Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1158/12-2/AD
z 15 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia przy zastosowaniu kasy rejestrującej ewidencji sprzedaży własnej Wnioskodawcy, jak i sprzedaży prowadzonej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy oraz rozliczenia tej sprzedaży w deklaracji VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia przy zastosowaniu kasy rejestrującej ewidencji sprzedaży własnej Wnioskodawcy, jak i sprzedaży prowadzonej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy oraz rozliczenia tej sprzedaży w deklaracji VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży urządzeń służących do korzystania z usług telekomunikacyjnych takich jak telefony komórkowe oraz akcesoria do telefonów komórkowych. Sprzedaży telefonów dokonuje na podstawie umowy zawartej z „P” S.A. (zwaną dalej „P.”). Zainteresowany kupuje telefony na podstawie faktury VAT wystawionej przez P., następuje płatność za towar. Gdy następuje sprzedaż telefonów to każda transakcja sprzedaży jest udokumentowana fakturą VAT lub w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest ewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Następnie obrót miesięczny z rejestru sprzedaży faktur VAT oraz miesięcznego raportu fiskalnego jest ujmowany do deklaracji VAT. Reasumując, dotychczas sprzedaje towary swoim klientom we własnym imieniu i na własną rzecz.

P. zamierza wprowadzić przedsięwzięcie polegające na tym, że Wnioskodawca dokonywałby sprzedaży produktów P. w imieniu i na rzecz P. jako towary powierzone. Sprzedaż taka odbywać będzie się w lokalu Zainteresowanego po uprzednim dostarczeniu produktów przez P. na podstawie udzielonego przez P. umocowania w ramach odpłatnego zlecenia (wynagrodzenie w postaci prowizji). Wnioskodawca będzie sprzedawał produkty w imieniu i na rzecz P., wykorzystując w tym celu program informatyczny udostępniony przez P. Niezależnie od sprzedaży produktów w imieniu i na rzecz P., będzie nadal oferował i sprzedawał towary we własnym imieniu i na własną rzecz, po ich uprzednim zakupieniu, podobnie jak inne towary (np. akcesoria do telefonów).

Sprzedaż produktów w imieniu i na rzecz P. dokumentowana będzie dla rozliczenia podatku VAT, w następujący sposób:

  1. Każda transakcja sprzedaży dokonana w imieniu i na rzecz P. będzie zawsze dokumentowana fakturą wystawioną w imieniu i na rzecz P. Danymi sprzedawcy na fakturze będą dane P. Wystawiona fakturę Zainteresowany będzie przekazywał P. natychmiast po dokonaniu sprzedaży.
  2. W przypadku, gdy kupującym będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy, sprzedaż będzie ponadto rejestrowana w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy za pomocą kasy rejestrującej.

Dzięki temu, że faktura sprzedaży będzie wystawiana przy wykorzystaniu oprogramowania P., to P. będzie posiadała pełną ewidencję sprzedaży produktów dokonanych w placówce Zainteresowanego na ich rzecz. Gdy Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży własnego towaru również będzie wystawiał fakturę VAT oraz będzie posiadał własną ewidencję obrotu i podatku należnego VAT. Problem powstanie w przypadku sprzedaży własnej oraz sprzedaży na rzecz P., gdy sprzedaż zostanie dokonana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i będzie ewidencjonowana przy zastosowaniu jednej kasy rejestrującej. Ponieważ funkcjonalność kasy nie przewiduje rozdzielania „własnej” i „cudzej” sprzedaży będzie ona rejestrowana tak jak własna sprzedaż. Jednocześnie będzie prowadzona ewidencja sprzedaży detalicznej dla osób fizycznych na rzecz P., która pozwoli rozdzielić obrót i podatek VAT należny. Wówczas na podstawie odrębnego rejestru z łącznego obrotu wykazanego w miesięcznym raporcie fiskalnym byłby zminusowany obrót i podatek należny VAT dotyczący sprzedaży na rzecz P.. Ewidencja faktur oraz raport fiskalny umniejszony o obrót na rzecz P. stanowić będzie ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Na podstawie takiej ewidencji będzie przygotowana deklaracja VAT, w której wykazany będzie obrót uzyskany ze sprzedaży własnej, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy można za pomocą jednej kasy fiskalnej ewidencjonować „własną” i „cudzą” sprzedaż?
  2. Czy można dokonać zminusowania (za pomocą odrębnej ewidencji) z łącznego miesięcznego raportu fiskalnego obrotu i podatku należnego VAT dotyczącego sprzedaży P.? Po zminusowaniu sprzedaży „cudzej” w deklaracji VAT byłaby ujęta tylko sprzedaż własna oraz kwota podatku należnego od tej sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, w jego kasie fiskalnej oprócz sprzedaży własnej można dokonać sprzedaży towarów należących do P.

W przypadku gdy kupującym będzie osoba fizyczna i sprzedaż towaru będzie na rzecz P. to Zainteresowany będzie prowadził odrębną ewidencję, która pozwoli mu zminusować z łącznego obrotu sprzedaż i podatek należny, który musi rozliczyć w swojej deklaracji VAT spółka P.

Wnioskodawca uważa, że ewidencja faktur VAT oraz raport fiskalny umniejszony o obrót na rzecz P. stanowić będzie ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Na podstawie takiej ewidencji będzie przygotowana deklaracja VAT, w której wykazany będzie obrót uzyskany ze sprzedaży własnej, o którym mowa w art. 29 ust.1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z art. 111 ust. 3a pkt 1, 5 i 7 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m.in.:

  • dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;
  • używać kas rejestrujących zgodnie z warunkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 1;
  • stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b.

Stosownie natomiast do treści art. 111 ust. 3b ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Powyższy przepis ustanawia wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, nakazując również ewidencjonowanie sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Wyjątek ten dotyczy ewidencjonowania za pomocą własnej kasy obrotu innego podmiotu bez prawa do używania przez podatnika kas należących do innego podmiotu. Zatem pośrednik, który obok sprzedaży towarów zleceniodawcy, dokonuje sprzedaży towarów własnych, w sytuacji gdy ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, ma również obowiązek ewidencjonowania na kasie obrót z tytułu sprzedaży towarów zleceniodawcy.

Z powyższego wynika, że należy odróżnić obowiązek ewidencjonowania, który ciąży na pośredniku, od obowiązku ewidencjonowania spoczywającego na zleceniodawcy.

Ww. przepisy są powtórzeniem zapisu wynikającego z § 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 9 oraz ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.).

I tak, § 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 9 ww. rozporządzenia stanowi, iż podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas:

  • dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;
  • stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7.

Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników (§ 7 ust. 7 cyt. rozporządzenia).

Przepisy art. 111 ust. 3-3d ustawy wprowadzone zostały przez art. 1 pkt 25 lit. a) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) i obowiązują na podstawie art. 11 pkt 1 ww. ustawy od dnia 1 września 2011 r.

Natomiast stosownie do art. 9 ust. 7 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a i 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów dotyczących ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, co do zasady pośrednik, który obok sprzedaży towarów zleceniodawcy dokonuje sprzedaży towarów własnych, w sytuacji gdy ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, ma również obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży towarów zleceniodawcy.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży urządzeń służących do korzystania z usług telekomunikacyjnych takich jak telefony komórkowe oraz akcesoria do telefonów komórkowych. Sprzedaży telefonów dokonuje na podstawie umowy zawartej z P. S.A. P. zamierza wprowadzić przedsięwzięcie polegające na tym, że Wnioskodawca dokonywałby sprzedaży produktów P. w imieniu i na rzecz P. jako towary powierzone. Sprzedaż taka odbywać będzie się w lokalu Zainteresowanego po uprzednim dostarczeniu produktów przez P. na podstawie udzielonego przez P. umocowania w ramach odpłatnego zlecenia (wynagrodzenie w postaci prowizji). Wnioskodawca będzie sprzedawał produkty w imieniu i na rzecz P., wykorzystując w tym celu program informatyczny udostępniony przez P. Niezależnie od sprzedaży produktów w imieniu i na rzecz P., będzie nadal oferował i sprzedawał towary we własnym imieniu i na własną rzecz, po ich uprzednim zakupieniu, podobnie jak inne towary (np. akcesoria do telefonów).

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii, czy można za pomocą jednej kasy fiskalnej ewidencjonować „własną” i „cudzą” sprzedaż.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy oraz mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż realizowana przez Wnioskodawcę w imieniu zleceniodawcy, powinna być ewidencjonowana przez Wnioskodawcę przy zastosowaniu jego kasy rejestrującej – o ile będzie na nim ciążył taki obowiązek – ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonować zarówno sprzedaż własną, jak i sprzedaż dokonywaną w imieniu i na rzecz zleceniodawcy. Tym samym będzie mógł ewidencjonować cały obrót (własny i P.) za pomocą jednej kasy fiskalnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do treści art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Przytoczona regulacja wskazuje na konieczność prowadzenia przez podatnika ewidencji, służącej sporządzeniu deklaracji podatkowej, która będzie poprawna materialnie i formalnie.

Należy zaznaczyć, iż ewidencja prowadzona w kasie rejestrującej jest niezależna od ewidencji, której prowadzenia wymagają inne przepisy, w szczególności art. 109 ust. 3 ustawy. Ewidencja prowadzona na podstawie art. 111 ustawy dotyczy bowiem części sprzedaży podatnika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ewidencja sprzedaży prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej spełnia wymogi zawarte w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wyłącznie w przypadku, gdy zawiera dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, tj. dane odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 99 ust. 14 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3 i 8-11, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Stosownie do treści załącznika nr 4 „Objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D)” do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r., poz. 1550), w części C wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z art. 29 ust. 4 ustawy oraz innych korekt wynikających z przepisów o podatku od towarów i usług, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w okresie, za który składana jest deklaracja. (…).

Podkreślić należy, iż wszystkie wartości wykazywane w składanej deklaracji, w tym kwoty dotyczące czynności wykazanych w części C dotyczyć winny podatnika, który składa daną deklarację.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej (…).

W tym kontekście trzeba również wskazać na art. 30 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy, zgodnie z którym podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla zleceniodawcy – kwota należna z tytułu dostawy, pomniejszona o kwotę podatku oraz dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze – kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zestawienie powyższych przepisów ustawy o VAT wskazuje, iż jako obrót stanowiący podstawę opodatkowania VAT po stronie danego podatnika VAT należy traktować kwoty należne z tytułu prowadzonej sprzedaży własnej (a nie sprzedaży obcej). W tym kontekście istotny jest fakt, iż prowadzenie sprzedaży przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz zleceniodawcy nie oznacza, iż obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania VAT po stronie Wnioskodawcy są kwoty należne z tytułu sprzedaży zleceniodawcy.

W związku z powyższym Wnioskodawca zobowiązany będzie ujmować w swoich deklaracjach VAT jedynie kwoty wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług pośrednictwa na rzecz zleceniodawcy oraz sprzedaż własną wraz z podatkiem należnym.

Z opisu sprawy wynika, że sprzedaż produktów w imieniu i na rzecz P. dokumentowana będzie dla rozliczenia podatku VAT, w następujący sposób:

  1. Każda transakcja sprzedaży dokonana w imieniu i na rzecz P. będzie zawsze dokumentowana fakturą wystawioną w imieniu i na rzecz P. Danymi sprzedawcy na fakturze będą dane P. Wystawiona fakturę Zainteresowany będzie przekazywał P. natychmiast po dokonaniu sprzedaży.
  2. W przypadku, gdy kupującym będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy, sprzedaż będzie ponadto rejestrowana w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy za pomocą kasy rejestrującej.

Dzięki temu, że faktura sprzedaży będzie wystawiana przy wykorzystaniu oprogramowania P. to P. będzie posiadała pełną ewidencję sprzedaży produktów dokonanych w placówce Zainteresowanego na ich rzecz. Gdy Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży własnego towaru również będzie wystawiał fakturę VAT oraz będzie posiadał własną ewidencję obrotu i podatku należnego VAT. Problem powstanie w przypadku sprzedaży własnej oraz sprzedaży na rzecz P. gdy sprzedaż zostanie dokonana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i będzie ewidencjonowana przy zastosowaniu jednej kasy rejestrującej. Ponieważ funkcjonalność kasy nie przewiduje rozdzielania „własnej” i „cudzej” sprzedaży będzie ona rejestrowana tak jak własna sprzedaż. Jednocześnie będzie prowadzona ewidencja sprzedaży detalicznej dla osób fizycznych na rzecz P., która pozwoli rozdzielić obrót i podatek VAT należny. Wówczas na podstawie odrębnego rejestru z łącznego obrotu wykazanego w miesięcznym raporcie fiskalnym byłby zminusowany obrót i podatek należny VAT dotyczący sprzedaży na rzecz P. Ewidencja faktur oraz raport fiskalny umniejszony o obrót na rzecz P stanowić będzie ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Na podstawie takiej ewidencji będzie przygotowana deklaracja VAT, w której wykazany będzie obrót uzyskany ze sprzedaży własnej, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 2 pkt 18 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o raporcie fiskalnym (dobowym, miesięcznym, okresowym lub rozliczeniowym) – rozumie się przez to dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku.

Zatem przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób pomniejszenia obrotu wynikającego z raportu fiskalnego wykazującego sprzedaż własną, jak i sprzedaż w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy o obrót wynikający z zestawienia faktur VAT wystawionych na sprzedaż zleceniodawcy spełnia warunki ewidencji z art. 109 ust. 3 ustawy i nie można uznać go za nieprawidłowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj