Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-37/13/MS
z 6 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 8 września 2011 r. Szpital podpisał umowę z W. w O., reprezentowanym przez W. - na dofinansowanie projektu „W” w ramach Osi Priorytetowej 6 - Środowisko-Przyrodnicze, Działania 6.2.1 - Wykorzystanie, 6.2 - Ochrona Środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami. Poddziałanie 6.2.1 - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…).

Planowana wartość projektu wynosi (…) zł z czego (…) zł stanowi VAT. Instytucja zarządzająca przyznała na realizację projektu dofinansowanie w kwocie (…) zł, co stanowi 50% wydatków kwalifikowanych poniesionych w toku realizacji projektu. Wraz z wnioskiem o płatność końcową Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia, w postaci załącznika, interpretacji podatkowej w zakresie kwalifikalności podatku VAT.

Podstawowym przedmiotem działalności Szpitala wg Polskiej Kwalifikacji Działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia (PKD 861 OZ - Działalność Szpitali). Usługi świadczone przez Szpital, są zwolnione od podatku od towaru i usług na mocy „ art. 43 ust. 1 pkt 1” ustawy o VAT. Ponadto dodatkowo w ramach swojej działalności Szpital prowadzi również działalność opodatkowaną (najem lokali, czynsz). Szpital jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Projekt „W”, obejmuje wykonanie instalacji solarnej do podgrzewania ciepłej wody użytkowej. Celem projektu jest:


  • zmniejszenie zużycia energii cieplnej ze źródeł konwencjonalnych przez instalację instalacji solarnej,
  • wykorzystanie energii odnawialnej na potrzeby wytwarzania c.w.u (wykorzystanie OZE stanowić będzie 44,8% gdyż zabezpieczy w pełni potrzeby w tym zakresie),
  • zmniejszenie emisji zanieczyszczeń CO2 o około 25,31 ton tj. 32,83%,
  • zmniejszenie zapotrzebowania na energię cw.,
  • promocja podstaw proekologicznych wśród pracowników i pacjentów.


Wskazano, iż Szpital nie będzie wykorzystywał kolektorów słonecznych do działalności opodatkowanej i nie będzie świadczył usług obcym podmiotom i nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnego zysku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Szpital Powiatowy ma możliwość odliczenia podatku VAT od wykorzystania kolektorów słonecznych w celu poprawy efektywności elektrycznej czy też stwierdza się brak możliwości jego odzyskania w zakresie realizowanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że udział obrotu z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, na przestrzeni ostatnich lat nie przekroczył 2% zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy podatku od towarów i usług - Szpital nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie może go również odzyskać poprzez zaliczenie podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów, gdyż na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów sfinansowanych m.in. z dochodów, o których się mówi w art. 17 ust. 1 pkt 23.

A zatem w myśl art. 86 ustawy o podatku VAT, Szpitalowi nie przysługuje prawo „zwrotu” podatku VAT od zainstalowanych kolektorów słonecznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu podano, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Wskazać należy, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy tego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Nadmienić należy, że realizacja prawa do odliczenia podatku została obostrzona ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z artykułów 88 i 90 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

W przypadkach, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W ust. 2 cyt. wyżej artykułu wskazano, iż jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

Na podstawie zapisów ust. 4 analizowanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Ustęp 5 tego artykułu określa, że do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie z ust. 6 cyt. artykułu, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 cytowanej ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:


  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.


Z treści złożonego wniosku wynika, że Szpital realizuje projekt pn. „W”, obejmujący wykonanie instalacji solarnej do podgrzewania ciepłej wody użytkowej. Celem projektu jest: zmniejszenie zużycia energii cieplnej ze źródeł konwencjonalnych przez instalację instalacji solarnej, wykorzystanie energii odnawialnej, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, zmniejszenie zapotrzebowania na energię cw., promocja podstaw proekologicznych wśród pracowników i pacjentów. Szpital jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Podstawowym przedmiotem działalności Szpitala jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia, które to usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towaru i usług. Ponadto dodatkowo w ramach swojej działalności Szpital prowadzi również działalność opodatkowaną (najem lokali, czynsz). Wskazano, iż Szpital nie będzie wykorzystywał kolektorów słonecznych do działalności opodatkowanej i nie będzie świadczył usług obcym podmiotom i nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnego zysku. Na tym tle stwierdzono, iż Szpital nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z uwagi na brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy oraz w związku z faktem, iż na przestrzeni ostatnich lat udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem nie przekroczył 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy przedstawione we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu mają związek przede wszystkim ze sprzedażą zwolnioną i proporcja udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem nie przekroczyła 2% (a Szpital uznał, że proporcja ta wynosi 0%), to Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Szpital nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo wskazać należy, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano zagadnienia pod kątem przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj