Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-23/12-5/JG
z 4 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-23/12-5/JG
Data
2012.05.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
działalność statutowa
fundusz inwestycyjny
jednostka uczestnictwa
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wykup jednostek uczestnictwa stanowi koszt uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy?



Wniosek ORD-IN 798 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony w dniu 23 stycznia 2012 r. i w dniu 18 kwietnia 2012 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zainwestował pewne środki w fundusze inwestycyjne celem uzyskania przychodu. Pewna ich część przyniosła przychód, a pewna stratę, w związku z czym Wnioskodawca podjął decyzję o wykupie jednostek uczestnictwa w tych funduszach kapitałowych.

Podstawowymi zadaniami statutowymi Wnioskodawcy są: kształcenie studentów w celu przygotowania ich do pracy zawodowej; wychowanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka; upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych; kształcenie w celu zdobycia i uzupełnienia wiedzy; stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów; prowadzenie działalności integracyjnej na rzecz studentów i pracowników; działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych; prowadzenie działalności charytatywnej na rzecz dzieci i młodzieży; współpraca ze szkołami wyższymi i innymi instytucjami w celu doskonalenia procesu dydaktycznego oraz zapewnienia studentom przyszłych miejsc pracy.

Ponadto, Statut przewiduje, że uczelnia może także prowadzić badania naukowe i prace rozwojowe, świadczyć usługi badawcze oraz prowadzić działalność wydawniczą i publikować wyniki prac badawczych.

Statut przewiduje katalog źródeł środków finansowych na pokrycie prowadzenia działalności statutowej. Paragraf ten przewiduje, że uczelnia może pozyskiwać środki z zasobów finansowych założyciela; opłat pobieranych przez uczelnię; wpływów ze sprzedaży własnych wydawnictw; darowizn, zapisów spadków i innych tytułów przewidzianych prawem; ofiarności publicznej krajowej i zagranicznej; innej działalności przewidzianej w statucie; wyodrębnionej działalności gospodarczej; przewidzianych prawem dotacji; odsetek od lokat kapitałowych; budżetu państwa; środków Unii Europejskiej; dochodów z organizacji, sympozjów i seminariów krajowych i zagranicznych oraz z innych źródeł.

W piśmie uzupełniającym z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.) Wnioskodawca wskazał, że dnia 16 maja 2011 r. nabył jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2007 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1566). (…)

Zgodnie z radą pracownika i ekspertów Banku, wszystkie fundusze miały przynieść dochód zasilający budżet Uczelni w całości od początku istnienia Uczelni, tj. od 2000 r., przeznaczony na cele statutowe. Na dzień dzisiejszy odkupione zostały przez Uczelnię następujące fundusze:

Tabela – załącznik PDF – str. 8.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykup jednostek uczestnictwa stanowi koszt uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Nie ma przy tym znaczenia termin wydatkowania owych dochodów.

Należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy nie uzależnia ponadto możliwości skorzystania z owego zwolnienia od źródła pochodzenia przychodów. Zwolnieniu podlegają więc również dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe, tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Co, istotne, postanowienia Statutu wskazują, iż Wnioskodawca może pozyskiwać środki finansowe na pokrycie kosztów prowadzenia działalności statutowej m.in. z tzw. innych źródeł.

Stąd należy wskazać, że dla możliwości kwalifikacji poniesionych wydatków na wykup jednostek uczestnictwa w funduszu jako kosztów uzyskania przychodu jest niezbędne określenie celu, w ramach którego w ogóle doszło do założenia tego funduszu oraz następnie wskazanie celu na jaki dochód powstały po wykupie jednostek uczestnictwa zostanie wydatkowany.

Zgodnie z postanowieniami Statutu Uczelni, Wnioskodawca może pozyskiwać środki finansowe na pokrycie kosztów prowadzenia działalności m.in. z tzw. innych źródeł. Zakup jednostek uczestnictwa stanowi lokatę wolnych środków uczelni, której celem jest przysporzenie korzyści majątkowych, które przekazane zostaną na cele statutowe.

W związku z powyższym, wypływ środków na wykup jednostek uczestnictwa w funduszu ma bezpośredni związek z wypływem na cele statutowe i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Nadwyżka finansowa powstała przy odsprzedaży jednostek uczestnictwa skierowana na finansowanie działalności statutowej jest w związku z tym przychodem z cytowanych wyżej „innych źródeł”. Natomiast strata finansowa spowodowana sprzedażą jednostek uczestnictwa po cenie niższej od ceny zakupu nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Natomiast sam wypływ środków na zakup jednostek uczestnictwa w funduszu nie ma wpływu na koszty do czasu wykupu tych jednostek.

Stąd - w ocenie Wnioskodawcy - należy wskazać, że dla możliwości kwalifikacji poniesionych wydatków na wykup jednostek uczestnictwa w funduszu jako kosztów uzyskania przychodu jest niezbędne określenie celu, w ramach którego w ogóle doszło do założenia tego funduszu oraz następnie wskazanie celu, na jaki dochód powstały po wykupie jednostek uczestnictwa zostanie wydatkowany.

Art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że nie uznaje się za koszt uzyskania przychodu wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że wydatki na wykup jednostek uczestnictwa stanowić będą koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowa kwestia była przedmiotem rozstrzygnięcia uchwały siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 13 marca 2002 r. sygn. akt III ZP 211/01, opubl. Glosa 2002/11/47. Sąd jednoznacznie stwierdził, że dochód podmiotu, którego cel statutowy stanowi wspieranie działalności naukowej jest wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, także w części wykorzystanej na lokatę kapitału przez nabycie papierów wartościowych, czy inwestycję w fundusze kapitałowe. Zwrócono uwagę, że bez znaczenia pozostaje fakt, czy ostatecznie inwestycja przyniosła zysk, czy stratę.

Wnioskodawca uważa, że należy zwrócić uwagę na rozstrzygnięcie NSA wyrażone w wyroku z dnia 14 stycznia 2009 r. sygn. II FSK 1447/07: Art. 15 ust. 1 ustawy z 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Użyty w tym przepisie wyraz „w celu” oznacza, że pomiędzy wydatkiem a przychodem musi zachodzić bezpośredni związek. Istotny jest zatem cel uzyskania przychodu, a w jednostkach deklarujących przeznaczenie dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy cel musi być zbieżny z celem określonym w statucie fundacji.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca zaznacza, że inwestycja w fundusze kapitałowe miała wygenerować przychód dla Uczelni do realizacji celów statutowych (tj. określonych w § 4 i § 5 Statutu) należy wskazać, że wydatki na wykup jednostek uczestnictwa w funduszach są neutralne podatkowo dla Wnioskodawcy tak długo, dopóki pozyskany z tego tytułu dochód nie zostanie przeznaczony na wydatki zbieżne z celami statutowymi. Bez znaczenia pozostaje fakt, czy fundusz przyniósł zysk, czy poniósł stratę. Bowiem, jak wskazał NSA w wyroku z dnia 17 grudnia 2008 r. sygn. II FSK 1399/07: (...) dyspozycja tego przepisu obejmuje różne, nieskategoryzowane (poza przypadkiem wyraźnie przez ustawodawcę wyodrębnionym) wydatki, o ile tylko w ostatecznym rachunku ukierunkowane są na osiągnięcie określonych w nim celów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast jak stanowi art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z przytoczonej definicji dochodu wynika, iż stanowi on różnicę pomiędzy przychodami a kosztami jego uzyskania. Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku.

W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady podmiot, którego podstawową, statutową działalnością jest działalność określona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, korzysta ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl bowiem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

W świetle powyższego, regulacja ta daje podatnikom prowadzącym działalność w określonym wyżej zakresie możliwość zwolnienia z opodatkowania uzyskanego dochodu, pod warunkiem przeznaczenia go na cele statutowe.

Jednocześnie, treść art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przemaczających dochody na cele statutowe lub inne określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo - rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  • 1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k;
  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.


Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z opodatkowania. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy także podkreślić, iż zwolnienie, o którym mowa w powyższym przepisie, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel, na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że podstawowymi zadaniami statutowymi Uczelni określonymi w Statucie są: kształcenie studentów w celu przygotowania ich do pracy zawodowej; wychowanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka; upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych; kształcenie w celu zdobycia i uzupełnienia wiedzy; stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów; prowadzenie działalności integracyjnej na rzecz studentów i pracowników; działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych; prowadzenie działalności charytatywnej na rzecz dzieci i młodzieży; współpraca ze szkołami wyższymi i innymi instytucjami w celu doskonalenia procesu dydaktycznego oraz zapewnienia studentom przyszłych miejsc pracy.

W celu uzyskania przysporzenia majątkowego, Wnioskodawca zainwestował środki finansowe w fundusze inwestycyjne działające na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546). Z opisu sprawy wynika, że zakup jednostek uczestnictwa stanowi lokatę wolnych środków Uczelni, a uzyskana nadwyżka finansowa powstała przy odsprzedaży jednostek uczestnictwa skierowana jest na finansowanie działalności statutowej. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że wypływ środków na wykup jednostek uczestnictwa w funduszu ma bezpośredni związek z wypływem na cele statutowe i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W kontekście powyższego, Wnioskodawca zadał pytanie czy wykup jednostek uczestnictwa stanowi dla Niego koszt uzyskania przychodu.

Tut. Organ pragnie podkreślić, iż istotne w przedmiocie sprawy jest to, że w dacie deklaracji przeznaczenia dochodów na cele statutowe są one wolne od podatku, ale w przypadku wydatkowania ich na inne cele - podlegają opodatkowaniu.

Powyższe wynika z art. 25 ust. 4 ustawy, który stanowi, że jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym – podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

W konsekwencji uznać należy, że cel na jaki zostanie przeznaczony dochód nie wpływa na wysokość tego dochodu (np. poprzez zwiększenie kosztów uzyskania przychodów), lecz jedynie na jego wielkość objętą zwolnieniem.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny stwierdzić należy, iż w omawianym przypadku mamy do czynienia z lokatą wolnych środków Uczelni w jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego.

W świetle powyższego, należy zwrócić uwagę na art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1f ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Przepisy te uzupełniają zatem regulację zawartą w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadzając pełne ramy określające zasady zachowania zwolnienia.

W związku z powyższym, dochody lokowane poprzez nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, jak również dochód uzyskany w związku z takim lokowaniem wolnych środków (będący dochodem, o którym mowa w art. 17 ust. 1f) korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli przeznaczone zostaną i bez względu na termin wydatkowane będą na cele statutowe.

Podsumowując, stwierdzić należy, że w omawianej sprawie należy odróżnić uznanie danego kosztu za koszt podatkowy od jego sfinansowania, tj. dokonania wydatku. Wydatek sfinansowany z dochodu zwolnionego nie może być rozpatrywany w kategorii kosztów uzyskania przychodów. Przedmiotowa czynność ta polega bowiem na rozdysponowaniu środków na cele określone w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie ze wszystkimi wymogami określonymi w tym artykule, czyli nie ma charakteru kosztowego.

Innymi słowy, wskazać należy, że w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym nie są kosztami uzyskania przychodów, lecz wydatkami związanymi z lokowaniem dochodu, przeznaczonego w konsekwencji na cele statutowe.

W świetle powyższego, nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e.

Reasumując, wydatki poniesione na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ze względu na niekosztowy charakter opisanej czynności. Natomiast dochód uzyskany z wykupu tych jednostek, o ile przeznaczony zostanie na cele statutowe Wnioskodawcy, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń NSA i uchwały Sądu Najwyższego, stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj