Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-58/13-4/MG
z 29 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 25 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu aportu nieruchomości – jest prawidłowe,
  • braku obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu aportu ruchomości – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu aportu nieruchomości i ruchomości.

Pismem z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego, przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oraz prawa do reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Organ wykonawczy Powiatu planuje dokonać przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zgodnie z przepisami art. 69-82 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 ze zm.). Nastąpi w ten sposób zmiana formy organizacyjno – prawnej podmiotu wykonującego zadania publiczne Powiatu w zakresie ochrony i promocji zdrowia, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.).

Przeprowadzenie przekształcenia ma odbyć się poprzez sporządzenie aktu przekształcenia SP ZOZ, którego Powiat jest podmiotem tworzącym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej w spółkę prawa handlowego. Akt przekształcenia zastępuje czynności określone w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) poprzedzające złożenie wniosku o wpisanie spółki do rejestru przedsiębiorców. Powiat będzie jedynym udziałowcem tworzonej spółki z o. o. Akt przekształcenia, jak wynika to z ww. artykułów musi obejmować co najmniej akt założycielski spółki (umowę spółki), który zgodnie z regulacjami Kodeksu spółek handlowych musi wskazywać m. in. wysokość kapitału zakładowego, ilość i wartość nominalną udziałów, dalej także imiona i nazwiska członków organów spółki pierwszej kadencji oraz pierwszy regulamin organizacyjny. W zakresie kwestii rachunkowych ustawa zawiera tylko zapis, zgodnie z którym bilans zamknięcia SP ZOZ staje się bilansem otwarcia spółki kapitałowej, z tym że suma kapitałów własnych takiego podmiotu ma być równa sumie funduszu założycielskiego, funduszu zakładu, funduszu z aktualizacji wyceny i niepodzielnego wyniku finansowego za okres działalności SP ZOZ przed przekształceniem z uwzględnieniem korekty wartości wynikającej z przeszacowania do wartości rynkowej nieruchomości znajdujących się w posiadaniu SP ZOZ, które są przekazywane temu podmiotowi. W momencie przekształcenia według procedury opisanej powyżej, nowopowstała spółka kapitałowa wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki, których podmiotem był samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Nie następuje wcześniej likwidacja SP ZOZ.

Nowo powstała spółka kapitałowa przejmie wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe, jakie są obecnie w dyspozycji SP ZOZ oraz w ewidencji Powiatu, a mianowicie: własność wszystkich nieruchomości, w tym urządzeń i materiałów; wszystkie prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy oraz prawa do korzystania z ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych; wszystkie należności na dzień przekształcenia; wszystkie zobowiązania na dzień przekształcenia; wszystkie księgi związane z prowadzeniem działalności, w tym zarządzenia i instrukcje, księgi rejestrowe i in.; wszyscy pracownicy SP ZOZ zostaną w dacie przekształcenia pracownikami nowo utworzonej spółki. SP ZOZ jest właścicielem użytkowanego przez siebie majątku ruchomego w związku z tym z dniem przekształcenia ta część majątku stanie się własnością spółki powstałej w wyniku przekształcenia. Nieruchomości użytkowane przez SP ZOZ są własnością Powiatu, SP ZOZ dysponuje nimi w formie nieodpłatnego użytkowania. Forma nieodpłatnego użytkowania zostanie wygaszona w dniu poprzedzającym dzień przekształcenia, wtedy też majątek nieruchomy zostanie zdjęty z ewidencji majątku SP ZOZ i wpisany do majątku Powiatu. W dniu przekształcenia nieruchomości zostaną wniesione w formie aportu do nowo powstałej spółki, z tym też dniem spółka stanie się właścicielem nieruchomości dotychczas użytkowanych przez SP ZOZ.

Odnośnie wskazania, czy przedmiot aportu będzie realizowany w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT zauważyć należy, iż SP ZOZ, który ma być przekształcony w spółkę z o. o., dnia 1 stycznia 1999 roku w wyniku reformy administracyjnej kraju, Powiat stał się jego organem założycielskim. Powiat na mocy decyzji komunalizacyjnych Wojewody stał się właścicielem nieruchomości. Będąc właścicielem nieruchomości Powiat zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.) oddał w nieodpłatne użytkowanie nieruchomości SP ZOZ. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu. Powiatowi nie przysługiwało również prawo do odliczenia podatku naliczonego od nakładów poniesionych na ulepszenie budynków.

Przedmiotem aportu będą prawa własności następujących nieruchomości oraz ruchomości stanowiących własność Powiatu:

  • zabudowanej budynkami i budowlami Szpitala nieruchomości, składającej się z działek: Nr 307/9 o pow. 1,3964 ha i działki nr 307/11 o pow. 0,6894 ha; działki nr 314 o pow. 0,3716 ha;
  • lokalu użytkowego nr I o pow. 720,34 m2 wraz z przynależnymi do niego pomieszczeniami o pow. 321,20 m2;
  • lokalu użytkowego nr II o pow. 153,78 m2 wraz z przynależnymi do niego pomieszczeniami o pow. 158,85 m2
  • oraz majątku ruchomego będącego własnością Powiatu (sprzęt medyczny zakupiony przez Powiat i oddany w użytkowanie SP ZOZ).

W odniesieniu do ww. nieruchomości oraz ruchomości nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ww. nieruchomości oraz ruchomości nie były wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiat ponosił wydatki na ulepszenie ww. nieruchomości. Powiat w 2012 roku realizował zadania inwestycyjne: „…”, „…” oraz „…”. Wartość nieruchomości przed aktualizacją 3.042.938,94 zł, po aktualizacji 9.682.000 zł (operat z listopada 2011 roku). Poniesione nakłady finansowe 667.392.43 zł były niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Powiat nie dokonywał odliczeń podatku VAT naliczonego. SP ZOZ nieodpłatnie użytkuje wymienione nieruchomości na podstawie umowy o nieodpłatnym użytkowaniu (akt notarialny), wygaszenie nastąpi w drodze rozwiązania umowy nieodpłatnego użytkowania (akt notarialny). SP ZOZ nieodpłatnie użytkuje ruchomości na podstawie umów użyczenia, wygaszenie nastąpi w drodze wypowiedzenia umów użyczenia.

Wykaz ruchomości, które będą przedmiotem aportu:


<

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj