Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1068/12/ASz
z 1 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 03 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 04 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 grudnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od lipca 2003 r. jest dziennikarzem w Telewizji X. Od lipca 2003 r. do października 2011 r. była zatrudniona na umowę o dzieło a od 01 listopada 2011 r. jest zatrudniona na umowę zlecenie.

Ponieważ umowa o dzieło nie podlega oskładkowaniu, a Wnioskodawczyni chciała być ubezpieczona zdrowotnie, w dniu 13 lutego 2004 r. zawarła z Narodowym Funduszem Zdrowia Oddziałem w (…) umowę dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego, na mocy której została objęta ubezpieczeniem zdrowotnym od dnia 01 marca 2004 r.

Z tytułu zawartej umowy Wnioskodawczyni opłacała składki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne od kwietnia 2004 r. (deklarowana składka za marzec 2004 r.) do października 2011 r. (deklarowana składka za październik 2011 r.).

Ze względu na charakter pracy Wnioskodawczyni (częste wyjazdy służbowe, nienormowany czas pracy oraz tempo jakie towarzyszy pracy w telewizji przy produkcji programów telewizyjnych), nie wszystkie składki opłacała terminowo i w prawidłowej wysokości. Wnioskodawczyni wskazała, że nie wynikało to z jej złej woli, czy chęci oszukania kogokolwiek, nadmiar obowiązków zawodowych powodował, że czasem zapominała zapłacić w terminie składki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne.

Składkę za miesiąc październik 2007 r. Wnioskodawczyni opłaciła w zawyżonej wysokości, ale z uchybieniem terminu. Gdy Wnioskodawczyni zorientowała się, że zapomniała zapłacić składkę za miesiąc październik 2007 r., zadzwoniła do NFZ. Osoba, z którą rozmawiała Wnioskodawczyni, poinformowała ją, że nie wywołuje to żadnych skutków i że powinna tę zaległą składkę zapłacić trochę większą, na poczet ewentualnych odsetek i dalej płacić co miesiąc następne składki.

Wnioskodawczyni zaległą składkę na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne za miesiąc październik 2007 r. zapłaciła w dniu 13 grudnia 2007 r. w kwocie 265,20 zł - czyli o 5 zł większą niż należało.

Wnioskodawczyni wskazała, że gdyby wtedy pracownik NFZ nie wprowadził jej w błąd i poinformował, że umowa o objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym z NFZ uległa automatycznie rozwiązaniu (Wnioskodawczyni spóźniła się ponad miesiąc z zapłaceniem składki), Wnioskodawczyni zapłaciłaby od razu ewentualne odsetki w Zakładdzie Ubezpieczeń Społecznych, jak również udałaby się do NFZ, żeby podpisać na nowo umowę z NFZ, która ponownie objęłaby ją dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym.

Wnioskodawczyni była przekonana, że jest ubezpieczona i opłacała co miesiąc składki na ubezpieczenie aż do października 2011 r. Przez błędną informację, jakiej udzielił Wnioskodawczyni pracownik NFZ, była przekonana, że nadal i nieprzerwanie jest objęta dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym (że to, że spóźniła się o ponad miesiąc z jedną składką nie ma skutków w postaci wygaśnięcia jej umowy z NFZ) - była przeświadczona, że dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne nadal trwa.

Wnioskodawczyni poszła rozwiązać z NFZ umowę o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne dopiero wtedy, gdy podjęła pracę na umowę zlecenie, bo wtedy automatycznie została objęta obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym.

Po rozwiązaniu przez Wnioskodawczynię umowy z NFZ w grudniu 2011 r., Wnioskodawczyni udała się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, aby wyrejestrować się z płacenia składek na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne. Poprosiła wtedy o wydanie zaświadczenia, że nie zalega z żadnymi składkami na ubezpieczenie zdrowotne. Pismo takie zostało wydane w dniu 08 grudnia 2011 r. Wynika z niego, że Wnioskodawczyni nie zalega z żadną składką.

W dniu 03 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dwa pisma: jedno o rozliczeniu konta z tytułu odprowadzanych składek i drugie o tym, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca się do NFZ z prośbą o wydanie decyzji o podleganiu przez Wnioskodawczynię ubezpieczeniu zdrowotnemu, bo nie wszystkie składki były przez Wnioskodawczynię opłacone w należytym terminie. Czyli wszystkie składki, które Wnioskodawczyni wpłaciła po 15 listopada 2007r. były nadpłacone.

Przy podpisywaniu umowy z NFZ w 2004 r. Wnioskodawczyni nie doczytała umowy i nie wiedziała, że nieterminowe opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne powoduje automatyczne rozwiązanie umowy z NFZ. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie poinformował jej w żaden sposób, że umowa z NFZ (po nie zapłaceniu w terminie składki za miesiąc październik 2007 r.) została w świetle przepisów automatycznie zerwana i tym samym Wnioskodawczyni została wyrejestrowana z dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego. Nadal więc opłacała co miesiąc składki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne aż do października 2011 r., bo była przekonana, że ciągle i nieprzerwanie jest objęta tym ubezpieczeniem. W związku z tym, co roku odliczała od podatku składki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne i co roku dostawała z urzędu skarbowego zwrot pieniędzy.

W dniu 08 marca 2012 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wezwał Wnioskodawczynię do skorygowania wszystkich dokumentów rozliczeniowych (druki ZUS DRA) za okres od grudnia 2007 r. do października 2011 r. - bez naliczonej składki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne - czyli Wnioskodawczyni wszystkie kwoty na drukach musiała wyzerować.

Wszystkie druki Wnioskodawczyni skorygowała w dniu 25 maja 2012 r. W tym samym dniu Wnioskodawczyni złożyła w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych wniosek o zwrot nadpłaconych składek na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne. Z obliczeń Wnioskodawczyni wynikało, że jest to 14.583,66 zł. Okazało się jednak, że przez pomyłkę Wnioskodawczyni skorygowała o dwa druki DRA za dużo - o czym została poinformowana pisemnie w dniu 05 czerwca 2012 r.

Powyższe druki ZUS DRA za październik i listopad 2007 r. Wnioskodawczyni musiała jeszcze raz skorygować (czyli ponownie wykazać podstawę wymiaru i kwotę składki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne), aby otrzymać zwrot nadpłaconych składek. Wskazane druki Wnioskodawczyni skorygowała w dniu 15 czerwca 2012 r.

W dniu 18 czerwca 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pismo, w którym stwierdzono na jej koncie nadpłatę składek na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 14.061,40 zł (po korekcie dwóch druków ZUS DRA za okres październik i listopad 2007 r.)

W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Wnioskodawczyni została poinformowana, że kwoty odliczane od podatku z tytułu nadpłaconych składek na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne za okres od grudnia 2007 r. do października 2011 r., będzie musiała zwrócić do urzędu skarbowego przy rozliczaniu się za 2012 r., czyli dopiero w 2013 r. Poinformowano ją również, że w tym przypadku będzie miał zastosowanie art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakim terminie Wnioskodawczyni powinna zwrócić do urzędu skarbowego pieniądze za odliczanie od podatku nadpłaconych składek na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne – czy w 2013 r. przy rozliczeniu rocznym za 2012 r. czy też jeszcze w 2012 r.?

Zdaniem Wnioskodawczyni, pieniądze z nadpłaconych składek na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne powinna zwrócić do urzędu skarbowego przy rozliczaniu się za 2012 r.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni przywołała treść art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni wskazała, że fakt, iż odliczała cały czas składki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne nie wynikał z jej złej woli i chęci oszustwa. Wnioskodawczyni była przekonana, że cały czas jest objęta dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym. Nie działałaby świadomie na swoją szkodę. Zapomniała w terminie zapłacić jednej składki - to bezsprzecznie jej wina, ale zapłaciła ją jak tylko zorientowała się, że zapomniała o niej. Nie była świadoma, że jej umowa z NFZ ulega automatycznie rozwiązaniu. Przez pracownika NFZ została źle poinformowana, a Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie poinformował jej w żaden sposób, że umowa z NFZ (po nie zapłaceniu w terminie składki za miesiąc październik 2007 r.) została w świetle przepisów automatycznie zerwana, a tym samym Wnioskodawczyni została wyrejestrowana z dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego. Nadal więc opłacała co miesiąc składki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne aż do października 2011 r., bo była przekonana, że nadal ciągle i nieprzerwanie jest objęta tym ubezpieczeniem. W związku z tym, co roku odliczała od podatku składki na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne i co roku dostawała z urzędu skarbowego zwrot pieniędzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Sytuacja zwrotu składek na ubezpieczenia zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych została unormowana w art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem w przypadku, jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Z powyższego wynika, że w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne podatnik obowiązany jest doliczyć do podatku kwoty uprzednio odliczone i dokonać tego w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym składka została zwrócona.

Przy czym z art. 45 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni zwrócono nadpłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, które Wnioskodawczyni w okresie od grudnia 2007 r. do października 2011 r. odliczała od podatku. Jeżeli zatem nadpłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne zostały Wnioskodawczyni zwrócone w 2012 r. to składając zeznanie podatkowe za 2012 r. Wnioskodawczyni będzie obowiązana doliczyć do podatku za ten rok kwoty zwróconych składek (uprzednio odliczonych).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj