Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-243/12-2/GG
z 12 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-243/12-2/GG
Data
2012.09.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
grunty
przychód
sprzedaż
wspólnota mieszkaniowa
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochód uzyskany przez Wspólnotę ze sprzedaży działki (grunty niezabudowane, na których znajdowały się tereny zielone) przeznaczony na fundusz remontowy, a więc na pokrycie kosztów przyszłych remontów części wspólnej nieruchomości tj. utrzymanie części wspólnej nieruchomości podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 212 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej w Z , przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodu uzyskanego przez Wspólnotę ze sprzedaży działki, przeznaczonego na fundusz remontowy, a więc na pokrycie kosztów przyszłych remontów części wspólnej nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodu uzyskanego przez Wspólnotę ze sprzedaży działki, przeznaczonego na fundusz remontowy, a więc na pokrycie kosztów przyszłych remontów części wspólnej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Wspólnota Mieszkaniowa w Z powstała z mocy prawa z dniem 17 lipca 2006 r., działa w oparciu o ustawę o własności lokali (Dz. U. Nr 80 z 2000 r. poz. 903 ze zm.). Przedmiotem własności Wspólnoty Mieszkaniowej jest budynek mieszkalny wielorodzinny o liczbie 18 lokali mieszkalnych, powierzchni użytkowej 803,06 m2 wraz gruntem stanowiącym nieruchomość wspólną.

Na przychody Wspólnoty składają się przychody przeznaczone na utrzymanie części wspólnej (zaliczka eksploatacyjna, odsetki), zaliczki wnoszone przez właścicieli na pokrycie kosztów mediów dostarczanych do lokali oraz zaliczki wnoszone przez właścicieli na fundusz remontowy, przeznaczone na pokrycie kosztów remontów części wspólnej nieruchomości. Na koszty Wspólnoty składają się koszty zarządu nieruchomością wspólną, w tym koszty remontów finansowane z funduszu remontowego oraz koszty utrzymania lokali indywidualnych tj. koszty mediów dostarczanych do lokali. Uzyskane dochody Wspólnota przeznacza na utrzymanie zasobów mieszkaniowych tj. utrzymanie części wspólnej nieruchomości.

Powierzchnia działki gruntu stanowiąca nieruchomość wspólną, zabudowaną budynkiem ww. Wspólnoty była większa niż powierzchnia niezbędnej do korzystania z niej, w związku z tym zgodnie z ustawą o własności lokali, właściciele postanowili dokonać podziału tej nieruchomości i sprzedać część działki, na której znajdowały się tereny zielone i przeznaczyć ją pod budowę zespołu garaży dla zainteresowanych współwłaścicieli, a także aby zmniejszyć dotychczasowe koszty utrzymania nieruchomości (koszty sprzątania, utrzymania terenów zielonych).

Na podstawie ustawy o własności lokali (art. 3.2. oraz art. 5.2.) zgodnie z podjętą Uchwałą nr 7/2010 r. z dnia 19 lipca 2010 r. właściciele lokali tworzący Wspólnotę Mieszkaniową wyrazili zgodę na dokonanie podziału nieruchomości tj. działki nr 1/60, z przeznaczeniem pod zabudowę zespołu garaży. W wyniku podziału dz. nr 1/60 o pow. 0,2556 ha powstały działki nr 1/130 o pow.0,0840 ha oraz nr 1/131 o pow. 0,1716 ha.

Zgodnie z podjętą Uchwałą nr 5/2011 z dnia 24 maja 2011 r., w sprawie udzielenia zgody na sprzedaż działki nr 1/130 o pow. 0,0840 ha, wyodrębnionej z podziału nieruchomości, położonej przy ul. K w Z oraz uchwałą nr 6/2011 z dnia 24 maja 2011 r. w sprawie udzielenia pełnomocnictwa do dokonania czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu Zarządowi Wspólnoty, objętymi protokołem z Zebrania Wspólnoty sporządzonym w formie Aktu Notarialnego nr 1131/2011 oraz nr 1274/2011 z dnia 9 czerwca 2011 r., Wspólnota Mieszkaniowa, dokonała sprzedaży na rzecz 14 współwłaścicieli budynku przy ul. K w Z działki (z przeznaczeniem pod budowę zespołu garaży) za łączną kwotę 25.200,00 zł tj. 14 udziałów - 1 800,00 zł każdy.

Powyższa kwota została wpłacona przez nabywców na rachunek bankowy Wspólnoty.

Środki ze sprzedaży działki Wspólnota przeznaczyła na fundusz remontowy, z którego zgodnie z podjętą uchwałą przez właścicieli środki zostaną wykorzystane na pokrycie kosztów remontów nieruchomości wspólnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany przez Wspólnotę ze sprzedaży działki (grunty niezabudowane, na których znajdowały się tereny zielone) przeznaczony na fundusz remontowy, a więc na pokrycie kosztów przyszłych remontów części wspólnej nieruchomości tj. utrzymanie części wspólnej nieruchomości podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, środki uzyskane ze sprzedaży działki, które wpłynęły na fundusz remontowy Wspólnoty zostały przeznaczone na pokrycie kosztów przyszłych remontów części wspólnej nieruchomości Wspólnoty, są więc dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Powierzchnia nieruchomości gruntowej stanowiącą część wspólną nieruchomości, zabudowanej budynkiem Wspólnoty była większa niż powierzchnia działki budowlanej, niezbędnej do korzystania z niej, w związku z tym zgodnie z ustawą o własności lokali właściciele postanowili wydzielić i sprzedaż część działki, na której znajdowały się tereny zielone, co wpłynęło na zmniejszenie kosztów utrzymania nieruchomości (koszty sprzątania, utrzymania terenów zielonych). Sprzedaż nastąpiła na rzecz współwłaścicieli budynku Wspólnoty Mieszkaniowej K , z przeznaczeniem na budowę zespołu garaży.

W związku z powyższym dochód ze sprzedaży działki podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.). Zgodnie z art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl zaś art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatników niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:

  • dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
  • dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”, dlatego też w celu ustalenia ich znaczenia należy sięgnąć do wykładni językowej powyższych pojęć.

Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Zasadne jest więc zaliczenie do zasobów mieszkaniowych:

  1. budynków mieszkalnych wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczeń znajdujących się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związanych z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno - remontowych,
  3. urządzeń i uzbrojenia terenów, na których znajdują się ww. budynki, w szczególności: zbiorników - dołów gnilnych, szamb, rurociągów i przewodów sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowli inżynieryjnych (studni itp.), budowli komunikacyjnych (np.: drogi osiedlowe, ulice, chodniki), innych budowli i urządzeń związanych z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np.: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).
  4. gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.; strona internetowa Wydawnictwa znajdująca się pod adresem: http://sjp.pwn.pl) wynika, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia „gospodarka” oraz pojęcia „zasoby mieszkaniowe”, na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami, uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

W związku z tym, dochód uzyskany w ten sposób jest zwolniony z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 i art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem przeznaczenia go na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga także fakt, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości oraz powszechności opodatkowania i tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest zatem stosowanie wykładni rozszerzającej.

Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Wobec powyższego, uznać należy, że dochód uzyskany przez Wspólnotę Mieszkaniową ze sprzedaży części gruntu nieruchomości wspólnej przeznaczony na fundusz remontowy zawiera się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj