Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-479/12/RSz
z 27 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-479/12/RSz
Data
2012.08.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek
instalacja
konserwacja
montaż


Istota interpretacji
zastosowanie stawki podatku VAT 8% dla robót budowlanych związanych z montażem i serwisem urządzeń klimatyzacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011r. (data wpływu 17 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 10 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% dla robót budowlanych związanych z montażem i serwisem urządzeń klimatyzacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2012r. został złożony, ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% dla robót budowlanych związanych z montażem i serwisem urządzeń klimatyzacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 10 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 lipca 2012r. znak: IBPP2/443-479/12/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży urządzeń klimatyzacyjnych na rynku polskim, nie jest producentem a jedynie dystrybutorem przedmiotowych urządzeń. Będzie wykonywać usługi montażu urządzeń klimatyzacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym. W skład wykonywanych usług wchodzić będą zarówno czynności instalacyjne, jak i materiały (urządzenia klimatyzacyjne oraz dodatkowa instalacja). Przedmiotem zawieranych umów będzie dostawa i montaż tych urządzeń. Dodatkowo Wnioskodawca będzie świadczyć usługi serwisu (konserwacji) urządzeń klimatyzacyjnych. Montaż urządzenia polega na:

  • połączeniu obu jednostek przewodami miedzianymi w izolacji termicznej, do których zostanie wpuszczony czynnik chłodniczy (zazwyczaj niezbędne jest wiercenie i uszczelnienie otworu w ścianie zewnętrznej pomieszczenia),
  • połączeniu obu jednostek przewodem elektrycznym sterująco-zasilającym,
  • powieszeniu jednostki wewnętrznej na ścianie pomieszczenia,
  • powieszeniu (na specjalnym zawiesiu) jednostki zewnętrznej klimatyzatora (ewentualnie posadowieniu go na powierzchni płaskiej dachu, balkonu itp.),
  • odprowadzeniu skroplin z jednostki wewnętrznej za pomocą plastikowej rurki,
  • ewentualnym zamaskowaniu przewodów freonowych, skroplinowego i elektrycznego białymi korytami maskującymi,
  • podłączeniu zasilania elektrycznego,
  • wytworzeniu w przewodach freonowych próżni i wpuszczeniu freonu,
  • sprawdzeniu ciśnień chłodniczego w instalacji.

W piśmie uzupełniającym z dnia 3 sierpnia 2012r. dodatkowo wyjaśniono, iż:

  1. Usługi, opisane we wniosku, polegające na montażu urządzeń klimatyzacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowych będą realizowane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, tj. budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektu lub części budynku zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ze względu na różnorodne sytuacje występujące przy współpracy z klientami ww. usługi montażu mogą wystąpić zarówno w ramach budowy, przebudowy a także remontu, modernizacji, termomodernizacji.
  2. Przedmiotem umowy zawartej z klientem jest dostawa i montaż urządzeń. Klient otrzymuje gotowy produkt w postaci instalacji klimatyzacyjnej.
  3. W cenę usługi wkalkulowany jest koszt montowanego towaru.
  4. Usługa montażu klimatyzatorów oraz instalacji wraz z towarem wykazana będzie na fakturze w jednej pozycji, jako montaż instalacji klimatyzacyjnej lub montaż klimatyzatora.
  5. Montaż systemu klimatyzacyjnego wymaga ingerencji w bryłę budynku poprzez wiercenie w ścianie zewnętrznej lub suficie, montaż urządzenia na ścianie lub w otworze sufitowym, połączenie jednostki zewnętrznej przewodami wentylacyjnymi oraz odprowadzenie do rur kanalizacyjnych lub na zewnątrz (w zależności od możliwości) skroplin. W związku z powyższym instalacja klimatyzacyjna jako całość jest integralną częścią budynku, nie mniej poszczególne urządzenia (jednostki zewnętrzne i wewnętrzne) mogą być wymieniane lub nawet odłączone i przeniesione do innego budynku, podobnie jak elementy systemów grzewczych (np. kaloryfery). Obecnie większość z instalowanych urządzeń ma za zadanie nie tylko chłodzenie ale również ogrzewanie budynku w okresie zimowym. Wymaga to odwrócenia systemu chłodzenia.
  6. Usługi serwisowe (konserwacyjne) mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów instalacji to: uzupełnienie czynnikiem chłodniczym instalacji, czyszczenie klimatyzacji w tym odgrzybianie, wymiana części (np. pompki skroplin).
  7. Wartość zużytych do świadczenia usług serwisowych (konserwacyjnych) towarów nie przekroczy 50% podstawy opodatkowania świadczonej usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec wyżej wymienionych robót budowlanych związanych z montażem i późniejszym serwisem urządzeń klimatyzacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Art. 41 ust.12-12c pozwala na zastosowanie stawki 8% do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem, mieszkaniowym. Art. 3 ustawy Prawo Budowlane definiuje pojęcie obiektu budowlanego jako budynku wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Ustawa Prawo budowlane wymienia montaż jako jeden z rodzajów robót budowlanych.

W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest zastrzeżenia, że w przypadku, gdy ustawodawca nie posługuje się symbolami PKWiU - klasyfikacja ta nie może być stosowana pomocniczo. PKWiU 43 – „Roboty budowlane specjalistyczne” zawiera podgrupę 43.22.1 „Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno - kanalizacyjnych, odwadniających, cieplnych i klimatyzacyjnych”. W związku z tym na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług, art. 3 ustawy Prawo budowlane oraz PKWiU w stosunku do prac budowlanych - do sprzedaży i montażu urządzeń klimatyzacyjnych należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do usług serwisowych (konserwacyjnych), na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy również zastosować stawkę VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy natomiast zaznaczyć, że zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie, w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT).

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Zgodnie z tą klasyfikacją, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Natomiast zgodnie z objaśnieniami Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja to według słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) - „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”.

Należy także wyjaśnić, iż w przepisach prawa podatkowego brak jest ustawowego określenia pojęcia termomodernizacji obiektu budowlanego. Definicji takiej nie zawiera również Prawo budowlane – ustawa z dnia 7 lipca 1994r.

Natomiast w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459) przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Co prawda ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów jak i na gruncie prawa podatkowego.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia „roboty budowlane” należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś”.

Na tej podstawie należało uznać, że sformułowanie użyte przez normodawcę „roboty budowlano-montażowe” zawsze oznaczać będzie czynności, również montaż.

„Montaż” to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

W związku z przytoczonymi definicjami stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Należy podkreślić, że to strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Podsumowując, analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży urządzeń klimatyzacyjnych na rynku polskim, nie jest producentem a jedynie dystrybutorem przedmiotowych urządzeń. Będzie wykonywać usługi montażu urządzeń klimatyzacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym. Usługi, opisane we wniosku, polegające na montażu urządzeń klimatyzacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowych będą realizowane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, tj. budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektu lub części budynku zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ze względu na różnorodne sytuacje występujące przy współpracy z klientami ww. usługi montażu mogą wystąpić zarówno w ramach budowy, przebudowy a także remontu, modernizacji, termomodernizacji.

Przedmiotem zawieranych umów będzie dostawa i montaż tych urządzeń. Dodatkowo Wnioskodawca będzie świadczyć usługi serwisu (konserwacji) urządzeń klimatyzacyjnych. Montaż urządzenia polega na:

  • połączeniu obu jednostek przewodami miedzianymi w izolacji termicznej, do których zostanie wpuszczony czynnik chłodniczy (zazwyczaj niezbędne jest wiercenie i uszczelnienie otworu w ścianie zewnętrznej pomieszczenia),
  • połączeniu obu jednostek przewodem elektrycznym sterująco-zasilającym,
  • powieszeniu jednostki wewnętrznej na ścianie pomieszczenia,
  • powieszeniu (na specjalnym zawiesiu) jednostki zewnętrznej klimatyzatora (ewentualnie posadowieniu go na powierzchni płaskiej dachu, balkonu itp.),
  • odprowadzeniu skroplin z jednostki wewnętrznej za pomocą plastikowej rurki,
  • ewentualnym zamaskowaniu przewodów freonowych, skroplinowego i elektrycznego białymi korytami maskującymi,
  • podłączeniu zasilania elektrycznego,
  • wytworzeniu w przewodach freonowych próżni i wpuszczeniu freonu,
  • sprawdzeniu ciśnień chłodniczego w instalacji.

Klient otrzymuje gotowy produkt w postaci instalacji klimatyzacyjnej. W cenę usługi wkalkulowany jest koszt montowanego towaru. Usługa montażu klimatyzatorów oraz instalacji wraz z towarem wykazana będzie na fakturze w jednej pozycji, jako montaż instalacji klimatyzacyjnej lub montaż klimatyzatora. Montaż systemu klimatyzacyjnego wymaga ingerencji w bryłę budynku poprzez wiercenie w ścianie zewnętrznej lub suficie, montaż urządzenia na ścianie lub w otworze sufitowym, połączenie jednostki zewnętrznej przewodami wentylacyjnymi oraz odprowadzenie do rur kanalizacyjnych lub na zewnątrz (w zależności od możliwości) skroplin. W związku z powyższym instalacja klimatyzacyjna jako całość jest integralną częścią budynku, nie mniej poszczególne urządzenia (jednostki zewnętrzne i wewnętrzne) mogą być wymieniane lub nawet odłączone i przeniesione do innego budynku, podobnie jak elementy systemów grzewczych (np. kaloryfery). Obecnie większość z instalowanych urządzeń ma za zadanie nie tylko chłodzenie ale również ogrzewanie budynku w okresie zimowym. Wymaga to odwrócenia systemu chłodzenia.

Odnosząc zatem przedstawione zdarzenie przyszłe do stanu prawnego należy stwierdzić, iż dla czynności montażu klimatyzatorów oraz instalacji wraz towarem, wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, realizowanych w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektu lub części budynku zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a więc w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Z informacji zawartych we wniosku wynika także, iż Wnioskodawca świadczyć będzie usługi serwisowe (konserwacyjne) mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów instalacji polegające na uzupełnieniu czynnikiem chłodniczym instalacji, czyszczeniu klimatyzacji w tym odgrzybianiu, wymianie części (np. pompki skroplin). Wartość zużytych do świadczenia usług serwisowych (konserwacyjnych) towarów nie przekroczy 50% podstawy opodatkowania świadczonej usługi.

Stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    -w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Zgodnie z § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Natomiast § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia stanowi iż, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

W świetle powołanych przepisów usługi serwisowe (konserwacyjne) polegające na uzupełnieniu czynnikiem chłodniczym instalacji, czyszczeniu klimatyzacji w tym odgrzybianiu, wymianie części (np. pompki skroplin) w obiektach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów instalacji klimatyzacyjnej, a nie będące remontem, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku, na podstawie przepisu § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj