Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-3/13-5/AK
z 5 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21.12.2012 r. (data wpływu 03.01.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28.03.2013 r. na wezwanie z dnia 19.03.2013 r. Nr IPPB2/415-3/13-2/AK o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 03.01.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka C. Sp. z o.o. [dalej „C.” lub „Spółka”] prowadzi sprzedaż detaliczną w sieci sklepów hipermarketów i supermarketów zlokalizowanych w dużych i małych miastach, rozmieszczonych na terenie całej Polski.

Spółka zawarła umowę z jednym z banków, na podstawie której jest umocowana do dokonywania czynności faktycznych związanych z działalnością bankową w zakresie oferowania i przygotowywania umów pożyczki gotówkowej, kredytu na zakup towarów i usług oraz przyznania limitu kredytowego i wydania karty kredytowej.

Spółka w ramach prowadzonej promocji sprzedaży detalicznej towarów w sieci hipermarketów i supermarketów, zamierza wprowadzić kolejny regulamin promocji, który skierowany będzie do wszystkich klientów sklepów sieci C., którzy zdecydują się na zawarcie umowy pożyczki gotówkowej z bankiem, wskazanym w regulaminie. Spółka oferuje klientom pożyczki aby zwiększyć możliwości finansowe konsumentów, którzy będą mogli dokonywać zakupów w jej sklepach, a w zależności od potrzeb zwiększyć lub utrzymać je na dotychczasowym poziomie.

W tym celu przy zawarciu pożyczki klient uzyska kupon lub kilka kuponów, w zależności od wysokości zaciągniętej pożyczki („Kupon”), na dokonanie premiowanych zakupów w C. Zakup towarów będzie musiał być dokonany w okresie ważności kuponu upoważniającego do odebrania premii za zakupy. Klient będzie mógł uzyskać premię za zakupy („Premia”) w postaci bonów C. („Bony”) do wykorzystania na kolejne zakupy w sklepach C..

Promocja dotyczyć będzie wyłącznie osób fizycznych, w zakresie nie związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą o ile taką działalność dana osoba prowadzi. Wyłącznym organizatorem promocji będzie C.

Warunkiem przyznania klientowi Premii, w ramach organizowanej promocji, będzie dokonanie i zapłata za zakupy towarów w jednym ze sklepów C., na ustaloną minimalną kwotę, nie mniejszą niż 10 zł. Powyższe zakupy upoważnią klienta do odebrania Bonów do zrealizowania przy kolejnych zakupach w sklepach C.. Przyznana jednorazowo wartość Bonów będzie uzależniona od wartości zaciągniętej pożyczki, jednak nie przekroczy przy najwyższej przyznanej premii, wartości 760 zł. Otrzymane w promocji Bony będzie można zrealizować wyłącznie przy zakupach w sklepach sieci C.

Pismem z dnia 19.03.2013 r. Nr IPPB2/415-3/13-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • jednoznaczne przedstawienie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, bowiem jest on wewnętrznie niespójny i niejasny. Spółka wskazuje, iż z tytułu zaciągniętego kredytu klient otrzyma kupony upoważniające go do odebrania premii za dokonane zakupy w sieci sklepów C.
    Następnie Wnioskodawca wskazuje, iż „Powyższe zakupy upoważnią klienta do odebrania Bonów do zrealizowania przy kolejnych zakupach w sklepach C.. Przyznana jednorazowo wartość Bonów będzie uzależniona od wartości zaciągniętej pożyczki, jednak nie przekroczy przy najwyższej przyznanej premii, wartości 760 zł.”

Pismem z dnia 28.03.2013 r. (data nadania 28.03.2013 r.) Spółka w wyznaczonym terminie dokonała uzupełnienia wniosku, w którym wskazała, iż zapytanie, które ma być przedmiotem interpretacji dotyczy opodatkowania kuponów, które w efekcie ich realizacji następującej po dokonaniu zakupów w sklepie Spółki, oznaczają jednoznacznie przyznanie premii/bonów, w ramach organizowanej przez Spółkę promocji. Jednak warunkiem wydania premiowych bonów (o jednorazowej wartości do 760 zł) są i) dokonane zakupy przez klienta, który ii) zawarł umowę pożyczki gotówkowej. Kupon potwierdza, że dla danego klienta została przygotowana promocja, a otrzymanie premii uwarunkowane jest 2 założeniami tj. klient zawarł umowę pożyczki i dokonał zakupu towarów w sklepach Spółki za min. 10 zł.

Spółka opisała cały mechanizm promocji, gdyż jej zdaniem stanowi ona element łączny, który nie powinien być dzielony na dwa niezależne stany/zdarzenia. Spółka jest zainteresowana promocją zakupów w sieci swoich sklepów i promocję dedykuje dla określonego kręgu odbiorców, którymi są klienci, którzy właśnie zdecydowali się na zaciągnięcie pożyczki. Inne promocje dedykuje chociażby do innych grup docelowych np. klienci seniorzy (osoby, które przekroczyły ustalony wiek), klienci płacący wybranym środkiem płatniczym typu karta V.. W takim rozumieniu sposób doboru klientów powinien być neutralny podatkowo, o ile jest to szeroki i anonimowy krąg odbiorców.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przyznana premia, w ramach organizowanej przez Spółkę promocji, w postaci Bonów o jednorazowej wartości do 760 zł, za dokonane zakupy przez klienta, który zawarł umowę pożyczki gotówkowej, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy: Spółka stoi na stanowisku, że Premia, której jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł, przyznana w postaci Bonów za dokonane zakupy przez klienta, który zawarł umowę pożyczki gotówkowej, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Powyższe zwolnienie w podatku dochodowym od osób fizycznych wynika wprost z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 361 [„Ustawa o PDOF”]. Przepis ten przewiduje zwolnienie nagród związanych ze sprzedażą premiową, o ile jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Dokładna treść tego przepisu wskazuje na zwolnienie przedmiotowe, w sytuacji gdy „wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu rasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową -jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.”

Zatem wartość przyznanych Bonów w promocji jako nagroda za dokonane zakupy o minimalnej wartości 10 zł zostanie zwolniona z podatku dochodowego, o ile spełnione zostaną poniższe warunki tj.:

  1. nagroda będzie związana ze sprzedażą premiową,
  2. jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł,
  3. sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

W przypadku promocji Spółki wszystkie powyższe warunki zostaną spełnione. Nagroda w postaci Bonu przyznana zostanie w związku z dokonaną sprzedażą przez Spółkę, gdy klient dokona zakupów w sklepie C.. Nagroda będzie związana z odpłatną umową pomiędzy Spółką, a klientem (konsumentem). Umowa sprzedaży, między sprzedawcą a kupującym, połączona zostanie z przyznaniem przez Spółkę premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy oraz na skutek zobowiązań wynikających z warunków ogłoszonej promocji, zorganizowanej przez Spółkę, powstanie obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii w postaci Bonów, w związku z dokonanym przez niego zakupem. Wartość Bonów nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Po stronie kupującego powstanie obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF klienci Spółki mają prawo skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż premiowanie zakupów towarów w sklepach C., skierowane jest do szerokiego, anonimowego kręgu odbiorców.

Każda osoba fizyczna, która będzie chciała skorzystać z przedstawionej przez Spółkę oferty na wzięcie z banku pożyczki gotówkowej, może także zostać nagrodzona premią za zakupy w sklepach Spółki. Bony wydane do zrealizowania przy kolejnych zakupach mają za zadanie promować zakupy w C..

Spółka oferuje różnym grupom docelowym, wybranym wśród swoich klientów, różnego rodzaju promocje. Różnicowanie, czy też łączenie klientów bądź łączenie promowanych produktów, wynika ze specyfiki prowadzonych akcji marketingowych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy Spółka jest zdania, iż ma prawo swobodnie układać swoją działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej skierowanej do konsumentów dokonujących zakupów w sieci sklepów C. Spółka pod względem ekonomicznym posiada swobodę w oferowaniu różnego rodzaju promocji, w tym również tych, które zakładają przyznanie Bonów o znacznej wartości, aby zachęcić nowych bądź utrzymać obecnych klientów do dokonywania zakupów w sieci sklepów działających pod znakiem C. Przepisy Ustawy o PDOF wymagają wykazania związku pomiędzy przydzieloną nagrodą a dokonaną sprzedażą premiową jednak nie ograniczają Spółki w sposobie oferowanej premii/nagrody za zakupy i wyznaczają jednorazowy limit kwotowy do wysokości 760 zł, który to limit nie będzie przekroczony w ramach planowanej promocji.

Biorąc pod uwagę przedstawione uzasadnienie Spółka jest zdania, że zorganizowane przez Spółkę promocje zakupów w sklepach sieci C., skierowane do klientów, którzy zdecydują się na wzięcie pożyczki w ramach proponowanych ofert, będą spełniały warunki dla sprzedaży premiowej, o której mowa w art. 21. ust. 1 pkt 68 Ustawy o PDOF i jednocześnie wydane bony, jako nagroda otrzymana przez klienta sklepu, w ramach promocji zakupów, będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości 760 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj