kursów doskonalenia zawodowego, kursów komputerowych, kursów dla bezrobotnych zarejestrowanych w Urzędach Pracy w celu pozaszkolnych form edukacji np. bukieciarki, kosmetyczki, fryzjerki, kucharki, magazyniera, oraz wyżywienie uczestników na tych kursach. Stowarzyszenie realizuje te kursy ze środków unijnych Kapitał Ludzki. Uczelnia ustawowo zwolniona jest z podatku od towarów i usług na postawie art. 43 ust. 1 pkt 26b.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy uczelnia powinna naliczyć dla Stowarzyszenia podatek VAT, za wynajem sal dydaktycznych oraz wyżywienie uczestników na tych kursach, współfinansowanych ze środków unijnych Kapitał Ludzki, i doliczać do limitu o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z art. 43 ust. 1 pkt 29c zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwaklifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 punkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 uwstawy).


Zgodnie z art. 96 ust. 5 pkt 1 i2 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa.

Ustawodawca w art. 43 ustawy o VAT określił zakres zwolnień przedmiotowych.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

    - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto przepisem art. 43 ust. 17a ustawy, ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m. in. w art. 43 ust. 1 pkt 29, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy oraz przedmiotowego z podatku od towarów i usług na postawie art. 43 ust. 1 pkt 26b. Uczelnia ponadto wynajmuje sale dydaktyczne wraz ze sprzętem dla Stowarzyszenia na prowadzenie kursów doskonalenia zawodowego, kursów komputerowych, kursów dla bezrobotnych zarejestrowanych w Urzędach Pracy w celu pozaszkolnych form edukacji np. bukieciarki, kosmetyczki, fryzjerki, kucharki, magazyniera, oraz wyżywienie uczestników na tych kursach. Stowarzyszenie realizuje te kursy ze środków unijnych Kapitał Ludzki.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy uczelnia powinna naliczyć dla Stowarzyszenia podatek VAT, za wynajem sal dydaktycznych oraz wyżywienie uczestników na tych kursach, współfinansowanych ze środków unijnych Kapitał Ludzki, i doliczać do limitu o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zwolnienie to obejmuje również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26: finansowane w całości ze środków publicznych - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o VAT, nie wystarcza, by usługa była w całości finansowa ze środków publicznych, lecz usługa musi być usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Wskazać należy, iż pojęcia kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług, jak również w samej Dyrektywie, ani, jak dotąd, w żadnym z wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE. Pojęcia te wyjaśnione zostały natomiast w art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1). Zgodnie z jego treścią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Podsumowując, by dane świadczenie usług korzystało ze zwolnienia od podatku o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 c ustawy, dana usługa powinna być w całości finansowana ze środków publicznych oraz jest usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Tylko w przypadku spełnienia obu tych warunków ze zwolnienia tego może korzystać również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związana. Zwolnienie, o którym mowa wyżej, na podstawie art. 43 ust 17 i ust. 17a ustawy, ma jednak zastosowanie tylko do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (czyli usługami kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego), jeżeli są one niezbędne do wyświadczenia usługi podstawowej i są dokonywane przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że usługa, jaką Uczelnia świadczy na rzecz Stowarzyszenia, wynajmującego od Wnioskodawcy sale dydaktyczne wraz z wyżywieniem uczestników kursów, nie jest usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, lecz usługą najmu oraz odrębną usługą gastronomiczną. Opisane usługi są świadczone przez odrębny podmiot, tj. przez podmiot niewykonujący usługi kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego finansowanej w całości ze środków publicznych. Jak wskazano w opisie sprawy, to Stowarzyszenie wyświadcza usługę zwolnioną od podatku od towarów i usług, a nie Wnioskodawca.

W związku z powyższym, stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy, w sprawie będącej przedmiotem zapytania, nie są spełnione przesłanki uprawniające Uczelnię do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Reasumując, dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług najmu sal dydaktycznych, wraz z wyżywieniem uczestników kursów przeprowadzanych przez Stowarzyszenie, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Tym samym, uzyskany obrót z wyświadczenia ww. usług należy zliczać do limitu o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, po przekroczeniu którego Wnioskodawca utraci zwolnienie podmiotowe w podatku od towarów i usług w związku z świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem i zgodnie z art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa, Wnioskodawca będzie zobowiązany złożyć zgłoszenie rejestracyjne VAT-R.

Jednocześnie ww. czynności tj. najem pomieszczeń oraz wyżywienie uczestników kursów, wykonane od momentu, w którym Wnioskodawca utraci zwolnienie podmiotowe są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w stawce właściwej dla danego świadczenia usług.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj