Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-99/13/WRz
z 26 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura 28 stycznia 2013 r., uzupełnionym w dniu 16 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie konieczności opodatkowania wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychodów z tytułu otrzymanego odszkodowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie konieczności opodatkowania wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przychodów z tytułu otrzymanego odszkodowania. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 marca 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-99/13/WRz, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 16 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2010 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie mycia i czyszczenia samochodów, wybierając opodatkowanie uzyskanych przychodów wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W tym samym roku rozpoczął również budowę myjni samochodowej wg uzgodnionego projektu budowlanego. Do końca 2010 r. 95% prac związanych z budową zostało ukończonych. Planowany odbiór obiektu miał nastąpić w czerwcu 2012 r. W maju 2012 r. nastąpiła katastrofa budowlana (główny mur oporowy gwałtownie zaczął pękać i wyginać się). Sprowadzony rzeczoznawca stwierdził, że przyczyną tej katastrofy był wadliwie zaprojektowany mur oporowy, a w związku z tym wadliwie wykonany projekt. Projektant przyznał się do błędu i wskazał ubezpieczyciela, do którego należy złożyć wniosek o odszkodowanie. Zatrudniony przez Wnioskodawcę nowy projektant wykonał projekt naprawczy oraz został sporządzony kosztorys przedwykonawczy prac związanych z naprawą szkody, który został zaakceptowany przez tego ubezpieczyciela. Prace związane z budową nowego muru oporowego wg dokumentacji naprawczej wykonane zostały w 85%. Prace te kosztowały Wnioskodawcę około 50.000 zł. W październiku 2012 r. ubezpieczyciel przelał na konto Wnioskodawcy odszkodowanie w kwocie 63.000 zł. Dalsze prace naprawcze Wnioskodawca zamierza wykonać do sierpnia 2013 r. Koszty związane z ukończenie naprawy ww. muru mogą przekroczyć wysokość wypłaconego odszkodowania. Z powodu katastrofy budowlanej obiekt przyszłej myjni nie jest oddany do użytkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wypłaconej kwoty odszkodowania należy uiścić podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacona kwota odszkodowania nie podlega opodatkowaniu. Kwota ta pokrywa i zwraca wydatki, które zostały poniesione z winy projektanta. Wnioskodawca stwierdza ponadto, iż nie uzyskał żadnego przychodu ani dochodu, poniósł jednak dodatkowe straty związane z dużym opóźnieniem rozruchu myjni samochodowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są również, jak wynika z zapisu art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 316 ze zm.), otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl tego przepisu, wszystkie otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku przedsiębiorstwa, niezależnie od podstawy ich otrzymania są opodatkowane podatkiem dochodowym. Tego rodzaju odszkodowanie pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością gospodarczą. Przychód z tytułu otrzymanego odszkodowania należy zatem rozliczyć w ramach źródła przychodu jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza i wykazać go w odpowiedniej ewidencji prowadzonej dla potrzeb tej działalności oraz opodatkować łącznie z pozostałymi przychodami z tej działalności, zgodnie z zasadami przewidzianymi dla wybranej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. i) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynosi 8,5%.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2010 r. roku rozpoczął budowę myjni samochodowej. Do końca 2010 r. 85% prac związanych z tą budową zostało ukończonych. Planowany odbiór obiektu miał nastąpić w czerwcu 2012 r. W maju 2012 r., nastąpiła katastrofa budowlana, której przyczyną był wadliwie zaprojektowany mur oporowy.

Ubezpieczyciel projektanta w październiku 2012 r. przelał na konto Wnioskodawca odszkodowanie za szkody, które powstały wskutek ww. katastrofy budowlanej.

Mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż z treści przytoczonych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że dla opłacających podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, odszkodowanie otrzymane za szkody dotyczące składników majątku, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowi przychód z tej działalności. Korzystanie z opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a więc z formy szczególnej, w której opodatkowaniu obniżoną stawką podatkową, podlegają uzyskane przychody bez ich pomniejszania o poniesione koszty uzyskania przychodów, powoduje, że ponoszone wydatki nie mają wpływu na wysokość przychodu do opodatkowania. Z tej też przyczyny pomimo, poniesienia szkody (nawet przewyższającej wartość otrzymanego odszkodowania) brak jest podstaw prawnych do pomniejszenia uzyskanego tytułem odszkodowania przychodów o wydatki poniesione na naprawę tej szkody, czy też do wyłączenia z opodatkowania tego przychodu, skoro ustawa podatkowa w sposób wyraźny przewiduje obowiązek jego opodatkowania.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj